Sleutelschakelaar vervangen

Beste

Op mijn werk maken we gebruik van ramanspectroscopie. Nu is de powersupply hiervan “defect”, al vermoed ik dat enkel de schakelaar zelf versleten is (word dagelijks enorm vaak gebruikt).

Nu is mijn vraag, moet ik op iets speciaals letten om deze te vervangen? Op de schakelaar zelf staat enkel 1A & 2A (Zie foto’s) Ik heb op school wel basis elektronica gehad maar dat is al zoveel jaren geleden dus vraag het liever even na. Kan ik deze gewoon vervangen met eender welke schakelaar die minstens 2A kan verdragen? Zou het liefst iets zonder sleuteltje hebben 8)7

Alvast hartelijk bedankt en mijn excuses als dit in de verkeerde sectie staat!

Hoewel laserveiligheid met HeNe meestal niet zo spannend is gaat het hier als ik de getallen goed interpreteer wel zo een beetje om de grootste HeNe die er zijn.
Men zit dan royaal in klasse 3B, een sleutelschakelaar en gepaste interlock lijken gepast.

Op 9 april 2020 21:17:12 schreef Aart:
Hoewel laserveiligheid met HeNe meestal niet zo spannend is gaat het hier als ik de getallen goed interpreteer wel zo een beetje om de grootste HeNe die er zijn.
Men zit dan royaal in klasse 3B, een sleutelschakelaar en gepaste interlock lijken gepast.

Merci voor de reactie! Wat opgezocht en sleutelschakelaar is inderdaad aangeraden vanaf 3B, enkel snap ik niet goed hoe ik de juiste schakelaar kan kiezen ivm het “interlock” systeem dat je vermeld? Even langs een elektronica winkel paseren zit er spijtig genoeg niet in en ik heb dit toch dringend nodig. Zal al eens online een elektronica winkel contacteren anders

Bedankt _/-\o_

Excuses, mijn opmerking over een interlock was mogelijk verwarrend.
Een interlock is een aparte voorziening die zorgt dat de laser niet aan kan als bijvoorbeeld de deur niet gesloten is. Als die er hier niet is zal de bouwer van de machine of opstelling hebben geoordeeld dat het niet nodig is.

Ook een sleutelschakelaar waar normaal gesproken altijd een sleutel in zit kan nuttig zijn, als er iets kapot is kan men de sleutel er uithalen en zo de machine afsluiten. Ik zou hem inderdaad gewoon vervangen, bij voorkeur door dezelfde. Mogelijk staat er toch een merk / type op ? Zie ik C&K ?

Ik zie C&K op die schakelaar maar niet wat er verder op staat.
Als je op C&K met wat erachter staat zoekt zal je waarschijnlijk dezelfde vinden.
Is een bekend merk.

Edit:iets te laat
Gr.F_S

Edeon, ik heb niet goed naar de fotos gekeken, maar van jou "1A" en "2A" die je rapporteert denk ik dat dit de "namen" van de aansluitpinnen zijn en niet de hoeveelheid stroom die het kan hebben....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Momenteel opzoek naar hetzelfde model maar blijkbaar is de W Series verouderd en niet meer verkrijgbaar. Wel ingewikkeld voor een schakelaartje, snap er toch veel minder van dan ik dacht 8)7

Op 10 april 2020 11:22:28 schreef Boudie:
Deze misschien:
https://www.digikey.nl/product-detail/nl/c-k/W201132C205AQ/CKC8031-ND/…

Ben ook op die site aan het zoeken, helaas is deze niet op voorraad. Staat ook enkel 125V bij? Maakt dit niet uit bij deze opstelling?

Op 10 april 2020 12:01:15 schreef rew:
Edeon, ik heb niet goed naar de fotos gekeken, maar van jou "1A" en "2A" die je rapporteert denk ik dat dit de "namen" van de aansluitpinnen zijn en niet de hoeveelheid stroom die het kan hebben....

Dat zou goed kunnen, best verwarrend allemaal. Er staat enkel C&K W SERIES T65/60 10E3 op. Hier vind ik helaas niets met terug omdat de W series blijkbaar verouderde modellen zijn.

