Hoogvermogenweerstand op 230VAC

Hensz

Golden Member

Op 8 april 2020 22:24:21 schreef buckfast_beekeeper:
Dan krijg je na korte tijd een luchtlaag tussen deksel en wax. Dat komt de warmte overdracht zeker niet ten goede.

Wordt die was niet zacht genoeg dat ie makkelijk naar beneden, dus op de deksel, zakt?

Don't Panic!
maartenbakker

Golden Member

Ik ken die was niet, maar uit de losse pols zou ik op een graadje of 40 gokken. Sowieso omdat je je anders brandt bij het aanbrengen.

Als je daar meer dan een paar watt in pompt, wat wel zo handig is (verkijk je niet op de thermische massa van de was), heb je een thermostaat nodig.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 8 april 2020 23:35:47 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 8 april 2020 22:52:04 schreef Hensz:
[...]
Wordt die was niet zacht genoeg dat ie makkelijk naar beneden, dus op de deksel, zakt?

Wil je elke dag het deksel gaan proper maken?

Op 8 april 2020 23:35:22 schreef maartenbakker:
Ik ken die was niet, maar uit de losse pols zou ik op een graadje of 40 gokken. Sowieso omdat je je anders brandt bij het aanbrengen.

Als je daar meer dan een paar watt in pompt, wat wel zo handig is (verkijk je niet op de thermische massa van de was), heb je een thermostaat nodig.

Een 35°C clixon zal al kort in de buurt komen. Ik gok op ± lichaamstemperatuur om de wax zacht te maken. Of je jezelf gaat verbranden is niet alleen temperatuur afhankelijk. Een sauna is ook vlot >80°C. Bij het suikertrekken kook je de suiker eerst tot 142°C. Wat afkoelen op een marmer en bij ongeveer 100°C ga je satineren. Voor de watjes met handschoenen de rest doet het met blote handen. De mate van koken kan je trouwens ook met je blote handen controleren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Als het "doosje" niet van metaal is zou het misschien met een aantal tellen in de magnetron kunnen.

nog even over de TO247 weerstand: ik heb voor een mosfet een TJA van vijf gevonden. Met 50 W wordt de weerstand dan ongeveer 270 graden. Mwah.. moet ie kunnen hebben....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

@buckfast: ik ben ook gewoon om met allerlei temperaturen om te gaan waaraan ik me niet brand. Hangt af van de thermische massa en de thermische weerstand tussen heet voorwerp en huid, denk ik. Toch zou ik m'n vingers liever niet in was van 90 graden stoppen. 35 in plaats van 40 graden zou inderdaad ook best realistisch kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

Vochtigheid, kleven, niet kleven, geleidbaarheid (een elektrische isolator is meestal ook een goede thermische isolatie), .....

In was van 60°C steek ik mijn vinger. Bijenwas is volledig vloeibaar bij 60à65°C. Begint zacht te worden vanaf ongeveer 35°C.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 9 april 2020 12:27:20 schreef buckfast_beekeeper:
[...] (een elektrische isolator is meestal ook een goede thermische isolatie)

Daar zeg je wat. Ik geloof dat BeO (berylliumoxide), en ook diamant, elektrische isolatoren zijn die goed warmte geleiden, maar verder ken ik er inderdaad geen.
Verder lees ik weer geïnteresseerd mee.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 8 april 2020 22:40:20 schreef Arco:
Waarom moet toch alles tegenwoordig de USB bus misbruiken?... :)
Ik denk trouwens dat je met die 2.5W niet erg ver komt. En ook lastig: verwarming is van onderaf. (de hele boel smelt)

Ok, in de USB magnetron dan:

https://www.gadgetreview.com/wp-content/uploads/2009/06/beanzawave-portable-microwave.jpg

benleentje

Golden Member

Is een usb boormachine wel goed dan?
http://www.logousbstickwereld.nl/wp-content/uploads/2016/07/Logo-USB-stick-Boormachine-2-250x2501.jpg

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Waarschijnlijk is een IR lamp opstelling het meest gebruiksvriendelijke zonder de genoemde nadelen van een weerstand

http://www.moustachewax.co/heaters_combs.html

Op 9 april 2020 21:24:31 schreef anoniem015:
Waarschijnlijk is een IR lamp opstelling het meest gebruiksvriendelijke zonder de genoemde nadelen van een weerstand

http://www.moustachewax.co/heaters_combs.html

oké, geen goede research gedaan door mezelf precies, first hit in google :P

Het lijkt me ook een betere oplossing om een lamp/spot/IR-lamp te gebruiken.
Wel weer wat wijzer geworden, om niet zomaar de getalletjes te volgen en misschien toch die saaie grafieken ook te bekijken. Nog nooit stil gestaan bij derating van een weerstand :o

Thx voor de input (en voor de foto van een USB-magnetron & -boormachine 8)7 )

Tidak Ada

Golden Member

Al eens aan het principe van een ‘bain marie’ gedacht? Dat is een water- of oliebad dat met een thermostaat op de juiste temperatuur gehouden wordt. Het komt uit de keuken, maar wordt sinds heugenis ook in de techniek toegepast.
Ben ooit eens een bain-marietje tegen gekomen voor het verwarmen van ontharingswas. Misschien ingang voor een verdere speurtocht?
Ali en Banggood zouden wel eens wat kunnen opleveren.......

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †