waterdicht maken aansluiting

Hoi allemaal.

Ik ben van plan om een elektrische niveaumeting te maken in een waterput. Hiervoor wil ik een aantal vlotterschakelaars monteren. (bijvoorbeeld deze: https://www.hobbyelectronica.nl/product/water-level-switch-horizontaal…)
Het idee is om deze aan te sluiten op een reeks indicatielampjes om zo het waterpeil te kunnen aflezen. Waarschijnlijk zal ik het geheel voeden met 12v of iets in die richting.

Echter kan ik alleen aan de binnenkant van de put komen (hij is ingegraven), dus zal ik de aansluitsnoertjes onderwater moeten lassen op een (meeraderige) kabel. Wat is de beste manier om dit te doen?

Ik zat te denken om de kabels aan elkaar te solderen, en daaromheen een stukje elektrabuis te schuiven en dit vol te gieten met hars o.i.d. om zo mofjes te maken. Ik heb hier echter geen ervaring mee en weet niet of dit werkt en wat ik hier precies voor nodig heb.

Iemand die tips heeft?

Spanning staat en stroom gaat!
KGE

Golden Member

Er bestaan ook contactloze meetsystemen met ultrasoon of radar dan hoef je geen kabels/aansluitingen in het water te hebben.

Andere oplossing is om de druk te meten in een (afgesloten) buis die je in de put monteert. Het stijgende waterniveau veroorzaakt een hogere druk. Ook hier zijn meerdere varianten van mogelijk.

Zoek maar eens hier op het woord: waterniveau

Elke methode heeft nadelen. Ultrasoon gaat niet omdat de tank tot bovenaan de deksel vol kan komen en zo de sensor ook in het water komt. Bovendien moet ik daar ook voor lassen, aangezien de kabel nog enkele meters door een buis (met water) loopt voordat deze boven de grond komt, en daarna nog enkele meters door de tuin moet voordat deze overdekt en droog in de schuur uitkomt.

Druk is lastig omdat de sensor alsnog in het water gedompeld is, of omdat er een luchtslang moet lopen, welke inclusief koppelingen en sensor compleet luchtdicht moet zijn om te blijven werken. Ik kan een borrelbuis maken, maar dan moet ik telkens lucht pompen.