FRM Stereo coder extra VU meter

Ik heb een vraag ben nu een beetje bezig met stereo testen op een fm zender. Nee niet live op de fm band allen met een test zender en dummy. Ik heb een printje van de oude FRM stereo coder in mijn bezit. Nu zag ik een schema voorbij komen dat ze een vu meter op de mpx uitgang hadden gezet om de hardheid van het te moduleren signaal te meten. Nu mijn vraag is dit een 1:1 audio trafo of iets anders ? Zie schema, wie kan me verder helpen. Het is puur voor testen niet voor echte uitzendingen op de fm daar ben ik allang niet mee bezich.

Gr Harrie

bprosman

Golden Member

Het lijkt me dat iemand dat later er bijgetekend heeft. Kan me vergissen , heb je een foto van de decoder ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Waarom daar een transformator in moet is me overigens ook een raadsel.

Het lijkt me dat men niet de som , maar het gemoduleerd L-R signaal naar de VU meter wil. geeft een indicatie van hoeveel stereo het stereo is.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hoe dan ook, de transistor zal niet lang geleiden (tenzij de elco echt slecht is).
En al zou de meter werken, hij meet de loodstoon van 19 kHz niet mee. Op dat punt staat L+R + 38kHz*(L-R).

Ik zou denk ik liever de 'totaal'-meter op het mengpaneel vertrouwen. Wel na installatie, en daarna af en toe, de zwaai van de zender controleren, met een zwaaimeter of een spectrumanalyzer.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb helaas niet de print alleen dit schema. Maar zoals je. Kunt zien lijkt hij bijna op de FRM versie. Ik zelf vond het ook raar dat daar een spoeltje tussen moest. Eerlijk gezegd weet ik niet of je op deze manier een indruk kunt hebben hoe hard je geluid si. Maar heb helaas net iets te weinig verstand van. Ben nu zelf de coder aan het maken uit de FRM en zag toen dit. Of ik het ga gebruiken weet ik niet zeker. En alles is alleen om te kijken of het kan werken en hoe dit ding werkt en wat de kanaal scheiding zal zijn op de huidige RDVV zendertjes. Het is puur even uitproberen. Alvast bedankt voor jullie input.