PCB ontwerpen voor sensoren

Beste forumleden,

Ik ben momenteel bezig met een project waarbij ik een printplaatje wil ontwerpen (dit is voor mij de allereerste keer).

De sensor die ik wil gebruiken is een MPXV5100DP, de datasheet laat zien dat het onderstaande circuit wordt aangeraden. (zie ook bijlage circuit.png).

Ik ben hiermee aan de slag gegaan en heb het volgende ontworpen op het printplaatje (zie ook bijlage PCB.png).

Volgens mij is dit correct, echter ik twijfel.
Daarom bij deze de vraag: kan iemand die meer ervaring heeft met dit soort projecten bevestigen of ik het correct heb uitgevoerd.

Alvast bedankt!

Volgens mij wel, maar waarom dubbelzijdige print;enkel kan net zo makkelijk vooral als je de print zelf maakt.

Electronica is mooi als het goed werkt
Sine

Moderator

Waarom zo'n iele spoortjes?

T's in de sporen probeer ik zelf zo veel mogelijk te vermijden, gewoon direct van pad naar pad.

Lambiek

Special Member

Ik zou de sporen ook dikker maken en gewoon een enkelzijdige print maken. De 470pF condensator zou ik dichter bij de sensor zetten, komt ook beter uit in je ontwerp.

Ik weet niet hoe je de sensor uit gaat lezen?, via een arduino of anders? En hoelang wordt je bedrading naar de controller? Persoonlijk zou ik het uitgangssignaal van de sensor bufferen met een opamp, maar dat is persoonlijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt voor de snelle reacties en tips allemaal!

maar waarom dubbelzijdige print;enkel kan net zo makkelijk vooral als je de print zelf maakt.

Ik heb dit inmiddels aangepast, ik dacht in eerste instantie dat de lijnen elkaar gingen kruizen maar dit blijkt niet zo te zijn ;).

Waarom zo'n iele spoortjes?

Ik had dit ergens berekend, voor een 5V applicatie moesten de spoortjes blijkbaar maar 0.16 [mm] zijn. Ik heb ze nu echter op jullie advies breder gemaakt.

T's in de sporen probeer ik zelf zo veel mogelijk te vermijden, gewoon direct van pad naar pad.

Ik denk dat je dit bedoeld zoals ik het nu heb gedaan?

Ik weet niet hoe je de sensor uit gaat lezen?, via een arduino of anders?

Ik ben van plan om dit kleine printplaatje aan te sluiten op een 'verzamel' printplaat. Op deze printplaat wordt een externe spanningsbron aangesloten; het signaal wordt vervolgens doorgestuurd naar een National-instruments DAQ kaart (Deze kaart heeft ook een analoge ground en digitale ground, dus ik moet nog even kijken hoe ik dit moet aansluiten, advies is altijd welkom). De kabel lengte schat ik op zo'n 15 cm maximaal.

Persoonlijk zou ik het uitgangssignaal van de sensor bufferen met een opamp, maar dat is persoonlijk.

Bedankt voor de tip. Het output voltage van de sensor is tussen de 0 en de 4.5 [V], denkt u dat een opamp daarvoor toch benodigd is?

Als laatste, zie hieronder het aangepaste ontwerp. Is het zo beter? Heb ik jullie tips goed begrepen?

Lambiek

Special Member

Op 13 april 2020 17:59:19 schreef Bryan1995:
Ik ben van plan om dit kleine printplaatje aan te sluiten op een 'verzamel' printplaat. Op deze printplaat wordt een externe spanningsbron aangesloten; het signaal wordt vervolgens doorgestuurd naar een National-instruments DAQ kaart (Deze kaart heeft ook een analoge ground en digitale ground, dus ik moet nog even kijken hoe ik dit moet aansluiten, advies is altijd welkom). De kabel lengte schat ik op zo'n 15 cm maximaal.

Je gaat het via LabView doen?

Bedankt voor de tip. Het output voltage van de sensor is tussen de 0 en de 4.5 [V], denkt u dat een opamp daarvoor toch benodigd is?

Zulke sensoren zijn heel gevoelig en kunnen maar weinig stroom leveren aan de uitgang. Dus vandaar de opamp.

Als laatste, zie hieronder het aangepaste ontwerp. Is het zo beter? Heb ik jullie tips goed begrepen?
[bijlage]

Het is al beter, als je de 470pF nu onder de sensor zet dan kunnen de andere twee condensatoren wat dichter bij de sensor.

En hou je sporen zo recht mogelijk, dus zonder knikken erin.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je gaat het via LabView doen?

Ja, dat is de bedoeling.

Het is al beter, als je de 470pF nu onder de sensor zet dan kunnen de andere twee condensatoren wat dichter bij de sensor.

Bedankt voor uw hulp.

bprosman

Golden Member

Ik zou ze onder t IC zetten (andere zijde van de PCB)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

Vergeet de bevestigingsgaten niet want hoe wou je het anders vast gaan zetten? 2x 3,1 mm gaten zijn genoeg.
En hou je aansluitingen op 1 lijn en gelijke raster dan kan je eventueel ook SIL headers gebruiken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 13 april 2020 19:13:51 schreef Bryan1995:
Bedankt voor uw hulp.

Als je in dat plaatje de connector naar de linker wand verplaatst wordt ie iets compacter. Kan zijn dat je dat niet wilt. Dat mag.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hartelijk dank voor de tips allemaal, ik heb er nog een aantal doorgevoerd en ben nu eigenlijk wel tevreden met het eindresultaat :).

Ik heb nog een klein vraagje over de capacitors, zouden de onderstaande 3 voldoen?:

https://nl.mouser.com/ProductDetail/KEMET/C0805S471K5RACAUTO?qs=sGAEpi…

https://nl.mouser.com/ProductDetail/KEMET/C0603X103K1RAC3316?qs=sGAEpi…

https://nl.mouser.com/ProductDetail/KEMET/C0805C105M8RACAUTO?qs=sGAEpi…

Ik heb nog een klein vraagje over de capacitors, zouden de onderstaande 3 voldoen?:

Waarom niet?

Je geeft geen enkele info over de gestelde eisen, dus is alles goed.

Lambiek

Special Member

Op 13 april 2020 19:13:51 schreef Bryan1995:
Ja, dat is de bedoeling.

Dure grap gaat dat worden vrees ik.

Wat gaat de opstelling worden als ik vragen mag?

Op 14 april 2020 13:34:21 schreef Bryan1995:
Hartelijk dank voor de tips allemaal, ik heb er nog een aantal doorgevoerd en ben nu eigenlijk wel tevreden met het eindresultaat :)

Dat is mooi.

Ik heb nog een klein vraagje over de capacitors, zouden de onderstaande 3 voldoen?:

Ja waarom niet, zo heel spannend is het nu ook weer niet.
Ik hoop alleen dat je signaal sterk genoeg is, ik zou er eerst één maken op een stukje experimenteer print en testen of het naar behoren werkt. Maar de keuze is aan jou. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Waarom niet?
Je geeft geen enkele info over de gestelde eisen, dus is alles goed.

Dat is dus precies het probleem, behalve de afbeelding die ik liet zien in mijn eerste post is er geen extra informatie gegeven over de condensators in de datasheet. Daarom vroeg ik mij af of ik er gewoon random een kon kiezen.

benleentje

Golden Member

behalve de afbeelding die ik liet zien in mijn eerste post is er geen extra informatie gegeven over de condensators in de datasheet.

De datasheet die ik even heb bekeken staat wel een hint naar een application note. En als je veel sensors wilt gaan gebruiken zou ik die zeker eerst doornemen.

Figure 4. Recommended Power Supply Decoupling and Output Filtering
(For additional output filtering, please refer to Application Note AN1646.)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.