433Mhz antenne in behuizing

Anoniem

Op 9 april 2020 21:22:56 schreef flipflop:
[...]
Bij een groundplane is dat een groot massavlak. Denk aan een sprietje op een auto waar de auto de groundplane is. Jouw antenne heeft geen tegenpool en die zou je kunnen maken door (a) een stukje draad aan de basis van de antenne te solderen of (b) met een metalen plaatje haaks op de antenne hetzelfde te doen. Bij dat laatste krijg je dan een aardvlak waar je antenne haaks op staat. misschien is optie a praktischer.

Wellicht dat ik verkeerd begrijp. Maar even samengevat.

Het groundvlak (ligt aan de 0) ligt parallel aan de antenne. Dus een vlak (of draad haaks, wat Hugo al aangaf) zou het moeten werken.

Ha wvdakker,

Ja je heb hem door :) kijk je kunt een antenne wel boven een grond vlak gebruiken maar dan moet je hem er eerst voor ontwerpen.
Als je geen rekening houd met de verstemming geeft je antenne alleen maar verlies.
Ik denk dat je niets op het kastje kan monteren misschien is deze dan bruikbaar voor op de print en geen grond (massa) er onder

2614647.pdf

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Op 10 april 2020 10:45:53 schreef electron920:
Als je geen rekening houd met de verstemming geeft je antenne alleen maar verlies.

Dat blijkt. Weer iets geleerd ;)

Arco

Special Member

Er zijn ook nog diverse andere mogelijkheden...
Ik vond deze ook wel aardig:

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 10 april 2020 14:06:39 (34%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 april 2020 10:03:42 schreef wvdakker:
Het groundvlak (ligt aan de 0) ligt parallel aan de antenne. Dus een vlak (of draad haaks, wat Hugo al aangaf) zou het moeten werken.

Ja dat zou het. Het vlak wat je nu hebt is voor de antenne trouwens helemaal geen aarde want het zit met een stukje draad aan elkaar. Voor HF is dat nauwelijks een verbinding. Zelfs als je de print haaks onder de antenne zet vormt het geen groundplane voor je antenne. Maar het zit dan niet meer in de weg, en daarmee is ook je probleem waarschijnlijk weg.

PS, die print is ook wel heeeeeeel ruim opgezet! Zou best wel met de helft ook kunnen. En dan nog een QFN, QFP package of zo doen, weer door de helft :-)

[Bericht gewijzigd door flipflop op vrijdag 10 april 2020 14:21:15 (12%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Deze vond ik in een Microchip 433MHz keyfob:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Hi,

Voor deze sensor maar even een externe antenne erop gezet. Werkt uiteraard prima.

Op 10 april 2020 11:14:28 schreef Arco:
Er zijn ook nog diverse andere mogelijkheden...
Ik vond deze ook wel aardig:

[bijlage]

Werken die goed? Ik maak nu een toch herontwerp van de pcb. Als die on-board antennes goed werken dan hoef ik geen antenne aan de binnenzijde van de behuizing te plaatsen. Zo een externe antenne oogt op sommige punten niet zo fraai.

Overigens zit in Kicad geen 433Mhz antenne footprint, alleen de 868-915.

/Willem

Arco

Special Member

Ik neem aan dat Microchip en TI die antennes niet publiceren als ze niet goed werken...
Bij de Microchip versie wordt wel bij vermeld, dat dit een 'groffe' berekening is, omdat dit soort antennes niet makkelijk exact te berekenen is.
(kan dat er moet worden getweaked qua lengte of de R's en C's...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zo'n PCB antenne is natuurlijk nooit zo goed als een externe, maar het kan prima goed genoeg zijn natuurlijk. Kijk maar naar al die ESP12 boards (NodeMCU, Wemos), die hebben allemaal een PCB antenne. Ik zag net een site waar iemand zo'n antenne verving door een externe en die zag pakweg 15dB verschil. Het is maar wat je nodig hebt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Inmiddels zijn de nieuwe PCB zonder groundvlak onder antenne binnen.

Werkt als een tierelier.

Thanks

/Willem

Is dat het enige verschil dan, de PCB heeft geen gnd plane meer? Maar antenne zit nog steeds op dezelfde manier gemonteerd? Persoonlijk zou ik een PCB altijd met gnd plane maken. Dat heeft (naast het nadelige effect in jouw geval) best veel voordelen. Heb je bv al EMC testen gedaan? :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Op 9 mei 2020 11:00:06 schreef flipflop:
Is dat het enige verschil dan, de PCB heeft geen gnd plane meer? Maar antenne zit nog steeds op dezelfde manier gemonteerd? Persoonlijk zou ik een PCB altijd met gnd plane maken. Dat heeft (naast het nadelige effect in jouw geval) best veel voordelen. Heb je bv al EMC testen gedaan? :-)

Klopt, ipv het gehele PCB van groundplane te voorzien ik heb het slechts op de helft geplaatst en ook de onderdelen iets verschoven zodat die binnen de groundplane vallen.
Antenne staat op dezelfde plaats, aan de binnenzijde van de behuizing.

Ha wvdakker,

Leuk te horen dat je resultaat heb geboekt met als wijziging waar we het 9-3-2020 over hadden :D
Ik denk dan maar leerzame sessie op naar het volgende project.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Op 9 mei 2020 13:38:55 schreef electron920:

Ik denk dan maar leerzame sessie op naar het volgende project.

Nooit te oud om te leren :P