Timer?

beste mensen ik heb een motortje in een machine die draait li om b.v. 10 sec en dan re om 10 sec enz enz.
dat loopt nu over een soort "minicomputer?" daar KON je van alles mee bedienen maar dat is helemaal ter ziele mijn vraag is kan ik voor dat 220 motortje is miss 200 w deze timer gebruiken? dan doe ik aan uit gewoon met een schakelaar het apparaat zelf is van ca. 1980 het motortje laat een borstel een draaibeweging maken.

https://www.vekto.nl/tijdrelais-13-functies-20-240v-ac-dc?gclid=EAIaIQ…

deze kwam ik tegen maar ik heb er GEEN verstand van.

De selec in de stand c/ci zou functioneren zoals je beschrijft. Of het een betrouwbaar en degelijk component is duur ik niet te zeggen. As het hobby matig is zit je kunnen proberen.

Volgens mij niet omdat bij het omwisselen van de draaizin een vertraging zou moeten zitten.
Je hebt een tijdrelais nodig waar 2 relais inzitten.

edit: eens kijken hoe het nu werkt of werkte.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 5 april 2020 09:12:23 (14%)

LDmicro user.

En korte vertraging is inderdaad wel handig. Is het niet handig om hiervoor een (eventueel tweedehands) logo te kopen.

Een 220V motor twee kanten op laten draaien is "niet standaard". Als het een DC motor is dan is het gewoon omdraaien van de aansluitingen maar bij een 220motor moet het anders.

Dus maak eens een foto van de motor? Dan kunnen we inschatten hoe dat gaat moeten....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die motoren zijn wel standaard bv bij rolluikmotoren zijn dat allemaal zulke motoren.

LDmicro user.
bprosman

Golden Member

Maar dan nog is tussendoor even stoppen wel handig.
Zat zelf ook te denken aan een 2e hands Logo!
TS zegt ook : "dat loopt nu over een soort "minicomputer?"

Nadeel is dat je voor de oudere versies wel weer een speciale programmeerkabel nodig hebt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Voor een dergelijk klein programmaatje,kun je dat gewoon via het schermpje ingegeven.
Met Logo, KLM, Zelio enz kun je dat.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je 1e relais zou dat kunnen.
De nadelen van omschakelen heb je hier al gelezen.
Denk er wel aan dat de twee tijden die je instelt gelijk zijn, dus voor L dezelfe tijd als R

Het 2e relais EATON voldoet niet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Beste Mensen ik ga het apparaat uit elkaar halen en zal een foto posten.

alvast bedankt voor de reacties

hierbij de fotos van het motortje en het "bedieningspaneel

bprosman

Golden Member

Wat is er mis met het huidige bedieningspaneel wat inderdaad een computer is dus neem aan dat het wel meer doet dan de motor Li/Re te laten draaien. Motor lijkt overigens meer op een 24V ruitenwisser motor.
Een echte Z80 processor nog ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

het paneel bedient ook de temperatuur van het water en je kan er ook de belichting mee aanzetten. en ook een vacuumpompje
het is een bak water die wordt opgewarmd in de bak water zit een borstel die zorgt ervoor dat een polymeerplaatje (soort stempel) uitgewassen word.
het polymeerplaatje wordt ook belicht eerst.
de verwarming en de tl lampjes kan ik zelf wel organiseren maar het heen en weer draaien is net ff te gek voor me

klopt ruitenwissermotor.
de processor? daar weet ik Helemaal niets van

Op 6 april 2020 08:58:55 schreef JohannaC:
klopt ruitenwissermotor.
de processor? daar weet ik Helemaal niets van

Een 220 V ruitenwissermotor?
Volgens mij staat er 24 V bij en dat kon wel eens gelijkspanning zijn.

bprosman

Golden Member

Zit je 24V Voeding er ook nog in , in het apparaat ? Is die nog wel bruikbaar ?
Is het bedieningspaneel (je schrijft , ter ziele) helemaal dood ? Of de voeding stuk ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Misschien even nagaan wat er wel en niet meer werkt. Lijkt me handiger om de huidige sturing te repareren dan een nieuwe te ontwerpen aangezien de extra functies.

Draait de motor nog? Enkele richting of...?
Schakelen de relais nog, er zitten er 2 in, die blauwe dingen rechts op de print?
Als al de rest nog werkt zou ik kijken waarom de motor het niet doet, misschien kon je ook de tijd van de motor wel instellen, daarom de print repareren lijkt logischer.

de motor is goed maar niets werkt alleen het schermpje gaat aan voor de rest reageert niets zekering is goed.

Kijk, het feit dat het een ruitewissermotor is maakt het een heel andere sturing om hem twee kanten op te laten gaan dan een 220V motor.

Die Z80 is ruim 22 jaar oud.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De contacten van deze timer mogen maximaal 1,5 A schakelen.
Een gemiddelde ruitenwissermotor trekt vele malen meer dan dat.
Je zou dan een extra relais moeten gebruiken die deze stroom wel aan kan.

bprosman

Golden Member

Aan de foto te zien (die met de ruitenwisser motor) komt de voeding binnen op de Bruine/Blauwe aansluiting (linksboven op de kroonsteen) , zit de motor rechtsboven en schakelt de print tussen links/rechts onderop de kroonsteen.
Ik zou eerst even kijken of je die 24 Volt nog wel binnenkrijgt.
Je hebt inderdaad zwaardere contacten nodig , wat is het merk/type relais wat op de print zit ?

Die Z80 is ruim 22 jaar oud.

Ehh.. ja, ik 54 , maar functioneer toch nog redelijk :+
Sterker de Z80 word nog steeds gemaakt en verkocht.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

zo mensen heb het nog een stukje uit elkaar gehaald en zag dat een ventilatortje tegen een kabel was gelopen dat zou het evt. kunnen zijn.

hier de voeding?
op alle uitgangen zit de stroom die aangegeven word

Eerst de kabel nazien/herstellen dan pas kun je elders zoeken.

LDmicro user.