kleine luchtpomp inbouwen.

benleentje

Golden Member

Hoi

Ik heb een figuurzaag machine die op zicht naar tevredenheid werkt.
Er zit een soort van luchtpomp ingebouwd wat eigenlijk een soort van blaasbalg is die mee trilt met de zaagarm. Eigenlijk een handpompje dus.

Echter levert dit naar mijn zin te weinig luchtstroom op. Ik heb nu vanaf mijn compressor en luchtpistool en ty-raps even wat geprobeerd en dit werkt veel beter maar erg omslachtig en mijn regelventiel voor de luchtdruk werkt op die hele lage luchtdruk niet optimaal en heb dan soms helemaal geen lucht.

Ik had nog een 10 brede radiale ventilator liggen maar zodra ik iets fabriceer om door een slang te gaan komt er geen lucht uit de slang.

Ik zie nu wel aquarium luchtpompen te koop maar vraag me af of dat genoeg lucht stroom is om stof weg te blazen en het moet een liefst een kleine pomp zijn omdat ik die in de machine wil integreren en moet ook liefst een 230V model zijn omdat de figuurzaag alleen 230V is. Van de online aanbieding zie ik pompen van enkele liters per uur tot 120 l/h. Maar ik weet niet wat genoeg is om door een slang van bv 6mm of 8mm van ca 1 meter genoeg lucht geeft om stof weg te blazen. Ik heb zelf nog nooit een aquarium pomp of iets dergelijk in handen gehad. Ander alternatief mag ook.

Een losse pompmodule die ik via een snaar kan aandrijven mag ook.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Een aquariumluchtpomp is totaal ongeschikt om stof weg te blazen.
Ze zijn gemaakt om kleine hoeveelheden lucht onder druk te pompen. Daarbij maken ze bij open uitgang vrij veel lawaai ook.
Neem een kleine centrifugaalfan...

https://reprapworld.nl/images/default/dynamic/products/productoverview/imgprd1232_442319913.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
wtt

Golden Member

Als je toch zelf iets gaat bouwen, zou ik voor stofafzuiging gaan ipv wegblazen. Een oude stofzuiger gebruiken. Als je daar iets van bouwt om alleen een beetje stof af te zuigen, hoeft de motor niet zo heel hard te draaien en maakt dus minder herrie.
Of gewoon een complete stofzuiger eraan hangen, kan ook.

buckfast_beekeeper

Golden Member

https://www.aliexpress.com/item/4000365789981.htm en een CO2 laser compressortje. https://www.aliexpress.com/item/32806918196.html

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 3 april 2020 21:19:27 (13%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Met een smoorventiel kun je een luchtstroom van je compressor wel nauwkeurig regelen, bv.

Op 3 april 2020 20:12:15 schreef Arco:
Een aquariumluchtpomp is totaal ongeschikt om stof weg te blazen.
Ze zijn gemaakt om kleine hoeveelheden lucht onder druk te pompen.

Bij 6 of 8 mm opening zie ik inderdaad niet veel gebeuren, maar bij de 2 mm of zo van de meeste pompjes geef ik het nog wel een kans ook.

Op 3 april 2020 20:12:15 schreef Arco:
Daarbij maken ze bij open uitgang vrij veel lawaai ook.

Boeiend als zo'n elektrische figuurzaag staat te ratelen :)

Op 3 april 2020 20:32:38 schreef Peter112:
beetje power nodig dan een airbrush compressortje ?
[...]

Leuk, maar hou er rekening mee dat zo'n model geen drukvat heeft en bij zeer lage luchtvraag dus steeds in- en uit zal schakelen, waarbij de luchtstroom tijdelijk geheel wegvalt (erg lekker aanlopen doen deze dingen niet)

Punt 2 is de gebruiksduur: dergelijke goedkope modellen kunnen niet langer dan een minuut of 10 lopen en MOETEN dan verplicht een aardige tijd afkoelen.

Ook ik zou voor afzuiging gaan...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
benleentje

Golden Member

Bij 6 of 8 mm opening zie ik inderdaad niet veel gebeuren, maar bij de 2 mm of zo van de meeste pompjes geef ik het nog wel een kans ook.

Dat was ook mijn gedachte om hem aan het einde te gaan knijpen.

Met een smoorventiel kun je een luchtstroom van je compressor wel nauwkeurig regelen, bv.

Dat weet ik wel maar ik vind het geen ideale oplossing. Maar als het andere niets word maak ik wel een luchtkoppeling in de machine met zo een smoorventiel.

beetje power nodig dan een airbrush compressortje ?

Ik heb al een compressor. Die Co2 compressor op ali is leuk maar ook te groot en kan ik niet inbouwen en als ik dan toch met een losse compressor moet werken dan neem ik degene die ik al heb.

Neem een kleine centrifugaalfan...

Ik twijfel of dat ook werk want als je eenmaal gaat vernauwen achter die van stort de luchtstroom in elkaar ze kunnen geen druk opbouwen,

Als je toch zelf iets gaat bouwen, zou ik voor stofafzuiging gaan ipv wegblazen.

Daar had ik nog niet aan gedacht is inderdaad beter. Dan moet het wel een hele stille stofzuiger worden want ik heb een hekel aan lawaaiige machines.
Mijn compressor is ook super stil max 46dB volgens de opdruk maar toch als je bezig bent vind ik dat op de achtergrond nog te veel liever zou hem helemaal niet horen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 3 april 2020 22:58:38 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Voor de luchtregeling van mijn etsbak gebruik ik een pneumatisch snelheidsregelventieltje met een slangetje van dia 6mm.
Debiet perfect regelbaar, hier misschien ook bruikbaar :)
https://www.techniekwebshop.nl/stroomregelventiel-fcvpi66-handbediend-…

Arco

Special Member

Die luchtpompjes zijn ontoereikend. Je kunt ze regelen van 'weinig lucht' tot 'heel weinig lucht'... ;)
(het is hopeloos ontoereikend om zaagsel weg te blazen)
Zo'n kleine centrifugaalfan is daar veel en veel beter in...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er bestaan hele mooie goedkope stofzuigers die de slang aan de uitblazende kant kunnen hebben. Zo'n bouwstofzuiger kan soms vanzelf starten ook!

wtt

Golden Member

Het staat hier (samen met nog een heleboel anders ;-)) op de planning: Een min of meer universele afzuiging met stofzak/filter. Toeren instelbaar. De fan+motor komen ergens op een kast en de lucht (met stof) gaat door een flinke pijp (60 of 75). Nadeel: groot en lomp (kost ruimte). Voordeel: weinig drukverlies, zeker als het vooral rechtdoor gaat. Die grote pijp loopt dan naar de werkbank en krijgt daar een grote opening (afsluitbaar) tbv dampafzuiging. Ook komen er op die grote pijp enkele kleinere aansluitingen voor kleinere slangen naar mijn figuurzaag, kolomboor en freesmachine. Zolang die kleinere slangen net te dun zijn, gaat dat heel goed. Ik heb er zelf wat oude stofzuigerslangen voor verzameld. Maar als je het laatste stukje een slang met diameter 30 neemt werkt dat ook nog best.
Het wijkt misschien wat af van je oorspronkelijke plan, maar als het je kan inspireren...
Ik draag trouwens graag gehoorbescherming, ook bij de figuurrzaagmachine ;-)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Maak die pijp dan maar in metaal zodat je kan aarden. Statische elektriciteit en stof is een ideale combinatie om iets explosief te maken. Het is niet de eerste, maar zeker ook niet de laatste, houtzagerij die door een brand in de afzuiging ten onder gaat.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
benleentje

Golden Member

Op 3 april 2020 20:12:15 schreef Arco:

Neem een kleine centrifugaalfan...

[afbeelding]

Zoals ik al zei zal de luchtstroom enorm in elkaar vallen, eigenlijk om te bewijzen dat je ongelijk had heb ik even geëxperimenteerd met een radiaal ventilator die ik nog had liggen. Toch presteert het beter dan mijn verwachting en komt er net, maar dan ook net, genoeg lucht uit om stof weg te blazen zodat ik zicht op mijn afgetekende lijn blijf houden. Uit de zwarte buigbare slang boven komt nu nu de lucht en deze kan ik dan mooi op de zaag richten.
@ Arco ik zou dus in mythbuster stijl willen zeggen "plausibel" Er komt net genoeg lucht maar dat is gok ik ca 1% van de normale hoeveelheid lucht dus niet echt efficiënt maar het werk.

