Onderverdeler in garage

Op 3 april 2020 17:56:37 schreef Toeternietoe:
[...]
Dit heeft weinig met de TS te maken.
Maar je installatie is onveilig en zou afgekeurd worden.

want ?

je hebt op teveel eindgroepen een 300mA aardlek zitten. grondkabel geef je overigens aan als 4x2,5 kabel, 5x2,5 slaat op wandkabel. de aarde reken je met grondkabel niet mee.

300mA aardlek op distributiekabels is 1 ding, maar op eindgroepen met wcd's is dat te veel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Daarbij zitten ze achter elkaar en dus niet selectief.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 3 april 2020 18:41:45 schreef Peter112:
[...]
want ?

Je gebruikt nergens het symbool voor een aardlekschakelaar of aardlekautomaat, maar het symbool voor een installatieautomaat.
Maar je schrijft eronder wel dat het een aardlekautomaat is.
Wat is juist, en klopt dat, welke moet ik geloven (symbool heeft voorrang)

Als er aardlekautomaten zitten voor de garage en tuinhuis dan is het NIET selctief.

Jammer dat we veder gaan met een andere vraag dan de opening.....

In ELAN zit geen symbool voor een aardlekautomaat, maar dan maak je er toch zelf een.
Er ontbreken wel meer symbolen in EPLAN.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zaterdag 4 april 2020 09:12:44 (11%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 4 april 2020 09:09:06 schreef Toeternietoe:
[...]
Je gebruikt nergens het symbool voor een aardlekschakelaar of aardlekautomaat, maar het symbool voor een installatieautomaat.
Maar je schrijft eronder wel dat het een aardlekautomaat is.
Wat is juist, en klopt dat, welke moet ik geloven (symbool heeft voorrang)

Als er aardlekautomaten zitten voor de garage en tuinhuis dan is het NIET selctief.

Jammer dat we veder gaan met een andere vraag dan de opening.....

In ELAN zit geen symbool voor een aardlekautomaat, maar dan maak je er toch zelf een.
Er ontbreken wel meer symbolen in EPLAN.

Op 4 april 2020 01:08:45 schreef testman:
je hebt op teveel eindgroepen een 300mA aardlek zitten. grondkabel geef je overigens aan als 4x2,5 kabel, 5x2,5 slaat op wandkabel. de aarde reken je met grondkabel niet mee.

300mA aardlek op distributiekabels is 1 ding, maar op eindgroepen met wcd's is dat te veel.

Grondkabel is er gewoon 5x2,5mm2+AS , dus niet zomaar wat brullen. Zie foto!

300 mA is net als in BE selectief en de max 4 dus niet van toepassing ( heb er alleen (nog) geen symbool voor)
> wordt de installatie niet onveilig van

Alle afgaande groepen naar eindverbruikers zijn als aardlek automaat uitevoerd in 30 of 10 mA, ik schreef ook al dat ik niet het exacte symbool heb, maar daar lees je even overheen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Grondkabel is ongewoon 5G 2,5 +as. Bestaat natuurlijk wel, maar is geen standaard.
een grondkabel 4x2,5 +as is ook voldoende.
Het is geen enkele reden voor afkeur cq onveilig, het mag.

Een 300 mA aardlek is maar zeer beperkt selectief tov een 30 mA
Voor de 300 mA (voor tuinhuis en garage) moet je een Selectieve aardlek van 300 mA toepassen.
Bestaan (zover ik weet) niet in een combinatie uitvoering (aardlekautomaat), dus een losse aardlek en een losse automaat.
Symbool: een S in een hokje.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Op 4 april 2020 17:23:57 schreef Toeternietoe:
(...)
Voor de 300 mA (voor tuinhuis en garage) moet je een Selectieve aardlek van 300 mA toepassen.
(...)

Hoezo moet?
Dit is al stukken veiliger dan die oplossingen die in andere topics voorbijkomen. Waar ik bijvoorbeeld met testman mee overhoop lig.
Inderdaad, niet selectief, bij een goeie aardsluiting, en een lage aardcircuitweerstand, gaan ze er allebei uit. Maar beter blo-Jan dan doo-Jan

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Moeten, niets.
Het staat in de NEN1010. Het is aan jezelf of je deze aan wilt houden of er vanaf wil wijken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

90cm door de tuin, en dan ook nog onder de stoep door, dat risico is dermate laag dat is geen punt.

als je zo van richtlijnen bent, ga je dan ook de badkamer vervangen omdat de aarding van de radiator niet voldoet volgens wat nu geld? in elk huis mankeert wel wat, gebouwd volgens de richtlijnen van toen, maar voldoet nu niet meer. geen hond die 30 jaar terug een aardlek op de voeding van de schuurkast zette..

Misschien wat zeurderig, misschien ook niet: wat kost 90cm grondkabel nou?
Zou je trouwens ook een gewone kabel met een pijp eromheen mogen gebruiken?

Wel of geen grondkabel, ik snap soms de discussie niet. Grondkabel is iets duurder dan gewone kabel. Mocht er een buitenstaander i jouw tuin ergens aan komen te hangen en door de stroom doorgang overlijd kun je toch vervelende problemen krijgen met onderzoeken na de doodsoorzaak, buiten het leed wat je vrienden of familie hebt aangedaan.

Over de 300mA,die is niet selectief,toch als ik de 30mA test gaan deze eruit maar de 300mA niet. Ook met de tester met 5xIn dus ~150mA blijft deze gewoon erin.

Over de 5x2,5+as grondkabel, deze wordt de komende jaren misschien aangeraden verplicht. Die litze aan de buitenzijde is vaak aangetast.