extra batterij elektrische fiets/ laadmodus

De fiets heeft een 36volt accu ingebouwd, ik heb een y aansluiting gemaakt om een extra batterij aan te koppelen. Alles werkt perfect. Nu zorgt die extra batterij er wel voor dat de stroom van die 2e batterij de originele batterij gaat opladen, en de fiets gaat in laadmodus. die fiets trekt ongeveer 10ampere.

Ik dacht van een diode aan te sluiten om dit te voorkomen. Aangezien ik er niet echt veel van ken zou ik graag weten:

is er hiervoor een betere oplossing?
welke diode heb ik nodig? en waar kan ik deze krijgen? ( heb op aliexpress eens zitten kijken en het lijkt me chinees die parameters )
sluit ik deze diode best op de plus of op de min aan, of maakt dit niet uit.

Groeten Jannick

Volgens mij zal dat niet werken, ook niet met diode.
De reden is dat de batterijen voorzien zijn van een BMS.

Misschien een wisselschakelaar plaatsen zodat je kan kiezen welke batterij je wilt gebruiken.

LDmicro user.

Wat is het PROBLEEM?

Als je beide accus gewoon oplaad tot 42V zullen ze rustig alletwee ontladen terwijl je fietst. Je kan 2x verder fietsen dan op 1 accu.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew, het probleem is dat de oude batterij net iets sneller leeg raakt. Dus hogere spanning op de nieuwe batterij.

De oude batterij ontvangt dus extra stroom, laadstroom.
Hierdoor raakt de originele batterij in laadmodus, waardoor ze niet verder kan gebruikt worden, en de fiets uitschakelt.

die laadmodus is het enige probleem. Dacht er een diode tussen te plaatsen om dit te voorkomen.
maar ik weet niet welke of waar ik dit kan krijgen.

En dat terwijl je begint met beide accus vol en tegelijk aangesloten? Dat kan niet. Dan is de draad die je gebruikt veel te dun of zoiets.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

hoeveel draden heeft je accu naar de fiets toe? als dit slechts 2 is, kan je gewoon een stekker maken zodat je eerst 20km op de ene accu rijd, en dan 20km op de andere. zodat beide batterijen elkaar niet zien.

zitten er meer draden op (zodat de fiets de originele accu ziet), dan zal je moeten zorgen dat de originele accu altijd zichtbaar is voor de fiets.

kan de originele accu open? als je de 2de accu parallel aan de CELLEN zet (dus niet achter de BMS), dan kan die nooit in laadmodus gaan

@rew: de oude accu zal hogere interne weerstand hebben, als je dan stroom trekt, zakken de cellen in, valt de stroom weg, dan ziet de BMS stroom lopen van extern in de accu en schakelt naar laden

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 4 april 2020 07:49:29 (17%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Maar.... het is hartstikke ongebruikelijk dat een BMS dan in "alleen laden" mode zou komen. En... Hoe schakelt ie na een normale laad-beurt weer over op ontladen? Als er stroom getrokken wordt? Dan zou ie dat op de fiets ook gewoon weer moeten doen.

jannick heeft iets gezien, waaruit ie denkt te concluderen dat de accu in laadmode zit. Dat poneert ie als "feit" en stuurt ons met een kluitje het riet in.

STEL dat je originele accu een "laadmode" kent. Jij fietst naar je oma, en wegens "sjit vannacht vergeten op te laden", neem je de lader mee. Oma haal je nog wel, maar terug (zonder laad-beurt) waarschijnlijk niet. Dus bij je oma doe je hem een uurtje op de lader en nog voordat ie vol is ga je weer fietsen. Als de accu dan in laad-mode zou zijn geschoten en pas terug in lever-mode zou gaan als ie vol is, dan heb je een probleem. Dit bouwen accu-bouwers gewoon niet in. Een accu kan je net als een benzine tank in een auto ook "een beetje er bij" doen.

Dus kennelijk ZIE je iets wat JIJ interpreteert als "zit in laadmode" maar dat moet iets anders zijn. Ik weet niet wat er aan de hand is, en kan dan lastig advies geven.

Wat WEL het geval kan zijn is dat de originele accu door een "stootje gas" direct in protectie schiet. De hele accu zwak of... 1 cel niveau is zo zwak dat je direct 1 cel onder de 3V trekt. Dan gaat ie "wachten totdat er weer geladen wordt". Als de andere accu dan onvoldoende dat circuit triggert of dat "er wordt geladen" wordt alleen op de laad-stekker gedetecteerd, dan blijft de accu uitgeschakeld totdat ie thuis weer op de lader gaat.

Maar dit hangt er dus op:
* De accu is versleten en heeft geen nut meer om nog op de fiets mee te slepen.
* de draden naar de andere accu zijn zo zwak/dun dat daar minimaal een volt aan spanning over valt.

Bij nader inzien, vermoed ik dat dit het geval is. Dus hij zit niet in "laadmodus" maar gewoon in protectie. Accu is op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew. @fcapri
Het is een Sparta fiets ion pedelec dus de originele batterij moet wel degelijk altijd aangesloten zijn.
( heb deze methode getest bij een electrische step, en dit werkt wel goed, tot er bezig met opladen verschijnt op het display )
laadmode: er verschijnt op het scherm bezig met opladen.. en dan het percentage batterij ( originele batterij ) erbij. Deze gaat na verloop van tijd ook 1 a 3 procent omhoog omdat ie oplaad.
Kabels zijn 2x1,5 mm dus hier zou er geen volt verlies op mogen zitten.

kan dit geen kwaad om een 36 volt batterij voor de bms te koppelen? Zullen de individuele cel groepen dan niet verschillend op en ontladen met schade als gevolg?

10A over 1.5mm2 wordt in de 230V wereld wel gedaan. Daar is "een paar volt spanningsval" niet zo'n probleem. Laagspanning... dan gaat het procentueel snel een grotere rol spelen. Ik zou dikker draad aanraden.

Blijft dat kennelijk het BMS na een "even gas" kennelijk detecteert dat de spanning aan het oplopen is, dus je tweede accu heeft onvoldoende geholpen om de spanning constant te houden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

REW: Als de tweede batterij een hogere spanning heeft dan denkt de regelaar waarschijnlijk dat de eerste aan een lader hangt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

dat is een BMS met 2 fets.
als er stroom in komt, schakelt die BMS de stroom IN fet aan, en de stroom UIT fet af.
dan kan je dus niet ontladen en enkel laden.
eens de laadspanning wegvalt, komt die automatisch in ontlaadmodus

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Maar stel dat beide accus op 24.000V beginnen. Je geeft even gas, en beide accus leveren zeg 10mAh aan energie. Als je nu gas loslaat, dan zou idealiter beide accus nu bijvoorbeeld 23.990V moeten geven. Geef je dan even geen gas, wordt er geen stroom afgenomen en gaat er ook geen vereffening lopen: De accuspanningen zijn gelijk.

Als je "reserve" accu gewoon "beter" is dan de oude, dan wordt zeg tijdens het gas geven de spanning 23.5V, maar de nieuwe accu is STERKER dus levert een groter deel van de stroom. Van de totaal 20mAh wordt nu bijvoorbeeld 15 - door de nieuwe en 5mAh door de oude geleverd. Als daarna gaslos gedaan wordt, zal de nieuwe accu dus ongeveer 23.985V hebben en de oude 23.995! De oude accu gaat nu in de "niet-gas" periodes de nieuwe accu langzaam aan weer bijvullen.

Dus als de NIEUWE accu de OUDE gaat bijvullen, dan is de OUDE de betere accu. Dan moet je een betere nieuwe regelen. Anders heeft het hele proces niet zo veel nut....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 april 2020 17:42:00 schreef rew:
Maar stel dat beide accus op 24.000V beginnen.

Dus als de NIEUWE accu de OUDE gaat bijvullen, dan is de OUDE de betere accu. Dan moet je een betere nieuwe regelen. Anders heeft het hele proces niet zo veel nut....

Je vergeet de xxx mV die verloren gaan in de (weerstands)draden :-). De oude zal altijd meer leveren dan de nieuwe door de huidige bekabeling.

Tja, Ik heb geen foto gezien van de kabels. Dus hoe het zit weet ik niet. Maar nu we weten waardoor de accu in "ik ben aan het laden" mode kan gaan, kunnen we adviseren: "het zou ook door de bekabeling kunnen komen. De splitsing van de draden naar de motor moet zo dicht mogelijk bij de NIEUWE accu zitten om dit effect te voorkomen. Als de totale kabellengte dan meer wordt, is dat dan maar jammer.
Meer dan 1.5mm2 blijft verstandig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

idd.
de originele accu zal met dikke bekabeling van accu naar motor gaan.
als die nieuwe accu met 1,5mm² kabel is verbonden, dan komt er amper stroom uit en zal die continue de interne accu gaan bijladen.

ik zou daarom de nieuwe accu rechtstreeks aan de oude cellen parallel zetten (36V direct op 36V, niet cel op cel).
dan ziet de BMS gewoon 1 dikke accu, en als de oude de hoofdstroom levert, zal de nieuwe accu altijd de oude bij opladen zonder dat de BMS het ziet.

2de optie zou zijn om de nieuwe accu de dikste kabels te geven, en voor de oude accu een klein stukje dunne draad tussen steken, zodat die de hoofdstroom NIET meer levert.

fotos van het aansluiten zou idd handig zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken