2x interrupt werkt niet

Arco

Special Member

De openingshoek van de leds zal wel veel te groot zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat de TSOP's veel te breed kijken en te gevoelig zijn.

Edit: je ziet dat ik aan het meedenken ben, software is zoals Arco zegt, een fluitje van een cent ;) ...maar ik ben meer bezig met de hardware en heb nog geen enkele opstelling kunnen maken die aan minimale eisen voldoet.
Het is zoals een afstandsbediening van een TV je mag er 3m naast richten dan nog werkt die, maar dan in verhouding :p
En ik denk niet dat het de bedoeling is van die 300 stuks één voor één in te lezen.

Misschien ga ik later eens met IR phototransistors te proberen, als ik er in mijn rommelbak kan vinden tenminste.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 5 april 2020 14:21:02 (81%)

LDmicro user.
trix

Golden Member

dat klopt, dat had ik ook al bedacht, dat je met de frequentie niet te ver weg moet gaan regelen van de 36 KHz.

blijven er een aantal opties over:
- de stroom door de LED verminderen
- buisjes om de LED'd (liever niet)
- i.p.v. in groepen van 24 LED's scannen in groepen van b.v. 48 LED's gaan scannen. nadeel is dan dat ik i.p.v. 4 mS belichtingstijd maar 2 mS heb.

ik heb nu bij een LED een R van 330 ohm geplaatst, dat geeft ca. 10 mA. nu
eens gaan kijken met een losse TSOP hoe groot de spreiding is. LED freq. weer terug op 38kHz.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

ik heb toen deze o.a. uitgezocht op de hoek. ik weet zo snel niet meer hoe groot die was. maar dat is ook nog een optie: een LED kiezen met een kleinere hoek.

edit: bovenstaandete snel gepost

[Bericht gewijzigd door trix op zondag 5 april 2020 14:28:38 (12%)

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Neem de kleinste: 3 of 6 graden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

welke zijn dat ?

net weer wat getest:
ik heb een draaiarm gemaakt die ik op 85 cm. boven de LED, van & naar de LED toe kan bewegen, met een losse TSOP erop die de LA triggert.
bij een stroom van ca. 10 mA door de LED ligt het kantelpunt (detecteerd wel/niet) op 70 cm. (afstand LED -> TSOP).

even snel getest met een buisje over de LED (zie foto) en de afstand word verkleind naar 52 cm.

mijn gewenst afstand is natuurlijk 20-24 cm. groter en de LED belicht de TSOP v/d volgende PCB.

[Bericht gewijzigd door trix op zondag 5 april 2020 15:32:00 (13%)

eigenwijs = ook wijs

Langer en dunner buisje geeft kleinere hoek.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

klopt, dat was nog al een probleem met zoeken, de meeste zitten rond de 850 nm.
maar toch 2 gevonden:
de 1e bij farnell, duur...en omdat ik particulier ben via sinuss.nl,...dus nog duurder, 3 gr.
ik heb er hier toch 4 van besteld om te testen.
de 2e vriendelijker geprijsd maar niet simpel aan te komen voor een particulier, is trouwen 5 gr.

https://sinuss.nl/componenten/opto-elektronica--displays/ir-emitters/2…

https://nl.rs-online.com/web/p/ir-leds/1249106/

dekees: langer en dunnere buisjes inderdaad, het liefst die om een LED klemmen. maar het allerliefst zonder ;)

edit: kom net die 2e tegen bij conrad, ook maar eens een paar bestellen:
https://www.conrad.nl/p/osram-sfh-4545-ir-emitter-950-nm-5-5-mm-radiaa…

eigenwijs = ook wijs

Het zal toch geen effect hebben om leds te kopen van 3° als de afstand >50cm bedraagd.
Het grondvlak is nog veel te groot.

Je moet eens een gewone led in een >10cm zwart buisje monteren en op de muur richten, je zult versteld staan wat je al niet moet doen om een redelijk straal te krijgen.

Dat de detectieafstand verkleint door zo'n buisje kan ik moeilijk aannemen, waarschijnlijk komt dat door het niet juist richten.
Bij een test met een rode led kon ik de dice zien op de muur, ook met het 10cm buisje erop.

Het grootste probleem zit hem volgens mij in de AGC van die TSOP ...

LDmicro user.
trix

Golden Member

wat bedoel je met grondvlak ?
en bedoel je met dice, junction.

ik heb ze nu van 3 & 5 gr. besteld. kan ik in ieder geval wat testen.

dat niet goed richten, zou kunnen, maar dat was bij mijn testen niet het geval. ik heb alleen een buisje om de LED gezet zonder dat de LED van positie is gewijzigd, en dat gaf toch een verbetering van 18 cm.
ik kan me ook nog voorstellen dat het belangrijk is dat de binnenkant v/h buisje mat is en niet reflecteerd.

AGC is toch automatic gain control, ik snap even niet hoe die roet in het eten kan gooien.

edit: zou een 3 mm LED een mindere spreiding geven dan een 5mm LED ?

