Probleem met pull up resistor?

Hallo allemaal,

Ben nieuw op dit forum en ook vrij nieuw in de wereld van electronica.

Ik heb een PCB ontworpen op basis van de Trigboard van Kevin Darrah om temperatuur/luchtvochtigheid te meten in mijn bijenkast. Het is een ultra-low power design. De bedoeling is dat de ESP8266 (ESP-12S) eenmaal de code runt, zichzelf uitschakelt door de voltage regulator uit te schakelen, en dan na een interval van 20 minuten weer ingeschakeld wordt door een timer.

Alles werkt behalve dat de ESP8266 de code niet automatisch uitvoert op boot (of na timing interval), maar alleen na een druk op de reset knop. In de serial monitor lees ik: ets Jan 8 2013,rst cause:2, boot mode:(3,6).

Ik vermoed dat dit komt vanwege een probleem met 1 van de pull up resistors. GPIO0 moet namelijk hoog getrokken worden om in de juiste bootmode op te starten. Echter meet ik 1.9v op GPIO0 terwijl dit volgens de documentatie de grenswaarde voor logic high 2.4 zou moeten zijn bij 3.3v.

Dacht eerst dat het kwam doordat ik GPIO0 omhoog trok via een LED en 1k resistor, maar zelfs na het direct aansluiten met een 10k resistor zonder LED bleef ik hetzelfde probleem houden. Nu heb ik de pull-up resistor helemaal gedesoldeerd en dan nog blijft de pin hangen op exact 1.9v. Ik vraag me af waar dit voltage vandaan komt? Alles werkt of op 4.2v of 3.3v.

In de bijlage heb ik het schema en mijn PCB design toegevoegd. De groene highlight is de pin en pull up waar het om gaat. Deze is ook verbonden met een knop om hem te kunnen gronden. Mocht er meer informatie nodig zijn hoor ik het graag!

Hoop dat iemand van jullie me op weg kan helpen.

Bedankt!

Gpio2 moet ook een pullup hebben, hiermee in combinatie met gpio0 bepaal je vanaf wat er geboot moet worden.

http://evertdekker.com/wp/wp-content/uploads/2016/10/esp8266startup.jpg

Pin3 EN moet aan Vcc komen, kan niet uit je schema opmaken of dat ook zo is.

Ps, Zelf had ik er voor gekozen om de Esp8266 in diepe slaap te brengen en in software wakker laten worden. Met de juiste spannings regelaar (HT7333) verbruik je dan 27µA in de slaapstand. Timer etc. was dan niet nodig geweest.

[Bericht gewijzigd door 2N3055 op dinsdag 14 april 2020 11:09:44 (30%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

20 minuten vind ik een zeer kort interval voor een bijenkast. De temperatuur en vochtigheid gaat daar niet exponentieel stijgen op korte tijd. Welke sensor gebruik je en waar steek je die? Midden in het broednest? Aan de zijkant? Rel vochtigheid kan heel verschillend zijn door je kast heen. Komt er veel nectar binnen, dan gaat de rel vochtigheid in je HK serieus de hoogte in. Ik ben bijna zeker dat ze de sensor, welke dat ook is, gaan propoliseren en aanbouwen met was. 2 isolerende factoren. Vergeet ook niet dat bijen graag knagen. Ik kan je niet garanderen dat een dun elektriciteitsdraadje een lang leven beschoren is.

Ik zie trouwens geen enkele meerwaarde in deze metingen. Zodra de kasten op dracht vertrekken gaat je ESP ook niet veel waarde meer hebben.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 14 april 2020 10:53:55 schreef 2N3055:
Gpio2 moet ook een pullup hebben, hiermee in combinatie met gpio0 bepaal je vanaf wat er geboot moet worden.

[afbeelding]

Pin3 EN moet aan Vcc komen, kan niet uit je schema opmaken of dat ook zo is.

Ps, Zelf had ik er voor gekozen om de Esp8266 in diepe slaap te brengen en in software wakker laten worden. Met de juiste spannings regelaar (HT7333) verbruik je dan 27µA in de slaapstand. Timer etc. was dan niet nodig geweest.

Beste 2N3055,

Bedankt voor je snelle reactie!

GPIO2 en EN worden idd beide hoog getrokken, en GPIO15 laag. Ook bevestigd met de multimeter dat dit ook zo is. Alleen meet GPIO0 dus 1.9v ongeacht of deze verbonden is met de pullup of niet. Snap niet hoe dit kan.

De HT7333 klinkt zeker als een interessante (en ook nog eens goedkope oplossing!). De reden waarom ik destijds voor de externe timer heb gekozen is omdat deze een slaap current van 35 nano ampere heeft. Wellicht overkill, maar toch :).

Op 14 april 2020 11:29:09 schreef buckfast_beekeeper:
20 minuten vind ik een zeer kort interval voor een bijenkast. De temperatuur en vochtigheid gaat daar niet exponentieel stijgen op korte tijd. Welke sensor gebruik je en waar steek je die? Midden in het broednest? Aan de zijkant? Rel vochtigheid kan heel verschillend zijn door je kast heen. Komt er veel nectar binnen, dan gaat de rel vochtigheid in je HK serieus de hoogte in. Ik ben bijna zeker dat ze de sensor, welke dat ook is, gaan propoliseren en aanbouwen met was. 2 isolerende factoren. Vergeet ook niet dat bijen graag knagen. Ik kan je niet garanderen dat een dun elektriciteitsdraadje een lang leven beschoren is.

Ik zie trouwens geen enkele meerwaarde in deze metingen. Zodra de kasten op dracht vertrekken gaat je ESP ook niet veel waarde meer hebben.

De interval kan veranderd worden door de weerstand te veranderen in waarde. De meeste commerciele producten voor dit doel hebben echter ook een interval tussen de 15-30 minuten.

Ben het met je eens dat 1 enkele sensor niet zo interessant is, maar heb meerdere van deze borden en er komt natuurlijk nog een behuizing omheen. De bedoeling is een stuk kunstraat uit een broedkamer raam snijden en dan aan de onderkant van de toplat de behuizing bevestigen. Zoals de beebot hieronder maar dan een stuk kleiner.
https://www.trendingtopics.at/bulgaria/wp-content/uploads/sites/2/2019/02/2019-02-01-820x461.jpg

Het is een hobby project vooral om over electronica te leren. Maar het lijkt me wel interessant om in de winter de temperatuur in de kast te kunnen zien, of bijv. na het uitlopen van een jonge koningin wanneer ze ze aan de leg gaat. Andere projecten doen dit al. Zie hieronder bijv. de grafiek van een nieuwe koningin die aan de leg gaat.
https://i.ibb.co/St7P1Fv/brood-temp-becom-stable-001.jpg

Voor het bijenhouden is het overigens absoluut niet nodig. Mijn volken redden het ook wel zonder technologie!

buckfast_beekeeper

Golden Member

Hoe snel bouwen ze die gaatjes dicht?

Als ik het goed begrijp zit ook je ESP in de kast. Hoe groot denk je dat daar het bereik is? Heb je een AP direct in de buurt? Ik had een fijnstofsensor op basis van een ESP aan mijn bijenhal hangen. Met moeite kwam ik aan -80dBm

Nu hangt op dezelfde plaats een wemos D1 met externe antenne. De antenne is een aantal malen verplaatst om zo een beter signaal te verkrijgen.

De huidige situatie ziet er al een stuk beter uit.

Sorry ik offer geen broedruimte op voor een temperatuur sensor. Mijn raten, hoewel ik zelf wafel, zijn me daarvoor te dierbaar.

Probleem is dat in de winter de kasttemperatuur gemakkelijk onder 0°C kan zakken. Je moet midden in de tros zitten om bruikbare gegevens te verzamelen. De tros gaat zich ook verplaatsen van onder, schuin omhoog richting warmste zijde. Kijk in het voorjaar de kasten maar na, waar zit het broed? Aan de kant waar de zon de kast het meeste kan opwarmen.

Data van 1 kast is ook niet relevant.

off topic:
Wanneer gaat een koningin aan de leg? Als het weer goed is geweest mag je rekenen op dag 11 na geboorte. Zodra de bijen stuifmeel verzamelen weet je dat het volk moergoed is. Wanneer ze aan de leg gaat is voor mij ook niet relevant. Ik controleer ze toch pas 3 weken na geboorte. Als er dan geen broed is wordt de koningin sowieso niet gebruikt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 14 april 2020 12:30:29 schreef buckfast_beekeeper:
Hoe snel bouwen ze die gaatjes dicht?

Als ik het goed begrijp zit ook je ESP in de kast. Hoe groot denk je dat daar het bereik is? Heb je een AP direct in de buurt? Ik had een fijnstofsensor op basis van een ESP aan mijn bijenhal hangen. Met moeite kwam ik aan -80dBm
[bijlage]
Nu hangt op dezelfde plaats een wemos D1 met externe antenne. De antenne is een aantal malen verplaatst om zo een beter signaal te verkrijgen.

[bijlage]
De huidige situatie ziet er al een stuk beter uit.

Sorry ik offer geen broedruimte op voor een temperatuur sensor. Mijn raten, hoewel ik zelf wafel, zijn me daarvoor te dierbaar.

Probleem is dat in de winter de kasttemperatuur gemakkelijk onder 0°C kan zakken. Je moet midden in de tros zitten om bruikbare gegevens te verzamelen. De tros gaat zich ook verplaatsen van onder, schuin omhoog richting warmste zijde. Kijk in het voorjaar de kasten maar na, waar zit het broed? Aan de kant waar de zon de kast het meeste kan opwarmen.

Data van 1 kast is ook niet relevant.

off topic:
Wanneer gaat een koningin aan de leg? Als het weer goed is geweest mag je rekenen op dag 11 na geboorte. Zodra de bijen stuifmeel verzamelen weet je dat het volk moergoed is. Wanneer ze aan de leg gaat is voor mij ook niet relevant. Ik controleer ze toch pas 3 weken na geboorte. Als er dan geen broed is wordt de koningin sowieso niet gebruikt.

Diezelfde vraag m.b.t. propolis heb ik ook gesteld aan de makers van de bee bot. Hun antwoord was: "There won’t be any problem for the sensors even if the bees fill the holes with propolis or pollen, as the wooden material of the box is breathing and letting temperature and humidity flow in and out."

M.b.t. bereik, ik heb een slave device idd. Ik communiceer via ESP-NOW, zodat het batterij verbruik heel laag is. Hij hoeft namelijk niet in te loggen op een WiFi netwerk op die manier, en dat scheelt aanzienlijk.

Bereik is voor mij goed genoeg, hoef namelijk maar een kleine afstand te overbruggen (5-10 meter). Tijdens een test met Wemos D1 mini als slave en mijn ESP12s als controller device (zonder behuizing) kon ik vanaf mijn huis (3e etage) nog berichten ontvangen op ruim 50 meter afstand binnen in het huis van een vriend (wel ook op de bovenste verdieping).

Ik heb overigens ook een BME280 in gebruik. Indien ik alles aan het werken heb kan ik nog altijd via I2C een 2e sensor aansluiten voor nauwkeurigere temperatuur metingen of hele andere metingen.

Voor mij blijft het hobby. Het is gewoon leuk om iets te maken. Overleeft het de winter niet, is het ook niet zo'n ramp. Alleen zit ik nu dus vast op het probleem van de boot mode.

Off-topic:
Op gebied van bijenhouden ben ik het met je eens! Ik stoor ze sowieso niet de eerste weken na het uitlopen, en of er dan wel of geen broed is kom je makkelijk genoeg achter. Het opofferen van broedruimte denk ik dat wel meevalt. Die beebot is idd vrij groot, maar mijn printplaatjes zijn ongeveer de maat van een WeMos D1 mini.

Heb je zelf nog andere electronica projecten gerelateerd aan bijen? Al interessante data verzameld?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Het hout gaat inderdaad wel 'ademen' en de temperatuur doorgeven. Maar dit zal nog trager verlopen dan met openingen. 20 minuten is dan verwaarloosbaar.

Test eens de fijnstof software. Je sluit de BME280 aan en je schakelt het doorzenden naar de fijnstof websites uit. Om de x-seconden (instelbaar) wordt er een nieuwe sample genomen. Je kan de software gegevens laten zenden naar je eigen server. Je roept vanuit de controller een PHP pagina aan, die haalt de json gegevens op en put die in een database. Je kan ook een PHP pagina starten die om de x-tijd gegevens ophaalt. De eerste optie vind ik het netste.

Mijn log gegevens.

off topic:
Ik laat de bijen maximaal met rust. Voor het eerst heb ik geen enkele varroa behandeling uitgevoerd sinds eind 2018. Dit heeft me uiteraard wel wat volken gekost. 2 zijn er heel sterk de winter uitgekomen. Dat zijn de teeltvolken voor dit jaar.

Voor de bijen heb ik nog niks met elektronica gedaan. ik zie er niet veel nut in.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.