12V schakelen met 5V

Op 10 april 2020 13:43:20 schreef rew:
Ik had de SI2300 gesuggereerd. Ik gebruik hem zelf "tot 1A" alsof het een BC547 is: Of ik nu 10mA, of 240mA moet schakelen, het maakt me niet uit.

Ik hou er van om een GND draad gewoon over de hele breedte van m'n schema horizontaal te tekenen. Geen enkel onderdeel ONDER de GND draad getekend.

Ik hou er van om "de" voeding over de hele breedte van m'n schema horizontaal te tekenen. Geen enkel onderdeel BOVEN de voedingsdraad.

Doordat jij dat niet hebt gedaan heb ik er in de eerste instantie overheen gelezen dat je de SOURCE van de fet aan de 5V had gedaan.

Het symool wat je getekend hebt is volgens mij van een N-fet, dus dat is goed.

Zoals je het schema getekend hebt, zou het werken als je de mosfets door een P-fet vervangt. Ik gebruik de SI2365 P-fet. Ik heb ooit een shitload aan SI2365 fetjes gekocht omdat ze super-goedkoop waren. (3 euro voor een rol van 3000). Mogelijk was dat een "factor 100" foutje in de prijsstelling. :-)

Ik vind het niet zo'n probleem om een gate direct aan de arduino te hangen. Bij nader inzien is de powerkant toch ook maar 5V? Dus worst-case krijgt je arduino 5V op z'n output. Maar ik heb er nog niet veel kapot zien gaan. (als je ipv een vrijloopdiode een mosfet monteert dan gaan ze wel stuk.... Maar dat is logish).

Oh.. jij post terwijl ik aan het typen ben.

1) Dat schema/pinout van de mosfet is "raar". De meeste SOT23 mosfets (en ook de '2300) hebben 1-Gate 2-SOURCE 3-DRAIN.

2) Ja serieweerstand mag van mij als je je d'r happy bij voelt. Als je bang bent voor 5V en 20mA mag door de pin lopen, dan kom je op een weerstand van minimaal 250 Ohm. 270 of 470 zijn dan standaard waardes die het prima doen.

3) Als je een ledje parallel aan het ventiel zet dan kan je zien of ie aangestuurd wordt. 300 Ohm in serie met een ledje is prima. Ik zou zelf de standaardwaarde 470 ohm pakken (afronden naarboven).

In serie met eenventiel komt natuurlijk geen weerstand.

Ik heb de tekenwijze (je had gelijk) en het schema even aangepast. ben ik nu volledig juist?
Ik heb ook even de leds vervangen voor een solenoid

Je tekent de fet als een P-fet (aan de +) maar het is een n-fet. Volgens mij wil je de LEDs die aan de bovenkant aan + zitten naar de - schakelen met de fets, toch? Anders lukt het ook niet zo met de aansturing vanuit de micro.
Sht, nu is het ineens toch een p-fet. Dat krijg je met die opgekrulde schema's :? -> gnd onder, voeding boven. Fet met de juiste kant naar boven/onder. In dit geval zou ik gewoon een n-fet nemen zoals rew aangaf.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 10 april 2020 14:51:12 schreef flipflop:
Je tekent de fet als een P-fet (aan de +) maar het is een n-fet. Volgens mij wil je de LEDs die aan de bovenkant aan + zitten naar de - schakelen met de fets, toch? Anders lukt het ook niet zo met de aansturing vanuit de micro.
Sht, nu is het ineens toch een p-fet. Dat krijg je met die opgekrulde schema's :? -> gnd onder, voeding boven. Fet met de juiste kant naar boven/onder. In dit geval zou ik gewoon een n-fet nemen zoals rew aangaf.

???

