Weerstand 0r0 welke ?

Arco

Special Member

De regulator kan ook kapot zijn natuurlijk (dat er onbelast nog 15v uitkomt hoeft niet altijd wat te zeggen)
Als'ie gewoon in de print zit zou hij (indien heel) behoorlijk heet moeten worden.

Daar je AC meette op met DC signaal is er ergens voor de regulator waarschijnlijk kapot. (brugcel/elco/diode)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hoi,

kan ik een uf4004 diode vervangen voor een 1n4007 ?

mvg

Arco

Special Member

Als 'ie bij een switcher zit: nee. Als hij gewoon als gelijkrichter wordt gebruikt wel.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok, een kant diode zit aan de trafo, andere kant aan de 7915. Moet kunnen dan toch

Gr rob

Arco

Special Member

Als hij aan de SMPS trafo vastzit zal 'ie wel bij een switcher horen. Een 1N4000 gaat dan niet werken. Is hij dan kapot?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, sluiting. Bestel wel een paar nieuwe gr rob

Shiptronic

Overleden

Op 8 april 2020 20:51:24 schreef daltonagf:
hoi,

kan ik een uf4004 diode vervangen voor een 1n4007 ?

mvg

Dat was de sluiting?, ik denk dat die tantaaltjes sluiting lijken, tot ze opgeladen zijn?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

hoi,

de sluiting is nu weg, gevonden met mijn nieuwe labvoeding. de sluiting zat in een klein printje met smd onderdelen. een (volgens mij) smd diode en een ic SSM2164 (werdt meteen heet met weinig stroom) veroorzaakte sluiting. deze heb ik eraf / los gehaald, en nu blijft de + en - 15 volt mooi overeind.

weet iemand wat het smd onderdeel in de rode circel is op de foto. ik denk een diode. de opdruk is EEE c728.
ook zoek ik nog een ssm2164

mvg

rob

Shiptronic

Overleden

Mooi hij is weer leesbaar !, daardoor wel wat weggezakt :)

iets hoger zit dezelfde (180° gedraaid) die kan je nameten, diode of condensator.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

hoi,

ik was een eind op weg, maar na een sluiting te hebben veroorzaakt bij het meten van de l7815/l7915 is er een diode die vanaf de transformator naar de l7818 loopt defect geraakt. deze heb ik vervangen, maar de voeding hoor ik nu zachtjes hikken. er is dus nog meer gesneuveld

vervolgens nog wat onderdelen vervangen, die ik ook rood omcirkeld heb op de bijgevoegde foto.

LM2675 N5.0 + TDA16846 + MOC 3063 en een 8178 optocoupler

ik meet verder geen diode`s of transistors die sluiting hebben.
iemand nog wat ideen.

mvg

hoi,

de stroom op die twee grote (buffer elco) schommeld tussen de 314 en 318v (is dat niet ook te laag?), dit lijkt me niet goed toch.

kan dit aan een gare gelijkrichterbrug, of een slechte mcr25mg . deze zitten samen op een kloelplaat,

mvg

Anoniem

de stroom op die twee grote (buffer elco) schommeld tussen de 314 en 318v.... dit lijkt me niet goed toch.

Nee niet goed :P

schommeld tussen de 314 en 318v (is dat niet ook te laag?),

Gelijkrichten en afvlakken geeft 220Vac x √2 = ??? Vdc ;)

schommeld tussen de 314 en 318v

Je voeding hikt, dus start op, valt uit op overstroom, start op, ...
Logisch dus dat de rimpelspanning varieert :)

Zolang er overstroom is zal je voeding blijven hikken

hoi,

wat is meestal hier dan de oorzaak van, de te lage spanning op de afvlakelco, komt dat door een defecte brugcel.
ik heb alle diode`s ook nagemeten, geen kortgesloten ertussen.

mvg