verbuik omvormer bij lage belasting

Hallo,
Helaas ben ik geen expert op dit gebied, vandaar mijn vraag in dit forum

Situatieschets:
Mijn motor staat in een garage zonder stroom. Van tijd tot tijd wil ik mijn "fiets" aan een druppelader hangen. Een zonnepaneel mag ik niet plaatsen van de verhuurder helaas. Geen ideale situatie maar ik moet het er mee doen...
Voordeel is dat ik onderstaande reeds voorhanden heb, dus met deze mogelijke oplossing zou ik niets hoeven aan te schaffen.

Wat wil ik doen:
- een oude 12 volt 44Ah auto-accu volgeladen, gebruiken als laad-accu
- daaraan een omvormer van 12 naar 220v van 150watt
- daar weer aan een optimate2 acculader om mijn 19Ah 12volts accu op te laden/op spanning te houden. specs: 0.15A @ 220v ; 0.8A @ 12V

Vragen:
- gebruikt de omvormer het maximale vermogen van 150 watt ? Dus wordt de laad-accu (te) snel leeggetrokken om een zinvolle oplossing te zijn of verbruikt de omvormer alleen het vermogen dat de optimate2 acculader vraagt ? (ik begrijp dat ik van-tijd-to-tijd de oude auto-accu weer moet opladen, niet erg handig, maar het is niet anders)
- zijn er eenvoudige low-budget DIY alternatieven die zouden kunnen werken ?

Sine

Moderator

Nee, je omvormer gebruikt niet de volle 150W
Maar een erg efficiënte oplossing is dit niet.

Een autoaccu heeft overigens ongeveer de zelfde zelfontlading als zo'n motor accu, dus veel helpen gaat het je ook niet.
Ik ken de situatie niet, kun je geen paneel achter een raam of buiten de garage op de grond leggen?
Je hebt ook geen joekelig paneel nodig, om te druppelladen voldoet een kleintje.

Mooier zou zijn als je een 12v > 12v lader zou hebben. Een omvormer 12>230>12 geeft zoveel verliezen dat die accu binnen de kortste keren leeg is.

Je zou nog kunnen kiezen om de lader elke dag een paar minuten aan te zetten.

Of een kleine DC-DC step up met daarachter de 16V gevoede druppellader
https://nl.mouser.com/datasheet/2/670/vxo78-500-m-1729064.pdf\

Bij de juiste zoekopdracht blijken die dingen gewoon te koop

https://www.druppellader.com/optimate-dc-dc.html
https://cdn.webshopapp.com/shops/138668/files/196112237/450x450x2/tecmate-optimate-dc-dc.jpg

Een ( te ? ) logische gedachte.
Accu er uit halen een mee naar huis nemen.

Sine

Moderator

Dat is niet bij ieder voertuig even simpel ...

Op 2 april 2020 19:17:05 schreef Sine:
Dat is niet bij ieder voertuig even simpel ...

Een kleine accu met twee kabeltjes om de motor te starten als de vaste accu leeg is. Na een kilometer rijden werkt de normale accu weer.
Voor opslag de hele winter kun je de accu er ook uithalen.
EN WAAROM MAKEN MOTOREN VEEL MEER HERRIE ALS EEN VRACHTWAGEN VAN 30 TON?

Een vrachtwagen heeft meer ruimte voor fatsoenlijke geluidsdempers.

Op 2 april 2020 16:22:18 schreef Gman4mf:
Een zonnepaneel mag ik niet plaatsen van de verhuurder helaas. Geen ideale situatie maar ik moet het er mee doen...

Kan je het zonnepaneel niet op een frame los op het dak leggen en tegen het wegwaaien verzwaar je het frame met een paar zandzakken of straattegels?

Op 2 april 2020 19:26:09 schreef buzzy: EN WAAROM MAKEN MOTOREN VEEL MEER HERRIE ALS EEN VRACHTWAGEN VAN 30 TON?

Dat is een goeie, heb ik ook al vaak gedacht.
Hoe kleiner hoe meer overlast blijkbaar.

Een kleine trekker maakt meer herrie, een kleine boot meer golfslag, een heeeel klein iets in de longen . . .:-/

Op 2 april 2020 16:29:30 schreef Sine:
Ik ken de situatie niet, kun je geen paneel achter een raam of buiten de garage op de grond leggen?
Je hebt ook geen joekelig paneel nodig, om te druppelladen voldoet een kleintje.

Ik heb ook wat kleine paneeltjes achter een klein raampje gehad. Weliswaar voor de verlichtingsaccu van de berging, want de motor werd elke dag gebruikt, ook 's winters ;)
Totdat wat blagen mijn ruitje kapot trapten met een voetbal en één van de 4 (seriegeschakelde) zonnepaneeltjes ook sneuvelde. :(

Op 2 april 2020 19:26:09 schreef buzzy:
[...]
EN WAAROM MAKEN MOTOREN VEEL MEER HERRIE ALS EEN VRACHTWAGEN VAN 30 TON?

Goede vraag. Er zijn behoorlijk strenge geluidsnormen (NL) waar ik met standaarddempers van een paar jaar oud al op de grens zit. Waarom motoren die 10 tot 30dB daarboven zitten niet gewoon definitief van de weg gehaald worden is ook mij een raadsel. Ik heb wel eens een toertocht gedaan met zo'n volslagen idioot voor me op een Harley met blerpijpen, schakelen op het geluid van mijn eigen motor was totaal onmogelijk omdat ik mijn eigen motor niet eens kon horen. Ontnam mij alle plezier aan die toertocht (en aangezien nog geen 1% van mijn motorgebruik toertochten betrof, was dat behoorlijk frustrerend).

staat de garagepoort beetje aan de licht kant? anders zonnepaneel op de poort lijmen (van die flexibele) en die op de accu hangen

een auto lood accu met omvormer helpt niet, de omvormer gaat de auto accu zo leeg trekken. hoe lang staat de moto zo stil?

ik zou eventueel iets uitzoeken met li-ion accu en een programmeerbaar ding, die de accu oplaad met 1A gedurende 1uur en dat elke week ofzo

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Daarnaast is zo'n autoloodaccu niet gemaakt om wat dieper te ontladen. Levensduur zal dus lager zijn. in hoeverre dat een issue is.. als je makkelijk aan accu's kan komen boeit het natuurlijk niet als je eens in t jaar dat ding moet swappen.

Misschien een idee om te kijken voor een simpele loodaccu uit een ouwe UPS ofzo? Die hebben een lagere zelfontlading en kunnen wat beter tegen een diepere ontlading.
Genoeg alarm en brandmeldinstallaties bv die om de paar jaar preventief nieuwe accu's moeten hebben, terwijl de bestaande (nog) prima zijn.

Periodiek laden is ook een prima optie. Alleen even zoeken naar een tijdklok die zuinig is, of idd iets maken met een simpele microcontroller ofzo die in sleep gaat en alleen incidenteel een uurtje laat laden.

Klein raampje = zonnepaneeltje erachter, zelf een klein beetje kan al prima helpen om een accu een beetje op pijl te houden