kleine oplaadunit geschikt?

Hallo mensen,

Ik vroeg me af of deze kleine unit geschikt is om een 4-tal 18650 batterijen tegelijk op te laden.
Ik begrijp dat de 1A aan de lage kant is, maar zou graag willen weten of het überhaupt mogelijk is (zij t met een uren lange laadtijd)

vast hartelijk dank!
Peter

https://aliexpress.com/item/32967107537.html

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 3 april 2020 07:38:29 (0%)

Sine

Moderator

Dat printje is voor een enkele cel, als je ze parallel wilt laden zal dat wel kunnen. Dat de stroom wat kleiner is maakt alleen dat je langer aan het laden bent.

Heb je ze in serie staan dan is dit printje ongeschikt.

Ik heb je ali linkje wat korter gemaakt, alles na .html kun je weg laten, dat is alleen maar extra info voor ali.
Jouw info, dus dat wil je wellicht niet meteen delen.

fred101

Golden Member

Is het verstandig om 4 cellen parallel te laden ? Ze hebben nooit allemaal de zelfde spanning lijkt me.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Zeer bedankt.

De 4 batterijen staan inderdaad in serie.
Echter, als ik ondanks dat ze in serie gekoppeld zijn, toch de + en - van elke batterij parallel koppel aan het printplaatje, laan ze dan goed op?

Dank!

Nu ik erover nadenk, denk ik dat dit niet gaat werken:-(

(

Elke batterij zijn printje die dan nog eens elk hun eigen usb lader hebben, dan werkt het wel maar of dat een goede werkwijze is laat ik aan u over.

LDmicro user.
Lucky Luke

Golden Member

Op 3 april 2020 11:26:18 schreef MGP:
Elke batterij zijn printje die dan nog eens elk hun eigen usb lader hebben, dan werkt het wel maar of dat een goede werkwijze is laat ik aan u over.

Met wat pech hangt dan nog steeds de ground aan elkaar via USB, en sluit je dus cellen kort.

Als je elk van die ladertjes uit een gescheiden 5V voeding voed is het wel een aardige methode, omdat dan gelijk gebalanceerd wordt: elke cel wordt immers afzonderlijk volgeladen. Wel zorgen dat je daadwerkelijk alle cellen laad en niet eentje vergeet / zorg ervoor dat die gescheiden voedingkjes alleen allemaal tegelijk aan/uit kunnen en niet afzonderlijk.

(En dat houd een keer op natuurlijk, als je 200 cellen in serie wilt voor een auto-accu moet de scheiding van je voedingkjes dat ook aankunnen, al kun je "valsspelen" door de ground in het midden van je accupakket te hangen... Maar met 4 cellen speelt dat probleem gelukkig nog niet)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 3 april 2020 11:50:15 schreef Lucky Luke:
[...]Met wat pech hangt dan nog steeds de ground aan elkaar via USB, en sluit je dus cellen kort.

Met elk zijn eigen lader kan dat niet.

LDmicro user.

Op 3 april 2020 12:26:49 schreef MGP:
[...]
Met elk zijn eigen lader kan dat niet.

Alleen als elke lader gevoed wordt door een galvanisch gescheiden voeding.