Simpele schakeling maar ik snap niet hoe ik m goed kan krijgen

Hoi allemaal,

Ik ben een beginner qua electronica en ik heb laatst een probleem gefixt wat ik hier had (is een ander topic over) maar ik wil mijn oplossing anders hebben.
Dus heb ik even wat gehobbied en een emulatie circuit gemaakt van mijn schakeling en die vertoond hetzelfde gedrag:

Dit circuit is gedaan met 9V maar normaal gesproken zou het 12V worden, maar echter niet uit, het probleem is hetzelfde.

De IC socket op het schema heb ik gebruikt om meerdere weerstanden te kunnen testen om te kijken of ik het goed kan krijgen, als ik een draadbrug maak tussen de 2 rechterpennen dan werkt de schakeling, alleen verkeerd om.

Het probleem waar ik mee zit is dat zodra er spanning op het bord komt, de LED gaat branden, en als ik de schakelaar indruk, dan gaat de LED uit, wat ik voor elkaar wil krijgen is dat het andersom werkt, dus spanning erop is LED uit, en druk je op de schakelaar dan gaat hij aan.

Nou zou je zeggen, dat is makkelijk, tak de stroom naar de basis van de BC547B af na de schakelaar. Probleem is echter dat dit op een extern bord gebeurd waar ik geen controle over heb, de enige controle die ik heb is dat ik stroom kan laten lopen vanaf de schakelaar naar ground.

Is wat ik wil uberhaupt mogelijk?

Tuurlijk.
Makkelijkste is een pnp transistor. BC557 bijvoorbeeld.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dank je wel deKees, gelukkig heb ik hier genoeg electronica liggen voor tig projecten, blijft de aansluiting wel hetzelfde verder of moet bv de LED op de base zitten en de schakelaar op de collector-emitter?

Ik zal zo even tekenen wat ik denk dat het moet zijn en een schema posten voor ik weer uren aan het solderen ben :D