Maar.... het is hartstikke ongebruikelijk dat een BMS dan in "alleen laden" mode zou komen. En... Hoe schakelt ie na een normale laad-beurt weer over op ontladen? Als er stroom getrokken wordt? Dan zou ie dat op de fiets ook gewoon weer moeten doen.
jannick heeft iets gezien, waaruit ie denkt te concluderen dat de accu in laadmode zit. Dat poneert ie als "feit" en stuurt ons met een kluitje het riet in.
STEL dat je originele accu een "laadmode" kent. Jij fietst naar je oma, en wegens "sjit vannacht vergeten op te laden", neem je de lader mee. Oma haal je nog wel, maar terug (zonder laad-beurt) waarschijnlijk niet. Dus bij je oma doe je hem een uurtje op de lader en nog voordat ie vol is ga je weer fietsen. Als de accu dan in laad-mode zou zijn geschoten en pas terug in lever-mode zou gaan als ie vol is, dan heb je een probleem. Dit bouwen accu-bouwers gewoon niet in. Een accu kan je net als een benzine tank in een auto ook "een beetje er bij" doen.
Dus kennelijk ZIE je iets wat JIJ interpreteert als "zit in laadmode" maar dat moet iets anders zijn. Ik weet niet wat er aan de hand is, en kan dan lastig advies geven.
Wat WEL het geval kan zijn is dat de originele accu door een "stootje gas" direct in protectie schiet. De hele accu zwak of... 1 cel niveau is zo zwak dat je direct 1 cel onder de 3V trekt. Dan gaat ie "wachten totdat er weer geladen wordt". Als de andere accu dan onvoldoende dat circuit triggert of dat "er wordt geladen" wordt alleen op de laad-stekker gedetecteerd, dan blijft de accu uitgeschakeld totdat ie thuis weer op de lader gaat.
Maar dit hangt er dus op:
* De accu is versleten en heeft geen nut meer om nog op de fiets mee te slepen.
* de draden naar de andere accu zijn zo zwak/dun dat daar minimaal een volt aan spanning over valt.
Bij nader inzien, vermoed ik dat dit het geval is. Dus hij zit niet in "laadmodus" maar gewoon in protectie. Accu is op.