Bedankt allemaal voor de reacties, word enorm geapprecieerd. Ik zoek verder |:(

Hij mag
4A bij 125V en
2A bij 250V.
Als hij fysiek past dan mag dat geen probleem zijn. Dat hij daar niet leverbaar is, is dat wel... ;-)

Maar even iets anders: ben je er zeker van dat de schakelaar kaduuk is?
Wellicht is er een andere oorzaak dat de voeding niet werkt?

Vervangen DOOR.

Ja ben er zeker van, de vorige had dit probleem ook. Toen hebben ze op het werk gewoon een nieuwe gekocht (2000€) omdat ze niet wisten wat doen. Het lichtje dat aangeeft dat hij aanstaat begon op het einde ook te flikkeren en dan moest je soms al wat harder draaien/roeren aan de sleutel.

Het model dat je linkte zou dus ok zijn?
Hartelijk bedankt voor de hulp

Kennelijk schakelt het iets waar de schakelaar van kapot gaat... Na een jaar of 5-10.

Te overwegen valt om te kijken of je misschien een zwaarder relais kan nemen die dat relais kan schakelen met de schakelaar. Anderzijds, als het met zo'n schakelaar weer vijf jaar opgelost is, is het misschien een idee om gewoon een extra schakelaar te regelen en op reserve te houden.

@mvdk hieronder: Mijn idee. Had ik dat nog niet opgeschreven? Stom!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

En dan binnenin met een ty-rapje aan een veilige plaats vastbinden.
Anders istie zoek als je em nodig hebt..

bprosman

Golden Member

Maar even iets anders: ben je er zeker van dat de schakelaar kaduuk is?
Wellicht is er een andere oorzaak dat de voeding niet werkt?

Kwestie van even doorverbinden met een kronsteentje en testen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

Een schakelaar die dagelijks 10 keer gebruikt wordt is na 5 jaar gewoon versleten: ze worden doorgaans voor 10000x gegarandeerd.
Misschien een idee om (na vervanging van de sleutelschakelaar) een 'gewone' schakelaar erbij te zetten en díe te gebruiken voor de aan-uit functie?

Of anders een van deze monteren...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik ga mee in Fatbeards opmerking. Door een te zware elektrische belasting kan een schakelaar inderdaad op den defect raken.

Het kan echter ook een mechanische belasting zijn waar een schakelaar van defect raakt. Wij hebben een toepassing waar een schakelaar maar twee á drie maanden meegaat. Dan zijn twee kunstof palletjes zo ver afgesleten dat de contacten niet goed meer tegen elkaar gedrukt worden en contactweerstand gaan vertonen. Daardoor worden ze onbruikbaar.

Andere modellen en typen van andere merken hebben we ook getest. En die doen het minder goed. Sommige houden het zelfs amper maar een dag vol.

Ik zeg ook, vervang de schakelaar en leg er een stuk of vijf op voorraad. Dan ben je twintig jaar verder voor je weer tegen het schakelaar probleem loopt.

RAAF12

Golden Member

Op 11 april 2020 18:33:43 schreef fatbeard:
Een schakelaar die dagelijks 10 keer gebruikt wordt is na 5 jaar gewoon versleten: ze worden doorgaans voor 10000x gegarandeerd.
Misschien een idee om (na vervanging van de sleutelschakelaar) een 'gewone' schakelaar erbij te zetten en díe te gebruiken voor de aan-uit functie?

Of anders een van deze monteren...

Dat is beter spul, ik snap ook niet dat ze een slechte switch in zo'n duur apparaat zetten. Niet alleen het draaimechanisme maar ook de contacten zelf zijn er in zoveel kwaliteiten.

Schakelaar verslijt inderdaad door het veelvuldig gebruik. Ga het advies opvolgen en ineens een paar extra bestellen. Ben wel nog altijd niet zeker de welke 8)7 Misschien deze https://www.digikey.nl/product-detail/nl/CKL13EFW01-002/360-3978-ND/12…Ga sebiet wel bestellen want anders zijn we weer een week verder.

Bedankt allemaal voor de reacties, komt toch meer bij kijken dan ik dacht :)

Op 11 april 2020 18:33:43 schreef fatbeard:
Misschien een idee om (na vervanging van de sleutelschakelaar) een 'gewone' schakelaar erbij te zetten en díe te gebruiken voor de aan-uit functie?