Nee, ik zou het zo doen:

Ik zelf zou de gateweerstanden gerust 0 Ohm maken. Ik heb een zwik keren gedacht: Ik maak het plekje op de print en dan kan ik later nog beslissen om er nul ohm op te doen. Dat gebeurt dan steeds: Nul ohm. Als je dat een aantal keren gedaan hebt, dan doe je het de volgende keer gewoon geen plekkie op de print.

Of je met 300-470 ohm nog goed kan PWM-en: Ik weet het niet. Ik denk: Hier niet van toepassing, maar ooit ga je dat een keer willen....

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 10 april 2020 15:35:16 (85%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Max, wat jij doet moet die p-fets gaat alleen goed als de i/o spanning van de micro gelijk is aan de voeding van de loads (de spoelen in dit geval). Stel je load zit op 12V, dan werkt het niet. Zoals rew het tekent kan het wel prima met 12V, of 150V, wat je wilt.

[Bericht gewijzigd door flipflop op vrijdag 10 april 2020 16:43:32 (15%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 9 april 2020 21:51:42 schreef MaxVaals:
goededag,

Het magneetventiel werkt niet op 12 V maar op 5 Volt en gebruikt 1,2 Watt. dat betekend dat dit ventiel 0,24 Ampere gebruikt.

Nog gunstiger in mijn beleving. ik kan nu met mijn arduino direct het ventiel aansturen. ik wilde als input een IR sensor gebruiken en centraal gebruiken voor meerder urinoirs.

Is dit mogelijk of moet ik nog denken aan iets anders?

Max

In dit geval is deze ook gelijk

Ja, maar dat betekent dus dat je het deelschema niet kan hergebruiken voor het geval dat het een keer niet zo is.

Het kost geen extra onderdelen om het te doen zoals ik het voorstel. De N-fets zijn goedkoper (als je niet van de prijs-fout van Mouser gebruik kan maken zijn de N-fets 5-10x goedkoper). En je kan gewoon betere N-fets krijgen dan dat je P-fets kan krijgen.

Als laatste voordeel, als je de N-fet aanzet met een HOOG signaal op de input, dan wordt de gate-spanning dus 5V, gaat de mosfet AAN en je magneet (en led) gaan aan.

Met de P-fet constructie is het zo dat als je signaal hoog is, dan is de gate-source spanning nul volt en is de fet uit. Maak je het signaal laag, gaat de fet aan en DAN gaat je ding aan. D'r valt mee te werken maar veel mensen vinden het fijner om met hoog-actief signalen te werken. Jij stuurt 1, ding gaat aan.

@flipflop: 150V fets heb ik nog nooit in "logic level" variant gezien. Jij wel? Dan heb je meestal een gate-driver nodig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nee, die 150V was een "beetje" overdreven om aan te geven dat het geen bal uitmaakt wat de spanning is, het is onafhankelijk van de logic levels.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Shiptronic

Overleden

Vergeet ook zeker de blusdiode's over de spoel niet! (zie schema @rew)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik had totdat ik zelf het tekenpakket ter hand had genomen me daar stil over gehouden omdat er nog andere essentiele dingen verkeerd waren. De rest kennelijk ook.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 april 2020 19:32:37 schreef rew:
Ja, maar dat betekent dus dat je het deelschema niet kan hergebruiken voor het geval dat het een keer niet zo is. .

Dat zal ook niet het geval zijn. deze schakeling zal altijd hetzelfde blijven.

Op 10 april 2020 19:32:37 schreef rew:
Het kost geen extra onderdelen om het te doen zoals ik het voorstel. De N-fets zijn goedkoper (als je niet van de prijs-fout van Mouser gebruik kan maken zijn de N-fets 5-10x goedkoper). En je kan gewoon betere N-fets krijgen dan dat je P-fets kan krijgen.

Als laatste voordeel, als je de N-fet aanzet met een HOOG signaal op de input, dan wordt de gate-spanning dus 5V, gaat de mosfet AAN en je magneet (en led) gaan aan.

