Accupakket uit de slaapstand halen.

Hallo allemaal,

Het betreft een 36 volts fiets accu met Lion cellen die na een aantal maanden niet opgeladen te zijn in een soort van definitieve slaapstand is gegaan. Voor die tijd was het accu nog in goede staat en heb ik meer het idee dat de elektronica het laadproces tegenhoudt en een signaal naar de lader stuurt dat de volledig geladen is. In een grijs verleden heb ik wel accu's van schroef/boormachines uit de slaap stand kunnen halen door de accu rechtstreeks op een voeding aan te sluiten maar als ik de bijbehorende lader ging gebruiken niks nada noppes laden. En dat is wel vreemd want met een externe voeding laadde de accu wel op en de schroef/boormachine was uren lang te gebruiken zonder krachtverlies. Kan het niet zo zijn dat de accu met de lader communiceert en een verkeerd signaal ontvangt waardoor het laadproces niet in gang wordt gezet en als dat zo is kan ik dat signaal omzeilen waardoor de accu weer gaat laden.

benleentje

Golden Member

Accu kunnen niet in slaapstand. Als accu te ver ontladen zijn worden ze door de lader gewoon niet meer herkend. Li-ion accu hebben daarnaast ook nog eens een BMS die de accu tegen overladen, te ver ontladen, te hoge stroom en soms nog meer beschermd. Als de BMS ziet dat er 1 enkele cel te ver ontladen is kan deze in protectie gaan. Sommige BMS kan je resetten andere weer niet.

Als je achter de BMS meet dan kan je de cellen/ accu zelf meten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

als de accu aan de buitenzijde een zekering heeft, kun je die eens eruit halen, even wachten en weer terug steken. soms helpt dat om de communicatie met de lader weer terug te krijgen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Ik heb een paar keer een accupack weer "wakker" gemaakt door eerst even met 100 mA direct op de cel te laden. De cell slaapt niet, het BMS denkt onder een bepaalde spanning dat de cell kapot is en weigert dan te laden.

Geen idee of dat altijd lukt. Als het BMS zoiets heeft als, 1x fout blijft voor eeuwig niet resetbaar fout (bv via wat intelligentere electronica) dan helpt dit niet. Dan kun je hooguit het BMS verwijderen en iets nieuws er voor bouwen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De BMS is bij deze accu niet te resetten maar als ik op cel basis kortstondig een laadspanning aansluit dan zullen de cellen enigszins geladen worden en op die manier de BMS zeg maar laten denken dat de lader weer kan beginnen met laden. Met wat mazzel krijg ik volgende week zo'n soort afgeschreven accu met lader tot mijn beschikking en kan ik mijn meet apparatuur er op los laten want op basis van zeg maar één defecte cel een accu afschrijven lijkt mij een verdien model voor de fabrikant.

Daarmee moet je heel veel geluk hebben.

De goede cellen gebruiken voor iets anders kan wel, maar dat zal bijna zeker zonder de oorspronkelijke BMS zijn.

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

Op 17 april 2020 18:06:34 schreef ronny530:
kortstondig een laadspanning aansluit

Dat is de manier om ze definitief te slopen!

Beter met heeel weining stroom , langzaam en lang op laten laden tot je ruim boven leeg niveau en onder vol zit, maar ze moeten wel allemaal gelijk zijn! Dan kan een gewone lader het over nemen.

Wat jij wil is de lader zo foppen, dat hij gelijk volop kan laden, das nu net waar ze niet tegen kunnen, soms met brand als gevolg!

Eigenlijk geld: onder niveau XX zijn ze niet betrouwbaar meer=afvoeren.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De cellen een boost geven door met een hoge stroom laden is uiteraard geen optie. Maar stel ik gebruik twee batterijen van 1,5 volt dan blijf ik onder die 3,6 volt van die cel en als ik er een ampère meter bij gebruik kan ik zien of de cel geladen wordt en als het ampèrage teug loopt de volgende cel laden. Als er een cel defect is moet dat meetbaar zijn want het ampèrage is nul bij onderbreking van de cel en maximaal bij sluiting in die cel. Ik heb me er eerder nooit mee bezig gehouden totdat een vriendin mij vroeg of zo'n accu nog te herstellen was want een gereviseerde deed een kleine 300 Euro en toen vroeg ik me af waarom en heb de vraag hier gesteld.