Ik betwijfel het: Die sleutel in je zak is de garantie dat de laser uitstaat. Als je preparaten wil wisselen en je de enclosure open moet doen om de nieuwe er in te doen, dan zou die sleutel in je zak moeten zitten en niet alleen in de "uit" stand in het slot.

Ik ken een gast die al 40 jaar met lasers werkt. Hij heeft beide ogen nog. Dat lukt maar op 1 manier: Die sleutel zit in z'n zak als ie in de buurt van de beam kan komen.

Edit: Dat sleuteltje: Farnell heeft hem ook. Iets duurder, maar geen verzendkosten als je minder dan EUR 50 bestelt. (ik bedoel: Digikey verzend ook gratis mits meer dan 50 euro).

Ik zou er eerst 1 bestellen en kijken of ie past en pas de reserve exemplaren bestellen als ie het een weekje doet.... Maar de beslissing hierover hangt ook af van hoe de bureaucratie bij jou bedrijf werkt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ken een gast die al 40 jaar met lasers werkt. Hij heeft beide ogen nog. Dat lukt maar op 1 manier: Die sleutel zit in z'n zak als ie in de buurt van de beam kan komen.

Je hebt zeker een punt REW. Er wordt soms best wel makkelijk met dergelijke apparatuur gewerkt. Ik was ooit op een klus in zweden. In die fabriek hadden een systeem staan dat met een laser de kunstof airbag-afdekplaat van zijn scherpe randjes ontdeed. Die plaat moet dus openscheuren als de airbag er uit moet komen. Mijn klus had er verder niets mee te maken. Maar die nogal grote installatie compleet omringd met volledig afsluitbare hekken en alles heb ik wel gezien. En terwijl ik met klus mijn bezig was werd ik van de klus afgehaald en naar mijn hotel gestuurd. Wat was er nu gebeurd? Ook in Duitsland stond ook een dergelijke installatie en daar was dus een ongeluk gebeurd. Een monteur was in de installatie bezig voor onderhoud en een van de deuren van het hekwerk was dicht gevallen. Daarop was de installatie spontaan gaan draaien waarop de monteur door de laser door midden gesneden schijnt te zijn.

Dat is wat ik hoorde toen ik na een week weer verder mocht met mijn klusje. Ze hadden toen de veiligheids- circuits aangepast. Of de monteur daadwerkelijk helemaal doorgesneden was weet ik niet. Maar een boos ongeluk is in elk geval wel geweest.

Je kunt met dit soort van speeltjes, ook als het kleintjes zijn, niet voorzichtig genoeg zijn. Aanpassen van veiligheids-systemen moet je ook nooit doen. Ook al is het nog zo simpel of logisch. Mocht er iets gebeuren dan krijgt de aanpasser altijd de zwarte piet. Zelfs als jij er niets mee te maken hebt.

Het gaat hier om een grote HeNe, ik vermoed enkele tientallen mW. Niet om een klasse 4 laser.
Laserveiligheid is iets om serieus te nemen, maar het helpt niet om het uit zijn verband te trekken.
Uit een beetje laserpointer komt tegenwoordig meer.

Eigenlijk verwacht ik dat de machine zo in elkaar zal zitten zodat hij bij normaal gebruik onder klasse 1 valt, maar we hebben geen informatie en ik ben geen deskundige.

heb tijdje terug nog voeding aangelegd voor een laser staalsnijmachine, 3 fase veld van 160A en aparte aarding onder t pand geslagen was nodig. er kwam ook een hele kooi omheen te staan zodat er ook geen reflectie straling was voor mensen die te dicht omheen liepen.

ben weleens ergens bezig geweest waar ze zelf een nieuw soort machine aan het ontwerpen en bouwen waren. zo'n bedrijf waar men niet zo nauw kijkt mbt veiligheid. opeens moest er een programmeur naar t ziekenhuis, had zn hand verbrijzeld tussen bewegende machine onderdelen die hij aan het inregelen was en dus dichtging. paar ton staal en hydrauliek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Uit een beetje laserpointer komt tegenwoordig meer.

3800V DC 6.5mA staat erop, dat is toch wel iets meer dan een simpel laserpennetje....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 12 april 2020 16:13:59 (30%)