Hulp gevraagd bij reparatie meetapparaatje/ roterende encoder

Beste forumleden,

Ik hoop dat er iemand onder jullie is die mij kan en wil helpen.

Ik heb een apparaatje waarmee ik de vorm van de nokken van een nokkenas heel nauwkeurig kan meten met behulp van een lineaire en een roterende encoder.
Dit heeft een kennis van mij ooit zelf gemaakt. Helaas is die overleden, en heb ik niemand die ik hier iets over zou kunnen vragen.

De encoders zitten aan een kastje met printplaat aangesloten, wat een op zichzelf staand geheel is, met een eigen display voor de verdraaiing en lineaire verplaatsing van beide encoders.

Verder zit er een uitgang op naar RS232, naar een stukje software (gwbasic) zodat ik de meetgegevens naar een grafiek kan omzetten, wat dan natuurlijk de nokvorm weergeeft. Ik gebruik dit om de juiste nokkenas uit te zoeken.

Nu het probleem;

De lineaire encoder werkt nog naar behoren. Ik kan de waardes op het display, en dan ook op het scherm uitlezen zoals het hoort.

Het probleem zit in de roterende encoder. Deze geeft geen signaal meer. Ik heb daarvoor een nieuwe besteld, zonder resultaat. Ook op het display van het kastje komen geen waardes meer te staan. Mijn vermoeden is, dat een onderdeeltje op de printplaat kapot is gegaan.

Mijn vraag:

Is er iemand onder jullie die dit zou kunnen nameten, en eventueel repareren?

Ik hoor het graag!

Alvast bedankt!

GJ_

Moderator

Wat een leuk apparaat!

Wat voor encoder is het? Heb je de voeding voor de encoder en de signalen al nagemeten?

bedankt voor je reactie!

Ik meet 4v op de aansluiting van de roterende encoder, met de stekker los. Als ik de stekker aansluit houd ik nog 2,35v over.

(bij de lineaire encoder ook 4V, stekker los, 3,6v stekker aangesloten)

Hij is van US digital type MA3-A10-236-D

https://cdn.usdigital.com/assets/datasheets/MA3_datasheet.pdf?k=637220…

Die 4V zijn niet voldoende, dat moet 5V zijn of tenminste hoger dan 4.5V volgens de datasheet.
Kijk eens de voeding na.

LDmicro user.

Zoals MGP schrijft is 4V te weinig. Volgens de datasheet 4.5 tot 5.5.

Dit is je voeding neem ik aan? En hij zakt in zodra je de encoder aansluit? Dan is daar vast iets mis.

Wat is je woonplaats? Voor eventuele hulp, van wie dan ook.

De stekkervoeding die erbij zit is 7,5v.

Dat geeft hij ook onbelast. Zodra ik hem aansluit aan het kastje geeft hij 5v, ik zie ook een kleine trafo op de print zitten dus ik neem aan dat die daar voor wordt gebruikt?

Alleen op de voedingsdraden van de encoders blijft er 4v over.

Ik woon zelf in Purmerend, maar ben zeker bereid om te reizen als iemand van verder weg me kan/wil helpen :)