DC-DC Step-Down - 40~60v Input - 32v Output - 30~40A

Hoi,

Weet er iemand waar ik een DC-DC Step-Down converter kan kopen met volgende specificaties:

Input: 40~60v

Ouptut: 32v

Current: 30~40A

Alle info is welkom!

Die haalt het net niet want de ingangsstroom is max 20A.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Maar bij step down doet ie 30A op de output staat er bij de gegevens.

Mits ingang voldoende hoog is, dan kan ie 20V max 30A uit. Maar bij 32V uit zit je onder de 30A al tegen de max 800W, en pas boven de 48V zakt de ingangsstroom onder het max van 20A....

Nu kan je 40-60V lezen als: ik kan nog kiezen, zeg maar wat het moet worden, maar bij inputspecs is gebruikelijk: zou het moeten doen met iedere spanning in dit bereik.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik vrees er ook voor dat deze niet zal voldoen, Chi... en hun cijfers dat is bedenkelijk.
Als ze schrijven max. dan is dat een piekje van enkele seconden, maar voor continu gebruik reken ik altijd op de helft van wat ze schrijven en je zult dan nog extra koeling moeten voorzien.

LDmicro user.

Maar goed.... met wat slim zoeken op Aliexpress is er mogelijk wel een ding te vinden die wat grotere specs heeft zodat ie (volgens spec) makkelijk die 30A bij 32V aankan. Hmm. Niet eenvoudig: Ik kan zo snel even niets vinden.

Maar twee van deze parallel moet kunnen. Houdt er rekening mee dat je nooit een "eerlijke verdeling" kan krijgen, dus je moet er rekening mee houden dat 1 de max van z'n instelling gaat doen.

Stel beide apparaten in op "max 16A" en "max 32V" en sluit ze parallel aan. Je zou nu 32A, 32V moeten kunnen trekken. Bij een belasting van "zeg" 20A, zou je hopen dat ze de boel delen, 10A door de ene 10A door de andere. Maar dat gebeurt niet. De ene zal 16A leveren de andere maar 4-.

Ik heb even zitten oefenen met gnuplot:

Trouwens.... Het is voor zo'n apparaat ongebruikelijk dat er een vermogens-beperking in zit. Als ie 20A in en 30A uit kan, dan kan ie gewoon 60V, 20A in, 40V 30A uit. Dit zou dan 1200W zijn. Het feit dat de chinees "800W" claimed terwijl ze vaak graag overdrijven doet vermoeden dat die 20A in of 30A uit misschien al overdreven zijn....

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 7 april 2020 08:37:44 (18%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Die 30A staat ook op de sticker op de koelplaat. Het kan natuurlijk dat die zaak de kluit belazerd maar aan de andere kant krijgt die ook weer goede recensies van klanten. Ik weet het niet.

Chi... en hun cijfers dat is bedenkelijk

De firm is uit Hong Kong..

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Heb zelf ook zitten zoeken maar kan niet beters vinden dan RAAF12 heeft voorgesteld.
Je kan dit wel custom laten maken door het bedrijf Eyonder maar dan moet je een hele reeks laten maken, vermits ik maar eentje nodig heb.

Mocht er toch iemand zijn die weet waar men een 1200 Watt versie kan vinden, dan hoor ik dat graag.

De specs zijn kennelijk nogal "vaag" en "soft".

Voorzover ik het nu begrijp neem je nu met een lagere stroom genoegen. Dus de eis: het moet XX A kunnen was niet hard. Vraag is dan een beetje: Wat is de toepassing? Waarom heb je 40-60V, waar komt dat vandaan en waarom heb je 32V nodig (beetje rare spanning).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hopelijk gebruik je die niet om uw zender te voeden, zo'n prutsvoeding aan een dure zender is om problemen vragen.

LDmicro user.

Op 8 april 2020 07:35:13 schreef rew:
De specs zijn kennelijk nogal "vaag" en "soft".

Voorzover ik het nu begrijp neem je nu met een lagere stroom genoegen. Dus de eis: het moet XX A kunnen was niet hard. Vraag is dan een beetje: Wat is de toepassing? Waarom heb je 40-60V, waar komt dat vandaan en waarom heb je 32V nodig (beetje rare spanning).

Ik heb een bron van 40 to 60v.
Die gaat naar een DC-AC inverter.
De inverter werkt tussen 28 en 48v maar de inverter werkt best tussen 32 en 34v vandaar mijn volt keuze.

Ik wil gewoon wat experimenteren om mij wat bezig te houden.

Op 8 april 2020 08:59:40 schreef MGP:
Hopelijk gebruik je die niet om uw zender te voeden, zo'n prutsvoeding aan een dure zender is om problemen vragen.

Nee nee, is niet voor een zender :)

Ik zou dan zelf een buck converter ontwerpen, of de bestaande converter modificeren en aanpassen op 60V.

Maar ik vind het nogal een poes-pas om twee converters achter elkaar te zetten, wat heeft die converter tot doel?
Makkelijker is om slechts één converter te gebruiken.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Aan de DC-AC inverter kan ik niks aan doen, is een Grid Tie Inverter.

En misschien wel leuk om zelf een te ontwerpen, bedankt voor de tip Martin V.

't is als experiment leuk, maar een extra conversie gaat echt rendement kosten. Als jij zegt dat het ding het beste werkt bij de rand van zijn inputbereik dan verdenk ik een meetfout. Waarom denk je dat ie dan beter werkt dan bij 45V?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 april 2020 05:33:00 schreef rew:
't is als experiment leuk, maar een extra conversie gaat echt rendement kosten. Als jij zegt dat het ding het beste werkt bij de rand van zijn inputbereik dan verdenk ik een meetfout. Waarom denk je dat ie dan beter werkt dan bij 45V?

Ik weet niet meer zeker uit het hooft maar bij bepaalde spanning word hij te warm en minder efficiënt.

Deze avond ga ik een paar Peacefair Volt/Amp meters plaatsen aan de in en de uitgang.

Ga dit dan een paar dagen in de gaten houden en noteren.
Dan weet ik precies wat de 'sweet spot' zal zijn.

Nattevinger: Bij iedere conversie verlies je ongeveer 10%.

Dus als jij de spanning van zonnecellen gaat converteren voordat je ze met een MPPT controller nog een keer gaat converteren dan verlies je gewoon 10% extra.

Die 10% is een ruwe schatting. Als je heel erg je best doet kan je eea 97% effiecient krijgen, maar dat is niet gebruikelijk. En anderzijds, een converter met ouderwetse technieken kan soms niet verder komen dan 80%.

Dus je regelaar die juist bedoeld moet zijn om bij zonnepanelen naar het beste punt te zoeken die ga je ontregelen door er een CC/CV buck voor te zetten. En dan hopen dat het efficienter wordt. Ik heb er een hard hoofd in.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/