Groote van Elco's bij 3A voltage regelator

Beste CO'ers

Kep deze 78T12 gekocht achter de balie, als zijnde een 3A regelaar.

Weet iemand wat de ingang en uitgang elco waarde is voor een stroom van inderdaad 3A?

Ik neem aan dat het wat netter is om wat grotere waardes te kiezen dan S types.

Groet, Wouter van Wegen

PS: Is de 78T12 wel 3A? volgens www.alldatasheet.com maar 0.5 volgens de meneer in de winkel wel 3A

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op woensdag 8 april 2020 16:07:13 (11%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
rob040

Golden Member

Ik reken meestal met 2200uF per ampere voor een buffer elco tussen gelijkrichter en spanningsregelaar.
Dan zou je op 6800uF uitkomen en ik zou voor een versterkervoeding minimaal 10000uF aanhouden.
Spanningsregelaar goed ontkoppelen met aan beide zijdes 100nF en eventueel een kleine elco (low ESR) aan de uitgang.

Die 78T12 kan maximaal 500mA leveren, als je naar 3A wilt zul je een powertransistor moeten toevoegen.
Die meneer voor de balie had dat er bij moeten zeggen...

bprosman

Golden Member

Ik zie de 78T12 ook alleen maar als 0.5A, wat voor merk is het ?
De Fairchild is wel 3A :
https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/514575/FAIRCHILD/KA78…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

Ik zou aan beide kanten de grote en kleine condensator omdraaien die kleintjes moeten juist zo dichtbij als mogelijk.
Als vuist regel is ca 2000µF per Ampère stroom voor dubbelzijdige gelijkrichter en het dubbele voor een enkelzijdige gelijkrichter.

volgens de meneer in de winkel wel 3A

Alleen als je er 6 neemt :).

Uit mijn hoofd is er geen 3A versie en gaan ze tot max 2A. Je hebt wel een LM350 in TO220 behuizing en een LM350K in TO3 behuizing die kunnen wel 3A maar dat zijn regelbare spanningsregelaar en hebben dus 2 extra weerstanden nodig.

IK heb nog even gezocht en je hebt ook een 78H12 in TO3 dat is een 12V 5A regelaar.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 8 april 2020 16:30:22 (44%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
rob040

Golden Member

De Fairchild is wel 3A :

Grrrr, ik snap die verschillen nooit per fabrikant. Zelfde typenummer, zelfde specs zou ik denken.
Ben benieuwd...

Ho stop!

Ik bedoel eigenlijk de elco links naar de voltage regulator.

Op mijn rectifier zit al 4700uF.

Dus tussen de rectifier en de voltage regulator in.

!

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
benleentje

Golden Member

Voor 3A is 4700A bij je gelijkrichter te klein.

Als je regelaar direct achter de gelijkrichter zit is een extra Elco voor de regelaar niet eens nodig. Afhankelijk van de afstand neem je dan tussen 1 en 100µF. Deze elco is dan alleen om de lange en of dunne leidingen te compenseren vanaf de gelijkrichter tot regelaar. Achter de regelaar hou je de waarden van de fabrikant aan wat ze aangeven in de datasheet en omdat er zoveel merken zijn is dat altijd raadzaam om te doen maar uit mijn hoofd iets van 10πF

Lees ook dit eens door

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.…

Grrrr, ik snap die verschillen nooit per fabrikant. Zelfde typenummer, zelfde specs zou ik denken.

Ik ben het met je eens dat het irritant is maar het is niet het zelfde type nummer de ene is 78T12 en de andere KA78T12. Maar het had veel beter geweest om voor de T een andere niet gebruikte letter te kiezen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 8 april 2020 16:39:44 (21%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
RAAF12

Golden Member

Op 8 april 2020 16:25:59 schreef rob040:
[...]
Grrrr, ik snap die verschillen nooit per fabrikant. Zelfde typenummer, zelfde specs zou ik denken.
Ben benieuwd...

Dat is een KA78T12 dus een andere prefix. edit: @ben stampte ietsjes sneller op de knoppenplank...

µA78T12, MC78T12 idem dito. Die wel op een koelplaat monteren om de 3A te halen. Hij gaat niet kapot bij overbelasting omdat die temperatuur en kortsluitbeveiligd is.

Ha pascalbythree,

Het model waar jij aan refereert is een SMD uitvoering 78T12G deze is 0,5 A.
De LM78T12CT is een TO220 behuizing deze gebruik jij op het koelprofiel dit is een 2,5 A continue en 3 A piek in de volksmond 3 A maar dat is niet goed :(
Daar in tegen is een LM7812 1,5 A maar in de volksmond 1 A dat is dus de praktijk.
Aan de in en uitgang je kleine condensator het liefst ceramisch ≈10 nF afhankelijk van de afstand van je voedingsbron 1 µF....4,7 µF en verder niets.

Ik weet niet hoe je verder gaat aansluiten als je montagedraad gebruikt kan je een ferriet kraal over de draden schuiven niet bij elkaar maar appart over de draadjes.
Aan het uiteinde dus bij het apparaat wat je wil voeden kom je binnen met op een condensator 1 µF.....4,7 µF en ook hier weer een ceramische condensator van 10 nF.

Nog even je printje.... Wouter kan je nog met de massa draden in/uit direct een gaatje onder de LM78T12 boren dus niet via een printbaan :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Voor 3A een pincompatibele MIC29300-5.0WT of een 5A exemplaar MIC29500-5.0WT.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
vergeten

Golden Member

Op 8 april 2020 16:35:31 schreef benleentje:
uit mijn hoofd iets van 10πF

Een nieuwe eenheid is geboren! πF (Pi Farad) is dat 3,14159265359 x 1Farad? :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Eenheden zijn cool. Een nano-eeuw is ongeveer pi seconden. :)

Het wordt langzaamaan wel een heel genavigeer om alle info binnen te krijgen:

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Op 8 april 2020 17:21:11 schreef RAAF12:
[...]

Die wel op een koelplaat monteren om de 3A te halen.

Een flinke koelplaat ook, niet dat blokje wat je op dat printje wilt zetten, dat is VEEL te klein.

benleentje

Golden Member

Een nieuwe eenheid is geboren! πF

JA is een foutje per ongeluk het verkeerde symbool geselecteerd maar ik laat het lekker zo staan. :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.