PL-lamp starten

Via marktplaats enkele niet gebruikte oude voorraad PL-11 UVC lampen gekocht .
helaas deden ze het niet door onderbroken gloeidraad .

door tikken maakte gloeidraad contact en branden , lukt zelden .

nu wreef ik langs de lamp en flikkert vaak , nu blijft er een branden voor de tweede keer .

is het mogelijk op een andere manier deze lamp te starten .

Mvg frans

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

pl-s of pll ? 4 pins is 2 losse gloeidraden en 2 pins is met starter ingebouwd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

2 pins en 2 gloeidraden PL-11.

Merk Jebao

[Bericht gewijzigd door Franssel op dinsdag 7 april 2020 21:10:02 (21%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Dit is er eentje met ingebouwde starter zoals Testman al aangaf. Wat voor voorschakelapparaat gebruik je?

zonder prutsen kom je nergens!

sylvania toevallig?

soms is het een fabrieksfout, de pen is niet goed aangeknepen op de draad in de pen. dan knijp je met een zijkniptang een beetje in de pen en hij werkt weer. philips had vaker van die batches.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 7 april 2020 21:06:43 (84%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Onderbroken elektrode wordt een lastig verhaal. Het enige wat dan nog enigszins de ontlading op gang brengt is een hand erlangs/de lamp tegen een geaarde ondergrond aanbrengen of anderszins zaken die de lamp voldoende ioniseren.

Kruimel

Golden Member

Anders zou je eens kunnen testen of je de CCFL inverter van een defect TFT scherm ergens vandaan kan halen, die ioniseren het gas gewoon met meer spanning. Als het vermogen niet matcht zal de levensduur beperkt zijn, maar het is beter dan niets. Vroeger had je ook wel van die goedkope (batterij) looplampen die goedkope invertersystemen hadden ingebouwd die de lamp als een CCFL aanstuurden. Daarmee heb je dezelfde beperking als de inverter van een TFT, al zijn ze in de meeste monitors wel iets beter.

Op 7 april 2020 20:22:27 schreef Franssel:
Via marktplaats enkele niet gebruikte oude voorraad PL-11 UVC lampen gekocht .
helaas deden ze het niet door onderbroken gloeidraad.

Laat me raden: "niet getest". Zal wel zo een retailer van de richel zijn die een batch afkeur heeft bemachtigd, want dit soort fouten merk je echt wel in de fabriek en komen volgens mij niet voort uit in opslag liggen.

PS Bedenk me net dat een CRT ook een hoogspanningstransformator heeft voor de versnelspanning, maar ik weet niet hoe die gaat werken met een negatieve weerstand zoals die van een fluorescentielamp.

UVC-lampen?
Aan het desinfecteren :)

Let even op dat je maatregelen neemt dat je niet in dat licht kan kijken.

Nu ontopic:
Het belangrijkste is al gezegd: 2 pins. starter zit in de lamp.
Als de gloeidraden defect zijn zal er nooit stroom lopen en zal de interne starter nooit opwarmen en openen.

Misschien werkt dit:
Een strookje aluminiumfolie over de binnenkant van de boog van de lamp plakken als ik het goed verwoord :)

Verder:
Ik ga uit van een magnetisch voorschakelapparaat:
Een extra starter monteren die vastzit tussen NUL en de UITGANG! van het magnetisch VSA.

De buis wordt dan koud gestart zonder voorverwarming als ik het goed heb. Wel niet zo fijn voor de levensduur van de buis...
Je krijgt veeel snller afgezwarte elektrodes.

Er ist wieder da...
KGE

Golden Member

Printje uit een oude boot/camper TL van een watt of 8 gebruiken, die werken ook zonder gloeidraad sturing.