Shiptronic

Overleden

Tussen onderbroken en sluiting zit een groot gebied, waarvan bij een LIOn maar een heel klein stukje bruikbaar is, daar buiten kunnen ze heftig reageren. En je stromen meten, wat ga je dan meten, wat is goed, wat is fout ? heb je daar een curve van? vergis je niet in de stroom die een batterij kan leveren ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Er zijn twee soorten BMS-en. De ene kijkt alleen naar de actuele situatie. 1 Cel te ver ontladen? Als jij zorgt dat die weer binnen de range is, dan is het goed. De andere noteert ergens: Het is fout geweest, dus ik vertrouw de boel niet meer. Permanent uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Met 2 1,5V cellen gaan laden is ook geen optie omdat de stroom daarvan niet regelbaar is. Als een cel al leger dan 3V is dan moet die gecontroleerd opgeladen worden tot zijn normale niveau waarbij je hem regulier kan laden. Daarbij is 3V te laag om hem op een goed niveau te krijgen waarbij de normale lader hem kan overnemen dat moet wel minimaal 3,5V zijn.

Als je cellen wilt gaan herstellen heb je een goede regelbare voeding nodig waarbij ook de stroom regelbaar is als maximaal stroom.
Het kan ook met en vaste 5V voeding en een wat weerstanden. De weerstand zorgt dan voor een begrensde maximale stroom maar dat werk niet ideaal maar is beter als met 2x 1,5V batterij.

Als vaste spanning heb je dan 4.0V nodig omdat je niet een te hoge spanning op de cel wil krijgen. 3 x 1,5V met batterijen is alweer te hoog. Als stroom denk ik dat 100mA veilig is dan krijg je een weerstand van 33Ω en 1W.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik zeer blij met de reacties want alle input om accu pakketten zelf te kunnen herstellen voegt wel iets toe want als bedrijven het wel kunnen en er dik aan verdienen kunnen wij als techneuten dat ook. De elektronica bepaald de staat van de accu en als die einde oefening is gaat een fiets in dit geval in waarde naar nul want tja accu defect ouder model maar inruil is bespreekbaar dus wat dat betreft een verdien model.

Op 17 april 2020 20:45:16 schreef ronny530:
...want als bedrijven het wel kunnen en er dik aan verdienen kunnen wij als techneuten dat ook...

Het zal niet beteren nu je het weet. :p
Ik zal er toch geen meer herstellen, heb er 2 geprobeerd en dat is erg tegengevallen en gebruik die cellen nu om kleine apparatuur te herstellen.

Je bent goedkoper en beter af als je een nieuwe koopt.

LDmicro user.

Ik heb ook hier 3 speciale fiets accus(36v). Het laden hielp niet. Voltage was 35,3 ofzo. Met een regelbarevoeding 36v erop gezet en vanaf 35,7v werkte de lader weer.

Je denkt eigenlijk dat de accu defect is maar de voltage was onder het minimum geraakt. Had eigenlijk de accu's gekocht voor de 18650 cellen die erin zitten, maar ik ga toch die accu's zo behouden.

benleentje

Golden Member

Je denkt eigenlijk dat de accu defect is maar de voltage was onder het minimum geraakt.

Dat is een keer geluk hebben dat het werk maar cellen die te diep ontladen zijn ook al dat door stilstand en dan leeg geraakt dan zijn die cellen toch gewoon niet meer goed.
Je kan die cellen dan best nog wel gebruiken voor apparaten die niet veel stroom nodig hebben zoals MGP ook al aangeeft. Maar voor het zware werk zijn ze gewoon niet meer geschikt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Misschien merk en type doorgeven. Er zijn hier leden die ervaring met diverse accu packs hebben.

Het betreft een Qwic LIon accu type B0026 36 volt, 15,6 Ah, 562 watt uur.

Die is mij compleet onbekend.

