elektrische fiets, merk Trek

Ik heb een kapotte e-bike gekocht van het merk Trek

heb de accu laten upgraden maar krijg de fiets niet aan
ik heb me proberen te verdiepen in de elektronica maar kom er niet uit.
De accu moet worden aangezet met de controller op het stuur.
er wordt dan met een druk op de knop kortstondig een punt aan de massa gelegd en de accu ontwaakt en de controller wordt actief.
de controller (de display op het stuur) doet echter helemaal niets.
Het voorlicht gaat alleen kortstondig even aan en verder niets.
Het geheel werkt met een zogenaamd canbus systeem.
Vanaf de batterij gaat er een 5 aderige draad naar zowel de display als de wielmotor.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het niet functioneren van de fiets.
En bedoel ik bv de display of elektronica in voorwiel enz.

Sommige fabrikanten beweren dat zij de enige zijn die voor hun fiets veilige accus kan maken. Dus maken ze in de controller, motor en accu electronica die "mekaar" herkent. Accu van fiets1 in fiets2? Werkt niet! Of dat hier het geval is, weet ik niet.

Ook kan het zijn dat tijdens de accuupgrade het BMS los is geweest van de accu. Die detecteert dan: "Hey accu is nul volt!" en gaat dan in "veilige mode: Niet meer laden niet meer fietsen".

En het kan natuurlijk dat er "iets stuk" is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Koop nooit een kapotte E-bike als het aan de elektronica ligt, 99% van de gevallen krijg je die zelf niet meer aan de praat.
Als het is om ermee te hobbyen is dat iets anders.

Wat bedoel je met upgrade van de accu? is die bij een verdeler geweest of heb je zelf de batterijen vervangen?

Je zult die terug naar verdeler terug moeten sturen vrees ik, de fietsenmaker in de buurt herstelt die ook niet meer zelf en verkoopt enkel fietsen waarvan de hoofdverdeler een goede technische dienst heeft.

LDmicro user.

ik heb de accu laten upgraden door een bedrijf.
Ik heb nog een andere e-bike van het zelfde merk en met de dezelfde connectoren.

ik dacht slim te zijn en ik probeer de de controller waarvan ik zeker weet dat die goed is even op de foute fiets.

doet precies hetzelfde lichten gaan even branden en verder niets.

Nieuw probleem is nu dat deze controller (display) nu ook stuk is.

samen gevat waarschijnlijk heeft de batterij beide controllers om zeep geholpen.
Ben nu even helemaal mooi de Sjaak want controllers kosten een vermogen.

Op 4 april 2020 11:25:02 schreef toots:
ik heb de accu laten upgraden door een bedrijf.

Kun je dat eens uitleggen? Zowel het woord 'upgraden'(wat dan?) en 'een bedrijf' (wie?)

met upgraden bedoel ik de batterij opsturen naar een bedrijf die de oude fietsbatterijen recycled door de oude (lipo??) cellen eruit te halen er er nieuwe cellen voor in de plaats stopt.
Die nieuwe cellen hebben een grotere capaciteit zodat je actieradius wordt verhoogd.

Dit wordt steeds vaker gedaan met elektrische fietsen want de accu is en blijft het zwakste punt

ik heb één van de controllers open geschroefd
en heb 5 volt op de print gezet.
Je hebt dan geen beeld op de display
schroef ik de spanning rustig op van o naar 3,3 a 3,6 volt op, da komt de display op.
Lijkt erop dat er iets is opgeblazen als een stabilisatie spanning o.i.d.

hier 2 pic's van de open geschroefde controller
ik heb er 5 volt op aangesloten.
de display blijft dan blank, maar als ik de spanning langzaam opschroef van 0 tot 3,5v dan komt d display wel op.

lijkt toch iets opgeblazen te zijn van een ref, spanning o.i.d.

andere controller hetzelfde verhaal.
alleen trekt deze wat veel stroom (200mA) bij 5volt.

die moet ik voorzichtig open zien te maken wantis dichtgelijmd

U4 op foto 1 is een MPC2551 (canbus controller)

In veel gevallen zit de slimmigheid in het BMS zelf ingebouwd. De display op het stuur geeft eerst enkel een Wake-up signaal.

Ik denk dat je de fout dus daar zal moeten zoeken, niet in het display.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Maaike, Hij heeft door de controller van een tweede fiets op de gereviseerde accu aan te sluiten de tweede controller ook kapot gekregen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Sommige fabrikanten beweren dat zij de enige zijn die voor hun fiets veilige accus kan maken. Dus maken ze in de controller, motor en accu electronica die "mekaar" herkent. Accu van fiets1 in fiets2? Werkt niet! Of dat hier het geval is, weet ik niet.

Ook kan het zijn dat tijdens de accuupgrade het BMS los is geweest van de accu. Die detecteert dan: "Hey accu is nul volt!" en gaat dan in "veilige mode: Niet meer laden niet meer fietsen".

En het kan natuurlijk dat er "iets stuk" is.

REW bij mijn weten is dat zo Batavus wel zo maar de eerste accu is goed
gegaan alleen na 20km geeft display aan lege accu maar heb er al 50 km
mee doorgefietst dus de actieradius is zeker 70 km met mijn manier van
rijden.

@rew, ja dat had ik gelezen maar misschien zit de fout juist in de batterij, en is er helemaal niks mis met het display zelf.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.