compatibiliteit logo modules

Een paar jaar geleden kocht ik op een veiling 3 siemens logo’s 6ED1-1FB00-0BA6 nieuw in verpakking. (230RC uitvoering)
Nu ben ik aan het experimenteren met zonnewering en zie dat ik te weinig in en uitgangen heb.
Siemens raad als uitbreidingsmodule 6ED1055-1FB00-0BA1 aan.
Deze blijken niet meer leverbaar en Conrad raad als alternatief 6ED1055-1FB00-0BA2 aan.
Bij de systeemeisen staat echter logo 8
Zal die versie van Conrad compatibel zijn bij mijn versie 6 of zoek ik verder?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nee, dat gaat niet werken.
Je moet uitbreidingsmodulen hebben uit de 0BA0 of 0BA1 serie.
Nieuw niet meer (of zeer moeilijk) verkrijgbaar..

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dat wordt dan op zoektocht gaan.
bedankt voor de info

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Pas op,
ik ben een paar jaar geleden ook een keer op jacht gegaan voor een klant om een uitbreidingsmodul uit de oude serie te vinden.
Verschillende groothandels (TU, SOLAR) liggen, maar bij navraag bleek het toch een 0BA2 te zijn.
bij verder zoeken lag er nog een in mijn voorraad.....

Officieel heeft Siemens ze al jaren uit de handel, en worden ze door Siemens alleen geleverd als vervanging van een defecte. Dat zijn ze wettelijk verplicht gedurende 10 jaar. Daar is bij jou geen sprake avn

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Mogelijk heb ik nog wel iets liggen wat je zoekt. Zelf zit ik ook nog eens te stoeien wat wel en niet compatible met elkaar is. Ik durf dan ook zelf niet zekerheid te zeggen of de juiste ertussen zit.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 3 april 2020 08:22:33 schreef Thijs1983:
Mogelijk heb ik nog wel iets liggen wat je zoekt. Zelf zit ik ook nog eens te stoeien wat wel en niet compatible met elkaar is. Ik durf dan ook zelf niet zekerheid te zeggen of de juiste ertussen zit.

Deze passen alle op de LOGO tm 0BA7. Dus ook op de 0BA6 van de TS.
Maar... de 1e en de 2e hebben transistoruitgangen 24VDC en de voeding moet 24VDC zijn.
de 3e heeft potentiaal-vrije relaisuitgangen (mag je 230V mee schakelen) maarde unit moet wel met 12-24VDC gevoed worden

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

toeternietoe, goeie opmerking met die 24 volt modulen die Thijs1983 voorstelt. Ik werk liever met een uniforme spanning. Dat geeft minder kans op vergissingen.
Nadere opzoekingen geven aan dat 2e handse of nieuwe, de prijzen soms veel hoger durven liggen dan de nieuwe versie8.
@bprosman: kopen op MP en 2e hands sites liggen me niet erg ivm fraude(misschien wel onterecht), maar het valt te overwegen.

bprosman

Golden Member

@bprosman: kopen op MP en 2e hands sites liggen me niet erg ivm fraude(misschien wel onterecht)

Heb er eigenlijk alleen goede ervaringen mee. Denk dat de fraudeverhalen meer komen van mensen die voor 100 Euro een splinternieuwe iPhone en/of Tablet denken te kopen.
Enige wat me wel eens overkomt is dat je af en toe eens (per ongeluk) tegen een mede CO'er op zit te bieden :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

bprosman, bedankt voor de tip, heb deze aangekocht op 5 april en vandaag ontvangen.
ook alle anderen, bedankt voor de medewerking

GJ_

Moderator

Op 2 april 2020 20:45:55 schreef Toeternietoe:...Dat zijn ze wettelijk verplicht gedurende 10 jaar...

Kan jij die wet nog ergens terugvinden voor mij?
Ik ken zelfs Siemens onderdelen die al na twee jaar niet meer te leveren waren. En geen compatible vervanger.

Sine

Moderator

Wettelijk? Nada,

Je kunt iets contractueel vastleggen, maar dan is het toch echt op.

ik ken wel genoeg dingen die uit de mall weg waren maar na een telefoontje toch wel leverbaar waren
bijna bij alle onderdelen op de site staat de lifecycle, dus bij de bulk van de onderdelen klopt die 10 jaar inderdaad wel
de prijs gaat overigens ook kwadratisch omhoog bij oude dingen..