Miele WDA111 wasmachnine dood....

Ik heb hier een Miele WDA111 wasmachine met een probleem.

De besturingsprint is een EPDL1000-WI waarvan de

Printkaart volledig dood is. Al uitgezocht dat Miele de elektronica van de print start het aansturen van een powerIC TNY278GN. Deze al vervangen maar toch niet het probleem. Heb ook geen idee hoe de wikkelingen in die kleine rode transformator liggen om hem uit te meten in de veronderstelling dat deze de spanning gelijkricht voor het sturingsgedeelte van de TNY278GN.

Ik veronderstel dat de print zou moeten opstarten zonder bekabeling met enkel 230V aan de voedingsingang

Iemand ervaring met deze printen of dit probleem?

?

many thanks!

[Bericht gewijzigd door Phantom38 op dinsdag 31 maart 2020 17:58:30 (25%)

Zit het deurslot er niet ergens tussenin geschakeld?

Deurslot heeft er niets mee van doen, deze printkrijgt direct via aan/uit knop zijn spanning.op de aan uit knop zit wel een zekering,is die wel heel?? En iets anders als dat OK is heb je 2 primaire wikkelingen van trafootje?? Als IC ontploft is geweest, is vaak de trafo mee ontploft....

Bedankt voor antwoord SMD

Print krijgt direct spanning vanuit een net filter achteraan de machine. Aan de ingang van de print heb ik spanning.... (econtroleerd 230V= OK)

De aan/ uit knop van de wasmachine is via een drukknopje (tactile switch) op de print. Kan het zijn dat deze switch dan de SMPS voeding opstart?

De IC zag er normaal uit... , maar gelezen dat die het al wel eens begeeft. Vervangen, maar niet de oplossing.

Heeft je eventueel iets meer informatie over dat transfootje?
opschrift is Kascke 17/16 / 06028980

Many thanks!

[Bericht gewijzigd door Phantom38 op dinsdag 31 maart 2020 21:01:58 (59%)

De grote groene weerstand zal waarschijnlijk kapot zijn.
Even (zonder spanning!) ohms meten over beide pennen, dan heb je dit al uitgesloten (of het probleem gevonden :7 )

Dit is een veiligheidsweerstand dus deze kan kapot zijn, ook al is dit niet te zien.

Was nog een leuke instinker bij mijn Miele, voeding blijft bij een aantal modellen permanent aan en met de draaischakelaar of een losse drukknop schakel je de elektronica van de droger in.

Werkend uitgeschakeld en de volgende keer dat ik deze nodig had was de droger dood.
IC vervangen... Nada.

Weerstand zag er goed uit maar toch doorgemeten, bleek ook defect.

[Bericht gewijzigd door EL83 op dinsdag 31 maart 2020 21:09:22 (42%)

Weerstand van 12 ohm gechecked, is in orde. Of uitsolderen en dan meten?

jerome

Golden Member

Er staat 120R op. Dus geen 12.
Komt de primaire elco op spanning? Nee, gelijkrichter nazien en eventuele ntc of andere begrenzingsweerstand of zekering.
Zo ja, welke spanning op de secundaire elco.
Trafo primaire weerstaand toch ook maar meten.
Een moeilijk bordje ziet dat er niet uit.

Andere optie:

Opsturen naar een vakkundig bedrijf die aan de lopende band wasmachine-printplaten repareren.

Deze:

https://youfixit.eu/nl/index.html

Er ist wieder da...

yep, kan ook. maar die levert geen trafootje en is print total loss weg 75 Eu! meet eens de windingen na... En meet over de pulsdrukker (qaan /uit knop) of er 3,3V staat...

[Bericht gewijzigd door smd op woensdag 1 april 2020 18:50:32 (23%)

Even snel gekeken op de site van youfixit:

1]
Indien er anderen aan de print hebben gesoldeerd word een meerprijs van 25 euro gevraagd, en mogelijk word de reparatie geweigerd.

