Elektrische aansluiting compressor

Op 3 april 2020 16:25:02 schreef Toeternietoe:
Onder het gele wieltje staat een klein pijltje.
Draai het gele wieltje zo dat er de nominaalstroom (=6,3Aplere ??) net boven het pijltje staat.
Je motor is dan optimaal beveiligd tegen doorbranden bij overbelasting, vastlopen of faseuitval (een van de 3 fasen weg),.

Ligt het aan mij maar ik zie geen cijfers na de komma op af te stellen?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 3 april 2020 16:28:07 schreef doublet5:
[...]

Ligt het aan mij maar ik zie geen cijfers na de komma op af te stellen?

Komt ook niet zo precies.
Iets verder dan de 6....
Tussen de 6 en 7 is 6,5...….

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

Je voeding op A1 zit aan de verkeerde kant, het relais kan alleen maar in komen, als hij al aan is , anders staat daar geen spanning.

[edit]Laat maar voeding komt van de andere kant.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 3 april 2020 20:27:41 (18%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 3 april 2020 20:24:25 schreef Shiptronic:
Je voeding op A1 zit aan de verkeerde kant, het relais kan alleen maar in komen, als hij al aan is , anders staat daar geen spanning.

Na de instelling aan te passen hoger dan 6A werkt alles oké volgens mij. Motor slaat aan en af bij 10bar. De A1 naar L2 is niet juist volgens u?

Shiptronic

Overleden

Zie mij edit hierboven. ik zat zelf niet op te letten, mooi dat hij het doet, kabel kleuren is wat ongelukkig, maar prima zo!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Toch nog even een klein vraagje: bovenop de motor staat een sticker met draairichting naar rechts. Echter als de compressor aanslaat merk ik op dat de poelie langs de andere kant wegdraait. Draait mijn motor wel juist? En mocht dit niet het geval zijn, kan hij dan toch druk opbouwen?

Op 17 april 2020 15:42:37 schreef doublet5:
Toch nog even een klein vraagje: bovenop de motor staat een sticker met draairichting naar rechts.

Er staat niet alleen een pijl op maar tevens dat de draairichting "Belangrijk" is. Dus gewoon opvolgen.
Wat bedoel je trouwens met: "Langs de andere kant wegdraaien"?

mvdk

Golden Member

Belangrijk voor voldoende smering.

Dus als ik de L1 en L2 wissel op de motor, bruin en zwart gaat mijn draairichting wijzigen?

Dan hoef ik in de stekker of magneetschakelaar niks te wijzigen?

Op 17 april 2020 16:13:01 schreef doublet5:
Dus als ik de L1 en L2 wissel op de motor, bruin en zwart gaat mijn draairichting wijzigen?[bijlage]
Dan hoef ik in de stekker of magneetschakelaar niks te wijzigen?

Nee, waar je wisselt is niet belangrijk. In feite de motor is de aangewezen plaats, omdat het daar relatief gemakkelijk is en soms ook wat het achteraf eventueel wijzigingen van tekeningen betreft.

De compressor zal het misschien wel doen als die de verkeerde kant op draait, er zitten immers geen nokkenassen in om de kleppen te sturen en ook geen oliepomp. Meestal zijn de kleppen plaatjes met een slappe veer. (zelf openend en veer-gesloten). De smering van de zuiger vindt meestal plaats door middel van een lepeltje aan de drijfstang (spatsmering). Dus als de compressor verkeerd om draait, heb je geen smering en is de pret snel voorbij.

Jacques van Montfort