Film Capacitors ipv Elco's bij LM7815, 7805 etc.: Minimum waarde ??

Hoi,

Ik heb hier een CD speler/ DA Converter (Cambridge AZUR) die vol zit met slechte Chinese Elko's, die m.n. in het analoge deel / DA Converter (AD1955 's)/ Mute circuit tot allerlei problemen hebben geleid.

(Als het apparaat werkt heeft het een fraai geluid, dus ik wil het aan de praat houden, maar ik ben het zat om steeds weer iets te moeten vervangen).

Mijn vraag:

Er zitten een stuk of 21 IC spanningsregelaars LM78xx, LM79xx, etc. die steeds een 10uF 35V elkootje aan de In -en Uitgang hebben.

Deze gaan typisch kapot (ook wanneer je ze vervangt door betere exemplaren zoals bv. Rubycon, 105 deg C ), omdat ze allemaal direct naast de (hete) koelplaten zitten (designfout) en zo in combinatie met slechte ventilatie van de kast, een korte levensduur hebben (in de orde van 2 jaar).

Nu wilde ik deze elkootjes vervangen door film C's
WIMA MKS-2 50V
,https://nl.farnell.com/wima/mks2c042201k00kssd/cap-2-2-f-63v-10-pet/dp…
, maar vanwege ruimtebeperking kan ik maximaal maar 2.2 uF of 3.3 uF exemplaren kwijt (en dan nog enkel aan de onderkant van de printplaat).

Mijn vraag:

Is een verlaging van 10 uF naar 2.2 uF acceptabel?? bij dit type spanningsstabilisatoren??

(NB De hoofdvoedingen (5 X) worden steed gelijkgericht en afgevlakt met ieder 4400 uF/50V C's ( 2 x 2200uF) van goede kwaliteit (die heb ik trouwens ook al vervangen door Panasonic FC 105 graden C).

Ik meen nl. ergens gelezen te hebben dat deze kleine 10uF C's enkel gebruikt worden om Oscillatieneigingen van de spanningsregelaar te onderdrukken en misschien is een kleinere 2.2 uF filmcapacitor dus ook geschikt voor dit doel.

Graag jullie mening / reaktie! Bedankt!!

Als je gewoon de datasheets van de 78 regelaars opzoekt en leest zie dat die anti-oscillatie c's een heel andere waarde hebben. Zonder te kijken meen ik iets van 330nF en 100 nF ofzo.

Die 10uF is waarschijnlijk een een filter condensator om rimpel te onderdrukken. Als je die kleiner maakt is de onderdrukking dus minder en dat zou hoorbaar kunnen zijn.

Zomaar een waarde veranderen zonder de gevolgen daarvan even te bekijken en berekenen (of meten) is eigenlijk nooit een goed idee.

Misschien kun je beter even kijken waarom dat apparaat erg warm wordt.

Ha redguuz,

Er worden heel veel ontwerp fouten gemaakt ook door de fabrikanten een en ander is afhankelijk van het print ontwerp!
Wat gaat er mis...... al deze regelaars hebben een kromme impedantie maar als je deze meet dan valt het op dat ze allemaal naar inductief nijgen :o
Wat heeft dit te maken met je ontkoppel condensator ?
De combinatie L en C vormen een resonantiekring met een opslingering dit kan in jou ontwerp een probleem zijn maar dat terzijde.
De keuze van de koppel/ontkoppel condensator daar waar je kan nooit een elektrolytische condensator gebruiken en de waarde zo klein als mogelijk houden dit in verband met de zelfresonantie.
Voor jou situatie een condensator van 100 nF (0,1 µF) is voldoende ik laat alle beschouwing even buiten beeld maar dit is de beste keuze dus niet wat er in het datablad staat :(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 4 april 2020 10:25:16 schreef redguuz:

Ik meen nl. ergens gelezen te hebben dat deze kleine 10uF C's enkel gebruikt worden om Oscillatieneigingen van de spanningsregelaar te onderdrukken en misschien is een kleinere 2.2 uF filmcapacitor dus ook geschikt voor dit doel.

Graag jullie mening / reaktie! Bedankt!!

dat is ook zo. en aangezien filmcondensatoren een veel beter HF gedrag vertonen gaat dit normaal gezien ook werken, zelfs beter dan voorheen. (ik zou eens testen op een stabilisator)

Het opzoeken van "het datasheet van de 7805" kan lastig zijn: Er is niet "een datasheet" van de 7805. Iedere fabrikant heeft een eigen en die hebben dan weer andere voorstellen voor condensator waardes bij in- en uitgang.

Als ik mag gokken dan is het een upgrade om van 10uF elco naar een 2.2uF filmcondensator te gaan. Als je dan toch aan de andere kant de grote condensator zet, kan je misschien 100uF op de originele plek zetten? zo kort mogelijke verbindingen! Dat zorgt voor de stabiliteit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Allen,

Hartelijk dank voor de antwoorden.

Dit apparaat is een echt zorgenkindje.

Het hoofdprobleem met dit apparaat waren de slechte C's op de +/- voedingslijnen van de DAC's (hier heeft men later NP elko's van een goed fabricaat gebruikt.
(Als de voedingsspanning te laag werd, uitte dit zich in ruisen etc.).

Ten tweede slechte (Chinese) elektrolytische condensatoren, waar Rubycon's soelaas kunnen bieden.
Maar waarschijnlijk zijn de stabilisator IC's zelf ook onderbemeten, waardoor de koelplaten relatief heet worden en de elko's verder opstoken.

En ten derde een mute relais wat te weinig spanning kreeg, en waarvan de afvlak C van de coilspanning het begaf, waardoor de relaiscontacten niet goed sloten (wegvallen van het kanaal, laag volume of ook ruisen).

Ik ga gewoon de 3.3 uF film C's proberen, omdat het dus waarschijnlijk niet veel kwaad kan doen (em omdat ik sowieso vermoed dat er niet veel aan gerekend is (alle C's zijn 10 uF 35V (latere versies van het board 50V).

Nog bedankt voor alle rekties!!

Op 4 april 2020 17:01:16 schreef redguuz:
Maar waarschijnlijk zijn de stabilisator IC's zelf ook onderbemeten, waardoor de koelplaten relatief heet worden en de elko's verder opstoken.

Bij bijvoorbeeld een "mosfet" of "spoel in en schakelende voeding", kan deze "te klein" zijn en dan onnodig veel vermogen verliezen en dus te warm worden.

Maar bij een spanningsregelaar uit de 7805 familie kan dat niet.

Als er 12V aan de ingang staat en 0.5A op 5V uit moet dan moet ie 3.5W verstoken. De nullast stroom van ongeveer 5mA komt daar nog bij, dus dat draagt dan nog eens 60mW bij. Verwaarloosbaar t.o.v. de 3.5W.

Het maakt niet uit of je een 7805 (1A) of een 78S05 (als ik het goed heb een Super- versie die meer dan 1A aankan) neemt: Het vermogen en daarmee de hitte op de koelplaat wordt door de ingangsspanning en de uitgangsstroom bepaald. P = IOUT * (VIN - VOUT) + Iq * VIN

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hi REW,

Je zult waarschijnlijk gelijk hebben.
(Mijn opmerking was gebaseerd op mijn ervaring ooit met een Yamaha M2 (2x200W) versterker waarbij een aantal (80V en 100V gestabiliseerde voedingscircuits ook erg heet werden, maar na vervanging van de regeltransistors (nog discreet: 1978 design) de zaak veel koeler werd. De dissipatie is theoretisch hetzelfde, maar op een of andere manier werkten die potentere transistors veel efficienter en was de zaak plots veel koeler?

IIG kan ik niets aan de layout van de elko's doen in de Cambridge AZUR 840C doen en ook niet aan de ventilatie van de kast.
Wat ik wel weet is dat bij iedere 10 graden C , de reaktiesnelheid verdubbelt (van 't Hoff wet) en elko's navenant sneller verouderen bij hogere temperaturen( van 20 graden C naar 50 graden dus 8 X zo snel en de levensduur is al niet florissant)..
(Dus het zijn sowieso (in mijn optiek) rot onderdelen (in oudere apparatuur moet je ze vaak allemaal vervangen, vandaar mijn plan om in dit relatief nieuw apparaat voor eens en voor altijd van het gezeur af te zijn.

Overigens zijn bij alle 10 uF / 35V elko's al C's (100 nF) parallel geschakeld, dus ze dienen idd als buffer.

De vraag is nu dus of een navenant kleinere buffer (3.3.uF (WIMA MKS2) ipv 10 uF elko veel kwaad gaat doen (of niet).

BTW Ik had een elko in de DAC powerline (10 uF 35V NP van een goed merk (Rubicon) verwijderd en de capaciteit was al ingezakt tot 7 uF na zo'n 4 jaar (ESR kan ik niet meten).

Ik heb zelf goede ervaring met die WIMA MKS2 C's ipv elko's in Servo Circuits (Technics RS1500 platenspeler, AKAI Taperecorder capstanservo's) dus ik twijfel niet aan de stabiliteit van de WIMA MKS2 (ze zijn uiteraard wel duurder dan gewone elko's).

Ik denk er toch aan om het gewoon maar te gaan proberen (ik kan altijd nog terug gaan): Nieuwsgierig en toch een beetje eigenwijs.

Bedankt voor je hulp / reaktie!!

Technics RS1500..geen platendraaier, das een bandopnemer.. maar met dikke servoloop :-)

Van 't Hoff speelt geen rol, er zijn in principe geen chemische reacties meer in de elco. De temperatuur uiteraard wel.

benleentje

Golden Member

Zou grotere koelprofielen plaatsen geen uitkomst bieden. De hoeveelheid warmte blijft wel het zelfde maar de hotspots verdwijnen

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@ Kris, Je hebt helemaal gelijk!

Ik bedoelde idd een Technics SL1500 platenspeler!
Overigens heeft het Tapedeck RS15000US dezelfde type rotte elko's.
Ze gaan wel op een goedmoedige manier kapot: verliezen capaciteit,geen nare kortsluitingen, zoals bv FRAKO's, maar lekken wel en vreten de printplaat op..

@ben leentje
Dat zou idd kunnen, maar dan zou het hele apparaat drastisch verbouwd moeten worden. Da vind ik toch wat te drastisch!

Ik zat eerder te denken aan "Automotive" Electrolytic capacitors, bv de Rubicon RX130 series (@ 130 graden C, 4000 uur levensduur

Nog andere suggesties, als een upgrade voor de huidige elko's??

Het moet wel een echte verbetering want het apparaat speelt op dit moment prima, maar ik weet niet wanneer hij het weer begeeft.

Een buffer op de uitgang van een 78xx is nutteloos. Tenzij er heel hoge stroompieken lopen die over de maximale stroom van de 78xx gaan. Maar dat zou gewoon een designfout zijn.

Aan de uitgang is wel echt 100 nF nodig om de 78xx stabiel te houden.

Aan de ingang werkt de condensator alleen als buffer en ruis(ripple)vermindering. Maar de 78xx hoort alle troep weg te halen, suppressie is typical 78 dB bij TI. TI gebruikt voor die meetopstelling 330 nF aan de ingang en 100 nF aan de uitgang: http://www.ti.com/lit/ds/slvs056p/slvs056p.pdf

McAwesome

Golden Member

Op 5 april 2020 10:40:30 schreef redguuz:
Nog andere suggesties, als een upgrade voor de huidige elko's??

Je kan ook eens kijken naar keramische SMD condensatoren (MLCC's). Deze gaan momenteel tot enkele honderden microfarad en zijn vergeleken met elco's en filmcondensatoren erg klein.

Je moet wel opletten met thermische schokken bij het solderen en de ESR van die dingen is héél erg laag. Als dat een probleem is kan je een kleine weerstand in serie zetten. Ook daalt de capaciteit met de aangelegde spanning, het kan dus zijn dat je een wat hogere waarde moet kiezen dan die van de originele elco.

Qua elco's kan je ook eens kijken naar aluminium polymeer elco's. Doorgaans kunnen die wat beter tegen hoge temperaturen. Een levensduur van 10.000 uur bij 105 graden is goed verkrijgbaar bij dit type.

Nogmaals: Ik denk dat vervangen door de voogestelde filmcondensatoren gewoon een verbetering is ten opzichte van de originel elcos.

Hoeben heeft ondertussen verder uitgelegd waarom ik dat vind.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank iedereen!

Mbt tot de voorgestelde Aluminium Polymeer Elko's: hebben jullie misschien een linkje voor mij (merknaam, type?

Nog een fijne dag toegewenst!

Ha redguuz,

Even de nieuwe post gelezen ik zie dat je er redelijk uit ben ;)
Voor de condensatoren kijk eens bij Conrad of Reichelt maar of dit oscon er ook met pennen is :?
Waar wil je die gaan gebruiken als het voor de lage ESR is dat heb je niet nodig.
En bij een LM78xx LM79xx moet je juist geen hoge Q gebruiken je wilt je voedingsrails dempen.
Wat ik begrijp is dat je al 100 nF bij de spanningsregelaars heb zitten is dit ceramisch dat zijn de beste op die plaats voor EMI en transiënt onderdrukking.
Een elco op die plaats is altijd een ontwerp fout geen massieve retour leiding.
Je ontkoppel condensatoren schakel je direct bij de bron en de bypass hoort direct bij de verbruiker.
Dus bij een losse voeding intern ontkoppeling en bij de verbruiker een elco aan je aansluitkabel :)
Ik zou de versterker eens proberen zonder elco bij de regelaars! als je iets zou kunnen meten zou dat fijn zijn.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
McAwesome

Golden Member

Misschien een interessante appnote ivm. aluminium polymeerelco's:
https://www.we-online.de/katalog/media/o127145v410%20AppNotes_ANP071_A…
Vooral het stukje over levensduur.

With liquid electrolytic capacitors, the expected lifetime doubles when the temperature at the component is reduced by 10 °C. For polymer electrolytic capacitors, the life increases tenfold when the temperature at the component is reduced by 20 °C.

Ik heb goede ervaringen met de elco's van Würth. Niet de goedkoopste maar wel goed. Je kan eens kijken naar de WCAP-PT5H (lange levensduur) en WCAP-PTHT series (hoge temperatuur).

In principe is, zoals in eerdere posts vermeld, een elco achter een lineaire spanningsregelaar type 78xx of 79xx inderdaad niet nodig en volstaat een 100nf keramisch condensatortje maar omdat ik het schema niet heb kan ik me niet over deze situatie uitspreken.

Arco

Special Member

Tantaaltjes doen 't ook goed bij de 78xx, alleen ploffen die bij mishandeling. (spanningspieken)
(maar lekken doen ze niet, en kunnen goed tegen wat hogere temperaturen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je zult waarschijnlijk gelijk hebben.
(Mijn opmerking was gebaseerd op mijn ervaring ooit met een Yamaha M2 (2x200W) versterker waarbij een aantal (80V en 100V gestabiliseerde voedingscircuits ook erg heet werden, maar na vervanging van de regeltransistors (nog discreet: 1978 design) de zaak veel koeler werd. De dissipatie is theoretisch hetzelfde, maar op een of andere manier werkten die potentere transistors veel efficienter en was de zaak plots veel koeler?

\

Toch begrijp ik dit verhaal niet. Rew heeft echt een punt en dat wat jij hier beschrijft kan eigenlijk niet. Of je hebt het niet goed waargenomen of er is nog iets anders veranderd met het veranderen van de transistoren. Misschien stond er met de oude transistoren wel iets te resoneren of mee te slingeren ofzo. Als die temperatuur inderdaad daalde na het vervangen van de transistoren moet er nog iets geweest zijn dat eerst warmte verstookte en daarna niet meer.

Die lineaire regelaars zijn eigenlijk altijd heel erg goed. In de tijd dat die dingen kwamen waren ze echt een uitkomst. Een gestabiliseerde voeding werd destijds discreet opgebouwd em met de oorspronkelijke µA78xx regelaars hoefde dat dus niet meer. Je kon daar ook niet tegen opbouwen trouwens. Het is erg lastig om het beter te krijgen dan zo'n µA78xx regelaar dat doen kan.

Ondanks dat ze zeer goed zijn zie ik dat ze tegenwoordig toch wel gaan falen. En dan omdat de netspanning van 220 naar 230 volt gegaan. Een wat te krap bemeten voedinkje kan dan net over het randje getild worden. Alles wordt net even warmer en gedateerde elco's kunnen daardoor de brui er aan geven. Ik wel een eens een dikke serieweerstand in de voedingslijn van een oud apparaat opgenomen. Zodanig bemeten dat er een paar volt over valt. Die weerstand kun je dan ergens plaatsen waar hij zonder problemen te veroorzaken alle overtollige warmte kan affakkelen. Energietechnisch gezien is dit natuurlijk een waardeloze oplossing. Het werkt alleen wel. Alternatief is het hele apparaat voorzien van een nieuwe moderne voeding of een nieuw apparaat aanschaffen en de oude weggooien.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 5 april 2020 17:55:12 (38%)

niet moeilijker maken dan het is... TS wil van een wederkerend probleem af. Er zijn geen lange verbindingslijnen mee gemoeid.

Foliecondensatoren gaan dat prima doen. 3,3µF is meer dan voldoende om een 10µF electroliet te vervangen.
Ceramische SMD condensatoren zijn ook prima. (heb die dingen al 16 jaar in gebruik om nerveuze regelaars tot kalmte te brengen. Komt nooit terug).

Vergeet die Alu polymeercondensatoren. Prima dingen, maar houden niet van warmte.

test gewoon even op een regulator.

@ Ex fietser:

1) We praten hier over 21!! LM78xx, 79XX etc regelaars (zie schema).
Dus de opmerking van een andere voeding is niet van toepassing, helaas!

2) De Cambridge Azur 840C CD speler/ DAC apparaat is al ontworpen voor 230V AC mains (hij is van 2008!).

Hij is dus relatief nieuw, maar heeft veel problemen gehad, terwijl een 20 jaar oude NAD C161 voorversterker zonder enig wanklank al 20 jaar iedere dag zo'n 8 uur draait. Ik heb deze nog nooit hoeven open te maken: zo hoort het!

In de NAD C161 worden trouwens ook LM78xx/79XX 's gebruikt (totaal 7 stuks) met ook steeds 10uF/100nF C's op iedere in-/ uitgang van de LM78XX/LM79xx 's dus het kan wel betrouwbaar.

3) De hoofdoorzaak van de slechte betrouwbaarheid van de AZUR is A) slechte Elko's (in latere series gedeeltelijk verholpen) : (Dit kan ik veranderen) en B) slechte "topologie", zie fotootje van de Elko's naast de hete heatsinks (dit kan ik niet veranderen) vandaar mijn vragen.

4) De consensus van dit forum en DIY Audio schijnt te zijn:

1) Laat het design hetzelfde en gebruik goede kwaliteit elko's met lange levensduur en goede temperatuur resistentie (automotive quality).

of

2) Het gebruik van film capacitors met noodzakelijkerwijs lagere waarde (2.2 uF of 3.3 uF) is mogelijk omdat de huidige 10 uF waarde van de elko's niet kritisch is voor ripple en ruis op de voedingslijnen.
NB
Er staat al steeds een 100 nF C over iedere In-, Uitgang dus stabiliteits issues van de LN78xx's zijn al aangepakt.

Nogmaals :

Iedereen hartelijk dank voor deze interessante discussie en alle bijdragen.
Ik heb weer heel wat geleerd en ik ga de Film Capacitor route volgen, omdat die makkelijker te doen is zonder het PCB kapot te maken en ik nieuwsgierig ben naar het resultaat.

Groeten! Mart

blackdog

Golden Member

Hi redguuz, :-)

Ik heb het schema bekeken en van een aantal zaken gaan mijn wenkbrouwen omhoog in de voedings opbouw.

Men schijnt gedacht te hebben dat als we maar in ieder geval 47 of 100nF rond de regulators plakken het wel goed moet komen...
Bijna iedere IC fabrikant wijst je er op dat je acht aandach moet besteden aan goede ontkoppeling.
100nF + 10uF is geen goede ontkoppeling als je geen rekening houd met veroudereing en de specificaties van beide condensatoren en dan ook nog eens met de lengte van de bedrading.
Die condensatoren mix van 100nF en 10uF kan heel mooi werken, maar niet goed uitgezocht levert het resonantie verschijnselen op.

