Welk relais?

Hoi Mensen,

Jullie kunnen (en hoop ik ook willen) mij misschien helpen.
Ik moet een stroom van maximaal 22A bij 230V in- en uit kunnen schakelen met een 24V gelijkstroom gestuurd relais.
De belasting kan capacitief zijn (bv. een elektromotor die de compressor van de airco aandrijft).
Welk (merk en type) relais heb ik voor zo'n toepassing nodig?
Alvast dank!!

Op 8 april 2020 20:06:42 schreef GJ_:
Schneider LC1D12BL

Contact current rating: 12 A. TS had het over 22 A......

@TS: Primair selecteer je een relais op nominaal stroom voor de contacten. Die heb je niet gegeven en dan is het ook moeilijk het juiste relais te adviseren. Maar mocht de nominaal stroom in jouw geval hoger zijn dan 12 A dan zijn er andere versies van aangegeven reeks beschikbaar.

GJ_

Moderator

Het relais is een 25A relais. Maar je hebt wel gelijk dat voor een echt goed advies de belasting duidelijk moet zijn. Over wat voor motor gaat het hier precies is dus de vraag.
Als die 22A een pomp is is een LC1D25BL meer op zn plaats. Maar 22A op 230V is een beetje ongebruikelijk natuurlijk.

Het is een goed idee.
Toevallig ken ik dit relais (2 walstroomaansluitingen op de boot en dit relais voorkomt prik op de pennen van de andere aansluiting).
Op marktplaats heb ik er een gevonden uit dezelfde serie maar dan nog wat zwaarder.
Dank voor alle reply's!

Op 9 april 2020 10:41:59 schreef GJ_:
Het relais is een 25A relais. Maar je hebt wel gelijk dat voor een echt goed advies de belasting duidelijk moet zijn. Over wat voor motor gaat het hier precies is dus de vraag.
Als die 22A een pomp is is een LC1D25BL meer op zn plaats. Maar 22A op 230V is een beetje ongebruikelijk natuurlijk.

Als het daadwerkelijk een 25 A relais is, dan vraag ik mij af waarom er "12" in het typenummer staat i.p.v. "25".

GJ_

Moderator

Omdat de ene nominale stroom de andere niet is ;-)
Het is een 25A relais bij AC1 en 12A bij AC3.

Op 9 april 2020 14:52:02 schreef GJ_:
Omdat de ene nominale stroom de andere niet is ;-)
Het is een 25A relais bij AC1 en 12A bij AC3.

Leg me dat eens uit.
Een motor heeft toch maar 1 nominaal stroom en die staat op het typeplaatje. En die weten we niet, evenals het nominale vermogen. Dan blijft het toch moeilijk om daar een passend relais bij te adviseren?
Bovendien is gebruikerscategorie AC1 hier niet aan de orde want TS wil een compressor motor starten.

GJ_

Moderator

Wie zegt dat AC1 niet aan de orde is? 22A bij 230V is voor een kortsluitankermotor wel heel ongebruikelijk (niet onmogelijk). TS heeft het over "mogelijk" een motor OF 22A bij 230V. Ik ging voor die 22A bij 230V even uit van AC1. Misschien had ik dat beter niet kunnen doen, maar dan is het relais ruim voldoende.

Dergelijke discussies kun je krijgen met een vage OP.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 9 april 2020 16:53:10 schreef herbert116:
Dergelijke discussies kun je krijgen met een vage OP.

De TS heeft het over 22 Amp maximaal.
Ook dat is vaag. Is de 22 Amp de maximale inschakelstroom van de motor, of de maximale nominaalstroom van de motor. Dat maakt nogal wat uit.
En als er iets beroerd is om in te schakelen zijn het wel 1 fase motoren van hermetisch gesloten koelcompressoren. (kleine airco, koekasten etc.)
Wellicht dat je bij de keuze eigenlijk nog zwaarder moet gaan, AC4.

we wachten af of de TS nog met aanvullende info komt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb de https://www.se.com/ww/en/product/LC1D25BD/tesys-d-contactor---3p%283-n… te pakken gekregen.
Gaat volgens mij wel lukken.

Bovendien zit er tussen de airco motor en generator ook nog een Victron Quattro 5000 die ook z'n dempende werking heeft (soort soft start).

[Bericht gewijzigd door Jazeker op donderdag 9 april 2020 21:08:11 (29%)

benleentje

Golden Member

Als er een nog een omvormer tussen zit dan schakelt het relais min of meer stroomloos. Dan kan het relais veel meer stroom geleiden nadat het geschakeld heeft.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Dan zou die LC1D12 dus toch voldoen. Maar zwaarder kan natturlijk geen kwaad

Op 9 april 2020 22:09:24 schreef GJ_:
Dan zou die LC1D12 dus toch voldoen. Maar zwaarder kan natturlijk geen kwaad

Wel in de portemonnee... :)

Op 10 april 2020 23:08:08 schreef herbert116:
[...]
Wel in de portemonnee... :)

Op 11 april 2020 00:28:34 schreef GJ_:
Dat scheelt 10 euro.

Ik ga er niks op zeggen , maar een goede verstaander weet waar ik naar toe wil ;) ...

Sorry voor mijn late reactie maar het is ook geen airco tijd meer :)
De oplossing met het relais werkt prima.
Ik zit nog met een dingetje.

De airco draait bv. des nachts op de accu's op een plek zonder walstroom.
De SOC zakt en op een ingestelde waarde wordt de generator gestart.
Deze gaat eerst 10 minuten warmdraaien.
Na warmdraaien geeft de stuurkast een signaal af.
M.b.v. dit signaal stuur ik het relais (zie boven voor eerdere correspondentie) waardoor er een verbinding tot stand komt tussen generator en Victron Quattro.
De door de generator opgewekte spanning is ruim 230 volt en gaat rechstreeks door de Quattro naar de verbruikers, zo ook de airco.

Probleem:
Tussen het moment dat het relais spanning doorlaat naar de Quattro en de Quattro de stroom doorlaat, zit een periode van zeg 5 seconden.
Na de 5 seconden geeft het interne relais in de Quattro de stroom naar de verbruikers vrij.
Gedurende deze 5 seconden schiet de frequentie omhoog.
Deze frequentie is naar mijn idee afkomstig vanuit de generator die op dat moment onbelast draait (toerental ligt hierdoor hoger).
Resultaat van dit alles is dat de airco gedurende deze 5 seconden ietwat op hol slaat.

Idee: Is een frequentieregelaar op de aircomotor een oplossing?
Alvast dank.

PS: Ik hoop dat mijn informatie volledig is :)

GJ_

Moderator

Kun je niet beter eerst (tijdelijk) een andere belasting op die generator zetten?
Wat voor motor zit er op de airco?

En is het een probleem? Oftewel, ben je niet op zoek naar de oplossing voor geen probleem?

Dank je.

Helaas, des nachts heb ik mijn oogjes toe.
De motor, tja, dat is een bijna 2 kW ABC compressor.
Ik zal eens kijken of ik meer info op de motor kan vinden.

En het is zeker een probleem.
Zo nu en dan staakt de Quattro als die motor op hol slaat.
Iets dat anders nooit gebeurd.
Dan zit ik wel klaarwakker rechtop in bed.

En zo volgen er tientallen reacties binnen no time, en zo volgt er niets.
Maar, misschien ligt het aan mij.
Alvast dank in ieder geval.