Simpele schakeling maar ik snap niet hoe ik m goed kan krijgen

Hoi allemaal,

Ik ben een beginner qua electronica en ik heb laatst een probleem gefixt wat ik hier had (is een ander topic over) maar ik wil mijn oplossing anders hebben.
Dus heb ik even wat gehobbied en een emulatie circuit gemaakt van mijn schakeling en die vertoond hetzelfde gedrag:

Dit circuit is gedaan met 9V maar normaal gesproken zou het 12V worden, maar echter niet uit, het probleem is hetzelfde.

De IC socket op het schema heb ik gebruikt om meerdere weerstanden te kunnen testen om te kijken of ik het goed kan krijgen, als ik een draadbrug maak tussen de 2 rechterpennen dan werkt de schakeling, alleen verkeerd om.

Het probleem waar ik mee zit is dat zodra er spanning op het bord komt, de LED gaat branden, en als ik de schakelaar indruk, dan gaat de LED uit, wat ik voor elkaar wil krijgen is dat het andersom werkt, dus spanning erop is LED uit, en druk je op de schakelaar dan gaat hij aan.

Nou zou je zeggen, dat is makkelijk, tak de stroom naar de basis van de BC547B af na de schakelaar. Probleem is echter dat dit op een extern bord gebeurd waar ik geen controle over heb, de enige controle die ik heb is dat ik stroom kan laten lopen vanaf de schakelaar naar ground.

Is wat ik wil uberhaupt mogelijk?

Tuurlijk.
Makkelijkste is een pnp transistor. BC557 bijvoorbeeld.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dank je wel deKees, gelukkig heb ik hier genoeg electronica liggen voor tig projecten, blijft de aansluiting wel hetzelfde verder of moet bv de LED op de base zitten en de schakelaar op de collector-emitter?

Ik zal zo even tekenen wat ik denk dat het moet zijn en een schema posten voor ik weer uren aan het solderen ben :D

Dank je wel Arco, maar dit is helaas geen optie, ik heb geen controle vanaf de schakelaar tot ground, dit zit op een ander PCBtje, dus ik probeer de schakeling werkend te krijgen met de transistor voor de schakelaar

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Supertof Arco, dank je wel, ik ga het gelijk in mekaar solderen zometeen :D

Is er een specifieke reden voor de 2k2 weerstand? ik snap dat er 9mA over de LED zal gaan lopen, maar is er een specifieke reden voor de 2k2, of moet hij simpelweg hoger zijn dan de 1K weerstand? (Mijn excuses voor al deze vragen, ik snap er nog niet zo heel veel van maar wil het wel graag leren)

Arco

Special Member

Is bij mij meestal 'natte vingerwerk' ... ;)
Door de basisweerstand moet minimaal ongeveer de ledstroom / 250 lopen. (steekt niet zo nauw verder)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco heeft 2k2 genomen om de basisstroom te begrenzen. 10k of zo mag ook wel.

De Ib moet minimaal Ic/HFE zijn. De gain van die tor is bijvoorbeeld 250.

Voor Ic = 8 mA dus 8 mA / 250 = 32 uA. Dat zou een 270k zijn.

Maar je wil dat overdimensioneren zodat de tor altijd goed opengaat. Vandaar 10k. Ik denk dat ook 100k nog wel werkt.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op vrijdag 3 april 2020 15:16:57 (63%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als de serieweerstand van de basis te groot is, dan kan er niet voldoende basisstroom vloeien dus dan gaat de LED niet (voluit) branden.

Als de serieweerstand van de basis te klein is, dan gaat er teveel basisstroom vloeien, wellicht meer dan de transistor kan verdragen, en dan gaat hij kapot. De LED gaat dan wel branden, waarschijnlijk, maar gaat helaas niet meer uit.

Er is geen verband met de waarde van de weerstand in de collector, die is er om de stroom door de LED vast te leggen en kan dus erg verschillend zijn voor verschillende soorten LEDs.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

Hmz... Tenzij ik ergens overheen gelezen heb... Van + naar -: Weerstand, LED, schakelaar?
Schakelaar dicht: LED aan. Schakelaar open: LED uit...