Met de P-fet constructie is het zo dat als je signaal hoog is, dan is de gate-source spanning nul volt en is de fet uit. Maak je het signaal laag, gaat de fet aan en DAN gaat je ding aan. D'r valt mee te werken maar veel mensen vinden het fijner om met hoog-actief signalen te werken. Jij stuurt 1, ding gaat aan.
.

Het gaat niet om wat de mosfet's gaan kosten. ik kies ook voor de N fet

Op 10 april 2020 21:58:00 schreef Shiptronic:
Vergeet ook zeker de blusdiode's over de spoel niet! (zie schema @rew)

Excuseer. heb ze ingevoegd

Ik hoop dat dit schema nu klopt.
Ik wil jullie allen in ieder geval al eens bedanken voor de moeite en tijd.

buckfast_beekeeper

Golden Member

5V DC SSR?

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zaterdag 11 april 2020 10:24:31 (76%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Op 11 april 2020 09:03:38 schreef MaxVaals:
Ik hoop dat dit schema nu klopt.

Schema klopt nog steeds niet.

Schema klopt nog steeds niet. Komt doordat je eigenwijs bent.
Je hebt n-fets. Die zitten aan de voeding (en je load dus aan gnd), je schakelt "high-side". Dat moet met een p-fet als je het zo aansluit als nu. High-side is slordig ontwerpen zoals rew ook al schreef.
Oplossing: n-fets low-side schakelen, dus tegen gnd. Load aan voeding.
Oh, en haal nou toch die rare krullen uit je schema, dit leest voor geen meter zo.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 11 april 2020 11:12:23 (11%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik betreur de scherpe toon van de laatste reactie, maar ga er inhoudelijk wel mee akkoord. @T/S, kijk nu eens goed naar het schema dat @rew postte, beter wordt het niet, zowel inhoudelijk als naar tekenwijze en -stijl. Probeer het niet beter te weten, zeker als je het niet beter weet ;) daarmee maak je enkel ergernis los.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 11 april 2020 13:10:52 (11%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Thevel

Golden Member

Ik heb het voor je getekend en dat negeer je.... Interesting.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Meer dan terecht, @rew, ik gaf het al aan trouwens. Ook ik heb al stank voor dank gekregen, meer dan eens, ook recentelijks nog toen het over orgels ging...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 11 april 2020 19:58:16 schreef rew:
Ik heb het voor je getekend en dat negeer je.... Interesting.

Asjeblieft zeg.

Op 11 april 2020 09:03:38 schreef MaxVaals:Ik hoop dat dit schema nu klopt.
Ik wil jullie allen in ieder geval al eens bedanken voor de moeite en tijd.

heb jullie allen al eens bedankt. Ik wil bij het bedanken van thevel niemand uitsluiten maar ik vond het gewoon fijn dat thevel zich nogmaals de moeite nam.

excuseer als het bij jullie overkwam als een minderwaardig bedankje.

https://www.reichelt.nl/mosfet-n-ch-650v-21a-0-18r-tot-220-sihp22n60e-…

Kan ik deze mosfet bestellen voor dit circuit?

En nogmaals mannen. Allemaal harstikke bedankt!

Dat bedankje was wel gezien, maar je tekende het alsnog anders, tegen alle adviezen in. Daar zit 'm de irritatie.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Precies. En het was @rew die het zo fraai en zo correct had getekend.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Thevel

Golden Member

Op 12 april 2020 13:25:28 schreef MaxVaals:
https://www.reichelt.nl/mosfet-n-ch-650v-21a-0-18r-tot-220-sihp22n60e-…

Kan ik deze mosfet bestellen voor dit circuit?

Waarom zo'n "zware jongen" je hoeft maar 240mA te schakelen..
Zoiets werkt ook en is een stuk goedkoper.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zelfs de (stilaan beroemde :) ) SL2300 kan 3 amp aan, en is nog een stuk goedkoper. Moet je wel smd kunnen en willen solderen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord