Waar krijg ik dit schema - Labvoeding 0-60V

bprosman

Golden Member

Als iemand een print van deze voeding voor mij regelt(wordt vergoed) als deze over is,

Als de print werkt wil ik het ontwerp uiteraard delen en heb ik er ook nog wel 1 over (JLCPCB) is toch minimale afname 5 stuks. Maar ik hem m wel "Lomp" gemaakt.

En het schema in Kicad

Elektor_PSU_1982.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi Henk,

Zoals de 723 is geschakeld in de Elektuurschakeling zal je waarschijnlijk minder dan 10uV ruis hebben in 20KHz bandbreedte.

De 741 opamps zullen waarschijnlijk meer ruis een de hele schakeling toevoegen dan de 723 zener schakeling.

Ik zoek geen print, ik stelde voor, als iemand een elektuurprint over heeft ik die wel wil overnemen en dan wil testen/opvoeren om de specs wat up to date te maken.

Waarom niet, vele werken nog met oude Delta voedingen (zelfde technische opbouw), ik heb nog verschillende HP voedingen in gebruik, zelfde opbouw.
En ja, ik gebruik de moderne Rigol DP832 ook veel, verschillende toepassingen, verschillende voedingen :-)

En Sine zijn moderne voeding is natuurlijk ook een goede keuze, modern en zelfbouw, voor ieder wat wils.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha blackdog,

Dat begreep ik maar welke elektuur print bedoel je :?
Dat de LM723 nog goed bruikbaar is ben ik met je eens maar de ruis is laag <10 Hz toch wel een factor 3 hoger :(
Ook de initiële fout van de referentie diode is 200 mV maar voor het ontwerp uit die tijd niet slecht.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi Henk, :-)

Op het Elektuurprintje staat dit vermeld: 82178
Wel weer vreemd dat de print verder niet in het artikel genoemd wordt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Op 1 april 2020 23:18:08 schreef blackdog:
Hi Sine,

Wil nog wel wat zeggen over de LM723 in het Elektuur schema, er is niet zoveel te vinden dat het direct veel beter doet dan de LM723 tegen die prijs.
De LM723 staat aleen maar ingesteld als ene lage ruis zener van 7V en dat doet hij uitstekend!

Groet,
Bram

Niet mijn punt, die antieke 723 doet het verbazend goed voor een algemeen stuk silicium uit die tijd, maar in een nieuw ontwerp zou je hem niet meer toepassen.

Ik bedoelde meer dat je een compleet nieuwe voeding aan het bouwen bent als je dit ontwerp wilt "upgraden", de referentie blijft wellicht staan, alles er omheen kom je aan het aanpassen.

Ha Sine,

Helemaal mee eens het is een stukje nostalgie maar dat vindt ik ook van een transistor als serie element daar zou ik ook liever een FET zie vandaag de dag.
Misschien wordt het eens tijd om een mooie regelbare/programmeerbare schakelvoeding te ontwerpen :D ik weet dit is voor veel mensen vloeken in de kerk.

@blackdog,

Bedoel je de voeding van elektuur uit december 1982 de LAB voeding 0...33 V 0...3 A :?
Daar moet ik nog twee printen van hebben gedeeltelijk voorzien van componenten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Kruimel

Golden Member

Ligt er natuurlijk ook aan hoe veel je wil experimenteren. Ik kan me voorstellen dat een 'tried and tested' ontwerp zeker zijn charme heeft als je niet de hele coronacrisis met hezelfde project bezig wil zijn. Om de kosten hoef je het niet te laten, de 723 en 741 zijn beide nog te krijgen en aangenaam goedkoop (en in mijn specifieke geval in voldoende mate aanwezig in mijn eigen grijpvoorraad). Natuurlijk zullen er legio superieure opvolgers zijn voor deze 'vintage' chips, maar in de praktijk merk ik veel vaker dat de problemen in mijn voedingen veel meer 'down to earth' zijn dan een potentiële halvering van de ruis of 'settling time', maar het ligt natuurlijk ook aan waarvoor je de voeding wil gebruiken. Ik heb zelf best aardige ervaringen met de CO 2016 voeding die een LM324 opamp als terugkoppelversterker, en een 7805 regulator als referentie gebruikt. Die zal geen records breken, maar gegeven een beetje ontkoppeling bij de te testen schakeling en voldoende dikke kabels zal je meestal geen last hebben van transients en ruis.

Ik gebruik niet graag FETs in analoge schakelingen door verborgen gebreken als een ongepubliceerde 'safe operating area', een mindere versterking en relatief grote capaciteiten die het dynamische gedrag verslechteren. Ik zou mikken op BJTs voor analoge voedingen.

