Oostindische inkt methode

Op 15 mei 2018 19:18:04 schreef VORENUS:
Ik heb indertijd veel transparanten ingekleurd met pelikan inkt. Nooit geen problemen tot wanneer pelikan vermoedelijk een andere samenstelling van inkt heeft toegepast. Het probleem bij mijn transparanten is dat de ingekleurde folie moeilijk afwasbaar is. Deze nieuwe inkt kleeft veel te goed aan de folie waar geen laserafdruk is.
Ik heb verschillende types inkt gekocht en uiteindelijk de goeie gevonden.
ROTRING 1928
plastiek flesje 23ml
ik gebruik laser printer film van
www.5staroffice.com
code 333255
mijn printer
samsung Xpress C460W

veel succes
gn, Marc

Ik heb ondertussen ook de zwarte Rotring inkt 1928 gekocht en nogmaals de 5staroffice transparanten met code 333255 zo zwart mogelijk afgeprint op 2 verschillende HP laserjet printers:
Laserjet Enterprise M651 en een colorlaserjet MFP M680 printer. De laatste is qua zwarte dekking nog het slechts.
Wanneer ik echter met de Rotring inkt de zwarte stukken nog zwarter wil maken, kleeft de inkt zelfs niet of weinig op de zwarte stukken, wel een beetje op de niet bedrukte stukken transparant.
Gezien dit dus met dezelfde transparanten is als Vorenus en dezelfde Oost-Indische inkt van Rotring is er enkel één verschil de printer.

Ik heb nog even bij Farnell gekeken en vond de dure:
http://www.farnell.com/datasheets/1640461.pdf?_ga=2.141502770.12807358…
Heeft er iemand ervaring mee, is dit zwart genoeg met een HP inkjet printer? Dit is film van Mega Electronics
https://www.megauk.com/artwork_films.php. En dus waarschijnlijk een ompgepakte versie van een andere fabrikant, waarschijnlijk wel niet van Ulano maar van een andere fabrikant:
http://www.ulano.com/ijf/inkjetfilm.htm
http://www.ulano.com/ijf/Inkjetfilm_2010.pdf
Ervaringen hiermee?

Al jaren druk ik print lay-outs af op folie met m'n laserprinter. Eerst met speciale folie van Conrad (erg duur),daarna op folie die iemand voor mij had besteld bij de groothandel (ook duur). Beide erg goed, v.w.b. zwarting en hechting (printer ingesteld op afdrukken van transparanten met extra zwarting).
Wegens de moeilijke verkrijgbaarheid en de hoge prijs lange tijd op zoek geweest naar andere transparant folie, o.a. in China (die waardeloos bleek).
Tot mijn blijde verrassing hier in Nederland een uitstekende kwaliteit gevonden, zelfs min of meer standaard: AVERY, nr 3562, Overhead transparancies. In een pak van 25 A4's. Drukt op beide kanten prima af, uitstekende zwarting en hechting. En volgens mij niet al te duur, ong. 10 euro bij de grote C.

Tidak Ada

Golden Member

Ha BenZ,

Vertel er ook even bij wat voor een laserprinter je gebruikt.
Ik had vroeger een HP IIIp, waarbij je handmatig de zwarting kon instellen met een schuifpotmetertje ergens binnenin. Die drukte met HP-toner prachtig diep zwart af. Helaas heeft die printer de geest gegeven.

Nu draai ik een HP 1018 en een HP MFP130. Daarmee is de zwarting stukken minder ;(

Met al die printers nog nooit PCB-prints mee geprobeerd. Ik ben nog van de oude stempel: Brady-Tape en Mecanorma....

Groet, T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Vervangen DOOR.
bprosman

Golden Member

Ik ben nog van de oude stempel:

Ik ook maar heb mijn belichtingsbak, sapjes etc toch maar naar de stort gebracht.
Een professionele PCB heb ik binnen een week in huis vanuit China, daar ga ik niet meer voor liggen emmeren, ook niet meer frezen ivm al het stof.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Heb de sheets, calque en transfermethodes geprobeerd, maar nooit met bevredigend resultaat. Duur, geknoei (vond ik) en altijd maar zozo, én net als TS soms waren dingen niet meer te krijgen en moest je wat anders proberen.
Ik print nu op gewoon papier met een laserprinter en maak daarna het papier doorzichtig door het papier op een oude strijkbout met een waxinelichtje in te wrijven met het kaarsvet(voorzichtig en niet te heet, anders wrijf je de toner alsnog deels weg.) Dit werkt erg goed.
Ook een tikkeltje geknoei, maar geen dure en of bijzondere spullen meer.

Ja... en toen ?
Tidak Ada

Golden Member

Slaolie werkt ook en ik denk paraffineolie misschien nog beter, omdat dat geen kleur heeft.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 15 april 2020 11:47:53 (19%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 15 april 2020 11:47:27 schreef Tidak Ada:
Slaolie werkt ook en ik denk paraffineolie misschien nog beter, omdat dat geen kleur heeft.

Ja, ook geprobeerd en werkt qua belichting goed, echter laat de olie een film achter op de print, daar heb je dan met het ontwikkelen en etsen weer last van. Even reinigen met ontvetter zal ook de foto-laag beschadigen, of had je daar misschien nog een slimme tip ?

Ja... en toen ?
Anoniem

Bij enkele transparanten is hier de belichtingstijd altijd kritisch,
daarom leg ik ze altijd dubbel.
Instelling van de zwarting door de gebruiker is blijkbaar verleden tijd
Kan niet bij mijn Kyocera P2135 en verbasend genoeg zelfs niet bij een groot drukkerij center (dus ook die dubbel leggen!)

Op 14 april 2020 14:38:32 schreef Tidak Ada:
Vertel er ook even bij wat voor een laserprinter je gebruikt.
Ik had vroeger een HP IIIp, waarbij je handmatig de zwarting kon instellen met een schuifpotmetertje ergens binnenin. Die drukte met HP-toner prachtig diep zwart af.

Mijn printer is een oud beestje, een Canon LBP5000, nagenoeg gelijk aan een HP uit die tijd v.w.b. het binnenwerk. Deze printer kent een printmenu met allerlei instellingen.

Ook ik heb van alles geprobeerd: dubbele afdruk op elkaar, oostindische inkt, papier transparant maken, etc. Ik vond het maar geknoei.

Een print laten maken is mijn hobby niet.

Een HP3550 berijpt een (3562) tansfer heel goed mits goed ingesteld in de printerdriver vóór afdrukken.

De HP3550 is een oud en lomp beest maar laat de tranfser er veel langzamer doorheen gaan dan een gewone A4. Hierdoor krijg je een inktzwarte transfer die perfect is.

Probeer zo'n lomp ding te scoren op Marktplaats.

Ik heb hierover al genoeg geschreven op dit forum.

I love it when a plan comes together !
Tidak Ada

Golden Member

Op 15 april 2020 12:59:13 schreef gradtje:
[...]
Ja, ook geprobeerd en werkt qua belichting goed, echter laat de olie een film achter op de print, daar heb je dan met het ontwikkelen en etsen weer last van. Even reinigen met ontvetter zal ook de foto-laag beschadigen, of had je daar misschien nog een slimme tip ?

Misschien een dunne overheadfilm of vershoudfolie er tussen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik maak nog zelden mijn printjes. Enkel zeer eenvoudige zaken ets ik nog zelf. Of het moet super dringend zijn.
Tegenwoordig teken ik mijn printjes met Sprint-Layout 6.0. Daarna stuur ik de gerberfiles in zip-formaat naar JLCPCB in China.
Voordelen:
- geen moeilijk te maken transparanten
- geen gedoe meer met chemicaliën (goede zaak voor het milieu en eigen gezondheid)
- mooie silkscreen (opdruk componenten)
- door gemetalliseerd (vroeger langs beide zijden solderen wat niet met alle componenten mogelijk is (zoals headers)
- printen zien er professioneel uit. Leuk om mee uit te pakken.
- prijs valt best mee. (printen, boren, transparanten kosten ook geld)

Nadelen:
- om goedkoop op te sturen moet je geduld hebben
- minimum afname van 5 stuks.

Als je overweg kunt met een PCB tekenprogramma zeker eens proberen. Er is voor een eerste bestelling meestal een korting.

gn, Marc