Het werkt perfect, bedankt allemaal voor de hulp :D

Nu kan ik weer verder met mn PCB ontwerp :D
En ik snap nu ook waarom er PNP en NPN transistoren zijn!

ik zou ook waar meer gaan inlezen hoe een transistor werkt.

eens je begrijpt waar die 2K2 vandaan komt, gaat een wereld voor je open gaan. er zijn ook andere schakelingen . GES - GCS - GBS transistorschakeling, google maar eens achter die termen. transistoren zijn leuke dingen, en met de basisversie BC547 en BC557 kan je leuke dingen maken.
paar weerstandjes en condensatortjes maak je de leukste dingen, en is echt gewoon basismaterie dat iedereen kan begrijpen.

in tegen stelling tot een 'IC' waar vanalles kan in zitten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

2K2 als basisweerstand is wel verschrikkelijk oneconomisch in dit geval.

Je basissturing verbruikt hier zeker de helft van wat de led nodig heeft. Je kan de transistor evengoed weglaten en de led direct aan de 2k2 hangen...

47k is laag genoeg.

fcapri: dat is absoluut de bedoeling, ik heb nu een anderhalf jaar mijn N licentie voor zend amateur en daar kwam het al een klein beetje aan bod, echter lag daar focus heel erg op de machtigingsvoorwaarden en de basisdingen zoals serie en parallelschakelingen, weerstand kleuren etc, ik wil mijn F licentie gaan halen dus het is nu echt tijd om te gaan doorgronden hoe het allemaal werkt, dan kan ik zelf ook zenders en ontvangers bouwen :)

Ik snap een beetje hoe een transistor werkt, je kan hem als schakelaar gebruiken en als versterker, in dit geval is het een schakelaar, maar afhankelijk van IB wordt bepaalt hoeveel stroom er loopt van C naar E, dus ik snap het een beetje ;)

Ik heb ook de website talking electronics van een zendamateur gekregen als tip een week geleden daar staan ook ontzettend veel grappige dingen op, probleem zit m erin dat ik software engineer ben en denk ik 0 en 1 en geen rare analoge dingen, voor mij is het heel moeilijk om te doorgronden wat er precies in een circuit gebeurd, stel je gooit een elco in een circuit, wat heeft dit voor zin, wat gebeurd er, als ik na mijn 12V voedinglijn een keramische condensator plaats, wat gebeurd er, waarom gebeurd dat etc.

kris: dit is een test schakeling, ik heb een digitale flipperkast gebouwt en wilde echte opto borden gebruiken voor de knoppen om een extern circuit te schakelen, nu heb ik geprobeerd om direct het relais te laten schakelen via de fototransistoren op het opto bord, echter schakelde 1tje wel en het andere bord heb ik opgeblazen door een te hoge stroom door de opto te laten gaan. Momenteel zit er een 10K weerstand op ipv de 2K2, misschien ga ik dat nog omhoog brengen naar 100K of zelfs meer.

Zo, vandaag even mijn 2e PCB ontworpen en deze schakeling 8x geintegreerd zodat ik 4 flipper opto borden kan aansluiten :)

Kijk nou, echte through-hole. Dat heb ik lang niet meer gezien.

Je hebt geen vrijloopdiode over je relaisspoel nodig? Dat zit in je driver?

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zondag 5 april 2020 12:48:43 (39%)

Op 5 april 2020 12:45:44 schreef Hoeben:
Kijk nou, echte through-hole. Dat heb ik lang niet meer gezien.

Je hebt geen vrijloopdiode over je relaisspoel nodig? Dat zit in je driver?

Ik heb geen idee wat je bedoelt met vrijloop diode, heb m even gegoogled :D
Maar dit zijn diodes die ik voor de zekerheid na de relais heb geplaatst en aan de randen van het bord zodat er zeker geen stroom terug kan lopen (ik heb per ongeluk al de 12V en GND pen kort gesloten en mn transceiver voeding vond dat niet heel tof, ook 1 van de diodes vond dat niet tof :P)

Verder inderdaad alles through-hole, ik ben nog een beginner qua solderen dus SMD solderen is nog te moeilijk en ik vind solderen leuk om te doen dus daarom through-hole :)

Rare is wel dat ik ipv een 10K weerstand nu een 1K weerstand moet gebruiken omdat de BC557B anders niet genoeg puf geeft om het relais open te laten slaan. Datasheet zegt dat ie bij 5mA 100mA CE-stroom zou moeten kunnen geven, maar doet ie blijkbaar niet. Ook ben ik erachter gekomen dat er verschil zit in BC557Bs, ik heb 2 types, 1tje zat bij de Velleman transistor set, dat is de BC557B RCE, en bij mouser heb ik de BC557B -K17 besteld, die dus ander gedrag geeft, die laat maar 1 van de relais open slaan, en bij een 10K weerstand gingen de LEDs met die transistor al zwak branden alsof er ergens een fikse lekstroom is.