@electron920: Ik heb geen idee of er dat jaar nog een voeding van dit type is gepubliceerd, maar het gaat om deze print:

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 2 april 2020 13:01:50 (10%)

blackdog

Golden Member

Hi,

Ja Henk, die bedoel ik.

Wat in Elektuur stond als ontwerp was in 1982 al oud, en het is nu 40 jaar later wat ontwerp betreft nog steeds goed voor heel veel mensen in hobby en Pro ogevingen.
Want het is gebouwd op het Harrison ontwerp.

Ik heb al aangegeven dat ik alerlij voedingen gebruik en ik zeg niet dan mijn Moderne DP832 niet heel handig is voor een aantal toepssingen.

Dat Elektuur ontwerp blijft nog steeds mensen aanstrekken en daarom gaf ik aan dat als iemand nog een print heeft liggen,
dat ik wat aanpassingen zal testen om de ruis en dynamisch gedrag wat te verbeteren als er vraag naar is, ik heb toch voorlopig geen werk en veel tijd. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Ha blackdog, ik denk dat er niet heel veel vraag gaat zijn naar tests van het originele printontwerp omdat je de originele print toch niet meer kan krijgen. Als iemand op de proppen komt met een nieuwe print die we kunnen bestellen is dat misschien anders (anders niet). Er gaan wel een paar de ronde maar vaak is het niet voldoende afgewerkt. Ik zou persoonlijk niet teveel kruit verschieten op zo een project om eerlijk te zijn, maar bedankt voor het aanbod! Ik vind zo een grondige analyse altijd wel een goed stuk leesvoer, dat topic over de Xiaolin voeding heb ik bijvoorbeeld met plezier gelezen (al rammelde het ontwerp op plekken). Toch prikkelt het de nieuwsgierigheid als je zo een kit voor €15 kan krijgen. :)

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 2 april 2020 21:43:41 (30%)

blackdog

Golden Member

Hi Kruimel,

Als er zo'n print langskomt en ik de tijd heb dan test ik hem, komt er niets langs, dan niet ik ga hem niet bouwen om een China printje.

Ben zelf nog met een mini voeding bezig, dus lage spanning eerste opset is 10V, 1-Ampere, maar bedoeld om te schalen tussen 7 en 12V en b.v. 2A max.
Ontwikkeld voor zeg tot max 7V of b.v 12V maximaal, voor mijzelf en b.v. mensen die veel met microcontrolers werken en ook sense draden als nodig.
Ook vrij makkelijk aan te sturen met een DAC van uit een controler.

Het schema is nog niet helemaal af, komt wel online als ik de eerste testen ga doen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Heren ingewijden,
Steeds zie ik dat u nog hoog opgeeft over die LM723 uit de zeventiger jaren. Deze week ontving ik een mail van Elektor waarin volgens mij iets stond wat men in het verleden niet opgemerkt of al 50 jaar overheen gelezen heeft: https://www.elektormagazine.com/news/0-30v-ua723-based-regulated-power…
Daar ik gedurig kleine schakelingen meelees en er soms niet veel van snap (leeftijd en ontbreken van de juiste kennis), dacht ik, zou de inhoud over die '723' waar het hier over gaat, voor u nog van nut zijn?
Met vriendelijke groet, Piet Hein2

Kruimel

Golden Member

Interessant dat u dit nog tegen komt. Het betreft hier wel een andere schakeling dan waar in dit forumtopic over gesproken werd, ik heb hier een frame uit het filmpje genomen om het te tonen:

Het ontwerp is zo ver ik kan zien hier de verdachte, niet het component zelf. Hier lijkt de negatieve hulpvoeding die met een zenerdiode wordt gestabiliseerd de boosdoener. Het IC refereert zijn interne referentie aan de negatieve pin die nu is verbonden aan een matig stabiele hulpvoeding.

Volgens mij is het nog steeds mogelijk met dit IC van 50 jaar oud een stabiele en ruisarme voeding te maken, alleen niet met dit specifieke schema. Elektor is een sympathiek blad, maar niet al hun ontwerpen waren perfect.

Sine

Moderator

Dat ding heb ook ook ooit gehad, en dat is op z'n best een matige voeding inderdaad.

Overigens is het 84 ontwerp wat hier besproken word ook niet zonder fouten, er kwam laatst nog een topic voorbij van iemand die de eindtorren niet heel kon houden bij kortsluiting.

Als je met de spanning omhoog gaat wordt dat probleem alleen nog maar erger.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 8 november 2020 21:18:04 (61%)