Kleioven van 380v naar 220v

de gedachte dat dikker draad beter is , is niet juist. dikker draad heeft een lagere weerstand per meter , ben je dus meer meters draad nodig voor een zelfde weerstand waarde van een element. misschien kun je dat niet kwijt.en dit garandeert je niet dat de levens duur van het element langer is.en let wel op dat elementen die in ster staan op 3 fasen exact de zelfde weerstand moeten hebben daar er anders het element met de laagste weerstand teveel spanning krijgt en door brandt .dat er af en toe een element stuk gaat/doorbrandt is een normaal verschijnsel wat voorkomt . zie een gloeilamp gaat ook stuk na een bepaald aantal branduren.

Op 2 april 2020 11:42:43 schreef de oven:
.. slotje ..
Absurd!

Dat is over het algemeen wat er met 1 van de twee topics gebeurt, als iemand twee draadjes over het zelfde onderwerp opent. Dat is een constatering.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 2 april 2020 12:10:32 schreef jan hoeve:
de gedachte dat dikker draad beter is , is niet juist. dikker draad heeft een lagere weerstand per meter , ben je dus meer meters draad nodig voor een zelfde weerstand waarde van een element. misschien kun je dat niet kwijt.en dit garandeert je niet dat de levens duur van het element langer is.en let wel op dat elementen die in ster staan op 3 fasen exact de zelfde weerstand moeten hebben daar er anders het element met de laagste weerstand teveel spanning krijgt en door brandt .dat er af en toe een element stuk gaat/doorbrandt is een normaal verschijnsel wat voorkomt . zie een gloeilamp gaat ook stuk na een bepaald aantal branduren.

Ja, je hebt meer draad nodig voor eenzelfde weerstand als de draad dikker is. Daarom is het nu ook 14.6ohm(delta) ipv 45ohm(ster). Dit is nu in Delta geschakeld zodat er minder ohm per draad nodig is. En dus kan dikker draad. Een dikker draad geeft een langere levensduur. Dat is echt wat het boek zegt. Het boek is van een ingenieur die ovens maakt. Dat zou genoeg uitleg moeten zijn. Maar zoals ik al zei, het is een tak van sport om je gelijk te krijgen waar het niet is. Typisch nederlands (jammer genoeg)..

Dat het wel eens door zou kunnen branden begrijp ik, daarom is dikker draad ook beter. Alleen is de vraag of ik dat bedrag wil gaan betalen.

Op 2 april 2020 12:51:22 schreef rew:
[...]Dat is over het algemeen wat er met 1 van de twee topics gebeurt, als iemand twee draadjes over het zelfde onderwerp opent. Dat is een constatering.

Wat fijn dat je dat zo naar brengt.

Volgens mij heb je hogere weerstand nodig in delta.

Zoals ik al heb uitgelegd. Ster of driehoek je wilt X kW per element. In ster is de spanning 230V, in driehoek 400V, dus moet de weerstand hoger zijn en de stroom lager zodat je driehoek hetzelfde vermogen krijgt.

ga ik even uit van de 230V/45 ohm, dan is dat 5.1A, dus 230V*5.1A = 1.2kW.

Wil je in driehoek ook 1.2kW dan heb je P = U2/R, dus R= U2/P = 400V*400V/1200W = 133 Ohm.

Het lijkt er op dat je precies de verkeerde kant op aan het rekenen bent.

Wat fijn dat je dat zo naar brengt.

Jij leest de "handleiding" van het forum niet. Reageert aggressief tegen mensen die jou warboel van text niet in 1x begrijpen en ik ben "naar". Ik had over die opmerking heengelezen heb spijt van dat ik nog moeite voor je gedaan heb.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 2 april 2020 13:16:58 (21%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 2 april 2020 13:15:00 schreef rew:
Volgens mij heb je hogere weerstand nodig in delta.

Zoals ik al heb uitgelegd. Ster of driehoek je wilt X kW per element. In ster is de spanning 230V, in driehoek 400V, dus moet de weerstand hoger zijn en de stroom lager zodat je driehoek hetzelfde vermogen krijgt.

ga ik even uit van de 230V/45 ohm, dan is dat 5.1A, dus 230V*5.1A = 1.2kW.

Wil je in driehoek ook 1.2kW dan heb je P = U2/R, dus R= U2/P = 400V*400V/1200W = 133 Ohm.

Het lijkt er op dat je precies de verkeerde kant op aan het rekenen bent.

Het klopt gewoon hoor.

In de winkel verkopen ze die 14.6 ohm weerstand voor die bepaalde oven. De enige manier hoe dat zou moeten passen is in serie en die series in delta geschakeld. Er is geen enkele andere oplossing die 11kW opleverd.

Ga het zelf maar na.

Hoe dacht je die 133ohm verder te gaan schakelen dan? Er moeten 9 rijen komen, alle gevuld. Dan heb je 3 keer een delta schakeling. Maar de "grap" is dat je een zo laag aantal ohm als maar kan wilt hebben, anders moet je zo veel draad hebben, dan past het gewoon niet meer. 14.6ohm is een goed uitgangspunt. Zo wordt het immers geleverd.

Op 2 april 2020 13:15:00 schreef rew:
Jij leest de "handleiding" van het forum niet. Reageert aggressief tegen mensen die jou warboel van text niet in 1x begrijpen en ik ben "naar". Ik had over die opmerking heengelezen heb spijt van dat ik nog moeite voor je gedaan heb.

Jij wilt met alle geweld aan mijn verhaal afbreuk doen. Dat gaat misschien door internet, maar als je dat bij de verkeerde op straat doet. Ik heb het een tijdje terug nog zien gebeuren en dat was echt niet leuk meer.

Beter hou je op met die onzin en gaan we gewoon verder waar we gebleven zijn. Oke?

de oven

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

3 weerstanden van 14,6 ohm in ster op 3x 400V geeft bij mij 10,86 kW
Dat is op een haartje na 11 kW

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 april 2020 21:17:27 schreef Toeternietoe:
3 weerstanden van 14,6 ohm in ster op 3x 400V geeft bij mij 10,86 kW
Dat is op een haartje na 11 kW

Ja, maar dat gaat toch niet? Er moeten er 9 zijn. 3 in serie en de 3 series in delta. 400^2/(14.6*3)= 3652.97 watt, en dat is voor 3 elementen. 9 elementen is dus: 3*3652.97=10958.90watt en dus 11kW.

Ik snap echt niet waarom jullie op een forum zitten, dat er zou moeten zijn om mensen te helpen. En dan steeds er om heen gaan grappen. Wat is daar nou de lol aan.

En ster geeft toch geen 400V.

Misschien dat jullie het niet door hebben, maar jullie vervallen echt in stereotype hollands forum gedrag. Echt dat repetroire is zo stom. De slag mensen van: "je moet niet het achterste van je tong laten zien" en dan steeds de grens weer op zoeken.

Misschien had ik wel te hoge verwachtingen en ga ik het topic op een ander forum voort zetten.

Jammer dit. Ik dacht dat jullie er plezier aan zouden hebben als alles vlot zou verlopen.

Waardeloos dit. En ik weer in een "slachtofferrol" gaan zitten.....

Basta

Mijn ervaring op dit forum is dat de behulpzaamheid van de forumleden uitstekend is. Men staat klaar om een ander te helpen.
Het lukt helaas ook wel eens niet. Dan zie je echter dat de topic starter heeft gereageerd op een manier waar in de topicregels voor wordt gewaarschuwd om dat niet zo te doen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat wil je?
Dat ik je net zo behandel als jij de rest, of
wil je een uitleg?
Ik doe het laatste.

Als je 3 weerstanden in ster op 3x400Volt (normale Nederlandse netspanning) aansluit dan staat er over elk element een spanning van 230 Volt.
400 / V3 (400 Volt gedeeld door wortel 3)

Een element heeft volgens jou een weerstand van 14,6 Ohm

Een element verbruikt dan (of geeft warmte af) U^2 / R (Spanning in het kwadraat gedeeld door de weerstand)
230x230 / 14,6 = 3623 Watt

3 elementen is dan 3x 3623 = 10869 Watt, dat is op een haartje na 11 kW.

Het verschil is 1,2 %, zo nauwkeurig worden de elementen niet gemaakt.

Als ik je niet snapt, laat het dan weten.
Of begrijp ik je verkeerd en zitten er 9 elementen van 14,6 Ohm in de oven?

En als je denkt dat mijn berekening niet goed is, leg het me uit, kan ik wat van jou leren.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Leuke discussie, zo langzamerhand.
Een mooie tijdbesteder in deze barre tijd.
Nu even serieus.
Wat ik een beetje miste is het feit dat de temperatuur van een heetgestookt ovenelement (aanzienlijk) hoger is dan de temperatuur in de ovenruimte (1300C?).
Maar dit zal helemaal niet relevant zijn voor de discussie.

het enige wat verandert is de 14,6 ohm, als de elementen heet worden zakt de stroom altijd iets in, omdat de weerstand oploopt, vanwege de hoge stroom zal de voeding ook sterk inzakken, waardoor de boel goed een 0,5kW minder stroom trekt. evengoed toch veel te krap aan op een huisaansluiting van 25A.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 2 april 2020 20:58:30 schreef de oven:
[...]...Dat gaat misschien door internet, maar als je dat bij de verkeerde op straat doet. Ik heb het een tijdje terug nog zien gebeuren en dat was echt niet leuk meer.

Beter hou je op met die onzin en gaan we gewoon verder waar we gebleven zijn. Oke?

Dit soort fratsen is niet acceptabel. Waarschuwing.