Arco

Special Member

De laatste 3 letters achter BC557B zeggen niets; is de productiedatum/plaats. Zijn gewoon identiek.
Diode moet over de relaisspoelen. Als de relais door een transistor worden aangestuurd, kunnen die kapot gaan bij uitschakelen zonder diode.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 mei 2020 10:10:54 schreef Arco:
De laatste 3 letters achter BC557B zeggen niets; is de productiedatum/plaats. Zijn gewoon identiek.
Diode moet over de relaisspoelen. Als de relais door een transistor worden aangestuurd, kunnen die kapot gaan bij uitschakelen zonder diode.

Ik zie net dat mijn schema oud is, wat ik heb gedaan is een diode na de spoel gezet op ieder relais :)

Toch raar dat die 2 BC557b's verschillend gedrag vertonen en ook dat ie bij een 1.8K weerstand niks doet ofja, je hoort een zachte schakelklik maar het is niet genoeg om m te schakelen

Arco

Special Member

Een BC557B is gespecificeerd met een versterking tussen 200 en 450, kan dus per exemplaar behoorlijk verschillen.
Gebruiken de relais niet teveel stroom? (moet onder de 100mA blijven)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 mei 2020 12:20:06 schreef Arco:
Een BC557B is gespecificeerd met een versterking tussen 200 en 450, kan dus per exemplaar behoorlijk verschillen.
Gebruiken de relais niet teveel stroom? (moet onder de 100mA blijven)

de relais trekken als het goed is 37.5mA, (weerstand van 320ohm) maar ook als ik geen LED in de schakeling zet doen ze het niet, dus er is iets vaags aan de hand in ieder geval :)

Anoniem

ik heb per ongeluk al de 12V en GND pen kort gesloten en mn transceiver voeding vond dat niet heel tof, ook 1 van de diodes vond dat niet tof :P)

Daar zal dan ook wel een transistor mee gesneuveld zijn die je nu parten speelt
Tip. Ga met je schakeling eerst aan de slag op een breadboard :)

Op 12 mei 2020 12:08:34 schreef BlackStar:
[...]
Ik zie net dat mijn schema oud is, wat ik heb gedaan is een diode na de spoel gezet op ieder relais :)

Je moet de diode over het relais spoel zetten, dus parallel.
Misschien bedoel je dat ook wel zo, maar is wat moeilijk te begrijpen.
Mocht je de print al besteld hebben, dan kan je zo’n vrijloopdiode makkelijk aan de soldeer zijde over het relais zetten, eventueel een SMD variant. (Kan je al even oefenen ;) )

Witte PCB is de werkende versie, 1K weerstand op de basis, 20K op de blauwe leds, die dingen zijn FEL!

Op 12 mei 2020 21:07:24 schreef Mark77:
[...]
Je moet de diode over het relais spoel zetten, dus parallel.
Misschien bedoel je dat ook wel zo, maar is wat moeilijk te begrijpen.
Mocht je de print al besteld hebben, dan kan je zo’n vrijloopdiode makkelijk aan de soldeer zijde over het relais zetten, eventueel een SMD variant. (Kan je al even oefenen ;) )

Ik denk dat je wat anders bedoelt, ik heb de diode achter de schakelpennen van het relais gezet, dus in serie, circuit werkt iig prima nu :)

Op 12 mei 2020 12:58:44 schreef anoniem015:
[...]Daar zal dan ook wel een transistor mee gesneuveld zijn die je nu parten speelt
Tip. Ga met je schakeling eerst aan de slag op een breadboard :)

Dat had ik dus gedaan, op mn breadboard werkte ie prima met een 10K weerstand, maar op deze schakeling zit er een LED bij (ja ik weet, dus niet getest op breadboard) dus hij kreeg niet genoeg stroom, met een 2.2K weerstand schakelen ze niet, met 2K wel maar ik merkte dat met 1K de relais harder openslaan, dus 1K it is. Transistoren lijken de klap te hebben overleefd aangezien ze het nog allemaal doen, plus ik heb er nog een paar honderd liggen mochten ze komen te overlijden, en ik heb nog 7 van deze PCBs liggen :D