zekering knalt er wel en niet uit bij lasapparaat

Anoniem

Heb de 3 dikke kabels die aan de gelijkrichter zitten los ... gemaakt.maar ook dan knalt de automaat er nog uit.

Ga je lasapparaat testen bij buren/ kennissen meer dan een B16A zekering hebben

Misschien toch eens werk van maken :-)
Een B16A valt magnetisch af vanaf 48A-80
Een laspost 4KVA bij 220V vraagt 18A
.
.
.

Startstroom onbelaste motor 1,8kW met 13A op typeplaatje

Op 7 juni 2019 20:57:11 schreef anoniem015:
[...][...]Misschien toch eens werk van maken :-)
Een B16A valt magnetisch af vanaf 48A-80
Een laspost 4KVA bij 220V vraagt 18A

hier bij ons in het blok is het allemaal de B16A dus daar schiet ik niks mee op.

bij de bouwmarkt hebben ze alleen de B16A of een 40A versie.

Is het dan niet beter om voor een 20 of 25A automaat te gaan??

Bij de bouwmarkt zal je niet zo gauw een C-karakteristiek vinden. Bovendien zijn die dingen bij de bouwmarkt ongeveer 3 keer zo duur als bij webshops. Zelfs met verzendkosten ben je online nog goedkoper uit.
Gewoon even googelen op installatieautomaat en dan naar een C16 zoeken.

Een 20A of 25A zou ik niet doen, je moet dan ook je bedrading verzwaren.

Anoniem

Hier in BE mag 2,5mm2 met een 20A automaat worden gezekerd
Een 25A is no go!!! Dan moet je naar 4mm2

C16A heb je toch wel nodig, magnetisch vanaf 80A-160A
Dat is toch bijna een verdubbeling tov een B16A

of een zekeringhouder monteren, die zijn met dergelijke apparaten handiger.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb een andere automaat besteld, dus even wachten.

afgelopen week weer in elkaar gezet en geprobeerd
werkte op stand 1 daarna op 2 en toen op stand 3 gelast en dat ging ook goed.
Daarna op stand 4 en daar kon ik nu ook gewoon op lassen een tijdje zonder dat de automaat er uit knalde.
Even gewacht een tijdje en weer willen beginnen op stand 4...…..pats automaat er uit hahaha

Ik ben heel benieuwd of dit probleem is opgelost. Ik zit hier namelijk met het zelfde probleem. Ook met het zelfde lasapparaat. Graag uw reactie van de poster. Mvg Alex

Op 6 april 2020 15:58:18 schreef Alex :-):
Ik ben heel benieuwd of dit probleem is opgelost. Ik zit hier namelijk met het zelfde probleem. Ook met het zelfde lasapparaat. Graag uw reactie van de poster. Mvg Alex

Hallo Alex

Ik heb der een 20A automaat in gezet en daarna was het probleem verholpen.
Lag dus aan de 16b automaat.
Met een tig inverter lasapparaat op een andere groep, dus 16b vloog die der ook weer uit.
In de groep met de 20A geen probleem.
Een 16C zou volgens hier ook al voldoende moeten zijn.

Shiptronic

Overleden

Lasapparaten zijn krengen met starten, daar waren soms de porseleinen toch in het voordeel.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ok bedankt voor de reacties.
Dan heb ik nu het volgende....
Ik kan hier niet de automaat gaan vervangen want het is een huurhuis en er zit een bijkeuken bij op met wasmachine en vriezer. Is het niet mogelijk een soort piek vanger te maken met een dikke condensator ofzo? of een soort softstart met een dikke weerstand? zonde om het lasapparaat weg te moeten doen.
Ik hoor het graag. Alvast bedankt iedereen.

Op 6 april 2020 17:33:54 schreef Alex :-):
Ok bedankt voor de reacties.
Dan heb ik nu het volgende....
Ik kan hier niet de automaat gaan vervangen want het is een huurhuis en er zit een bijkeuken bij op met wasmachine en vriezer. Is het niet mogelijk een soort piek vanger te maken met een dikke condensator ofzo? of een soort softstart met een dikke weerstand? zonde om het lasapparaat weg te moeten doen.
Ik hoor het graag. Alvast bedankt iedereen.

Heb ook een huurwoning.
Dus moet geen probleem zijn mits je zelf de kennis hebt.
Anders iemand na laten kijken die wel de kennis heeft.
Is niet zo veel werk ?
Bij mij zitten ook de droger en wasmachine op de groep van de schuur.

Shiptronic

Overleden

Op 6 april 2020 17:33:54 schreef Alex :-):
Ok bedankt voor de reacties.
Dan heb ik nu het volgende....
Ik kan hier niet de automaat gaan vervangen want het is een huurhuis en er zit een bijkeuken bij op met wasmachine en vriezer. Is het niet mogelijk een soort piek vanger te maken met een dikke condensator ofzo? of een soort softstart met een dikke weerstand? zonde om het lasapparaat weg te moeten doen.
Ik hoor het graag. Alvast bedankt iedereen.

