LG airco PC12SQ Moederbord / Print

Shiptronic

Overleden

dubbel

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 6 april 2020 18:01:59 (92%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Tja je kan een nieuwe spoel (lijkt vrij universeel)en print proberen.

Op 6 april 2020 17:37:15 schreef Elektro2023:
[...]

nee, draden doen niets, behalve de rode heeft ca. 148 Ohm naar het blanke metalen deel aan het motortje (ik noem het maar even massa dan)

Ik zag online dat tussen alle draden onderling ca. 148 Ohm zou moeten bestaan +/- 15 Ohm

Ik bedoel meer; 1 meetpen aan een spoeldraad(en), en met de andere meetpen binnen in de (afgesleten) deel meten.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 8 juni 2023 09:11:07 (2%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Rode draad naar de kopse kant van het binnenste deel geeft ook 148 Ohm.
Helemaal binnen in de cilinder krijg ik geen waarden.

Maar zoals het nu is, is het dus 148ohm naar Aarde toe.

Shiptronic

Overleden

De vraag is nu wat is er gebeurd?, de print kan ook stuk gaan , en zo de spoel laten verbranden. Kip/ei verhaal :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Met dat de tweede print letterlijk oprookte bij instekkeren.

Als het 12VDC deel contact maakt met aarde dan gaat toch ook gewoon de aardlek af (indien aanwezig) ?

Dat is het enige wat ik kan verzinnen waardoor de eerste kaart minder brandschade heeft dan de tweede. Omdat de eerste kaart gebruikt werd toen de airco achter een aardlek zat.

de wikkelingen van de eev liggen in sluiting, niks abnormaals bij lg helaas. de roest in de spoelkern heeft niks met het aansluiten te maken, het vocht in de leidingen zorgt vooral dat de uitblaaslucht minder koud wordt.

door trillen en koude, vocht, warmte heeft de spoel het begeven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 april 2020 18:23:59 schreef testman:
de wikkelingen van de eev liggen in sluiting, niks abnormaals bij lg helaas. de roest in de spoelkern heeft niks met het aansluiten te maken, het vocht in de leidingen zorgt vooral dat de uitblaaslucht minder koud wordt.

door trillen en koude, vocht, warmte heeft de spoel het begeven.

Dus jij zou zeggen, nieuwe print + nieuwe spoel en gaan?

Wat bedoel je met wikkelingen liggen bij LG in sluiting?
Hoe verklaard dat iets in mijn case?

Op zijn minst een nieuwe spoel, of helemaal vervangen lijkt me nog beter.
Een nieuwe print lijkt me ook wel als je ziet hoe erg ze er aan toe zijn, ik vrees dat in beide gevallen ook de microprocessor dood is.
Repareren kan misschien maar word ook een duur zaakje, sommige chips hebben ook nog firmware aan boord, vergeet het maar dan.

Testman bedoelde gewoon denk ik dat het bij LG vrij veel gebeurt dat de wikkelingen in sluiting liggen, en zo dus de boel opblaast.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 6 april 2020 18:52:31 (17%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 6 april 2020 18:33:32 schreef Elektro2023:

Dus jij zou zeggen, nieuwe print + nieuwe spoel en gaan?

Wat bedoel je met wikkelingen liggen bij LG in sluiting?
Hoe verklaard dat iets in mijn case?

Nou remy, nu drijf je het wel op de spits..

als ik het hele topic doorneem. Airco gekocht zonder installatie. Installatie zelf gedaan, geen ervaring aanwezig. typisch resultaat na enige maanden.. boeltje werkt niet meer.

Beetje verder en al misery is de fout van CO :-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 8 juni 2023 09:11:15 (2%)

Er is een gezegde Remy; WIE VEEL SPROKKELT KRIJGT BRANDHOUT!

Je kan lang bezig blijven op deze manier, en soms zul je duurder uit zijn dan een nieuwe installatie. Want later gaat het misschien weer mis. En dan? Weer nieuwe print?

Misschien toch beter laten nazien door de vakman, zal het goedkoopste zijn denk ik. Met het geld dat je nu al kwijt bent, had een vakman het misschien al gefikst voor je.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 6 april 2020 19:05:18 (12%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik ben nu nog helemaal niets kwijt behalve ooit de aankoop van de unit. Deze 2e print kreeg ik gewoon onder garantie. Ook zouden kosten voor een monteur gedekt worden echter duurde en duurde en duurde het maar. Voor je het weet zit je maanden met een defecte airco, tsja dan maar zelf iets proberen.

Ik ben hem zelf gaan installeren omdat er gewoon niemand komt, niemand haast heeft , niemand zin heeft om voor schijnbaar "kleine" marges op mijn dak te komen werken.

Over 5 jaar als we weer in een dip zitten en ik bel 3 vakmensen voor een offerte, dan staan er 2 uur later 8 voor mijn deur.

Ik ben geen airco man, daarom heb ik van begin af aan geprobeerd vakmensen te krijgen, maar niemand had er zin in.

ik zit nu eenmaal met dit euvel en het setje moet weer gaan draaien. Warm weer komt er aan.

Afgaande op jullie reacties, wil ik een nieuwe print en spoel. Dan de nieuwe spoel eerst maar eens doormeten voordat ik hem op de print stekker :p

Duidelijk is dat ik in ieder geval zelf de dieptes van google in moet om het juiste type op te pikken.

bedankt allen.

