Kortsluiting zonnepanelen?

Goede middag,

Ik heb op mijn camperbusje 2 zonnepaneeltjes van 100W, 18V (parallel aangesloten)
Ik heb ze. Op het dak vastgekit en nu wilde ik ze aansluiten, maar ik raakte met de + draad het huis van de Omvormer (mass dus)

Er kwam een klein knettertje en een vonkje vanaf, dus nu ben ik bang dat ik kortsluiting heb gemaakt.

Kan een zonnepaneel kapot gaan als dat gebeurd?

En hoe kan ik controleren wat er dan kapot is?
(De omvormer geeft normaal een (LED) signaal als hij spanning krijgt van het zonnepaneel, maar hij doet niks)

Ik ben bang dat het foute boel is..

Bedankt alvast voor het meedenken!

Michel

Een paneel kan daar normaal wel tegen. Zou geen probleem moeten zijn.

Kun je testen met een spanning meter, desnoods met een autolampje, die gaan niet meteen stuk op 18 Volt (wel als het langer duurt natuurlijk).

Een zonnepaneel mag je gerust kortsluiten. Kunnen ze tegen.

Het enige is dat een "draad" niet een "ideale draad" is. Daar zit ook een beetje inductie in. Het gevolg is dat als je de verbinding verbreekt er forse spanningen kunnen ontstaan. DIE kunnen gevaarlijk zijn voor elektronica. Een zonnepaneel kan daar denk ik wel redelijk tegen. Het is een lomp ding.

Dus ik ben bang voor je omvormer: Doet die het nog wel?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

ik raakte met de + draad het huis van de Omvormer

Dat kan toch de omvormer niet beschadigen? Tenzij die zijn plus-ingang aan de min-uitgang van het PV-paneel hing, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

@Michel69: mag ik vragen welke panelen werden geplaatst, en waar gekocht? Ik overweeg nl. ook zoiets.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 4 april 2020 17:55:44 (19%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Michel,
Al gekeken of er een zekering in de omvormer zit ?

Op 4 april 2020 16:25:39 schreef Michel69:
...... en nu wilde ik ze aansluiten, maar ik raakte met de + draad het huis van de Omvormer (mass dus)
Er kwam een klein knettertje en een vonkje vanaf, dus nu ben ik bang dat ik kortsluiting heb gemaakt.

Tip: Kennelijk was de min draad van je zonnepaneel op dat moment reeds met de massa van de omvormer verbonden. In zo'n geval loop je minder risico van onbedoeld "aanraken" door eerst de plus aan te sluiten en als laatste pas de min.

Op 4 april 2020 18:25:48 schreef herbert116:
[...]
Tip: Kennelijk was de min draad van je zonnepaneel op dat moment reeds met de massa van de omvormer verbonden. In zo'n geval loop je minder risico van onbedoeld "aanraken" door eerst de plus aan te sluiten en als laatste pas de min.

betere tip , zonnepanelen afdekken met karton zodat ze geen energie op wekken , en van sluiting dus geen spraken kan zijn

Op 4 april 2020 17:54:32 schreef big_fat_mama:
[...]

Dat kan toch de omvormer niet beschadigen? Tenzij die zijn plus-ingang aan de min-uitgang van het PV-paneel hing, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

@Michel69: mag ik vragen welke panelen werden geplaatst, en waar gekocht? Ik overweeg nl. ook zoiets.

Ik heb er 2 van Alibaba, 1 is van Jingyang, de andere workstr, allebei zijn het ETFE, kosten ong. €100,-/ st.

Op 4 april 2020 18:25:48 schreef herbert116:
[...]
Tip: Kennelijk was de min draad van je zonnepaneel op dat moment reeds met de massa van de omvormer verbonden. In zo'n geval loop je minder risico van onbedoeld "aanraken" door eerst de plus aan te sluiten en als laatste pas de min.

Ja klopt.. ik weet hoe het zou moeten, maar in haast ging het fout...?

Op 4 april 2020 17:54:32 schreef big_fat_mama:
[...]

Dat kan toch de omvormer niet beschadigen? Tenzij die zijn plus-ingang aan de min-uitgang van het PV-paneel hing, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

@Michel69: mag ik vragen welke panelen werden geplaatst, en waar gekocht? Ik overweeg nl. ook zoiets.

De min wat al aangesloten op de carrosserie, de + van het zonnepaneel maakte dus kortsluiting omdat ik die dus in contact bracht met de massa (via de behuizing van de omvormer)

Volgens de handleiding moet er een zekering in zitten (25A), maar volgens mij is de stroom vanhetbpaneel niet eens tot die zekering gekomen. (Als je begrijpt wat ik bedoel)

Ik heb wel gezien dat er diodes in het paneeltje zitten, kunnen die kapotgaan bij deze handeling?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik heb wel gezien dat er diodes in het paneeltje zitten, kunnen die kapotgaan bij deze handeling?

Theoretisch wel, maar iet of wat fabrikant zou ze ruim genoeg moeten kiezen om zoiets te kunnen overleven.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 4 april 2020 17:54:32 schreef big_fat_mama:
Dat kan toch de omvormer niet beschadigen? Tenzij die zijn plus-ingang aan de min-uitgang van het PV-paneel hing, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Right. Maar met dit soort inductieve dingen kan je dus rare onverwachte spanningen krijgen op de draden. Denk aan:

1) TS maakt kortsluiting. Er gaat 5A lopen.
2) TS verbreekt de verbinding. Er loopt nog steeds 5A door de kabel naar de behuizing. Maar eigenlijk nauwelijks door de behuizing.
3) Er ontstaat een vonk. Nu loopt er weer 5A+ door de behuizing, maar met een HEEL snelle steigtijd, uit een bron van een paar honder of duizend volt.
4) Als de electronica nu bijvoorbeeld op twee plekken aan die behuizing hangt kan het zijn dat er heel even een groter-dan-verwacht spanningsverschil tussen die twee punten zit.

Onwaarschijnlijk. Dat wel. In princiepe moet het gewoon kunnen. Maar feit is dat het er sterk op lijkt dat er nu wat kapot is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 april 2020 18:39:03 schreef Michel69:
[...]
Ik heb wel gezien dat er diodes in het paneeltje zitten, kunnen die kapotgaan bij deze handeling?

Onder normale bedrijfsomstandigheden voeren deze diodes alleen stroom ingeval een of meerdere cellen in de schaduw liggen en geen stroom opwekken. Heb je toevallig een meter om deze bypass diodes te testen? Bij 'grote' panelen zijn deze relatief gemakkelijk te vervangen. Een open diode zou nog niet funest hoeven te zijn maar een kortgesloten exemplaar wel.

Mijn solar accu laders schakelen (PWM) allebei de min, dus de min-aansluiting waar je de min van het paneel op aansluit is niet de min van de accu/auto.

Dus kan een verkeerd gepoolde fet de geest geven? De reden weet ik niet, maar één van de powerfets in mijn BP lader is ook ooit stuk gegaan.

Op 4 april 2020 18:39:03 schreef Michel69:
[...]
Ik heb wel gezien dat er diodes in het paneeltje zitten, kunnen die kapotgaan bij deze handeling?

Als je nou bij de gamma een multimeter haalt, weet je het meteen. Altijd handig zo'n ding overigens :)

Ga eventueel niet voor de allergoedkoopste meter..... dan kon er wel eens geen 'diode-stand' op zitten.....

Als die diode stuk is, moet ie ook nog in kortsluiting staan, anders heb je gewoon spanning vanaf je paneel. Dat lijkt me dus sterk. Verder, gewoon even meten of er spanning af komt. En evt kortsluitstroom meten (pas op met je meter!).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als je nou bij de gamma een multimeter haalt

of bij de Hubo? of bij de Action? of bij [ wie dan ook die nog open is, of bestellingen wil verzenden ] ;) ?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Update 5/4:

Ik heb de omvormer eruit gehaald. Dat is een heel gefrot, omdat de ruimte zo klein is onder de stoel. (Zo is uiteindelijk het probleem ook ontstaan) ?.

Alle zekeringen zijn helaas nog goed. Ik had gehoopt dat er of meerdere kapot waren..
Ik denk dat ik hem maar naar de dealer terugstuur om hem te laten maken.

Doodzonde hoor, want het was een perfect ding, zo'n NDS power sully Gold.

In nog geen uur tijd waren beide accu's vol!

Of is er hier iemand die hem zou kunnen repareren? (Omgeving Den Bosch)

Bedankt weer voor

Heb je gedubbel-checked dat de panelen nog spanninge geven? Zoals gezegd: Als je niet al een multimetertje hebt, dan is zo'n ding altijd handig. Kost je nu een tientje heb je de rest van je leven lol van.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hij is besteld, (Ik had er 1 , maar ik kon hem niet meer vinden)

OK, da's een heel andere lader dan ik heb en een stuk ingewikkelder. In zo'n geval (>300 euro) zou ik in iedergeval 3 keer checken of er nog garantie op zit (na controleren of de panelen nog iets doen). En niet zoals mijn schoonvader alles openschroeven als het niet meer werkt: 5 jaar na aankoop of 5 dagen na aankoop maakt daarbij geen enkel verschil... ;)

Ben ik wel benieuwd waarom het een 30Ah lader is en geen 30A lader en hoe ze dit voor elkaar krijgen: "De interne microprocessor zorgt namelijk dat uw serviceaccu 2 keer zo snel wordt opgeladen dan direct via de wisselstroomdynamo". Interne DC-DC converter en maar vol blijven pompen???

Op 5 april 2020 15:22:11 schreef r-p:
OK, da's een heel andere lader dan ik heb en een stuk ingewikkelder. In zo'n geval (>300 euro) zou ik in iedergeval 3 keer checken of er nog garantie op zit (na controleren of de panelen nog iets doen). En niet zoals mijn schoonvader alles openschroeven als het niet meer werkt: 5 jaar na aankoop of 5 dagen na aankoop maakt daarbij geen enkel verschil... ;)

Ben ik wel benieuwd waarom het een 30Ah lader is en geen 30A lader en hoe ze dit voor elkaar krijgen: "De interne microprocessor zorgt namelijk dat uw serviceaccu 2 keer zo snel wordt opgeladen dan direct via de wisselstroomdynamo". Interne DC-DC converter en maar vol blijven pompen???

Vorig jaar gekocht.. maar het is natuurlijk een aansluitfout, dus garantie is niet van toepassing..

En ja, er zit (ook) een interne DC/DC onverzorgd is, maar wel met een intelligente laadcurve en zo.

Zoals ik al zie, gewoon een perfect ding!

Ik heb niet het hele topic goed gelezen, maar het lijkt mij heel raar als de omvormer stuk is gegaan van die kortsluiting. Immers, je legde de + tegen de kast. De - zit blijkbaar aan de kast vast, anders had je geen kortsluiting. Dus, gedurende de sluiting had je zowel de + als de - van het paneel aan de kast zitten. De hele elektronica van de omvormer is dus niet in beeld hierbij. Die hangt er alleen maar los bij, verbonden aan de -.
Ga nou eerst eens meten, zo blijft het gokken.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Sorry voor de rare woorden trouwens :-). De spellingscontrole staat op Engels...