stationaire en stootkortsluitstroom

Goedemorgen,

Ik heb een kortsluitstroom berekening gemaakt in een gelijkspanning circuit. Nu vraag ik mij af of je in een DC netwerk ook te maken hebt met stationaire en stoot kortsluitstroom? Kan iemand mij misschien verder helpen? Alvast bedankt.

wat is het verschil tussen een gelijkspanningscircuit en een DC netwerk ? (behalve de taal)

Kan je iets verduidelijken waarover het gaat?

Het gaat over hetzelfde mijn excuses, ik zou graag willen weten of je bij gelijkspanning ook te maken hebt met stationaire en stoot kortsluitstromen. Aangezien ik over het algemeen alleen maar info tegenkom op het internet voor 3 fase systemen.

mijn inziens is er voor de fundamentele verschijnselen geen enkel verschil. Als de stroom plotseling veranderd krijg je te maken met het inductieve/capacitieve gedrag van je omgeving (vooral de kabels dus).

Worden gecatalogeerd, algemeen, onder "overgansverschijnselen". En die zijn er altijd, alleen op korte afstand merk je er niets van. (maar ze zijn er wel)

Kabellengte speelt dus een grote rol. (ook de frequentie van het verschijnsel. )

Praktisch kunnen er wel verschillen opduiken, DC en AC heeft andere lasten/verbruikers. een trafo ga je op een DC net niet tegenkomen. Het probleem waar je tegenaan kijkt kan dus om een andere oplossing vragen.

benleentje

Golden Member

IK zie ook geen verschil tussen AC of DC. Op elektronica niveau kunnen er welke extra verschijnselen optreden door aanwezigheid condensatoren die tijdelijk enorme piekstromen kunnen leveren. Als je bveen 35µF condensator oplaad tot 35 kan je piekstromen van ruim 300A verwachten. Maar dat is eigenlijk alleen als je de condensator direct kortsluit.

ook te maken hebt met stationaire en stoot kortsluitstromen.

Ik zit toch al heel lang in de elektrotechniek maar hier van heb ik nog nooit kennis genomen. In de elektrotechniek word onderscheid gemaakt tussen een kortsluiting en over belasting. Maar meer om de reden dat een zekering en installatie automaat hierin onderscheid maken. Zo mag bij een tijdelijke overbelasting de zekering of automaat er niet uitgaan om zo opstartstromen van motoren of geschakelde voedingen mogelijk te maken. Een kortsluiting is hierin anders deze is niet tijdelijk en is meestal door een fout in de installatie.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 6 april 2020 19:45:35 schreef benleentje:

[...]Ik zit toch al heel lang in de elektrotechniek maar hier van heb ik nog nooit kennis genomen.

Het gaat dan ook over een verschijnsel dat praktisch pas van pas belang wordt bij lange lijnen. zo lang dat je last krijgt van die 300.00km/sec en waarbij je reflecties krijgt die voor onaangename bijwerkingen zorgen. van belang bij lange HS lijnen. TS kan misschien wat verduidelijken in welke hoek we moeten zoeken.

maar alvast iets waarvan je , met de transformatorcabine om de hoek, niet echt last van hebt in de dagelijkse omgang.

Bedankt voor jullie antwoorden heren. Ik heb de kortsluitberekeningen gemaakt voor een gelijkrichterstation voor de tractie van een tram. Hiervoor heb ik in het AC-netwerk ( voor de gelijkrichter) de maximale en minimale, stationaire en stootkortsluitstromen berekend. Nu kwam ik in het gedeelte na de gelijkrichter, omdat ik de kortsluitstroom moest berekenen wanneer de bovenleiding in aanraking komt met het spoor. Vandaar dat ik vroeg of je bij gelijkspanning ook te maken hebt met stationair en stootkortsluitstromen omdat ik dit niet zeker wist, maar nu is het duidelijk. Bedankt voor de uitleg.

Bij kortsluiting wordt er vaak simpel vanuitgegaan dat de sluiting in 1ns naar 0 milli-ohm gaat, en dat deze dan blijft. Was het maar zo simpel.
De praktijk is veel ingewikkelder.
Elektrische leidingen hebben naast ohmse weerstand ook inductie, en die laatste kan als effect hebben dat je de meest wilde opslingeringen en stuiteringen krijgt op het net na een sluiting of pulserende belasting (inschakelverschijnselen).

