Aansturen afbuiging CRT buis platen versus spoel

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 10 april 2020 12:22:32 schreef kris van damme:
FET zijn oudje zal wel ZW geweest zijn.

Ja, zeker. Ik was jong, de tv al oud... kun je nagaan. PL88 enzo.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Overigens is t hele idee er achter om "scope muziek" beter zichtbaar te krijgen.

Smileys op een CRT kan ook, schema staat in een RB (en dat in 1961!)

Ik zat eigenlijk te zoeken naar dat audio schema om een TV om te bouwen maar
niet gevonden.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 10 april 2020 18:29:32 (30%)

Op 10 april 2020 17:35:33 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ja, zeker. Ik was jong, de tv al oud... kun je nagaan. PL88 enzo.

Oud is een relatief begrip.. als bewijs.. PL88 werd gebruikt tussen 1950/1955 voor 10/12/14 (hondenhok en opvolgers)inch daarna nam de PL36 het over.
Maar op zich was de (serie)boosterschakeling nog heel jong. (ideetje van bij RCA).
In ieder geval, op die generatie kon je schaamteloos experimenteren zonder dat het zaakje ogenblikkelijk in kortsluiting ging. Na een tijdje ging de PL88 wel blozen, maar kleine kokette Katinka van de spelbrekers in gedachte was dat toen nog een jongensdroom...

Om weer actueel te worden.. (Van Damme, wordt wakker!) de boosterschakeling is er nog , onder de naam flyback.

Sine

Moderator

Voor echt XY gaat er toch niets boven een scope.

En de analoge bakken krijg je tegenwoordig al bijna gratis.

Smarter every day is nog niet zo heel lang geleden bij Jerobeam langs gegaan en die lieten zien hoe ze componeren met beeld ...

https://www.youtube.com/watch?v=4gibcRfp4zA

maartenbakker

Golden Member

Op 10 april 2020 20:00:49 schreef kris van damme:
[...]

Oud is een relatief begrip.. als bewijs.. PL88 werd gebruikt tussen 1950/1955 voor 10/12/14 (hondenhok en opvolgers)inch daarna nam de PL36 het over.

Dat zal een PL81 geweest zijn, en in de kleinste maten is die zelfs nog wat langer gebruikt ook. In een portable is een PL36 een lomp ding.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik denk dat je gelijk hebt. Er was ook een DY87 - dát weet ik zeker. Je kon vonkjes naar de glazen ballon trekken, wat ik apart vond, maar dat bleek niet slim: na een dag of wat was 'het vacuüm eruit gelopen'. Gelukkig waren er zát oude z/w-tv's, dus een andere was weer gauw gevonden. Weer wat geleerd.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Op 10 april 2020 18:26:22 schreef RAAF12:
[...]

Smileys op een CRT kan ook, schema staat in een RB (en dat in 1961!)

Ik zat eigenlijk te zoeken naar dat audio schema om een TV om te bouwen maar
niet gevonden.

Dat doet mij denken aan een oude Elektuur,jaren 70 of zo.
Een TV ombouwen als scoop.Daar kwam dan wel een prak elektronica bij kijken.
Er waren ook schakelingen die audio in Lissajous patronen op het scherm lieten verschijnen en meer van dat soort gein. ;-)

Edit\Stereo "kijken" kon ook.

maartenbakker

Golden Member

Op 11 april 2020 19:44:39 schreef Frederick E. Terman:
Ik denk dat je gelijk hebt. Er was ook een DY87 - dát weet ik zeker. Je kon vonkjes naar de glazen ballon trekken, wat ik apart vond, maar dat bleek niet slim: na een dag of wat was 'het vacuüm eruit gelopen'. Gelukkig waren er zát oude z/w-tv's, dus een andere was weer gauw gevonden. Weer wat geleerd.

De DY87 en DY802 waren verbeterde versies van de DY86 die de neiging had om zelf al vonkjes te gaan trekken.

Ook had je de boosterdiode in het primaire circuit. Dat was meestal een PY88, ongeacht de beamtetrode die erin zat (PL36/PL81 en opvolgers waren stiekum geen echte pentodes, maar Philips hield dat een beetje onder de pet).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."