Radiobuizen vraagje

Hallo,

Ik wil mij verdiepen in de werking van radiobuizen en heb daarom enkele Russische radiobuizen gekocht van het type 2J27L of 2SH27L welke waarschijnlijk dezelfde zijn omdat het tweede karakter anders uit het Russisch wordt vertaalt. Bedoeld voor portable gebruik want de gloeispanning is 2,2V/50mA. Het is een pentode met 3 roosters.
Zie b.v. : https://www.reichelt.com/de/en/electron-tube-pentode-octal-8-pin-tube-…
Mijn vraag is volgende: bij ingeschakelde gloeispanning en met een spanning van 60VDC over aansluiting pin 1 (negatieve gloeispanning aansluiting) en de anode pin 3 met in de anodeleiding een rode led in serie geschakeld zie ik de led niet oplichten. Ik weet uit ervaring dat dit led type met de plus aangesloten op 3,3V met met de min aangeraakt met een oscilloscoop probe van 1MOhm (3,3uA) de led al zichtbaar doet oplichten. Ik zou verwachten dat bij 60V anodespanning de led toch minimaal zou moeten oplichten? Waar ga ik hier verkeerd?

Bij voorbaat dank,

Lastig te lezen die russische datasheets.
Maar pin 3 is niet de anode. Dat is de tekening voor de 2SJ28.

Volgens mij:
Gloeidraad zit tussen 4 en 5 en dient ook als kathode.
Roosters zitten op 3, 7 en 1
Anode zit ? Dopje aan de bovenkant?

En hoe heb je de roosters aangesloten ?

RAAF12

Golden Member

Dopje aan de bovenkant?

Zo te zien wel, de anode aansluiting heeft geen nummer.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 4 april 2020 21:35:37 (34%)

deKees:
"pin 3 is niet de anode, dit is de tekening van de 2SJ28"
Er staat duidelijk op de website "2SH27N" en waar vindt ik volgens jouw de juiste pinout?

microdwl:
ik heb geen ervaring met buizen dus wat raad je mij aan?

RAAF12:
ik heb de buis uit het omhulsel gepeuzeld en rechtstreeks aangesloten op een breadboard.

Algemeen:
wanneer ik gate 1 als anode gebruik loopt er wel een stroom door de buis (niet bij gate 2 en gate 3) maar dat lijkt mij niet de bedoeling tenzij pin 7 wat volgens tekening gate 1 is toch de anode blijkt te zijn???

Sine

Moderator

Om "wat te stunten met buizen" is een penthode misschien niet de eerste waarmee je moet beginnen.

Of je zet de penthode als triode, dan heb je nog maar 1 rooster waar je mee moet spelen.

G3 knoop je aan de kathode, en G2 knoop je aan de anode, eventueel met een weerstandje van 1k oid.

Arco

Special Member

Bij Reichelt worden ze gelukkig niet door enige kennis gehinderd: ze noemen het een Octal buis ('t is een Loctal)... ;)
Een top aansluiting bij Loctal buizen zie je eigenlijk nooit bij Europese buizen, wel de (onderste) middenpin als extra 9e pin...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo Sine,
je lijkt me iemand die weet waarover hij praat.
Ik heb G3 (4) met de kathode (1) verbonden en G2 (5) via 1K met de anode (3). Nog steeds geen enkel resultaat. Hoe behandel ik G1 om enige stroomdoorvoering te bewerkstelligen?

Zelfs met G1 op 0 v moet er stroom gaan lopen naar de anode. trekt G1 zelf enige stroom (µA) als je hem (licht positief) maakt?

Tidak Ada

Golden Member

Je bent correct met je opmerking over de S en de SH dat zijn beide een correcte vertaling van het cyrillische teken :)

Hier een tooltje om wat met die tekens te werken http://www.hts-homepage.de/Suchen.html. Helaas pikt de tekstverwerker van het forum geen cyrillische (en andere vreemde) tekens. Office doet dat wel, maar daar heb je hier niets aan.

Als je naar de root van die link gaat kom je op een site, die vol met buizen wetenswaardigheden staat.

Hier nog een andere site, met meer schema's http://www.jogis-roehrenbude.de/. De schema's vind je on de deze links in de linker kolom 'Die Basatelbude' en 'Leserbriefe' Het is wel allemaal in het Duits, maar Google Translate kan je helpen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Misschien is na al die jaren het vacuüm uit de buis gelopen? :)

Anode is inderdaad de topaansluiting; zie ook het datablad. Google translate doet het er best aardig op.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

deKees:
"pin 3 is niet de anode, dit is de tekening van de 2SJ28"
Er staat duidelijk op de website "2SH27N" en waar vindt ik volgens jouw de juiste pinout?

Op dezelfde russische pagina van Reichelt.
De tekening links is voor de 2SJ27, die rechts is voor de 2SJ28

Ook bij G1 aan GND (1) geen stroom.
Wat mij wel opvalt dat is dat ik geen gloeiende spiraal zie wat ik eerste instantie toch van een radiobuis zou mogen verwachten, gloeistroom en gloeispanning zijn normaal. Verder zou ik verwachten dat wanneer het vacuüm uit de buis verdwenen zou zijn dat dan de gloeispiraal zou doorbranden. De buis lijkt mij wel vacuüm want wanneer G1 als anode wordt gebruikt brand de led wel beginnend bij 3V, ra ra...

Tidak Ada

Golden Member

Spiraaltje kapot? Probeer een met een ohm meter of een circuit checker....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 april 2020 10:18:34 schreef cohvw:
De buis lijkt mij wel vacuüm want wanneer G1 als anode wordt gebruikt brandt de led wel beginnend bij 3V

Als dat zo is, en als je inderdaad correct G1 hebt, dan bewijst dat niet alleen dat de buis nog vacuum is, maar ook dat de gloeidraad nog werkt.