Nu nog bedenken of ik deze ventilator inbouw of toch nog een kleine ventilator ga bestellen die ik in kan bouwen deze ventilator is ook niet echt aanraak veilig dus zal wel een andere moeten worden.

Het stuk PVC is een verloop van 110mm buis naar 40mm wat normaal half rond is. Met de föhn heb ik dat verwarmt en in de bankschroef plat gedrukt na afkoelen blijft het dan in deze redelijk rechte vorm.
Terwijl ik met de fohn bezig was vroeg ik me af een oude motor uit een föhn niet beter geschikt zou zijn, als iemand toevallig iets heeft liggen heb ik wel interesse.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

gat aan de uitgang groter maken , lijkt me dat je daar teveel knijpt. al geprobeerd met allen de zwarte slang zonder Orange kop ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

neem een fohn, en zet de verwarming gewoon niet aan, je hebt ook een ventilatorknop op die dingen doorgaans :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Op 5 april 2020 23:30:26 schreef Shiptronic:
gat aan de uitgang groter maken , lijkt me dat je daar teveel knijpt. al geprobeerd met allen de zwarte slang zonder Orange kop ?

Ik heb het eerst gewoon met 1 meter blauwe slang geprobeerd en kwam tot de conclusie dat het voldeed voor het doel. Met de extra zwarte slang en oranje kop was er wel wat verschil maar het voldoet nog steeds aan wat het moet doen. Het kleine beetje extra verlies was daar kleiner dan verwacht.

neem een fohn,

Ik wil gewoon 1 apparaat die ik aanzet en doet wat ik ervan verwacht. Ik ben dus zeker niet van plan om een föhn om een of andere moeilijk manier vast te maken en dat het dan ook nog precies op mijn zichtlijn blijft gericht. En bovendien mijn föhn heeft maar 2 standen en geen koude stand.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Er komt net genoeg lucht maar dat is gok ik ca 1% van de normale hoeveelheid lucht dus niet echt efficiënt maar het werk.

Ik begrijp het niet helemaal. Wat is 'de normale hoeveelheid lucht'??? (ik begrijp dat je nu niets goed werkends hebt?)

Je opstelling deugt ook van geen kant.
De fan uitgang gaat van een 6x2.5cm opening naar een ronde die veel kleiner is, en vervolgens naar een slangetje van 6mm. Dacht je echt dat zoiets werkt?

Met vloeistoffen zou zoiets nog kunnen werken, maar niet met gassen.
Een centrifugaalfan geeft een redelijk druk, maar niet genoeg voor zulke stunts...
Laat de fan rechtstreekt op het werkstuk blazen en 't werkt prima...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Arco het werk wel. beter als ik verwacht had. Ik dacht dat je dit bedoelde.

Hoe zie je het voor je dat ik ook een ventilator bovenop die machine bouw lomp en lelijk en dan blaast alles over me heen nee dank je. Die was wat ik voor ogen had met een aquariumpomp waarvan word gezegd dat die te weinig lucht geven.

Omdat dit werk ga ik toch nog een kleine radiaalventilator kopen en die proberen of anders een ventilator van een oude föhn daarvoor ga ik kijken bij een kringloop winkel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Heel erg bedankt mensen, ik was precies op zoek naar dit antwoord. Voor mij is dit voldoende en geschikt!

Arco

Special Member

een ventilator bovenop die machine bouw lomp en lelijk

Die fans zijn 50mm dia en 15mm dik, niks 'lomp en lelijks' aan...
En je moet 'm wel de goede kant op richten... ;)

https://sc02.alicdn.com/kf/HTB18C2zSFXXXXX1XpXXq6xXFXXXZ/GDT-DC-24V-5015-50x50x15mm-50mm-Exhaust.jpg_640x640.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 6 april 2020 10:10:21 (27%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Maakt niet uit welke afmeting de ventilator heeft het idee alleen al om dat extern bovenop de machine te bevestigen is iets wat nooit gaat gebeuren.
Hoeveel lucht geeft eigenlijk een hete luchtsoldeer station en wat voor pomp zit daarachter?

IK heb nu bij de kringloop een haardroger gevonden. Ik had verwacht dat daarin alles op 230V zou werken en ook de motor nu blijkt dat een laagspanningsmotor te zijn. De werkspanning staat er niet op maar op 15V lijkt wel maximaal te zijn want dan draait het echt idioot hard.

Ik heb even getest met een 12V accu en de fohn ventilator doet het een stuk beter dan de vorige. Het gaat nu deze worden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

In mijn heteluchtstation zit toevallig dezelfde kleine fan... ;)
Ik begrijp je beweegredenen niet erg. Een miniatuurfan is niet acceptabel, maar een enorme loshangende fohn wel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Een paar jaar geleden waren er luchtpompjes op de markt, die middels een radiaalventilator een luchtbed zouden kunnen opblazen.
Er waren/zijn zelfs bedden die zo'n ding ingebouwd hebben.
Ik houd me niet meer zo bezig met die dingen, maar als ze nog leverbaar zijn zou dat iets kunnen zijn om naar te kijken. Ze werken op 12Vdc en kunnen langdurig achterelkaar draaien.

Beversport & Co en De Wit in Schijndel kunnen een bron zijn om je te informeren.

Hier een 230V uitvoering bij de Wit in Schijdel:
https://www.dewitschijndel.nl/intex-quick-fill-220-240v-elektrische-po…
Foto
https://www.dewitschijndel.nl/media/catalog/product/cache/d02c0e2f3fe93b46f69811b704d09154/6/6/66640_prd_2019_300.jpg Prijs €14,-

Lawaai maken alle pompen. Het schoepenrad maat de meeste herrie, daar ontkom je niet aan als je veel lucht wilt verplaatsen!

Dat ding bij de Wit kan zuigen en blazen, dus als je iets maakt waar een stofzuigerzak in past heb je een mooi klein stofafzuigertje.
Als je de zuigunit in een geluiddempende kast inbouwt kan je heel wat herrie vermijden, maar je zou de unit ook buiten je werkplek kunnen neerzetten. Wel een leiding met een wat grotere diameter en zo wijd mogelijke bochten gebruiken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

Een miniatuurfan is niet acceptabel, maar een enorme loshangende fohn wel..

Nee liever ook niet de foto's zijn enkel een test opstelling om uit te zoeken wat werk. Ik had in de openingspost al aangegeven dat het inbouw moet gaan worden. Iets wat aan de onderkant van de tafel uitsteek kan ik nog wel mee leven omdat de elektromotor daar ook al zit en omdat het tafelblad daar bovenop zit. Als het uitsteek onder het blad dan moet het er wel uitzien alsof het daar gewoon hoort. Bovenkant van de machine moet gewoon zo blijven.

De haardroger die ik vandaag bij de kringloop heb gevonden is een klein model en past gewoon in de behuizing van zaag. Ik moest wel het handvat er vanaf zagen maar dat heb ik toch niet nodig. Jammer dat ze geen aquariumpomp hadden liggen. Ik ben toch nieuwsgierig ernaar.

Radiaal ventilatoren die ik getest heb hebben allemaal moeite om naar de kleine opening van de slang te gaan met behoud van debiet en druk. De ventilator van de fohn doet het op dat gebied stukken beter.

Ga morgen nog een verschillende andere ventilatoren proberen variërend van 3 tot 8cm gewoon om er van te leren welke ventilator geschikt is.

Het enige probleem dat ik nu nog heb is een hele kleine voeding zien te vinden die er ook nog inpast en ook nog stofdicht. 12V 0,6A heb ik nodig maar die vind ik nog wel. Ga morgen in mijn voorraad zoeken.

Hier een 230V uitvoering bij de Wit in Schijdel:

Bedank voor de tip ik ga er denk ik wel 1 bestellen maar dan voor afzuiging. Hij is helaas veel te groot om in te bouwen. De figuurzaag maakt niet zo heel veel stof het is enkel dat ik de potloodlijn wil blijven zien en dus ziet waar ik zaag.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 6 april 2020 23:09:02 (10%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.