Misschien kan je even kort de nieuwe print aan sluiten en onder spanning zetten, zonder die connector voor de spoel. Blijft alles heel dan weet je al genoeg lijkt me.
Want als je kijkt naar het spoor van vernieling is het vrijwel zeker die spoel die je print opblaast.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 6 april 2020 19:52:42 (24%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

misschien dat je het driver ic eens heel goed kan bekijken vlakbij de connector. Als het een beetje gangbaar ic is is deze nog wel te vervangen, temeer de zekeringen nog wel heel zijn.

die klep werkt op laagspanning, dat de zekeringen nog heel zijn zegt dus niks, gezien de voeding een smps op dit board is.

men wil geen 2ehands airco plaatsen, daar zit en geen marge op en als ie het niet doet zal het wel aan hun liggen met de nodige ellende en extra werk erbij, niet goed afgekoppeld en je hebt geen koudemiddel meer. ik weet dat die airco boeren van een 4 units in een week zetten al rond kunnen komen kwa marges, vandaar liever een ander.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 april 2020 20:43:50 schreef testman:
die klep werkt op laagspanning, dat de zekeringen nog heel zijn zegt dus niks, gezien de voeding een smps op dit board is.

men wil geen 2ehands airco plaatsen, daar zit en geen marge op en als ie het niet doet zal het wel aan hun liggen met de nodige ellende en extra werk erbij, niet goed afgekoppeld en je hebt geen koudemiddel meer. ik weet dat die airco boeren van een 4 units in een week zetten al rond kunnen komen kwa marges, vandaar liever een ander.

nee maar even meten kan altijd, laatst een peperdure axix camera ~ 2000 euro gerepareerd door poe ic voeding omztter te vervangen.
beetje meten als ic weg is of er nog voedingsspanning beschikbaar is lijkt me ook niet zo moeilijk

Shiptronic

Overleden

Kan je een paar scherpe foto's posten van de gesneuvelde componenten?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zal dat vanavond eens proberen.

Ronald45

Golden Member

Op 6 april 2020 14:49:55 schreef Ronald45:
Als de klep zelf vast zit zal de stappenmotor en/of print kapot blijven gaan..

Duss :O

De kaart met de minste brandschade heeft dus ook een hete processor gehad. Stikker die er op zat was flink donkerbruin.

De indoorunit gaf error geen communicatie, met de originele kaart. Dus wellicht processor verrot ook.

Heb je een installatie manual bij de installatie gekregen?
Kan er op het web niks van vinden.

Ja boekjes genoeg, sluit snoertje hier aan, boor gaatjes daar, draai koppeling zus, schroefje zo.

Ben er nooit wat in tegen gekomen over daadwerkelijke microelectronica of kleppen.

Wat voor info zou je willen?

Op 6 april 2020 17:13:52 schreef Shiptronic:
De spoelen zij doorgesleten tegen de behuizing en maakt sluiting! Plistic lijkt daar ook gesmolten. die spoel zal je moeten vervangen, en kijken waarom er zoveel speling inzit, dat deze aanloopt, die horen elkaar nooit te raken, dus mechanisch lijkt er ook iets mis, Kan je een foto van het klep/motor deel posten ? Misschien is het een standaard ding waar je iets beters op kan zetten.

[edit] Meet je verbinding tussen de spoelen en de draden?

Op 6 april 2020 16:13:20 schreef Ronald45:
Kan je het stappenmotortje losmaken van de klep zonder leeglopen?
En dan zou een foto handig zijn

voor alle duidelijkheid. de rotor van de stappenmotor zit mee opgesloten in het hermetische stuk van de Koelkring. De spoelen zitten er buiten.

Maar je kan met enkele sterke magneetjes wel voelen of de rotor nog meedraait of echt vast zit.

Wat voor info zou je willen?

Ben meer aan het bedenken waarom het stappenmotortje en de print defect is.
Stappenmotor driver heeft blijkbaar geen stroombegrenzing. Gat in driver ic op beide printen, brandschade op tweede print, sluiting en open windingen in stappenmotor.

Stel dat je wel had moeten vacumeren of koudemiddel had moeten bleeden wat testman beschrijft en je hebt dat niet gedaan, dan is het niet onmogelijk dat je vocht in het systeem hebt waardoor je eev defect is gegaan. Stappenmotor spoel en print alleen lost je probleem dan niet op, of voor even, een betrouwbare airco zal het niet worden.

Omdat er volgens het web blijkbaar verschillende soorten voor gevulde airco aansluitingen zijn ben ik benieuwd wat er in de manual staat voordat je de kraantjes op de buitenunit opendraait?

Wat er precies gebeurt is, is niet meer te achterhalen maar vreemd is de situatie wel. Dat een EEV stappen-motor stuk gaat en een deel van de print vervolgens opblaast heb ik nog niet eerder meegemaakt. Omdat er geen fysieke koppeling is tussen spoel en kern kan wanneer deze vast zit de spoel niet opblazen. Het kan zo zijn dat de EEV niet meer reageert op stuursignalen maar daar gaat het niet van stuk. Maar het niet vacumeren van een koelinstallatie/airco enz. brengt toch gevaren met zich mee. Lucht(=vocht)in het systeem (slechte werking componenten),hogere condensatiedruk, verzuring van compressorolie (aantasten compressor-wikkelingen). En zeker hier in NL waar het relatief vochtig is het hele jaar.

Oplossing: een vakman laten repareren, nwe print, nwe complete EEV, systeem vacumeren en nwe freon erop! Je kan het LG Airconditioning vragen, die zitten in Amstelveen.

Zal wel een nieuwe set kopen met installatie erbij. Ik kan de onderdelen op internet niet vinden. Jullie blijkbaar ook niet.

Leuk feitje is trouwens nog dat het systeem nauwelijks meer dan 50 uur gedraaid heeft waarvan een deel koeling, verwarming, blower is geweest. Het ding heeft eigenlijk nog geen ene fuck hoeven doen.

Ik zal eens googlen op LG amersfoort.