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Een (van binnen) reflecterend buisje om de led is beter als een zwarte... (gaat onnodig licht verloren...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Grondvlak is het belicht oppervlak van de led op bv 50cm.
Ik weet niet hoe je dat kunt berekenen.

Dice is het stukje in de led die licht afgeeft, dat kun je zien als je op de muur richt, erin kijken verblind je enkel maar..

Een reflecterend buisje is volgens de proeven slechter wegens de grotere strooivelden door de weerkaatsing van de wand aan het einde.
Heb dat getest met een inox buisje, hoe donkerder en matter hoe beter.

LDmicro user.
trix

Golden Member

ik heb hier dacht ik ergens op het forum gelezen, dat er een soort mat was waarop je IR licht kon zien, ik schat 80x100 mm er was ook een foto bij.
weet iemand dat wellicht nog ?

zou wel heel makkelijk zijn bij het testen.

of zou het deze zijn geweest ?
https://www.conrad.nl/p/ir-indicatorkaart-iri-4400-184977

[Bericht gewijzigd door trix op maandag 6 april 2020 20:21:16 (19%)

eigenwijs = ook wijs

IR wordt zichtbaar dmv een kamera (meestal).

En de buisje kunnen beter zwart zijn van binnen volgens mij.
Dan gaat er wel meer licht verloren, maar dat moet ook want je wilt juist een smallere bundel.

De AGC in de ontvanger maakt hem erg gevoelig, ook voor indirect licht. Als het maar gemoduleerd is, dan vangt hij het op, ook al is het heel zwak. Das handig voor een afstandbediening.

trix

Golden Member

ik heb hier een goedkope oude smartphone voor, daar kan je het IR licht inderdaad met de camera zien.

eigenwijs = ook wijs

Met een smartphone zie je de led maar niet het strooiveld en een TSOP is veel veel gevoeliger.
Een smartphone is goed om te kijken of de led wel of niet werkt.

Het beste wat je kunt doen is een IR-led 38khz signaal maken en dat op 50cm of meer vast maken en met een TSOP + gewone led op een plankje gekleefd verschuiven, dan pas kun je de belichte omgeving meten.

Opgelet, zo'n TSOP kan maar max 5mA output aan, een zuinige led of een extra transistor gebruiken.

Dat benadert ook de realiteit.

LDmicro user.
Sine

Moderator

TSOPS zijn gemaakt om *alles* te vangen wat een beetje op een geldig signaal lijkt, dat is nou net wat je hier niet wilt.

Die ACG is killer inderdaad, alle niet direct aangestraalde sensors gaat in volle versterking en vangen elk restje strooilicht.

trix

Golden Member

even nog uitleggen:
dat hele timing gebeuren, komt voort uit het feit dat ik een bepaalde snelheid wil halen, blijkt dat onmogelijk te zijn dan kan die snelheid nog naar beneden waardoor er meer tijd beschikbaar is.
dus daar heb ik een keuze gemaakt: 300x in 100 mS.

ik heb straks ca. 300x led/TSOP, zou ik ze allemaal 1 voor 1 doen dan heb ik 100mS / 300 = 333 uS om te kijken of een TSOP licht of donker is. maar dat leek me niet realistisch. dus gaan we het opdelen in blokken, en testen wat nog ruim goed gaat.
mischien kom ik straks tot de conclusie dat ik het maar in 2 blokken kan opdelen (gedwongen door de spreiding v/dLED's natuurlijk) dan heb ik toch i.p.v. 333 uS ineens 666uS tot mijn bechikking.
mocht dat nog niet gaan, dan kan ik nog de snelheid halveren (van 100mS naar 200mS) kom ik toch al op 1,33 mS om te kijken of een TSOP licht of donker is.

@ sine: daarom lees ik alleen die TSOP waarvan de bijbehorende led is aan gestuurd.

ik heb zo'n IR detectie kaart besteld bijconrad, ik hoop daar mee de spreiding v/d IR led's te kunnen zien.

@ MGP: klopt danzie je alleen de LED, maar dat was tot nu toe voldoende.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Ik zou er nog eens goed voor gaan zitten en overdenken of er geen betere methode is om te bereiken wat je wilt bereiken... (vast wel...)
Een systeem met 300 IR sluisjes die sequentieel worden aangestuurd lijkt me niet echt levensvatbaar in een real world toepassing...
Leuk voor experimenten, maar daar blijft het ook bij... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

Op 7 april 2020 12:43:36 schreef Arco:
(vast wel...)

ik sta altijd open voor suggesties.

eigenlijk ook een vraag, zou een 3 mm LED een kleinere spreiding hebben dan een 5 mm ?

[Bericht gewijzigd door trix op dinsdag 7 april 2020 18:56:51 (24%)

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

ik heb een paar laser diode's besteld om daar wat mee te testen.

https://www.reichelt.nl/laserdiode-25-ma-2-5-v-650-nm-5-6-mm-rood-arim…

650 nm, welke ontvanger zou daar het best bij passen.

eigenwijs = ook wijs