Aarding frame van rexroth profiel

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik ben een CO2 laser aan het bouwen met als frame rexroth profielen. Een aantal componenten hebben een aardingsaansluiting, onder andere de laserbuis, hoogspanningstransformator, ontstoorspoelen, 24V en 36V geregelde voedingen. Het apparaat zal dus als KL I worden aangesloten.

Ik ga er dan ook van uit dat ik alle buizen, ondanks de metalen verbindingen, met aardingen aan elkaar moet verbinden. Vraag is hoe ver ga je daar in? Als voorbeeld

Verbind ik deze profielen met 2 of met 3 aardingen? Recht opstaand met beide liggers of ook beide liggers met elkaar?

Verbind ik elk profiel aan beide zijden met een ander zodat er via elke richting de aarding in stand blijft als er 1 wordt verwijderd of is 1 draad per profiel voldoende?

Deze laser is voor eigen gebruik. Hoeft dus niet gekeurd of CE te dragen. Het is wel de bedoeling dat het zo veilig als mogelijk is. 40kV is ook niks om mee te lachen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

zijn die profielen aan elkaar gelast? zo ja hoef je niks te aarden van het ene naar het andere profiel, de vereffening zal er niet beter door worden. de componenten die aarding nodig hebben beste wel vanuit 1 punt aarden dan, dus niet overal aarding op het frame gaan zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Komt er een metalen plaat in als behuizing? die zal je dan ook moeten aarden?

best is natuurlijk om alles te aarden :) maar idd. hoe ver moet je gaan?

het lijken mij schroef verbindingen, en daar mag je kwa aarden niet op vertrouwen?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 9 april 2020 20:26:29 (22%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het volstaat de E komponenten te aarden, en 1 aardpunt op je profiel te zetten.
Voorwaarde is wel dat je de profielen niet als geleider gaat gebruiken.
Denk bv aan een auto, het hele chassis wordt overal gebruikt om de min aan te sluiten.

Ook met een metalen behuizing kun je een klasse 2 ( dubbel geisoleerd) apparaat maken, maar daar komt dan wel meer bij kijken. Wil je daar naar ovegaan dan mag je de profielen niet met aarde doorverbinden.

Er kunnen nog andere redenen zijn om te aarden, denk aan het verminderen van de gevoeligheid van straling, EMC etc.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 9 april 2020 20:57:24 (12%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
buckfast_beekeeper

Golden Member

Behuizing wordt gemaakt van 6mm acrylplaat.

Verbindingen zijn gemaakt met de gekende hoeken

+

+

en T-nuts

.

Uiteraard komt er een centrale aardingsklem.

Voor de 24V en 36V voeding komt ook nog een ICL 16R. 360W en 120W geschakelde voedingen hebben wel wat inrush.

edit: @Toeternietoe: Alle sensoren worden bedraad met de correcte draad. 0,2mm² voor de inductie sensoren. Idem voor de verbinding van Ruida controller naar de stepperdrivers. Koppelingen worden gemaakt met deutsch connectoren. Naar de 3faze steppers gaat het met 1mm². In de kabelrupsen met IGUS CF9.10.03. en CF9.02.03

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 9 april 2020 21:03:37 (27%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Overleden

Alles wat je aan kan raken wat van metaal is moet geaard zijn, of dubbel geisoleerd.

Maar een mechanische schroef verbinding mag je niet als aard-verbinding zien, leuk als je die net als eerste demonteert bij een reparatie ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wil je aan de wettelijke vereisten voldoen, of wil je iets dat in de praktijk - nuja, in JOUW praktijk - aanvaardbaar veilig is?

Voorzover ik de situatie begrijp is er maar 1 die er ooit gaat aan sleutelen, en dat 1tje die best goed weet wat hij doet, en bv. het netsnoer zal uittrekken voordat er ook maar 1 schroef wordt losgedraaid. Dus zou ik aan de wettelijke vereisten niet zo bijzonder superzwaar tillen. Aardverbinders van elk profiel naar elk profiel lijkt me stevig overdreven.

Het gaat toch om alu-profielen, vermoedelijk geanodiseerd? En de verbindingsstukken ofwel idem ditto ofwel iets ijzerachtigs?

Dan zou ik ze enkel aan elkaar schroeven, maar wel volop tandringen toepassen om door die oxide-laag heen te gaan.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 9 april 2020 21:35:41 schreef big_fat_mama:

Dan zou ik ze enkel aan elkaar schroeven, maar wel volop tandringen toepassen om door die oxide-laag heen te gaan.

denk wel dat de 40KV zo door de oxidelaag heen gaat, mocht die ooit ontsnappen. :-)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Die 40kV wordt uiteraard uitgevoerd met daartoe bestemde draad. Mogelijk dat ik daar nog een extra siliconen kous over trek.

