Revox A 77 met 2 defecten

Hallo,
Mijn Revox uit 1969 heb ik na vele jaren stilstand weer eens aangezet. Het is een 2 sporen versie.
Bij weergave van een oude band bleek het linker kanaal geen geluid te geven ,ook niet van andere banden. De overspeel functie van Kan 1 naar 2 gaf geen signaal aan door de VU meter ,blijkbaar iets in de weergave versterker.De weergave van kan 2 was redelijk na al die jaren van stilstand.
Toen de rec. weer stil stond ,maar wel ingeschakeld ,ging opeens de terugspoel motor draaien...
Ik heb hem vlug uitgezet ,er kwam ook meteen een geur van verbrand papier uit het app.(Mss een cond. uitgefikt ?
Wie weet wat .
Ik ben goed thuis in de electronika ,heb de service handleiding , maar helaas geen extender om op de printen beter te kunnen meten.
Wie ?
Peter

Eerst even kijken of er een Rifa-condensator in zit.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Zonder uitzondering gescheurde rifa's en lekkende gouden Frako/Ero condensatoren en elco's.

Precies, de Rifa's gaan altijd roken, en de Frako's raken zeer regelmatig kortgesloten in Revox recorders.

Het symptoom van 1 kanaal dat niet werkt doet me meer aan een slecht contact of schakelaar denken, mogelijk is dat probleem niet opgelost met het vervangen van de elco's, maar eigenlijk moet dat toch wel gebeuren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
rob040

Golden Member

Elco's vervangen op de kleine insteekprintjes (en nog één of twee ergens op een hoofdprint) en goed kijken naar de afregelpotmetertjes. De lopers zijn vaak lam en breken af als je er naar wijst.
Daarna opnieuw afregelen en hij kan weer jaren mee.

Edit: Check ook de tantaaltjes op de insteekprintjes. Staat me vaag bij dat ik die ook heb moeten vervangen (is alweer een paar jaar geleden dat ik er één opgeknapt heb).

[Bericht gewijzigd door rob040 op vrijdag 10 april 2020 13:24:18 (26%)

Alle vier de heren bedankt!

Zijn dat mss C 113-C116 ?
Staan in de stuklijst als type MP van 0,47uF aangegeven.
Ben ff kwijt wat MP is. :?

Arco

Special Member

MP is een metaalpapier rookbom... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

Arco

Special Member

Rook Is Frequent Aanwezig... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 april 2020 15:02:16 schreef Arco:
Rook Is Frequent Aanwezig... ;)

volgens de phlogiston (of Flogiston in moderne schrijfwijze) theorie maar één keer .

Alle gekheid op een stokje. betreffende missend kanaal .. Tantaal in kortsluiting in versterkgedeelte komt voor. Als het er niet teveel zijn, meteen er allemaal uit.

Volgens de stuklijst zitten er 7 Rifa.s in ,grofweg van enkele uF en 150-250V.
Ik vond vervangers van Visaton ,MKP type .
Lijkt mij wel goed.
OK ?
Peter

maartenbakker

Golden Member

Luidt de werkspanning van de Visatontypes ook in AC?

Vaak wordt die spanning in DC aangegeven en zijn ze dus te licht. Meestal kom je bij mooie rode MKP types van WIMA uit, of vergelijkbare van Vishay/BC of EPCOS.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 10 april 2020 17:06:16 (62%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Ze zitten aan de secundaire van de trafo en daar staat max. 130V AC op voor de twee spoelmotors. Dat maakt de keus voor de C's wat gemakkelijker. Bij Visaton moet ik aan luidsprekers denken. Maken die ook condensatoren?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 10 april 2020 18:08:19 (20%)

blackdog

Golden Member

Hi,

Condensatoren controleren is natuurlijk voor zo'n oud beestje een goede zaak.
Maar ik zou als eerste de weergeve versterker even omwisselen dan het je een indruk of het probleem in de weergave versterker zit of niet en dan weer verder zoeken.

Kijk daarna naar het deel dat de motoren aanstuurd, daar is vast zichtbaar om welke condensator het gaat, gebruik anders je neus zonder dat de stekker van de A77 in de wandcontactdoos zit!

Groet,
Bram

Zo is het bedoeld

Kijk naar het deel dat de motoren aanstuurd, daar is vast zichtbaar om welke condensator het gaat,
gebruik anders je neus zonder dat de stekker van de A77 in de wandcontactdoos zit!

Condensatoren controleren is natuurlijk voor zo'n oud beestje een goede zaak.
Maar ik zou als eerste de weergeve versterker even omwisselen dan het je een indruk of het probleem in de weergave versterker zit of niet en dan weer verder zoeken.

Zoals kris van damme al aangeeft is dat zinniger...

[Bericht gewijzigd door blackdog op vrijdag 10 april 2020 18:43:00 (36%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 10 april 2020 18:32:28 schreef blackdog:
Hi,

Maar ik zou als eerste de weergeve versterker even omwisselen dan het je een indruk of het probleem in de weergave versterker zit of niet en dan weer verder zoeken.

Kijk daarna naar het deel dat de motoren aanstuurd, daar is vast zichtbaar om welke condensator het gaat,

Groet,
Bram

't is een tapedeck, Bram.. motoren moeten eerst goed lopen en dan de versterkers. Papst motoren liggen niet voor het rapen, dus eerst alle RIFA,WIMA, Wilma's etc voor motoren eruit.

blackdog

Golden Member

Hi kris van damme,

Daar heb je een goed punt, maar is niet helemaal waar.
Toen ik het net terug las, zag ik het ook wat ik getyped had 8)7

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik heb de loopwerkprint gevonden en bekeken en de 3 C's gezien C113-116 ), maar er is niets aan te zien en te ruiken ! Raar hoor!
ik rook toch heel duidelijk verbrand papier toen het fout was.De halve kamer rook er naar.
Het app. ruikt ook weer naar het bekende electronica geurtje..
Zit er mss ergens nog iets anders dat de geest kan hebben gegeven ?
Peter

Op 10 april 2020 18:38:39 schreef kris van damme:
[...]Papst motoren liggen niet voor het rapen, ...

Understatement: Die zijn nergens meer te krijgen (kopen ;-)).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 10 april 2020 19:00:03 schreef PeterHaaswijk:
C113-116 ), maar er is niets aan te zien en te ruiken ! Raar hoor!
ik rook toch heel duidelijk verbrand papier toen het fout was.De halve kamer rook er naar.
Het app. ruikt ook weer naar het bekende electronica geurtje..
Zit er mss ergens nog iets anders dat de geest kan hebben gegeven ?
Peter

dat ook nog :-)

condensatoren kunnen best wat stank uitblazen zonder dat je het ziet. "wie het eerst geriekt zijn olleke piekt " is een oude Vlaamse uitdrukking... tussen kaarters die een geurtje ruiken, maar niemand wil toegeven...

enfin, opnieuw in staat van dienst stellen en goed kijken binnenin waar de rook ontsnapt is een optie. (met stevige zaklamp erbij)

anderzijds, zit er ook geen rifa op het net(filter)? die roken zich ook te pletter, maar toestel blijft werken als ze niet in kortsluiting gaan, en kan je eruit knippen als test.

Maar weet, Uiteindelijk moeten ze er toch uit.

RAAF12

Golden Member

Op 10 april 2020 19:00:03 schreef PeterHaaswijk:
nog iets anders dat de geest kan hebben gegeven ?

De aanloop condensators zou kunnen. De zitten in een aluminium bus op het chassis bevestigd.

Bedankt ,Raaf .
Ik zal eens kijken. Wat is zijn symbool nummer ?
Peter

RAAF12

Golden Member

Op 10 april 2020 20:10:52 schreef PeterHaaswijk:
Bedankt ,Raaf .
Ik zal eens kijken. Wat is zijn symbool nummer ?
Peter

Staat in het schema, aan de wind en rewind motoren. Maar met een blik in de kast zie je ze vastgeschroefd zitten op het chassis.

Ja ,ik zie ze.
Er is uiterlijk niets aan te zien.De rubber afdek schijf is vlak en heel.
Ik zal hem morgen eens voorzichtig even aan zetten,Mss zie ik wat.
Peter

en neem een zaklamp erbij. De Rook komt soms uit een donker hoekje, met een stevige beam, spot kan je het spoor veel beter volgen naar de bron.

RAAF12

Golden Member

Nog wat hints, hoor je de relais klikken als de knoppen worden ingedrukt van de spoelmotoren? Meet de spanningen op de trafo de waardes staan in het schema. Check de draadgewonden weerstanden in serie met de spoel van de relais. Check de diodes op dezelfde print. Als de kast er af is staat er geen spanning op het apparaat. Er zitten twee gaten waar banaanstekkers in moeten, dan pas staat de 230V op de trafo. Je hebt een zeer duidelijk schema en een meter dan moet het lukken de fout te vinden!