Lichtenberg effect

Is het mogelijk om met deze transfo het lichtenberg effect uit te voeren. Zoja, hoe ga ik best te werk? Dank

Net even een filmpje opgezocht op YouTube over dit fenomeen. Het doet me heel erg denken aan wat je vroeger voor de grap wel eens uithaalde met een CD of DVD in de magnetron.
Alleen nu wordt een magnetron-trafo gebruikt om het effect te krijgen. Komt verder neer op impregneren van een zoutoplossing in een materiaal. De houtnerven het materiaal laten opzuigen en vervolgens op hoge spanning sommige delen laten schroeien.

Tsja, ik denk dat het handig is indien je meldt wat voor trafo je gebruikt (ivm de hoogspanning). Alleen de 3 foto's zeggen mij te weinig. En anders, gewoon proberen, net zoals in het filmpje.

Hier nog een filmpje, maar dan in het Duits, over het "bouwen" van een "Lichtenberg apparaat".

[Bericht gewijzigd door oxurane op donderdag 2 april 2020 02:53:30 (10%)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Sine

Moderator

Nee, die trafo is niet geschikt, vergeet overigens al dat gedonder met een magnetron trafo, dat is echt levensgevaarlijk.
Als je daar een optater van krijgt vertel je het gegarandeerd niet meer na.

Clive heeft ooit een filmpje gemaakt over hoe het relatief veilig kan:

https://www.youtube.com/watch?v=3E12nnpWc5c

Ga NIET stunten met magnetron trafo's !!

TinusTech

Golden Member

Fascinerend om te zien dat een eind 18e-eeuwse ontdekking aan de basis staat van onze huidige kopiëermachine en laserprinter.
In Teylers museum. staat een voorbeeld van experimenten uit die tijd. Helaas is de uitleg niet meer op hun site.
De natuurkundige Georg Christoph Lichtenberg experimenteerde met harspoeder op plaatjes niet geleidend materiaal. Onder invloed van statische electriciteit kleefde een deel van de hars aan de plaatjes vast en ontstonden die meanderende figuren.

(Als je ooit in Teylers museum komt, neem dan de audioguide. Zeer goede en redelijk beknopte uitleg bij alle tentoongestelde apparaten en fossielen).