[Defect onderdeel] Sparta lader

Voor het repareren ben ik op zoek naar wat gegevens van een onderdeeltje van een Sparta-lader. Dit is een laadstation voor een fiets.

Het gaat om de volgende lader :
http://www.uploadarchief.net/files/download/sparta_000s.jpg

Het gaat om een geschakelde voeding, en aan de hoogspanningskant is een componentje kapot gegaan, doordat het kastje op de grond is gevallen. (Ik heb het onderdeel met een rode cirkel aangegeven).
http://www.uploadarchief.net/files/download/sparta_001s.jpg

Wat gedetailleerder is de volgende foto :
http://www.uploadarchief.net/files/download/sparta_002s.jpg

Het beroerde is, dat ik niet kan zien welk component het precies is, omdat de opdruk niet meer afleesbaar is. Dat deel is juist verdwenen.

Kan iemand mij aangeven om welk onderdeel het gaat ?

OPM : Alle foto's zijn aanklikbaar voor een grotere afbeelding)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Het is een vijfpotertje .

Het eerste wat in mijn opkwam was een str-g6653 of iets dergelijke .

Deze kom je vaker tegen in power supply's .

Alleen zijn deze geisoleerd .

En jou ic niet .

Maar heb je al eens gegoogled onder merk en type met schema ?

[Bericht gewijzigd door daandc op zaterdag 17 mei 2014 00:35:32 (11%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Dat ding springt niet zomaar uit elkaar als je de lader laat vallen, er moet haast wel meer stuk zijn. Ik zou in ieder geval de solderingen van de condensators controleren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb wel gezocht op internet, maar de linkjes die ik vind -ook hier op CO- gaan over de accu. Daar zijn namelijk vaker problemen mee.

-=[EDIT]=-
De achterkant van het PCB heb ik inderdaad nog niet nagekeken. Ik had als eerste de stekker in het stopcontact gedaan en de uitgang gemeten. Vervolgens de zekeringen nog even gecontroleerd, totdat me opviel dat het groene LEDje niet meer brandde (rechts boven). Dat was voor mij een reden om dan meteen de hoogspanningskant na te kijken.
En ja, toen zag ik ook meteen dat de behuizing van het 5-potertje eraf geknapt was. Ik heb het "donkerbruine vermoeden" dat die dus zeker defect is. Ik kan dan wel verder gaan zoeken, maar dit onderdeel zal zeker vervangen worden. Maar, het vervangen begint dan met het weten welk onderdeel dit is.....

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
maartenbakker

Golden Member

Het kan ook een TOP-switcher zijn. De STRG's zien er meestal anders uit.

Hoe dan ook, komt dit niet door de val. Hooguit is er bij het vallen een kortsluiting ontstaan waardoor het IC zichzelf heeft opgeblazen.

Het stukje zou ergens te vinden moeten zijn, anders zou een andere eigenaar zijn apparaat eens moeten openschroeven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Ik denk ook niet dat dit gebeurd is door een val. Ik verwacht eerder een printbreuk die er op de een of andere manier voor zorgt dat de magische rook ontsnapt.

Printbreuk klinkt raar (je zou eerder aan een sluiting denken). Ik heb het bij Crapple laders vaker zien gebeuren. Netfiltertje om de schakelpieken 'binnen' te houden. Elco die brak wordt. Schakelpieken bereiken de spoel in het netfilter. Dat ga zo leuk opslingeren dat het ICtje wat de boel regelt het loodje legt.

pa3gws

Golden Member

Op de foto staat aan de bovenzijde een dubbel diode op het koelplaatje.
Daarvan is waarschijnlijk het middelste pootje gebroken.
Die kan je met een stukje draad weer herstellen.
De twee elco's links van die diode preventief vervangen.
En de regelaar vervangen dat is een ICE2B765P2
En voor zover ik weet alleen verkrijgbaar via ebay http://www.ebay.com/itm/ICE2B765P2-Manu-INFINEON-Encapsulation-TO-220-…
De beide koelplaatjes zitten nogal gammel op de print.
Die even lossolderen en met een tangetje de lipjes even twisten en weer solderen.
Waarschijnlijk is de lader dan weer helemaal fris. :-p
Ik ben er vier tegen gekomen met exact hetzelfde problem en bovenstaande was in alle gevallen de oplossing.
edit
De eilandjes waar de koelplaatjes aan gesoldeerd zitten komen misschien los.
Dan alleen de lipjes twisten zodat het weer stevig zit

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

als het ding gemaakt is, even een lusje in het netsnoer maken met een tayrap en aan een haakje aan de muur hangen, deze laders zijn puin op het gebied van schok obsorberen. los op de bagagedrager leggen met gespannen netkabel gaat fout op den duur!

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Het grootste probleem is die diode die staat onder spanning gemonteerd.
De koelplaatjes kunnen bewegen op de print met als gevolg een gebroken poot.
En daar wordt de regelaar dan weer een beetje misselijk van. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

daar staat een nummer onder het component wat stuk is daar kun je ook op zoeken natuurlijk sammen met het model nummer en zo

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

in de goede voedingen zetten ze die koelplaatjes met die grijze kit vast aan de behuizing of print. oa opladers van gereedschap hebben de grote onderdelen vast zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Tja in deze lader steken de lipjes van de koelplaat gewoon door de print.
Even een flinke twist geven met een tang en ze zitten muurvast.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

@ pa3gws :
Dank je wel voor je berichten ! Ik kan nu inderdaad eens gaan zoeken naar het te vervangen onderdeel. DigiKey heeft 'm wel maar niet op voorraad en er moet achteraan gebeld worden. Op de site van Mouser zie ik echter dat het niet meer leverbaar is (verouderd model). En eBay, ja, die heeft 'm.
Ik zal binnenkort ook de dubbeldiode eens nader bekijken, om te zien of daar een pootje van afgebroken is en om welke het gaat (voor eventueel nabestellen).

Verder zal ik de print binnenkort nalopen op breuken en ook de bevestiging van de koelplaat nakijken.

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor hun zinvolle reacties.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
pa3gws

Golden Member

Printbreuken zullen er niet in zitten.
De dubbeldiode is niet stuk.
Alleen is waarschijnlijk de middelste poot gebroken en wel op het punt waar hij gebogen is.
Daar een stukje draad van b.v. een weerstand aan solderen en weer aan de print en klaaar is oxurane. ;-)
De regelaar bestellen op ebay gaat redelijk snel en is goedkoop.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Vanmiddag ontving ik de ICE2B765P2.
Ik heb meteen het kastje weer open gehaald en ook de print losgehaald. De koelvlakken zijn inderdaad met soldeereiland gedeeltelijk afgebroken. Evenzo bleek de genoemde dubbeldiode op exact de aangegeven pin afgebroken te zijn. Kortom, verbazingwekkend hoe nauwkeurig pa3gws het bij het rechte eind had.
Enfin, ik heb het kastje weer gerepareerd en hij doet 't weer. Allen bedankt voor het meedenken.

Het leek mij goed om dit hier te melden, zodat het eindresultaat nu ook bekend is en er geen open einde aan dit verhaal zit.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
pa3gws

Golden Member

@oxurane
Leuk om te lezen dat hij het weer doet.:-)
Heb je de elco's ook (preventief) vervangen?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Nee, elco's leken goed, ook na een meting met de multimeter.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Hallo, Het is al een poosje geleden dat de foto's van de Sparta lader zijn gepost maar ik zou graag een foto van de onderkant van deze printplaat willen hebben als dat mogelijk is, die van mij is namelijk bij de twee elko's helemaal weggebrand. alvast bedankt.

bladerunner

BenI2C Bedankt voor de snelle reactie. dit is de juiste printplaat, nu kan ik verder, BEDANKT.

bladerunner

Dankzij de berichten hier weer een werkende lader. Bij mij was ook de middelste poot van de dubbeldiode gebroken (mechanisch inderdaad slecht ontwerp). Dat fixen was echter niet genoeg, het regel-IC was ook kapot.

Het IC is via 'normale' kanalen niet meer te vinden (produktie is ook gestopt). Op Aliexpress een nieuwe besteld, na ongeveer twee weken binnen. Et voila, netjes weer 34V onder belasting!

Beste allen, een heel raar toeval.... mijn vrouw had een week geleden een sparta ion fiets gekocht en die had ik geheel onder handen genomen.
De lader gebruikte ik sinds eergisteren.
De lader bromde zwaar, vast een versleten lager van de ventilatortje.
Dus als ik op de kastje tikte ging hij even uit en daarna weer aan.
En pas een half uur geleden opende ik hier in CO naar ,hoe die lader er van binnen uit ziet.
Dus hier gevonden en alles gelezen want elektronica is al heel lang mijn hobby.
En wat bleek? Na wat tips hier tikte ik voor de zekerheid nog op de kastje.....hij stopte en toen een harde knal, ik zag vonken uit het kastje komen, vlug de stekker er uit.....
En nu zit ik dus met een defecte lader en ik weet nu wel waar ongeveer ik moet zoeken :-) Dankzij jullie tips is het voor mij makkelijker spoorzoeken.
Echter, ik had net een 5-pins ic besteld via Ebay voor 99 dollarcent.
Probleempje is wel.....hoe lang duurt het voor die binnen is??
Vandaar mijn oproep aan degene die een extra Infineon ic heeft liggen zodat ik binnenkort de lader weer aan de praat kan krijgen.
Natuurlijk betaal ik het onderdeeltje en de verzendkosten want....mijn vrouw kan nu al niet meer zonder haar fiets :-)
Alvast super bedankt en een goede nacht voor iedere CO leden.

gezien de corona problematiek nu, zal de 3 weken op ebay wel langer worden denk ik. er staan ook laders op marktplaats, dan heb je voor 30€ een andere. soldeer wel meteen de probleem onderdelen vast, anders heb je dat straks weer. die to 220 diode en trafo zijn berucht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik er zo eentje liggen van een fiets (koga=sparta) met dooie accu. en nog een defecte ook. Interesse? mogen voor een klein prijsje weg. ikzit alleen niet in de buurt. De fiets gaat zonder accu naar n vriend voor op een agrarisch bedrijf, dus als er ook nog iemand een defecte accu wil, en dat defect kan ook in de print zitten, de accu is nieuwe gekocht een jaar of 5 geleden en zeker niet meer dan 100x opgeladen en heeft altijd aan de lader gehangen (voorschrift verkopende partij)

[Bericht gewijzigd door andre1973 op woensdag 15 april 2020 21:23:53 (49%)

zit sinds 2009 in de PV.