(Dat je de gloeidraad niet helder ziet branden kan normaal zijn. Zelfs bij sommige 'normale' buizen was het vaak een hele toer iets te zien: alleen van boven af kon je iets oranje zien, en dat lukte vaak weer niet doordat bovenin de buis ondoorzichtig was door de getter (die spiegelende laag).

e: ehmm, je hebt toch wel het schermrooster ook plus gegeven? Het is een pentode; zonder schermroosterspanning loopt er geen anodestroom.
En pas op: MET schermroosterspanning, maar ZONDER anodespanning, zal het schermrooster vrij snel kapot gaan; het mag maar 300 mW dissiperen.

Voor jouw voorlopige proefjes zou ik doen wat @sine al zei: schermrooster aan de anode knopen, en remrooster aan de kathode, en dan zo verder als triode gebruiken.
Ga dan echter niet hoger dan 120 V, want dat is het maximum voor het schermrooster.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 4 april 2020 23:29:50 schreef kris van damme:
Zelfs met G1 op 0 v moet er stroom gaan lopen naar de anode. trekt G1 zelf enige stroom (µA) als je hem (licht positief) maakt?

Met G1 op 0v (dus op kathode-potentiaal) zal er idd stroom gaan lopen.

Met G1 zwevend, zal het rooster door de elektronenstroom na korte tijd sterk negatief worden, de buis zal dan totaal afgeknepen worden.

De gloeidraad van bijna alle potloodbuisjes is zo goed als onzichtbaar. Alleen in de powerbuisjes kan je 'm in sommige types zien gloeien.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 5 april 2020 11:32:41 (14%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Heren,
ik heb een verschrikkelijke ontdekking gedaan, in de aansluitbedrading heb ik pin 5 en 6 omgewisseld...en behalve een paar leds ook meer dan driekwart dag aan tijd verbrand en mijn allereerste praktische kennismaking met radiobuizen is dus niet geweldig te noemen zachtjes uitgedrukt. Dus na een reset van de opgedane ervaringen nu opnieuw aan de slag.
Alles aangesloten volgens Sine en Frederick en Ledlover en inderdaad bij circa 6V anodespanning begint de led in de anodeleiding op te lichten. Bij circa 20V anodespanning loopt er een stroom van 1mA. Bij verhogen van de spanning tot 66V blijft de stroom rond de 1mA hangen (verzadiging vermoed ik). Ik zal mij opnieuw gaan verdiepen in het boek 'Zo werkt de radio' van E. Aisberg met 'Vraagal' en 'Weetal' uit 1959 waarin zeer uitgebreid en begrijpelijk wordt uitgelegd hoe buizen werken en wat ik meermaals gelezen heb.

Dank voor alle reacties.

blackdog

Golden Member

Hi cohvw

Met mijn ruim 50 jaar ervaring in electronica het ik nog steeds last van: verschrikkelijke ontdekking
Ik ben zoals bekent een Pietje Precies, maar ben ook uitgerust met grote zwarte vlekken. 8)7

De aannames die je af en toe doet ondank je ervaring vind ik soms onvoorstelbaar.
Daarom is wat afstand van je bezigheden nemen vaak zo goed tot het vinden van oplossingen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Op 5 april 2020 20:14:03 schreef cohvw:
Heren,
ik heb een verschrikkelijke ontdekking gedaan, in de aansluitbedrading heb ik pin 5 en 6 omgewisseld...en behalve een paar leds ook meer dan driekwart dag aan tijd verbrand en mijn allereerste praktische kennismaking met radiobuizen is dus niet geweldig te noemen zachtjes uitgedrukt. Dus na een reset van de opgedane ervaringen nu opnieuw aan de slag.
[...]

Welkom in de elektronica! Je bent nu officieel niet groen meer.... ;)

Het is spijtig dat je bent begonnen met buizen en niet de (goedkopere) transistoren. Toen ik begon waren Germaniumtransistoren nog te krijgen, maar als kind wist ik niet dat Silicium goedkoper en superieur was. Helaas heeft de verkoper in de elektronicawinkel dat ook structureel van me verzwegen, dus met elk klein foutje dat ik maakte heb ik een paar weken zakgeld het raam uit gegooid... :(

Het is spijtig dat je bent begonnen met buizen en niet de (goedkopere) transistoren.

...

Ik heb bijna 50 jaar ervaring met transistoren en wil graag nog eens proberen een eenvoudige eigen buizenradio te ontwikkelen. :)

Ik begrijp van Sine (moderator?) dat ik hier (in het nederlands) mijn verdere vragen kan stellen...

Dus welke (triode) buis zou ik kunnen toepassen om bij relatief lage anodespanning een relatief grote spanningsversterking te kunnen realiseren?

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 13 april 2020 10:05:08 schreef cohvw:
Ik begrijp van Sine (moderator?) dat ik hier (in het nederlands) mijn verdere vragen kan stellen...

Waarom zou dat niet mogen dan? Je topic was al begonnen in het Nederlands, en alle andere topics die je hier ziet zijn dat ook. Waarom zou je nu ineens in het Engels moeten? De verschrikkelijke ontdekking heeft kortsluiting veroorzaakt? O-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 13 april 2020 09:41:50 schreef cohvw:
Ik heb bijna 50 jaar ervaring met transistoren en wil graag nog eens proberen een eenvoudige eigen buizenradio te ontwikkelen. :)

Dan doe je dat waarschijnlijk alleen om er wat van te leren, want voor je gemak ga je niet meer met buizen werken. :)