Timer?

bprosman

Golden Member

En waar gaat die andere draad naartoe ? (Die ene gaat naar de motor ), maar ik bedoel die andere waar ik vermoed dat er 24V op hoort te staan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

die gaat naar een soort schakelaar dit is de schakelaar aan de ene kant de buitenkant ziet er zo uit

met die inbus zit de schakelaar vast

bprosman

Golden Member

Dan ben ik even "Lost" waar de voeding voor de ruitenwissermotor op de print binnenkomt. Geloof eigenlijk niet dat dat via de bandkabel komt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 10 april 2020 10:25:14 schreef bprosman:
Dan ben ik even "Lost" waar de voeding voor de ruitenwissermotor op de print binnenkomt. Geloof eigenlijk niet dat dat via de bandkabel komt.

Is dat niet die vieraderige kabel rechts onder aan de print. Wordt het systeembord niet gevoed met 24V via 2 draden en de motor aangestuurd met een relais via de andere 2.
Het lijkt op een netsnoer, maar zo wordt het waarschijnlijk niet gebruikt. Die 35V elco's geven ook al aan dat het geen schakelende voeding is.

Op deze 2 foto's zie je dezelfde kabel met 4 aders:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/53615
https://www.circuitsonline.net/forum/file/53616

Misschien is het handig als JohannaC even een schema tekent.

reading can seriously damage your ignorance

nee dat denk ik niet want die 4 aders gaan naar de motor en die schakelaar
dus de rest moet van de platte kabel komen

Onwaarschijnlijk, die draden zijn daar te dun voor. Heb je de print al losgehaald, zitten er aansluitingen naar de achterkant?

reading can seriously damage your ignorance

Je zou eens kunnen kijken naar de andere kant van de bandkabel, zijn daar heel veel draden parallel geschakeld?
Die motorstroom gaat beslist niet door een enkele ader van de bandkabel.
Die laatste foto geeft een beter overzicht, maar we hebben nog steeds niet het complete schema. Heb je dat voor jezelf al uitgetekend?

reading can seriously damage your ignorance
bprosman

Golden Member

@Hennep,

Dat was ook mijn gedachte, 2 draden vanaf de kroonsteen naar de motor (Rood-Zwart), 4 stuurdraden van de print.
Maar nu lijkt er een schakelaar tussen te zitten, is dat een veiligheid voor de klep dat die dicht is ?
Ben ik nog steeds heel benieuwd hoe de CPU print 24V voeding krijgt voor de motor.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Een foto van de achterkant van het systeembord kan daar uitkomst bieden. Aan de aansluiting van de bandkabel connector is dan wel te zien hoeveel banen er parallel staan. Maar dat moet dan voor zowel de 24V als de massa zijn. Merkwaardig!

Hier heb ik een foto gevonden waar ik iets uit kan afleiden. De printbaantjes zijn niet heel duidelijk maar wat ik door de print kan zien, is niet zo heel veel koper.
Zelfs als er veel aders in de bandkabel zijn samengevoegd, dan is dit niet voldoende koper voor de motorstroom.

[Bericht gewijzigd door hennep op vrijdag 10 april 2020 12:47:30 (39%)

reading can seriously damage your ignorance

dat is de achterkant.
nee een tekening nee het zegt mij niks allemaal.
mechanisch wel alles maar dit is een stap te ver.

bprosman

Golden Member

Heb je toevallig nog een foto van het typeplaatje ? Misschien is er op manual gebied nog wat te Googlen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Nu je de printplaat los hebt liggen kun je de relaisspoelen doormeten met een multimeter. Rood gemarkeerd in de foto.
Hoeveel van de blauwgemarkeerde pennen hangen aan GND en 24V ?

Even een samenvatting:
- De printplaat krijgt voedingsspanning want je kunt het apparaat via het paneel nog bedienen en er wordt een foutcode getoond.
- Het lijkt er op dat de motor en printplaat via de bandkabel wordt gevoed. Daarvoor moeten er meerdere banen in de bandkabel zijn samengevoegd. Een aantal voor de GND en een aantal voor de 24V.
- Het relais wordt op enige manier door de Z80 aangestuurd. Hoe is niet duidelijk. De foto is te donker om componenten te herkennen of typenummers te lezen.
- Om met een Z80 iets aan te sturen moet er een adres worden herkend met een decoder in de adreslijnen. Een Z80 heeft geen i/o lijnen zoals een microcontroller.

Ik vermoed dat er een aantal TTL ic's worden gebruikt voor de adressering, de 20-poters op de print. Het gaat te ver om daar een schema van te tekenen maar misschien is wel te achterhalen welke ic's de relais aansturen het is nu gokken welke ic's dat moeten doen. 8pens? opamps?
Waardoor kan het fout gaan. Een sensor geeft niet de verwachte waarde? Een relaisspoel is doorgebrand? Die Z80 gaat pas iets aansturen als aan alle verwachte/gemeten toestanden is voldaan
Het lijkt me lastig om dit op afstand op te lossen en Amsterdam is te ver weg voor mij. Het probleem intrigeert me wel omdat ik in het verleden veel met Z80 heb gewerkt.

reading can seriously damage your ignorance

de rode circels meten 0,86 en 0,87?
maar net de andere kant omgedraaid en dat zal het denk ik zijn....

en maar gelijk de vraag is dat nog te doen?

Aan de verkleuring te zien is dat een langdurige oververhitting geweest. Niet iets wat door een defecte component binnen een paar seconden is doorgebrand. Ik durf te gokken dat dit die 24V en massa banen zijn waar de motorstroom doorgaat :-)

Ik zou er twee draden overheen solderen, de volle lengte van van pad tot pad.

Op de onderkant van de foto is de print net niet te zien. Daar zal de header voor de bandkabel zitten. Kun je daar nog een detail van laten zien, Dan weten we misschien hoeveel draden parallel door de kabel gaan.

reading can seriously damage your ignorance

Kijkkkk nu is er weer hoop .
jullie bezorgen me een mooie paas ook al kunnen we nergens heen :)
b e d a n k t alvast
ik laat weten hoe het af gaat lopen.

Op 10 april 2020 16:31:16 schreef hennep:
Ik zou er twee draden overheen solderen, de volle lengte van van pad tot pad.

En dan zou ik die 'reparatie', zolang de oorzaak van de fout nog niet is gevonden, voorlopig buiten de kaart maken, via een daartoe passende zekering zodat hierdoor eventueel elders veroorzaakte schade, wordt voorkomen.

bprosman

Golden Member

Misschien denkt GJ_ er anders over maar Italianen en machinebouw heb ik nooit een gunstige combi gevonden :?

En het is natuurlijk zo, die sporen staan parallel en als eentje het begeeft de rest er snel achteraan gaat.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 10 april 2020 23:21:34 (34%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 10 april 2020 19:40:44 schreef bprosman:
... Italianen ... machinebouw ... sporen ...

Hadden we een jaar of tien geleden ook al niet een akkefietje met italiaanse machines op sporen?

reading can seriously damage your ignorance

zooo Mensen even een update moest 2 dagen werken maar ben nu bezig heb de draden doorverbonden (nog zonder zekering) dan gaat zo te zien het meeste weer werken maar de borstel niet de ruitenwisser motor draait dus die is goed ik ga vandaag de lagers vernieuwen als ik die heb want die zitten muurvast en dat zal dan ook de oorzaak van alles zijn geweest.
ik kom erop terug natuurlijk nu is het weer LEUK

Zo heb inmiddels de lagers gedaan.
kwam nog 2 lampen tegen die het niet deden.
dat ook opgelost.

EN NU GAAT HET WEER GEWELDIG DANKZIJ JULLIE ;)