Ik hoor regelmatig dat er na een "sluiting" in een apparaat de stop eruit ging, maar dat gelijktijdig ook andere apparaten in huis waren gesneuveld. Dat soort dingen.

Er ist wieder da...
benleentje

Golden Member

dat de sluiting in 1ns naar 0 milli-ohm gaat, en dat deze dan blijft.

De sluiting die blijft wel het is de zekering die deze weer onderbreekt en dat geeft de opslingering. En ik vind dat apparaten daar gewoon tegen moeten kunnen of met minimale schade dat moeten overleven. De schade zou dan hooguit een defect varistor of mov en zekering moeten zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 7 april 2020 19:52:49 schreef benleentje:
[...]De sluiting die blijft wel het is de zekering die deze weer onderbreekt en dat geeft de opslingering.

Het zit er tussenin.. de opslingering is opgebouwde energie in je netwerk. dat opbouwen begint samen met de sluiting en eindigt als je zekering eruit gaat. Dan zakt het magnetisch veld heel snel in elkaar (en trekt misschien nog een boog over de zekering, die energie wil ergens heen..)
andere apparaten kunnen daar wel wat tegen, maar er kunnen omstandigheden zijn waar het toch misgaat. Wil je bescherming tegen alles, dan worden toestellen gewoon duurder.. en de slogan "deze is duurder maar is beter beschermd bij de grote pieken die eventueel kunnen ontstaan bij kortsluitingen" gaat niet werken in NL...

Op 7 april 2020 19:52:49 schreef benleentje:
[...]De sluiting die blijft wel het is de zekering die deze weer onderbreekt en dat geeft de opslingering. En ik vind dat apparaten daar gewoon tegen moeten kunnen of met minimale schade dat moeten overleven. De schade zou dan hooguit een defect varistor of mov en zekering moeten zijn.

Volledig mee eens.

Op 8 april 2020 00:28:47 schreef kris van damme:
[...]

Het zit er tussenin.. de opslingering is opgebouwde energie in je netwerk. dat opbouwen begint samen met de sluiting en eindigt als je zekering eruit gaat. Dan zakt het magnetisch veld heel snel in elkaar (en trekt misschien nog een boog over de zekering, die energie wil ergens heen..)
andere apparaten kunnen daar wel wat tegen, maar er kunnen omstandigheden zijn waar het toch misgaat. Wil je bescherming tegen alles, dan worden toestellen gewoon duurder.. en de slogan "deze is duurder maar is beter beschermd bij de grote pieken die eventueel kunnen ontstaan bij kortsluitingen" gaat niet werken in NL...

Ik heb me jaren geleden bezig gehouden met elektronische circuits die bescherming bieden tegen dit soort zaken. Een specialiteit van me. Veel electronica tegenwoordig is 101% uitgeknepen tot de laatste cent, en dan bedoel ik ook echt ver ver ver ver over het punt heen wat nog verstandig is. Misschien mag je het fraude noemen om een apparaat zo te ontwerpen. Vaak garantie 2 jaar, defect na 2 jaar en een maand.

Veel witgoed heeft als laagspanningsvoeding zo'n TNY-chip of LNK , all in one chip solution. Die vallen bij bosjes tegenwoordig.
Ik heb die ontwerpen wel een vlug bekeken op printnivo.
Er is gewoon een norm die zegt dat dit soort schakelingen tegen meerdere pulsen op het net bestand moet zijn (volledig gedefinieerd en vastgelegd). Ik vraag me echt af of die schakelingen dat aankunnen en de norm halen.
Misschien dat er regelmatig envelopjes met geld worden geschoven?

Er ist wieder da...
GJ_

Moderator

Op 8 april 2020 03:49:10 schreef hobby-ist:... Ik vraag me echt af of die schakelingen dat aankunnen en de norm halen.
Misschien dat er regelmatig envelopjes met geld worden geschoven?

waarom gelijk een corruptielabel er op plakken? Gewoon een norm negeren is niet strafbaar.

benleentje

Golden Member

deze is duurder maar is beter beschermd bij de grote pieken die eventueel kunnen ontstaan bij kortsluitingen" gaat niet werken in NL...

Dat NL erbij snap ik dan weer niet dat gaat gewoon nergens werken niet alleen Nederlanders zijn zuinig. Ik heb een Chinese vriendin en die is zo zuinig daar kunnen de Zeeuwen nog van leren ;). Als het al ergens zou gaan werken is dat eerder in de rijkere landen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.