Gardenlights trafo's gaan stuk

Shiptronic

Overleden

Het vermogen wat er op hangt is 2W x 9 = totaal 18W, dat zou geen probleem mogen vormen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het was helemaal ingegoten inderdaad. Dus beter dan dit kon ik het er niet uit krijgen.
Metalen blok, met daarin 2 koper spoelen zo te zien.

Heb de lampen nog even gecheckt:
4x 2W
4x 1.5W

Dus zelfs nog minder dan 18W

Wilde nog iets uitbreiden, vandaar dat ik wel de 60W trafo had gekocht.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Bert_Camper

Golden Member

Lees ik het goed in de openingpost? Een timer achter de trafo? Misschien zelfs een timer met een triac....
Daar is die 50Hz trafo niet voor ontworpen.

Op 2 april 2020 19:26:56 schreef Bert_Camper:
Lees ik het goed in de openingpost? Een timer achter de trafo? Misschien zelfs een timer met een triac....
Daar is die 50Hz trafo niet voor ontworpen.

Klopt inderdaad. Bijbehorende timer/sensor van hetzelfde merk.

Dit type:
https://www.tuinartikeltotaal.nl/garden-lights-12v-timer-donker-licht-…

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat rechtsboven is een automaat, en geen aardlekschakelaar.
Volgende keer beter kijken, scheelt hier een hoop verkeerde antwoorden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 april 2020 19:31:35 schreef Toeternietoe:
Dat rechtsboven is een automaat, en geen aardlekschakelaar.
Volgende keer beter kijken, scheelt hier een hoop verkeerde antwoorden.

Sorry, tot mijn topic hier wist ik dat niet. Maar nu wel, dank.

blijkbaar gaat je netspanning eerst naar het kleinste kamertje..

foto:

kan je dat nog eens openpulken ? van ver ziet het er uit als een dikke VDR.

Op 2 april 2020 19:48:58 schreef kris van damme:
blijkbaar gaat je netspanning eerst naar het kleinste kamertje..

foto:[bijlage]

kan je dat nog eens openpulken ? van ver ziet het er uit als een dikke VDR.

Yes ga ik zo ff doen, had al zo'n vermoeden dat jij hier iets op ging zeggen deze foto :) ;)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 2 april 2020 19:34:14 schreef hugovl:
Sorry, tot mijn topic hier wist ik dat niet. Maar nu wel, dank.

Ja het blijft lastig.
Deze trafo is dubbel geïsoleerd en kan eigenlijk onmogelijk een aardlekschakelaar uit laten springen, tenzij er iets in de installatie fout is, en niet in de trafo.

Je trafo maakt kortsluiting en daardoor gaat je installatieautomaat eruit.
Je installatieautomaat is in feite niets anders dan een gewone zekering of stop. Alleen kun je deze weer inzetten en een zekering moet je vervangen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 april 2020 19:55:07 schreef Toeternietoe:
[...]

Ja het blijft lastig.
Deze trafo is dubbel geïsoleerd en kan eigenlijk onmogelijk een aardlekschakelaar uit laten springen, tenzij er iets in de installatie fout is, en niet in de trafo.

Je trafo maakt kortsluiting en daardoor gaat je installatieautomaat eruit.
Je installatieautomaat is in feite niets anders dan een gewone zekering of stop. Alleen kun je deze weer inzetten en een zekering moet je vervangen.

Jep ik weet nu het verschil. :)

Anoniem

Rara... wat doet die elektronica daar... ? Beveiliging temp, overload, ...
Duidelijk is wel dat die problemen heeft met netvervuiling en je dat nogal heftig laat weten :(

Arco

Special Member

Een varistor over de ingang kon dan wel eens helpen tegen spanningspieken. Wat de schakeling doet is zo niet te zeggen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nooit geweten dat tuinverlichting zo interessant kon worden.
Ben wel benieuwd waar het printje voor dient en of dit de sluiting veroorzaakt. En of de trafo nog in orde is...

de ledlampen, zijn dat wel retrofit dingen voor AC voeding geschikt?

de timer, doet die klik met inschakelen, of maakt deze geen geluid? zonder relais in de timer kan deze trafo weleens ellende geven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

wat een verassing...

Had gedacht dat daar een VDR of TVS verborgen zat, maar dit lijk meer een mini PFC (power factor circuit, verbeteraar) of softstartcircuit.

Volgens de kabelinvoerfoto zit het toch aan de toevoerkant? (de 230V~ kant)
als dat zo is;
de bedoeling hiervan in deze schakeling is me niet duidelijk/nodig, aangezien het om een klassieke trafo gaat.
Anderzijds is dit printje hoogst waarschijnlijk wel de (onrechtstreekse) oorzaak van je probleem: schakeling sneuvelt door transients, spikes.

Je trafo lijkt me een beetje gehavend door het zagen, maar als de wikkelingen nog heel zijn zou je die eens kunnen aansluiten zonder het primaire circuit. Al was het maar om te checken of die ok is en niet de oorzaak...

zit er aan de secundaire kant nog enige vorm van elektronica ?