[Bericht gewijzigd door BenI2C op zaterdag 18 april 2020 10:36:03 (32%)

Fietsaccu Qwic 2 Premium RDS9 BA00026 36V 20.4 Ah li-ion komt in de buurt maar de accu waarvan ik de gegevens heb kan een verouderd type zijn want de fiets is tweedehands aangeschaft.

Ik heb mijn locale fiets-reviseur een berichtje gestuurd. Als je je Email op "openbaar" zet, dan maakt de website een plaatje wat alleen aan ingelogde leden getoond kan worden. Update: Hij zegt: "kan ik reviseren: EUR 367 voor vrijwel dezelfde capaciteit als eerst".

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 18 april 2020 13:41:44 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb de accu inmiddels thuis en het ziet er toch complexer uit dan ik dacht. Vanaf de lader ingang gaat de min draad het cellen pakket in en de plus draad is middels een zekering direct op de uitgaande plus van de cellen aangesloten. Als ik de min draad van de lader op de uitgaande min draad van de cellen aansluit loopt er even een stroom maar is daarna ook einde oefening. De steker van de BMS is wel los te koppelen dus die zou ik bij het extern laden buitenspel kunnen zetten. Voor zover ik nu weet gaat het met de bijbehorende lader niet lukken want die lijkt me elektronisch geschakeld en schakelt pas in als er stroom wordt gevraagd. Het is nog even wachten totdat de nieuwe regelbare voeding arriveert en ook ik acht de kans klein dat ik de accu een nieuw leven in kan blazen. Maar het kan er bij niet in dat een volledig geladen accu na 3 maanden volledig ontladen is en vervangen/gereviseerd dienen te worden.

benleentje

Golden Member

Een gezonde accu kan nooit na 3 maanden leeg zijn. Maar ik denk dat de accu toch een verborgen gebrek had wat bij regelmatig laden geen probleem opleverde maar wel bij 3 maanden stilstand. Er kan een cel inzitten met een grotere lekstroom.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Van de week een accupack op kantoor: Blijkt dat de cel-groep die onder het BMS zit gelekt te hebben. Die was hartstikke leeg. Had inderdaad lang stilgestaan en langer dan die drie maanden. Maar de celletjes onder het BMS zijn dus vaker warm geweest en hebben in tegenstelling tot de rest een zelfontlading gekregen. Als je je aan "iedere maand opladen" houdt, dan is er niets aan de hand... Maar laat je hem drie of zoals in dit geval 12 maanden stilstaan dan is het uit met de pret.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi, het is al weer even geleden maar de voeding moest waarschijnlijk met de stoomboot vervoerd worden. Als eerste heb ik de cel uitgangen direct op de voeding aangesloten totdat het voltage op liep en de stroom af nam. Daarna op de aansluitingen van de lader aangesloten en het proces herhaald. Na een minuut of vijf de voeding afgekoppeld en de lader aangesloten. Zonder al te veel verwachtingen begon het laden vrijwel direct en meet nu al dat de accu spanning richting de 36 volt uitgang spanning gaat. Alle cellen worden m.i. geladen en de accu geeft 1,5 volt voor de led achterverlichting. Ik moet er wel bij vertellen dat deze accu niet de accu is die een aantal maanden niet geladen is maar door de fiets handelaar ter beschikking is gesteld.

Helaas was deze accu einde oefening want de 36 voltspanning was binnen no time tot nul gereduceerd. Ik heb met een accu waarvan de historie bekend is en voor het in slaapstand gaan nog wel in goede staat was hetzelfde trucje gedaan en deze accu houdt de 36 volt spanning wel vast. Dat wil nog niet zeggen dat de batterijcapaciteit voldoende is maar is wel te testen. Ik heb een 36 volt 400 watt lamp aangesloten en die ging direct op vol vermogen aan en bleef ook aan. In theorie levert de accu nu meer dan 10 ampère aan stroom en zou acceptabel kunnen zijn. De accu lader gaat pas aan de gang gaat als het voltage onder de 41,5 volt komt en na belasting met die lamp bleek dat de lader ook weer ging laden. Eerst een rode toen oranje en later groen signaal lampje. De praktijk zal het uit moeten wijzen maar tot zover hou ik de hoop dat ik de accu van recycling gered heb.