@BFM: het is toch de bedoeling dat ik alleen er mee aan de slag ga. De machine krijgt ook een sleutelschakelaar. Het deksel wordt elektrisch vergrendeld als de laser aan gaat + een extra contact dat het openen van het deksel detecteerd. Het moet niet aanvaardbaar veilig zijn het moet gewoon veilig zijn.

@shiptronic: Normaal dient er niks gedemonteerd te worden. Alles wat bereikbaar moet zijn, zal bereikbaar zijn onder normale gebruiksomstandigheden of na het demonteren van de acryl behuizing. Het elektrisch deel wordt opgebouwd zoals je bij een machine kan verwachten. De nodige kabelgeleiding, adereindhulzen waar nodig, labels aan elke draad en aansluiting, ... Ook binnen 5 jaar moet het nog overzichtelijk zijn. Zoals reeds gezegd zijn een aantal componenten Kl I, daar hang ik sowieso al vast aan de aarding.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
elmowww

Golden Member

Het lijkt mij ondoenlijk om alles nog van extra aarding te voorzien als er al metaal op metaal verbindingen zijn. Een deur in scharnieren zou ik wél aarden, maar de profielen onderling niet.

Ik weet niet of het volgens de "norm" is, maar een frame schroef je in elkaar en normaliter gaan daar geen delen los meer. Derhalve zou ik denken dat een goede aardmeting (op hoge stroom) afdoende zou moeten zijn.

Bijv de IEC60204 zegt dat alles geaard moet zijn, en vraagt om een verificatiemeting. Maar die schrijft volgens mij geen kartelringen toe.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
GJ_

Moderator

Daar sluit ik mij helemaal bij aan. Ik kan mij de machine niet heugen waar ieder metalen deel apart geaard is. Deuren van E kastjes wel, maar de deuren in de machine die als afscherming dienen ook niet.
En uiteraard wel alle elektrische onderdelen met een aardaansluiting.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het moet niet aanvaardbaar veilig zijn het moet gewoon veilig zijn.

Beetje off-topic: dat is een kwestie van woorden en van filosofie.
Is autorijden veilig? Jawel, de meesten ons doen het, zonder er veel bij na te denken of te twijfelen.
Is autorijden veilig? Welnee, er gebeuren alle dagen ongevallen mee, soms zelfs dodelijk.

Daarom hanteer ik de term "aanvaardbaar veilig": ja ik weet dat er een risico aan verbonden is, maar ik neem het erbij omdat ik het een aanvaardbaar risico vind. En ook ik rijd dus met een auto, al weet ik heel goed dat het niet 100,00% veilig is.

Die CO2-laser is ook niet 100,00% gegarandeerd veilig. Ik neem grif aan dat er correct zal beveiligd worden, meer dan zelfs. Toch kan men nooit het risico 100% uitsluiten. "shit happens" zeggen we wel eens.

Als men al eens een toerke door het ruime zwerk maakt, dan filosofeert men wel af en toe over dit soort zaken...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evelo

Golden Member

Risicoanalyse maken hé, op papier.

Bestaat er geen data-sheet van die rexroth profielen? Misschien staat het wel expliciet vermeldt dat de gebruikte schroeven voldoen als aarddoorverbinding?

Die laser lijkt mij wel een dingetje. Voor mode afregelen en uitlijnen zal je toch afschermingen moeten wegnemen denk ik.

Heb je een laserbril?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Uiteraard heb ik een passende laserbril. Ik ga geen risico lopen op oog beschadiging.

de rexroth info moet ik eens opzoeken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 10 april 2020 10:36:34 schreef GJ_:
Daar sluit ik mij helemaal bij aan. Ik kan mij de machine niet heugen waar ieder metalen deel apart geaard is. Deuren van E kastjes wel, maar de deuren in de machine die als afscherming dienen ook niet.
En uiteraard wel alle elektrische onderdelen met een aardaansluiting.

machines niet, maar patchkasten die dit hadden wel. alle panelen, dragers en beide rack montage rails waren met 6mm2 geaard naar een cap in de kast zelf.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 9 april 2020 20:25:27 schreef Shiptronic:

het lijken mij schroef verbindingen, en daar mag je kwa aarden niet op vertrouwen?

Nou dan gaat in het "veld" bijna alles afgekeurd worden!
Bijna alle "aardingskabels" zitten aan een kabelschoen onder een bout met moer aan een al dan niet gepuntlaste bout vast. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 10 april 2020 21:33:09 (17%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Ja , dus die schroef maak geen deel uit van de mechanische verbinding van de kast.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

bij kabelgoten voldoet een schroef verbinding tussen de goten ook als overgang. zit er een geklikt stuk of zwevend stuk, dan dient er een draad overgang met boutjes gemaakt te worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Besluit: frame, deksel en up- down tafel aan aarding.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.