Arco

Special Member

Er zit (gezien de brugcel) waarschijnlijk een mosfet op. Zou een schakeling kunnen zijn om de ruststroom zonder belasting te verlagen.
(norm is geloof ik iets van 0.3W, en daar zit een 'naakte' trafo een stuk boven...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 april 2020 23:26:16 schreef Arco:
Er zit (gezien de brugcel) waarschijnlijk een mosfet op. Zou een schakeling kunnen zijn om de ruststroom zonder belasting te verlagen.

Is dat ook verplicht op een klassieke trafo? Zou kunnen.

Mosfet en diodebrug zag ik ook, maar ook de omwikkelde ferrietkraal en afwezigheid van een dikke elco..doet me PFC verbeteraars denken, maar kan ook wat anders zijn. nooit te oud..

Op 2 april 2020 23:17:10 schreef kris van damme:
wat een verassing...

Had gedacht dat daar een VDR of TVS verborgen zat, maar dit lijk meer een mini PFC (power factor circuit, verbeteraar) of softstartcircuit.

Volgens de kabelinvoerfoto zit het toch aan de toevoerkant? (de 230V~ kant)
als dat zo is;
de bedoeling hiervan in deze schakeling is me niet duidelijk/nodig, aangezien het om een klassieke trafo gaat.
Anderzijds is dit printje hoogst waarschijnlijk wel de (onrechtstreekse) oorzaak van je probleem: schakeling sneuvelt door transients, spikes.

Je trafo lijkt me een beetje gehavend door het zagen, maar als de wikkelingen nog heel zijn zou je die eens kunnen aansluiten zonder het primaire circuit. Al was het maar om te checken of die ok is en niet de oorzaak...

zit er aan de secundaire kant nog enige vorm van elektronica ?

De trafo is idd helemaal stuk, dus aansluiten gaat hem niet meer worden.
Dat printje zit idd achter de toevoer kant.

Als dit ding sneuvelt door spikes, waar kan hem dat dan in zitten?
En kan ik hier met een nieuwe trafo verder naar op zoek gaan?

Heb het gevoel dat dit wel in de juiste richting gaat.. geen idee waarom, maar gevoel.

Normaal wordt er in het geval van (12V) leds een DC voeding gebruikt.

Dit is in het geval van tuinverlichting af te raden, zodra ergens wat vocht in een verbinding komt of een kabel beschadigt raakt dan lost het koper gewoon op door de elektrolyse wat ontstaat door de DC spanning
(meermaals gezien met vlotters en stuurkabels op 24V DC)

De volgende logische stap is dan voor 12V AC gaan.

Elektronische 12V AC transformator gaat het niet worden omdat de maximale kabellengte ivm EMC eisen meestal ergens rond de 2 meter zit.

Dan een klassieke 12V transformator, geen probleem voor vochtige verbindingen en ook geen EMC problemen.

Potentiële problemen:
- Stel dat van de fabrikant de lampen in de 12V kant geschakeld mogen worden dan komen de efficiëntie eisen om de hoek kijken dat het onbelaste vermogen omlaag moet.
- Vanwege de ingegraven kabels en het risico op beschadigen/ doorsteken zal de transformator voldoende beveiligd moeten zijn (in het geval van de trafo van ts kortsluitvast, zie symbool)

Dus in dit geval is de fabrikant gegaan voor een klassieke 12V transformator met een modern element (printplaat, welke één of meerdere 'problemen oplost).

Ik zou een klassieke 12V 60W transformator uithalen en deze monteren, deze zwerven nog veel rond als transformator voor zwembad pompen.
Daar zit meestal ook al een zekering in gemonteerd.

Op 3 april 2020 09:52:29 schreef hugovl:
[...]

Als dit ding sneuvelt door spikes, waar kan hem dat dan in zitten?
En kan ik hier met een nieuwe trafo verder naar op zoek gaan?
.

Spikes komen door de lange leiding en schakelen van de andere belastingen. Kan je (zonder meer info) weinig aan doen en is ook niet abnormaal.

Ik zou gewoon voor een andere trafo gaan. Er is keuze genoeg.
deze hier, als voorbeeld, is een wat duurdere, maar bedoeld voor harde omgeving.

https://www.conrad.be/p/weiss-elektrotechnik-vstr-10012-veiligheidstra…

er bestaan ook din rail trafo's. kunnen mee in je kast, als er nog plaats is.

Anoniem

Ik zou gewoon voor een andere trafo gaan

Zou ik ook doen, anders wordt bij TS die PFC verbeteraar een omzetverbeteraar voor de fabrikant >:)

Ja precies, dank voor jullie tip.
Ga dat eens proberen.

Maar wat die trafo aansluiten op de verlichting betreft, dat is dus een kwestie van connector eraf, kabels strippen en dan aansluiten op die trafo?

Nogmaals, dank voor het meedenken allemaal. Waardeer ik zeer!

Het heeft me inmiddels al een paar duiten gekost, dus de prijs van die trafo schrikt ik niet meer zo van.
Alleen op een gegeven moment ben je er wel een keer klaar mee :P ;)