500mA "aardlek" met meettrafo te wijzigen naar 250mA?

Ik zit me af te vragen of een differentiaalschakelaarsysteem voor 3 fase systemen twee keer zo gevoelig gemaakt kan worden door de 3 fasen en de nul 1x extra door de meettransformator te halen. 500mA mag voor deze industriële toepassing niet meer, maar >1k euro voor een nieuw systeem versus <100 euro voor wat langere kabel is een aanzienlijk verschil.

Of gaat dat andere problemen opleveren of vuurwerk geven?

De meetspoel/trafo is aangesloten op een NPFI-ST 0,5 stuurschakelaar.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Sine

Moderator

Ja, dat moet werken.

Hoe je daar met regelgeving zit weet ik niet, dat is weer een ander dingetje misschien.

theoretisch klopt het alvast. windingen aantal verdubbeld, dus hoeveelheid Amperwindingen is ook maal twee, waardoor de verliesstroom dubbel zo snel tript.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Waarom mag een 500 mA niet meer?
Als vervanging voor een bestaande mag je deze nog toepassen.
Alternatief is een 300 mA aardlek, dat geeft in de praktijk nauwelijks problemen.

Ik zo voor geen geld een aardlekschakelaar open willen maken en daarna willen toepassen, laat staan wijzigen.

Kun je aangeven waarom je dit wilt?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De NVWA stelt harde eisen wat dat betreft voor dit soort apparaten. Zelfs oude installaties moeten geupgrade worden. Pretparkattracties (daar gaat het hier om) moeten volgens NVWA max 300mA zijn beschermd. Op europees niveau is tegenwoordig <400mA vereist, maar 400mA heb ik nooit gezien.

Ik weet ook niet waarom 300mA zoveel veiliger is dan 500mA. Het gaat hier niet om aanraakbeveiliging, maargoed ik ga daar niet over in discussie met NVWA en/of TÜV als ze komen keuren, dat is hogerop bepaald.

@Toeternietoe: Ik kon niet zo snel een betaalbaar 300mA systeem inclusief meettrafo vinden...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

De vraag is: Helpt "hobby-en" om de 500mA naar 250mA om te zetten?

De label op het ding zegt dan nog steeds 500mA. Jij weet dat je hem omgezet hebt en dat ie nu 250mA doet! Maar.... De keurder zal gewoon de 500mA van het label aflezen en zeggen: "FOUT".

Hoeveel stroom hebben we het over?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Volgens de keuringsinstantie is omlabelen in dit geval ok nadat meetresultaten het ondersteunen. Jaarlijks wordt door de instantie ook een meting gedaan ter verificatie.

Het gaat om ongeveer 10 attracties totaal, de waarde van de smeltpatronen die hiervoor zitten ligt zo'n beetje tussen 80 en 400A. De regels zijn onlangs verscherpt, hiervoor was bij bestaande systemen van voor een bepaald bouwjaar inderdaad 500mA nog toegestaan.

EDIT: Ik zit me alleen nog af te vragen of ik nu van 1 naar 2 windingen ga of feitelijk van 0.5 (recht door de kern) naar 1.5 winding (door kern, buitenom en weer door de kern). Ik zal het moeten nameten...

[Bericht gewijzigd door Benadski op donderdag 9 april 2020 13:09:18 (19%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Eaton heeft “gewone” aardlekschakelaars tot 125 A nominaal foutstroom 300 mA
Daarboven moet je het doen met vermogensautomaten NZM......
Ik heb helaas geen katalogus, maar de vermogensautomaten zijn er met aardfoutbeveiliging, ik dacht nog instelbaar qau stroom en tijd.
Allemaal gewoon in de handel te krijgen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ok, de eerste test is positief. Stroom bij afschakelen is 217-221mA volgens mijn Profitest meter.

Bedankt allemaal voor de input!

@toeternietoe: te koop voor de prijs van een auto, niet te "krijgen"... Plus het ombouwen kost veel tijd en het past niet altijd binnen de ruimte in de kasten.

Ik maak trouwens ABSOLUUT niets open om dit toe te passen. De meettransformator is een extern ding met een gat van 70mm diameter. De losse kabels voor nul en 3x fase kunnen er gezamelijk ruim 2x doorheen.

Het is (correct me if i'm wrong!) geen onveilige oplossing en het bespaart materiaal, tijd en geld.

[Bericht gewijzigd door Benadski op donderdag 9 april 2020 15:47:44 (21%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Anoniem

Je ideetje zal best werken. ...in je hobbykamertje dan.

Je experimenteert niet met veiligheidsvoorzieningen uit besparingsdrift. En zeker al niet als je daarover je ideetjes moet sprokkelen op een forum. Als dààr een keurder over valt ben je zuur.

Hier gaat het bovendien om een kermis waar niet enkel de eigenaars en bedieners voor hun veiligheid rekenen op een correcte installatie, maar ook het publiek en dan vooral kinderen eventueel gevaar lopen.
Wat als je theorietjes niet kloppen en je iets over het hoofd ziet?

Wat je van plan bent is niet enkel immoreel en illegaal, maar als je iets over het hoofd ziet, breng je voorgenoemden in gevaar.
Ik hoop dat je afziet van je idiote plan, zoniet wens ik dat je hard tegen de lamp loopt vooraleer iemand het loodje legt door jouw geknoei.

RAAF12

Golden Member

Het is geen kermis maar een pretpark en die zal toch geen beunhaas inhuren?
https://www.holland.com/be_nl/toerisme/activiteiten/met-kinderen/pretp… Voor de Belgen, Bobbejaanland..

een oude aardlek mag ook niet meer omdat het een AC type is. 500mA is ook nog een AC type aardlek en moet er dus uit.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 9 april 2020 17:39:09 (30%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik had uit je verhaal niet goed begrepen dat je een aardlek hebt met losse stroomspoelen, ik dacht dat je de spoel bedoelde die IN de aardlekschakelaar zit.

In dat geval kun je heel goed je truuk uithalen, zolang er natuurlijk ruimte voor maakt.
Je wijzigt dan ook niet veel aan de installatie, dat kan dan ook weer een voordeel zijn.

Hou wel rekening mee dat je stroommeettrafo nu maar voor de helft belast mag worden. Dus als de stroommeettrafo voor 1000 Amp is, en je doet de fase er dubbel door dan mag je maar tot 500A gaan

Prijs van een auto, dat valt reuze mee. Zo duur zijn die vermogensautomaten niet.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 9 april 2020 19:52:57 (19%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Je ideetje zal best werken. ...in je hobbykamertje dan.

Je experimenteert

Het zijn geen experimentele ideeën maar gewoon wiskunde en dan vooral vectoriele optellingen die te bewijzen zijn. Ik heb hier diverse instelbare over- en onderstroom-relais liggen waarin gewoon in de handleiding staat dat als je naar een andere range wilt je het aantal windingen mag vermeerderen, er staat zelfs een tabel bij.

OF het wettelijk mag is een ander ding

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

de legrand dpx 3 heeft een model vermogens schakelaar met 250A aardlek, die doen een 1500€

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 april 2020 19:11:08 schreef benleentje:
[...]Het zijn geen experimentele ideeën maar gewoon wiskunde en dan vooral vectoriele optellingen die te bewijzen zijn.

dacht ik ook. Vectoren zijn zelfs niet nodig. Faraday en Ampère zijn genoeg.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 9 april 2020 12:57:15 schreef Benadski:
EDIT: Ik zit me alleen nog af te vragen of ik nu van 1 naar 2 windingen ga of feitelijk van 0.5 (recht door de kern) naar 1.5 winding (door kern, buitenom en weer door de kern). Ik zal het moeten nameten...

Je gaat van 1 naar 2 windingen, exact. Eénmaal door de kern is één winding, het maakt niet uit wat er buiten de kern gebeurt.
Je gaat dus inderdaad naar precies de halve aanspreekstroom.

Natuurlijk moet je labeling/documentatie kloppen en toegestaan zijn, en ook moet de draad wel netjes passen (en denk om de belastbaarheid, zie @Toet), maar net als de posters hierboven vind ook ik dat je hier technisch compleet achter kunt staan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ik vraag me af of het werkt, je gaat 4x 2 windingen leggen door de kern, maar je meet spanning uit de oppik wikkeling om de ferrietkern moet hoger uitkomen om eerder de aardlek te laten trippen. die meetwikkeling 2x om de kern doen gaat dan ook lukken, want ik vermoed dat deze truc met de 400A voeding weleens door draaddikte niet kan passen in de ferrietkern..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Zou het iets te maken kunnen hebben met de vele frequentieregellaars die er evt. achter zitten?

En zijn daar specifieke eisen voor?

Maar idd. ik zou het risico niet nemen! Alles is tegenwoordig een papieren Digitale tijger! Als er ooit iets gebeurd heb jij verantwoordelijk voor? Koop in wat er hoort en monteer en regel in volgens instructies.

Als dit als oplossing word geboden in de instruktie's zou het kunnen, maar als er niets over word vermeld zou ik er niet aan beginnen ( ik vind het idee wel heel creatief, en het zal waarschijnlijk wel werken(aanname), maar erop "vetrouwen" NEE!)

not used for intended purpose

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 9 april 2020 20:37:18 schreef testman:
die meetwikkeling 2x om de kern doen gaat dan ook lukken

NEE, FOUT!
Het is een stroomtrafo.
Als je de 'meetwikkeling' verdubbelt, komt er nog maar de halve stroom uit, en wordt de aanspreekwaarde dus verdubbeld tot 1000 mA. Precies fout dus.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shiptronic

Overleden

Wat zijn de exacte eisen die ze stellen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 9 april 2020 20:37:18 schreef testman:
ik vraag me af of het werkt, je gaat 4x 2 windingen leggen door de kern, maar je meet spanning uit de oppik wikkeling om de ferrietkern moet hoger uitkomen om eerder de aardlek te laten trippen. die meetwikkeling 2x om de kern doen gaat dan ook lukken, want ik vermoed dat deze truc met de 400A voeding weleens door draaddikte niet kan passen in de ferrietkern..

bij een Stroom trafo is enkel de stroomverhouding van belang, niet de spanning die dat teweeg brengt (binnen bepaalde grenzen).

Van belang is dat de schakelaar tript bij 500mA . Of dat dit nu bij 0,1V of 0,2V is, maakt niet uit.

heb het even getest op een ferrietkern met AC uit de labovoeding en als last de dummyload, meer windingen van de meetwikkeling op de kern levert meer mA op uit de meetwikkeling bij dezelfde "lek" stroom. meer vermogens wikkelingen op de kern leggen levert ook dat effect op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 april 2020 21:27:16 schreef testman:
heb het even getest op een ferrietkern met AC uit de labovoeding en als last de dummyload, meer windingen van de meetwikkeling op de kern levert meer mA op uit de meetwikkeling bij dezelfde "lek" stroom. meer vermogens wikkelingen op de kern leggen levert ook dat effect op.

Dat komt omdat in je experiment de trafo als spanningstrafo en dus spanningsbron reageert, en niet als stroombron.

Niet aansluiten op een dummyload (hoeveel Ohm is die?) maar kortsluiten is de boodschap.

nog een edit ter leer en vermaak .. bij een stroomtrafo, hoe groter het aantal primaire windingen : hoe groter de uitgangsstroom. omgekeerd voor de secundaire.

Bij spanningstrafo : hoe meer primaire windingen hoe lager de uitgangsspanning. omgekeerd voor de secundaire windingen.

ook de aansluiting in het circuit speelt een rol. stroomtrafo "ziet" I.
Een stroomtrafo kan de bron nooit overbelasten. In theorie wel zorgen voor onderbelasten als hij open is. (in de praktijk gaat hij sneuvelen door overspanning)

Een spanningstrafo ziet U. kan de bron overbelasten,maar nooit onderbelasten.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op donderdag 9 april 2020 22:03:16 (16%)

Anoniem

Op 9 april 2020 17:37:10 schreef RAAF12:
Het is geen kermis maar een pretpark en die zal toch geen beunhaas inhuren?
https://www.holland.com/be_nl/toerisme/activiteiten/met-kinderen/pretp… Voor de Belgen, Bobbejaanland..

Oh, wat is het verschil? Een paardenmolen blijft een paardenmolen.
Aan een veiligheidsvoorziening prutsen van attracties waar kinderen
opzitten uit misplaatst besparingsoogmerk vind ik persoonlijk misdadig.
Tis niet de eerste keer dat het gruwelijk misgaat door gebrekkig of onoordeelkundig onderhoud.

Ik twijfel niet aan de ervaring van Benadski; maar hobbybobben aan een veiligheidsapparaat doe je niet. Je zal maar iets over het hoofd zien.
Zo vanzelfsprekend is het overigens niet. Volgens FET zit hij er al meteen een stuk naast. En er wordt verder over gediscuteerd.