advies voor analoge intercom

Beste allen,

ik hoop dat ik met deze vraag hier op het juiste adres ben...ik wou graag mijn analoge intercom vervangen maar was me niet bewust dat er blijkbaar verschillende systemen zijn.

Mijn analoge intercom heeft 6 draden:

Maar de nieuwe die ik heb aangeschaft is blijkbaar het 1+n systeem:

Er zit verder geen duidelijke installatiehandleiding bij en de winkel kon me ook niet echt verder helpen, het lijkt erop dat deze niet compatibel is, of zijn er toch mogelijkheden?

Alvast dank!

Hangt er helemaal vanaf wat er aan de andere kant van de lijn zit.
Als je een koophuis hebt met eigen voordeur waar de 'andere kant' van de intercom hangt, kan je dat aanpassen bij de voordeur. Woon je in een flat met centraal belbord, word het een lastig verhaal.

En mocht deze intercom dus inderdaad niet geschikt zijn, hoe heet mijn analoge systeem en zijn er nog 'moderne' intercoms met dit systeem verkrijgbaar?

Op 4 april 2020 14:35:07 schreef maus0611:
Hangt er helemaal vanaf wat er aan de andere kant van de lijn zit.
Als je een koophuis hebt met eigen voordeur waar de 'andere kant' van de intercom hangt, kan je dat aanpassen bij de voordeur. Woon je in een flat met centraal belbord, word het een lastig verhaal.

Het is inderdaad een portiektype woning met 4 aansluitingen.

mel

Golden Member

Meestal is het een plus(+) de min zit beneden, een draad die voor de speaker is, een zenddraad, voor de microfoon,en een draad voor de bel.En een nul.
De bel kan wisselspanning zijn.
Gewoon proberen.
Welk merk is het? Atea kan meestal wel gewoon vervangen worden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 4 april 2020 14:40:16 schreef mel:
Meestal is het een plus(+) de min zit beneden, een draad die voor de speaker is, een zenddraad, voor de microfoon,en een draad voor de bel.En een nul.
De bel kan wisselspanning zijn.
Gewoon proberen.
Welk merk is het? Atea kan meestal wel gewoon vervangen worden.

hoi mel dank voor de reactie. Het is een Siedle.

De drie aansluitingen zijn:
ERT (aarde neem ik aan)
7
1

Is er ergens een plek waar mijn bestaande systeem (ik denk 6+n?) wordt uitgelegd? Ik kan zo snel geen uitleg van alle draden vinden. Snap sowieso niet waarom er zoveel draden nodig zijn...

[Bericht gewijzigd door parlinone op zaterdag 4 april 2020 15:27:38 (67%)

Thevel

Golden Member

Massa
Plus
3 draden voor het spreek circuit
Beldrukker
Deuropener

Bij elkaar 7 draden.

Is de oude intercom defect?

[Bericht gewijzigd door Thevel op zaterdag 4 april 2020 15:35:18 (14%)

Op 4 april 2020 15:34:03 schreef Thevel:
Massa
Plus
3 draden voor het spreek circuit
Beldrukker
Deuropener

Bij elkaar 7 draden.

Is de oude intercom defect?

nee maar oud en vies dus ik wou een nieuwe...

siedle heeft exact dezelfde als 6+n maar die is i.p.v. 70 euro 150 euro...

Ik heb op een ander forum wat informatie gevonden:
https://www.klusidee.nl/Forum/nieuwe-intercom-oude-bedrading-t98010.ht…

kan iemand misschien uitleggen wat 'massa' is/doet?

de oude lijkt wel een urmet ding te zijn. vervangen zou ik niet aan beginnen als de rest niet meedoet, als dat spul er niet meer is dan gaat alleen de hele set vervangen, dus incl bij de voordeur het spul.

de siedle werkt met 3 draden en gaat niet werken zo. je oude post heeft 5 draden, zwart is de deuropener.

de goedkoopste oplossing is om het oude ding goed te ontvettten, en wit te schilderen. na drogen de knoppen terug zetten zodat je ze niet vastschildert.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 april 2020 16:00:18 schreef parlinone
kan iemand misschien uitleggen wat 'massa' is/doet?

Wikipedia stuurt me door naar 'aarde'. Het is simpel uitgelegd, je algemene nul leiding. De nul referentie ten opzichte van je andere draden.
Zo heeft een auto het chassis/carrosserie als massapunt. Ieder onderdeel krijgt +12v en de auto zelf is 'nul'. De auto fungeert als één draad, de rest, bijvoorbeeld koplamp, krijgt met 1 draad 12v en de andere draad van de gebruiker hangt aan de gemeenschappelijke nul/massa.

Ert en 7 zijn etagebel
1 en 7 komen van de buitenpost.
Voorloper van het digitale bussysteem.
Dit toestel kan niet vervangen worden voor het oude.

https://www.klusspullen.nl/a/378144/intercom/golmar-t510r-huistelefoon…

Deze werkt wel op het oude systeem

Op 5 april 2020 12:19:50 schreef mits:
Ert en 7 zijn etagebel
1 en 7 komen van de buitenpost.
Voorloper van het digitale bussysteem.
Dit toestel kan niet vervangen worden voor het oude.

https://www.klusspullen.nl/a/378144/intercom/golmar-t510r-huistelefoon…

Deze werkt wel op het oude systeem

Ik zie dat jouw link een 4+n systeem is.

Siedle heeft ook een 6+n systeem kan ik die wel toepassen of is dat weer een niet variant die niet geschikt is?

Op 5 april 2020 00:06:49 schreef testman:
de oude lijkt wel een urmet ding te zijn. vervangen zou ik niet aan beginnen als de rest niet meedoet, als dat spul er niet meer is dan gaat alleen de hele set vervangen, dus incl bij de voordeur het spul.

de siedle werkt met 3 draden en gaat niet werken zo. je oude post heeft 5 draden, zwart is de deuropener.

de goedkoopste oplossing is om het oude ding goed te ontvettten, en wit te schilderen. na drogen de knoppen terug zetten zodat je ze niet vastschildert.

wit spuiten is wellicht de laatste oplossing maar die siedle vind ik wel echt mooi. 6+n is ook niet geschikt?

De Siedle HTA 811 kan ook als vervanger gebruikt worden, is wel duurder. Heeft wel meer functies.

https://www.siedle.nl/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/locale.nlNL/…

De golmar is makkelijker aan te sluiten. Bij de Siedle moet een brug gemaakt worden tussen 6.1 en C.

[Bericht gewijzigd door mits op zondag 5 april 2020 21:29:31 (18%)

Ben eigenlijk wel benieuwd welk merk het oude toestel is. Lijkt verdacht veel op Siedle...

Op 5 april 2020 21:26:52 schreef mits:
De Siedle HTA 811 kan ook als vervanger gebruikt worden, is wel duurder. Heeft wel meer functies.

https://www.siedle.nl/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/locale.nlNL/…

De golmar is makkelijker aan te sluiten. Bij de Siedle moet een brug gemaakt worden tussen 6.1 en C.

Dat is abracadabra voor mij maar het kan dus begrijp ik :-)

Wellict dat ze me bij Siedle verder kunnen helpen.

Mijn bestaande is een Comelit.

Dank voor de hulp!