Folie toetsenbord

Hoi allen,

ik ben hier vrij onverwacht in een project gevallen dat zodanig groeit dat de aanpak ervan een beetje professioneler zal moeten aanpakken.

Om het kort te houden : ik zou een behuizing moeten kunnen voorzien van
een folie toetsenbord, met een uitsparing voor een grafische LCD.

Ik vind hier en daar wel een website waar ze dit aanbieden, maar mss hebben
jullie meer tips over hoe het ontwerpen van zoiets vlot kan verlopen?

alvast bedankt.

foto ter illustratie.
https://images.fineartamerica.com/images/artworkimages/mediumlarge/2/1-membrane-keypad-elec-flex.jpg

Arco

Special Member

Het hangt van een aantal zaken af:

- Wil je de hele zaak uitbesteden, of de lay-out zelf tekenen? (kan bijv. met Frontdesigner)
- Een window voor een grafisch display hangt af van grootte en resolutie: voor hoge resolutie heb je een extra glad oppervlak nodig.
- Moeten er voorzieningen voor leds in komen?

Wij zijn van membraankeyboards al lang terug afgestapt, en gebruiken alleen de overlay met een tactile switch eronder (bijv. de B3F)
Is steviger en ook goedkoper als er eens iets aan de layout of opdruk gewijzigd moet worden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hey Arco,

heb je daar soms een voorbeeld van ? Hoe produceer je de overlay bv?

Dave Jones (EEVBlog) heeft een tijdje terug een video op zijn YouTube kanaal gezet over dit soort folie toetsenbordjes.
Misschien kan je daar wat tips uit halen. :)

update: Dit is de video: https://www.youtube.com/watch?v=H8XBBfvsPj0

[Bericht gewijzigd door Mark77 op maandag 30 maart 2020 14:19:02 (18%)

Arco

Special Member

Folie kun je zelf ontwerpen of laten doen. Folie is gewoon een zelfklevende frontfolie.
Voorbeeld van een handsfree telefoon front:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 maart 2020 14:54:25 schreef Arco:
Folie kun je zelf ontwerpen of laten doen. Folie is gewoon een zelfklevende frontfolie.
Voorbeeld van een handsfree telefoon fron:

[bijlage]

Mooi Arco :-)

Maar hoe krijg je die verhogingen in deze folie? Of is het gezichtsbedrog op de foto en dat je werkt (print) met "schaduwen" ?

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Zitten geen verhoginen in, gewoon vlakdruk.
(je kunt ze wel met 'bobbels' laten maken, maar die zijn minder stevig bij veelvuldig gebruik)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

kunnen daar ook vensters in voor b.v. een display of LED ?

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Uiteraard.

Voor LCD is standaard een venster met lichtmatte afwerking zoals op foto. Prima voor tekst displays of 'groffe' grafische displays.
Voor hi-resolution grafische displays moet je om een 'extra gladde' (= duurdere) afwerking vragen. (anders krijg je al snel een moiré effect)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

ik stel me zo voor, dat je een alluminium plaat als basis meemt.
daar 4x een draadeindje M4 in monteerd zodanig dat de andere zijde vlak blijft.
over die draadeind een PCB schuift met de tactile switches display, en LED's, die je met moeren in hoogte kan verstellen zodat de switches bovenkant alluminium plaat is. folie erop plakken.

als dat zo is, moeten je switches wel hoger zijn dan het display, en dat is vaak niet, denk ik.

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

@Arco, laat je die ergens drukken ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 30 maart 2020 21:51:28 schreef trix:
ik stel me zo voor, dat je een alluminium plaat als basis meemt.
daar 4x een draadeindje M4 in monteerd zodanig dat de andere zijde vlak blijft.
over die draadeind een PCB schuift met de tactile switches display, en LED's, die je met moeren in hoogte kan verstellen zodat de switches bovenkant alluminium plaat is. folie erop plakken.

als dat zo is, moeten je switches wel hoger zijn dan het display, en dat is vaak niet, denk ik.

Je hebt ook switches met een langere toets.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Er zijn diverse bedrijven die frontfolies kunnen drukken, bijv nlw bedrijven of frontfolies.com.
Folie zit gewoon op een pvc behuizing, print met afstandsbusjes.
(De standaard B3F switches van Omron zijn 7mm hoog en net iets hoger als een 16x2 lcd display...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 maart 2020 22:17:16 schreef Arco:
(De standaard B3F switches van Omron zijn 7mm hoog en net iets hoger als een 16x2 lcd display...)

De kast/frontpaneel dikte komt er dan ook nog bij, dus het kan zijn dat je toch nog hogere nodig hebt.

Maar volledig met arco eens: al die folies zijn na een tijdje helemaal brak.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

De schakelaars en lcd komen aan de achterzijde van de print, dus die kan dicht op de kast zitten (dikker als 3mm is dat eigenlijk nooit), dus 7mm gaat prima.
Er zijn ook interessante Chinese aanbiedingen voor die folies, maar dat struikelt vreemd genoeg altijd over de verzendkosten.
De goedkoopste was USD 160 verzendkosten voor 10 folies die in een envelop kunnen, daar pas ik voor... :(

Sinds we de B3F's gebruiken eigenlijk nooit problemen (ooit een enkele schakelaar), sommige apparaten staan al 20 jaar uit. (in totaal duizenden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 maart 2020 23:42:41 schreef Arco:
De schakelaars en lcd komen aan de achterzijde van de print, dus die kan dicht op de kast zitten (dikker als 3mm is dat eigenlijk nooit), dus 7mm gaat prima.

Laat je het display dan door het deksel vallen dus het display ook strak tegen de folie aan?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Nee, zit wat ruimte tussen, dan kan de boel 'ademen'.
Als je het display strak tegen de folie aan zet kan daar vocht tussen gaan zitten uit de lucht, en da's een heel lelijk gezicht.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

ik heb ook nog een vraagje: bij die tactical switches, hoe groot is het gat in de kunstof behuizing ? hoe groter het gat, hoe flexibeler de folie zich gedraagt.

eigenwijs = ook wijs
Shiptronic

Overleden

Neem dan ook een grotere knop.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Gaten zijn meestal iets van 9mm, hartsafstand tussen toetsen 15 tot 17.5mm)
Je moet wel vragen of ze het hele toetsenvlak (en het displayvenster ook uiteraard) vrij houden van lijm.
Als er lijm op het toetsenvlak zit, gaan de switches 'smakkende' geluiden maken bij loslaten. (en 't trekt ook onnodig stof aan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

dat v/d lijm is natuurlijk logisch, typisch zo iets waar je de eerste keer niet aan denkt.

de diameter v/h gat had ik zelf groter in geschat.

[Bericht gewijzigd door trix op zondag 5 april 2020 10:26:56 (23%)

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Diameter gat mag ook groter, als er maar genoeg 'vlees' overblijft tussen de toetsen (het moet niet gammel worden en/of gaan inveren)
Dat hangt natuurlijk ook af van paneeldikte en materiaal waarvan het gemaakt is.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Brrrr, wat eng... ;) (een led als schakelaar gebruiken)
Ik zet de ledvenstertjes altijd op de hoek van een key. (zijn transparante venstertjes, leds zijn op de folie getekend voor de 'look and feel'...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com