Schakelaar aansluitingen

Beste forum leden
Weet een van jullie waar de bruine en zwarte draad in moeten bij deze schakelaar?
Dank voor het antwoord

HVinduction

Honourable Member

Voedende (bruine) draad linksonder, schakeldraad (zwart) rechtsboven.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat is hoe het HOORT, maar zolang je maar minstens 1 draad linksonder doet, werkt het wel.... :-)
(Voorstel blijft: gewoon goed doen. Dat is voor de toekomst het veiligst.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De L staat voor Line, oftewel de fase (bruin).
De zwarte kun je linksboven of rechtsboven doen. Het verschil is of de aan-stand omhoog of omlaag is, net wat je voorkeur is.

Er wordt veel 'geklust' in deze tijd van thuisblijven, dat merkte ik in de bouwmarkt maar ook hier. ;)

Shiptronic

Overleden

Ga je er een wisselschakeling van maken, dan moet op de 2e schakelaar op de L de draad naar de lamp.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De TS heeft het over een bruine en een zwarte draad. Dan zal het geen wisselschakeling zijn.
Lijkt me ook niet handig om over een wisselschakeling te beginnen als de TS al moet vragen hoe een simpele aan/uit schakelaar aan te sluiten.

vergeten

Golden Member

@Ruf
Zoals shiptronic omschrijft maar dan ge-visualiseerd. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Ik hoop dat @Ruf het ook ziet, het is oorverdovend stil uit die hoek!
Of zou het toch te ingewikkeld voor hij/zij/het zijn? :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Tja, zijn vraag is toch beantwoord? Als de lamp niet zou werken hadden we dat hier al gelezen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.