2]
Het LIJKT erop dat indien de print NIET kan worden gerepereerd, er geen kosten in rekening worden gebracht.
VRAAG DIT NA

Alhoewel ikzelf goed thuis ben in de wereld van elektronica zou ik TOCH beslissen om printen van witgoed uit te besteden aan iemand die dit dagelijks doet. Al is het alleen al vanwege het feit dat zij vaak de speciale onderdeeltjes zo op de plank hebben liggen.

UITBESTEDEN is mijn advies.

Er ist wieder da...

Die rechtse pootjes lijken mij niet goed gesoldeerd.

@ Hobby-ist, het is ook de bedoeling hier mensen te helpen en er wat van te laten leren. Eerst maar eens zien of probleem wel in de voeding zit. Aandelen in You Fixit?? Ik ervaren print reparateur doet het voor een 1/3 van de prijs! ( En herstel ook voor print/ wasmachine revisie bedrijven...)

Als ik het profiel van de topicstarter openklap zie ik dat het zijn eerste posting is. Verder geen beroep ingevuld.
Ik neem dan aan dat de persoon niet technisch is.
Dan stuur ik aan op tips om uit te besteden aan iemand die het wel kan. Youfixit lijkt me bv een hele betrouwbare partij.
Daarmee wil ik niet zeggen dat anderen het ook niet kunnen.

Persoonlijk vind ik het niet verstandig om MOGELIJK niet-technische mensen aan elektronica te laten werken waar ook nog eens netspanning bij is betrokken...

Als ik lees in een profiel dat mensen WEL technisch zijn, en ervaring hebben, dan is het een heel ander verhaal.

Er ist wieder da...

Ik zie op je PCB twee relais, elco. Nog ergens een optocoupler?

Vaak zie ik deze componenten kapot gaan:
- relais (contacten sluiten niet meer of plakken)
- optocouplers (CTR te laag geworden)
- elcos

Controleer je relais? Sluiten ze wel? Meet de spanning over de contacten?

Voedinkje word aangestuurd door de pulsdrukker aan voorzijde DMV klein vedingscircuit. Er zal minimaal spanning over pulsschakelaar moeten staan... Kan ook front wezen NL.. Heb er naar 29 Jaren niet zo veel verstand van...

Badankt voor de tips al.... De 2 grote relais schakelen de spanning door naar het verwarmingselement dat dubbelpolig wordt geschakeld. Het moet ergens anders zitten. Ik ga al eens verder zoeken naar optocouplers....

[Bericht gewijzigd door Phantom38 op zondag 5 april 2020 23:18:26 (57%)

de led van de print onderaan, heeft duidelijk bruine pitten op de foto. doorgaans betekent dat dood door overspanning of piek gehad. is dat de led welke brand als de machine stby staat? cq heeft dus veel uren gemaakt?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 april 2020 23:26:26 schreef testman:
de led van de print onderaan, heeft duidelijk bruine pitten op de foto. doorgaans betekent dat dood door overspanning of piek gehad. is dat de led welke brand als de machine stby staat? cq heeft dus veel uren gemaakt?

Bedankt voor het antwoord. Ik denk dat dit een RGB led is en daardoor deze verkleuring. Even gechecked of ik die standby spanning heb over de tactile switch voor de start en dat is niet zo. Ik meet 0V.

@ hobby-ist... Mijn profiel is aangevuld. Ik heb gewoon nu pas de stap genomen om mij aan te melden op deze site omdat ik de discussies hier interessant vind. Ik ben leerkracht elektriciteit/ elektronica op een secundaire school in Antwerpen.

PIRON

Golden Member

Op 5 april 2020 23:26:26 schreef testman:
de led van de print onderaan, heeft duidelijk bruine pitten op de foto. doorgaans betekent dat dood door overspanning of piek gehad. is dat de led welke brand als de machine stby staat? cq heeft dus veel uren gemaakt?

Miele gebruikt deze led om optisch uit te kunnen lezen

LED hoort er zo uit te zien, is een IR zend /ontvanger voor prgrammering OA. Als je op de switch geen spanning heb,is je (hulp) voeding niet OK