waterdicht maken aansluiting

Hoi allemaal.

Ik ben van plan om een elektrische niveaumeting te maken in een waterput. Hiervoor wil ik een aantal vlotterschakelaars monteren. (bijvoorbeeld deze: https://www.hobbyelectronica.nl/product/water-level-switch-horizontaal…)
Het idee is om deze aan te sluiten op een reeks indicatielampjes om zo het waterpeil te kunnen aflezen. Waarschijnlijk zal ik het geheel voeden met 12v of iets in die richting.

Echter kan ik alleen aan de binnenkant van de put komen (hij is ingegraven), dus zal ik de aansluitsnoertjes onderwater moeten lassen op een (meeraderige) kabel. Wat is de beste manier om dit te doen?

Ik zat te denken om de kabels aan elkaar te solderen, en daaromheen een stukje elektrabuis te schuiven en dit vol te gieten met hars o.i.d. om zo mofjes te maken. Ik heb hier echter geen ervaring mee en weet niet of dit werkt en wat ik hier precies voor nodig heb.

Iemand die tips heeft?

Spanning staat en stroom gaat!
KGE

Golden Member

Er bestaan ook contactloze meetsystemen met ultrasoon of radar dan hoef je geen kabels/aansluitingen in het water te hebben.

Andere oplossing is om de druk te meten in een (afgesloten) buis die je in de put monteert. Het stijgende waterniveau veroorzaakt een hogere druk. Ook hier zijn meerdere varianten van mogelijk.

Zoek maar eens hier op het woord: waterniveau

Elke methode heeft nadelen. Ultrasoon gaat niet omdat de tank tot bovenaan de deksel vol kan komen en zo de sensor ook in het water komt. Bovendien moet ik daar ook voor lassen, aangezien de kabel nog enkele meters door een buis (met water) loopt voordat deze boven de grond komt, en daarna nog enkele meters door de tuin moet voordat deze overdekt en droog in de schuur uitkomt.

Druk is lastig omdat de sensor alsnog in het water gedompeld is, of omdat er een luchtslang moet lopen, welke inclusief koppelingen en sensor compleet luchtdicht moet zijn om te blijven werken. Ik kan een borrelbuis maken, maar dan moet ik telkens lucht pompen.

Een vlottersysteem lijkt mij het simpelst en robuust. Daarnaast hoef ik er geen ingewikkelde elektronica voor te maken. Ik hoef ook niet op de centimeter te weten hoe vol de tank zit, ik wil puur een indicatie hebben.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 10 april 2020 03:58:05 schreef meander:
Ik zat te denken om de kabels aan elkaar te solderen, en daaromheen een stukje elektrabuis te schuiven en dit vol te gieten met hars o.i.d. om zo mofjes te maken.

Wat ik doe is ik maak de aansluiting (solderen bijvoorbeeld) en schuif er dan een stuk krimpkous omheen. Dan neem ik een patroon van een hotglue gun en prop zo veel mogelijk van dat spul in de krimpkous. Dan verwarmen met hetelucht totdat de lijn er uitloopt.

Tja. Het is geen giethars, maar wel veel gemakkelijker te verwerken. Anderzijds, de hars is keihard. Dat kan makkelijk scheuren en zo als er even in een verkeerde richting kracht op komt. De hotglue geeft nog wat mee....

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 10 april 2020 08:49:33 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Op 10 april 2020 08:48:03 schreef rew:
[...]Wat ik doe is ik maak de aansluiting (solderen bijvoorbeeld) en schuif er dan een stuk krimpkous omheen. Dan neem ik een patroon van een hotglue gun en prop zo veel mogelijk van dat spul in de krimpkous. Dan verwarmen met hetelucht totdat de lijn er uitloopt.

Tja. Het is geen giethars, maar wel veel gemakkelijker te verwerken. Anderzijds, de hars is keihard. Dat kan makkelijk scheuren en zo als er even in een verkeerde richting kracht op komt. De hotglue geeft nog wat mee....

Er bestaan ook kant en klare moffen met lijm.Scheelt weer geklieder ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dichtkitten met zoiets als Polymax.
Kost niets, is blijvend elastisch, kan tegen warmte en tegen kou, is vochtbestendig en is makkelijk te verwerken.

Nadeel: je kan er waarschijnlijk geen pvc mee kitten, dus neem alu of koperen buis.

Vervangen DOOR.

Oke bedankt. Ik denk dat ik dan met lijm aan de slag ga, dat lijkt me inderdaad een stuk minder gedoe en ik heb het al liggen.

De watertank maakt onderdeel uit van een waterval met beekje. Ik schat altijd hoeveel water in de tank zit aan de hand van hoe hard het uit de waterval spuit (lege tank betekent meer opvoerhoogte voor de pomp), maar dat is niet altijd even betrouwbaar. Vandaar dit systeem.

Nog een vraagje. In de schuur komt een kastje met indicatielampjes, en een relais dat de pomp moet schakelen als de boel leeg is. (met een houdschakeling om pendelen tegen te gaan). Ik zoek hiervoor een stuurstroomvoeding die niet al te lomp is aangezien het bijna geen vermogen hoeft te hebben. Iemand een idee wat ik hiervoor kan nemen?