Heel lang verlengsnoer pakken en afrollen, soms kom je daar mee weg. In een huurhuis kan je gewoon een automaat vervangen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ok.. is het dan niet zo erg dat de wasmachine en vriezer ook met een C automaat gezekerd zijn? Want dan is dat het makkelijkst en het beste om te doen indd.

Bedankt voor de snelle reactie. Top.

HVinduction

Honourable Member

Op 6 april 2020 17:53:23 schreef Shiptronic:
[...]

Heel lang verlengsnoer pakken en afrollen, soms kom je daar mee weg. In een huurhuis kan je gewoon een automaat vervangen.

Nee, dat mag alleen als de circuitweerstand eerst nagemeten is met een installatietester, anders bestaat er kans op brand en / of een aangesproken hoofdzekering. En dan nog als je die vervangt dan zal die ook na een poosje uitschakelen door overbelasting, hetzelfde geldt voor een normale smeltveiligheid van 16A.

De installatie is vorig jaar getest en goedgekeurd. Dit is door een erkend bedrijf gedaan.
Daarom lijkt het me dus geen probleem om een tragere automaat te plaatsten toch?
Maar je denkt dat het ook nog eens niet gaat werken op de langere termijn? Waarom dan?

Ik hoor het graag. mvg Alex

HVinduction

Honourable Member

Die installatie is gekeurd voor een B-automaat als eindgroepbeveiliging (standaard in woningen), voor een C-automaat is een hogere kortsluitstroom nodig zodat deze in geval van kortsluiting net als de B-automaat direct aanspreekt, wat dus alleen mogelijk is als de circuitweerstand laag genoeg is. Een smeltveiligheid van 16A kan wel zonder probleem gebruikt worden, de maximale toegestane circuitweerstand ligt hiervan echter wel wat lager doordat het zelf een weerstand is en zo door de kleinere inschakelstroom van het lasapparaat door zijn eigen weerstand trager zal reageren dan een B-automaat en dus geen extra verlengssnoer meer nodig is (=weerstand).

Dus in dat geval kan ik beter een traditionele stop op betreffende groep monteren ipv een C automaat bedoel je?

HVinduction

Honourable Member

Ja, een C-automaat heeft een magnetisch deel dat pas direct werkt vanaf een bepaalde stroomsterke en heeft een verwaarloosbare weerstand. Een smeltveiligheid is echter een weerstand en gedraagt zich ongeveer hetzelfde als een B-automaat maar zal door zijn interne weerstand de inschakelstroom van het lasapparaat significant beperken zodat hij niet springt. Een installatieautomaat heeft een veel kleinere interne weerstand (voornamelijk afkomstig van het bimetaal), waardoor de inschakelstroom hoger is dan bij het gebruik van een smeltveiligheid en hij dus zal springen.

een automaat heeft ook een aparte kortsluitbeveiliging, welke bestaat uit een wikkeling die elektromechanisch de uitschakel mechaniek triggert. de spanningsval over een automaat of zekering scheelt niet zo veel. een lange verlengkabel helpt ook. een trage zekering is overigens tussen een C en D automaat in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
HVinduction

Honourable Member

De bimetaal in een automaat reageert sneller bij een hogere stroomsterkte, net als een smeltveiligheid. De elektromagnetische beveiliging reageert echter vanaf een bepaalde stroomsterkte, en dat verschilt voor een C-automaat. Echter is bij een smeltveiligheid de weerstand (=warmteverlies) groter en kan de warmte veel beter weg, daarom zal deze langzaam reageren op overbelasting en daarbij zeer heet worden. Wat overigens een voordeel is van de elektromagneet t.o.v. van de bimetaal is dat de kracht hiervan groter wordt bij een hogere kortsluitstroom, dus kan hij toch enigzins sneller uitschakelen en dit natuurlijk verschilt per automaat. Kortom, de selectiviteit van automaten is vooral op snelheid gebaseerd, van smeltveiligheden op doorlaatenergie.

Weer wat geleerd
Thx

[Bericht gewijzigd door lanting73 op dinsdag 7 april 2020 11:17:22 (19%)

het verschil is niet groot echter, waar een DIII 63A trage zekering 6,9W verlies heeft, doet een 1P C63 automaat 5,2W aan verliezen. betrouwbaar is een zekering, een automaat gaat na jaren van heet zijn geweest haperen. die ~15,6W ( 3x 5,2W ) aan verliezen zit immers in een kunstof behuizing die intern goed heet wordt. de zekering koppen zijn keramisch en kunnen hun warmte veel beter kwijt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is oud topic maar ik wil toch even melden dat de truuk met het verlengsnoer bij mij werkt als een trein.

30 jaar oude MIG-inverter gaf in mijn werkplaats geen problemen maar thuis klapte de zekeringauromaat er al uit als ik de knop op de toorts indrukte zonder een vlamboog te maken. Soms niet meteen, maar het was geen werken zo. Op een andere groep en een verlengsnoer van 50m doet nu de truuk.

Zou dat wellicht te maken hebben dat hij destijds echt voor 220V gemaakt is?