Ik vind de hele opset een beetje een rommeltje...
Aan de eene kant lossen ze iets goed op, b.v. R11 en R12 tussen de twee elco's (wel het vermogen en plek op de print goed kiezen)

En dan hebben we de schakeling rond Q10 en Q12, Q10 hoort een BE weerstand te hebben en nog belangrijker, Q12 een kleine basisweerstand.
Het geheel ziet rondom lage impedanties door ontkoppel condensatoren en dat vinden Emittorvolgers/Darlingtons niet fijn, deze gaan onder bepaalde omstandigheden genereren.(je wet nooit wanneer...)
Wat betreft Q11 is dit het zelfde, deze heeft ook een kleine basisweerstand nodig om hem altijd "stil" te houden.

Mijn opmerkingen zijn natuurlijk op de print nu niet meer toe te passen, maar je kan wel voor een goede condensator mix zorgen.
Met een moderne functie generator, scoop en een stukje blanke coperprint en kort bedraad kan je zien of je een goede condensator mix hebt gekozen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha redguuz,

Dat is interesant om het schema te zien jammer geen print layout.
Zoals @blackdog al aan geef is de voeding niet helemaal optimaal maar je kunt niet veel doen op een bestaande print 8)7

Ik kan een paar simpele wijzigingen geven maar eerst de afspraak.... een condensator met een kleine waarde mag aan de ingang en uitgang let op wat de fabrikant aanbeveel :D
Dan de elco's aan einde van een verbinding met draad/print dat maakt niet uit op de principe tekening (het schema) is dit niet goed te zien daar lijkt het er vaak op dat de elco aan de uitgang van de spanningsregelaar zit |:(
Dus bij twee spanningsregelaars niet twee elco's gebruiken maar alleen bij de ingang van de tweede je ziet hier het conflict in de afspraak.... moet zijn alleen aan het einde van je draad/printbaan.
De elco moet dus als bypass gebruikt worden dus over de ingangsspanning dit betekend dat de retour lijn niet niet met de massa pin van de regulator verbonden wordt maar met de massa van de binnenkomende spanning dat kan je zomaar niet veranderen.

Verder in het algemeen een beetje spelen met de ceramische condensatoren bij de IC niet allemaal bijvoorbeeld 10 nF maar wissel af met 6,8 nF dit smeert de resonantie frequentie uit hierdoor krijg je een gecontroleerde impedantie op je voedingsbaan.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Vraagje. Is het misschien een idee: "Sloop alle 10uF elcos aan de uitgangen van regelaars er uit"?

Vraag is ten eerste wat die zouden doen en ten tweede wordt het door veel fabrikanten afgeraden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hi,

Ik ben nu nog meer verward dan toen ik de vraag stelde.

Ik wilde alleen maar (als dat überhaupt nodig zou zijn, want nu werkt het apparaat nog prima) een richtlijn voor vervanging van die problematische kleine 10 uF / 35V elkootjes.

Ik zie bij reparaties dat typisch die kleine C'tjes lekken, terwijl de dikke jongens nog vaak 90% OK zijn.
(die kleine hebben een veel kortere levensduur (zie databladen) omdat de verhouding Buitenoppervlak : Volume voor deze zeer ongunstig is).

Maar het is zeker niet mijn bedoeling een academische studie uit te gaan voeren.

Ik was gewoon van plan alle 10 uF c'tjes af te knippen(het is een dubbelzijdige printplaat) en aan de onderkant van het PCB 2.2 uF of 3.3 uF WIMA 'tjes solderen. Dat is de kortste klap.

Ik kijk dan nog even of er iets oscilleert en/of er een 50 Hz rimpel is.

Maar Het doel is het apparaat tzt efficient en definitief te repareren.

Zeker niet weggooien zoals "Ex Fietser" suggereert;

Een nieuwe gelijkwaardige DAC kost minimaal € 800.- - €1000.- en ik dacht dat het doel van dit forum toch was om iets te bouwen of te repareren, omdat dat ons boeit.

Nog allen bedankt voor de bijdragen: veel geleerd.

Bedankt allemaal.