Ik zat eerst te denken aan een 12 of 24v beltrafo alleen denk ik niet dat dit erg geschikt, ivm hoge open-spanning. Wisselspanning heeft naar mijn idee de voorkeur voor het geval er toch corrosie optreed in de lassen onder water.

Spanning staat en stroom gaat!
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je eerste methode kan ook heel goed.
Vergeet niet het uiterste stukje van de buitenmantel van de snoertjes iets op te ruwen met bv een schuurpapiertje.
Als je het zorgvuldig doet dan blijft het tientallen jaren goed, ook onder een tiental meters water.

Om te voorkomen dat de hars uit je buisje loopt:
Neem een stukje 16 mm buis en 1 wartel M16.
Maak de buis aan 1 kant warm, en monteer de wartel erin.
Door de wartel kan 1 kabeltje, het buisje kan dan rechtop blijven staan en je hars loopt er niet uit.

3M heeft ook een gel.,dat kun je gieten in een normale kabellasdoos. De gel hard een beetje uit, maar blijft soepel. De las kun je er eventueel wel uit peuteren. Goed voor vochtige plaatsen. maar voor langdurig onderwater zou ik het niet gebruiken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Je zou ook een aantal reedcontacten in bv een 5/8" electra buis kunnen monteren met een magneetvlottertje er omheen. Je hoeft dan alleen de onderkant en bovenkant van de buis maar dicht te maken.

Lucky Luke

Golden Member

Zou dit geschikt zijn als kant-en-klare oplossing?

(Ik dènk het wel, maar wellicht is "grondwaterstand" heel wat anders dan "waterput-waterstand")

Als je zelf bouwt en de krimpkousmethode van rew gebruikt, neem dan voldoende overlengte krimpkous. Hoe verder het water moet kruipen voor het bij je verbinding is, hoe langer die verbinding droog blijft. Het helpt ook om de krimpkous echt goed heet te stoken, zodat de lijm een beetje in de kabel (en de kous) smelt en een stevige verbinding vormt. Er is ook kant-en-klare krimpkous-met-lijm voor dit doel.

(Er zijn ook meerdere soorten smeltlijm. Als je een soort hebt die minder flexibel is dan je kabel, komt het alsnog los en kan er daarna water tussen. Het scheelt een hoop als het niet beweegt, overigens)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik vraag me af of je je wel zoveel zorgen moet maken over dat water. In die vlotter zit waarschijnlijk een mechanisch contact. Je moet dus onderscheid maken tussen 0 ohm of oneindig. Als de las nat wordt moet je onderscheid maken tussen 0 ohm en 1k of zoiets. Moet toch te doen zijn.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een gietmof is ook een mogelijkheid.

Als je toch het waterniveau gaat meten, kan je net zo goed wat water evacueren als de put te hoog zou komen en een aansluitkastje kan bereiken. Goed maar niet goedkoop, de diverse vega systemen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 16 april 2020 22:25:37 schreef HD13:
Voeding 230/24Vdc.
https://www.reichelt.nl/schakelende-voeding-din-rail-15-2w-24v-0-63a-m…

Moet ik nog rekening houden met isolatieklasse (SELV) aangezien ik dingen in water ga dompelen?

Spanning staat en stroom gaat!

volgens mij mag je met 12v tot 100W lekker spelen zonder rekening rekening te houden met dat soort zaken. volgens mij is tot 50V wisselen 120V gelijk zwakstroom, kan je dus niet gewond van raken, en bij 100W en meer moet je alleen rekening houden met brandgevaar.

zit sinds 2009 in de PV.

Is tot 24V en 200VA. Volgens een of andere EU richtlijn die ik ooit heb gelezen.

Op 18 april 2020 09:30:03 schreef andre1973:
volgens mij mag je met 12v tot 100W lekker spelen zonder rekening rekening te houden met dat soort zaken. volgens mij is tot 50V wisselen 120V gelijk zwakstroom, kan je dus niet gewond van raken, en bij 100W en meer moet je alleen rekening houden met brandgevaar.

maar corrosie zal wel ontstaan aan u metalen doordat er spanning op staat

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bedankt voor alle input.

Zo te zien wordt de krimpkous-methode vaker gebruikt: https://www.youtube.com/watch?v=kYylcI8gRwE

Voor een pomp op 230V zou ik het zelf niet gebruiken, maar voor 24V lijkt het me wel de simpelste oplossing. Het gaat mij vooral om het voorkomen van corrosie en andere nare effecten zoals elektrolyse. Ik wil niet dat de verbindingen wegrotten.

Ik stuur met de vlottercontacten controlelampjes en een relais aan, dus een beetje lekstroom is geen ramp.

Ik monteer de vlotters op een kunststof strip welke ik op een verzwaarde voet in de tank zet zodat deze blijft staan. Dit zou niet veel moeten bewegen, en als ik de kabel een beetje redelijk monteer is er van mechanische belasting van de lassen weinig sprake.

Ik hoop het spul binnenkort te kunnen bouwen, ben benieuwd hoe het allemaal gaat.

Spanning staat en stroom gaat!