HAM Radio Friedrichshafen 2020

flash2b

Special Member

Helaas is op 16-4-2020 bekend gemaakt dat HAM Radio Friedrichshafen 2020 is verplaatst naar 2021. Het komt er dus op neer dat deze beurs, zoals ik al verwachte, niet door gaat en dat ik dus hopelijk meneer Pietplof op 25 Juni 2021 daar weer tegenkom :)

Voor mijzelf zou dit jaar de 6e keer zijn dat ik hier zou heen gaan. Dus helaas zal ik hierdoor geen leuke foto's van spullen en beurs indrukken kunnen posten. Het is even afwachten of Oisterwijk (ex-Jutberg) en Lichtmis nog door gaan, maar ik hoop het wel.

Dus mede COers die ook markten en beurzen bezoeken, we houden de moed erin want anders zijn onze spullen straks op en kunnen we niks meer bouwen :+

Ik hoop jullie snel weer 'in het wild' tegen te komen tussen de 'oude zooi'.

Shiptronic

Overleden

;( , en hier ook zware afkick verschijnselen !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hugo Welther

Moderator

Duitsland heeft alle grote evenementen tot en met 31 augustus afgelast, vanwege.....

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Oisterwijk is 21 mei, dat is erg snel. Omdat er in Brabant een hogere besmettingsgraad is bestaat er een kans dat de maatregelen daar langer zullen aanhouden dan in andere delen van het land. De Lichtmis is richting het eind de zomer, het is te hopen dat de huidige maatregelen dan een stuk minder zijn en er oplossing worden bedacht zodat de mensen ook daadwerkelijk afstand houden. Dat is op de radiomarkten erg lastig.

De radiomarkten zijn voor mij meer voor de leuk dan echt noodzakelijk, er zijn genoeg adressen om gangbare componenten te bestellen. Het scheelt wel in de portemonnaie, ik kom altijd met meer thuis van een radiomarkt dan gepland.

Van de week maar eens wat 10MΩ weerstanden bestellen bij een gerenommeerde leverancier. De Chinese 1% metaalfilmweerstanden zijn riant buiten hun specificaties en erg gevoelig voor temperatuur wisselingen :S

benleentje

Golden Member

Valt toch mee voor een 10% weerstand precies binnen specs's. Oops U zei 1%.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
pietplof

Golden Member

Flash2b; mijn schoondochter , wonende op enkele minuten van de beursgebouwen, had mij afgelopen week reeds gewaarschuwd dat ik drie dagen lang iets anders moet bedenken.
Bij leven en welzijn zal ik in 2021 de beursgebouwen teisteren.
Het hele jaar '20 kan ik besteden aan het afvullen van mijn hobbypot.
Verder heb ik inderdaad al wat last van afkickverschijnselen ; normaal zo'n 6 à 7 beurzen per jaar en tot nu toe precies een kleintje.
En, ook al heb ik rommel genoeg, de ontmoetingen en de sfeer mis ik.

festina lente
flash2b

Special Member

Op 19 april 2020 19:44:48 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Oisterwijk is 21 mei, dat is erg snel.

Tjeetje, dat is waar ook in Mei ! En hij is idd afgelast.

Tidak Ada

Golden Member

Misschien wordt het tijd om eens te gaan brainstormen over een alternatief voor de gemiste bijeenkomsten op beurzen. Natuurlijk wel op een veilige en voor iedereen acceptabele manier.
Laat uw ideeën daarover de vrije loop en publiceer ze alhier.....

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Op 19 april 2020 20:46:32 schreef Tidak Ada:
Misschien wordt het tijd om eens te gaan brainstormen over een alternatief voor de gemiste bijeenkomsten op beurzen. Natuurlijk wel op een veilige en voor iedereen acceptabele manier.
Laat uw ideeën daarover de vrije loop en publiceer ze alhier.....

Groet,

T.A.

Bij T.A in de tuin? En daarna BBQ? :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Op 19 april 2020 19:44:48 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
De Chinese 1% metaalfilmweerstanden zijn riant buiten hun specificaties en erg gevoelig voor temperatuur wisselingen :S

[bijlage][bijlage]

Jep, daar had ik jaren geleden ook eens last van toen ik een setje nodig had wat dichter dan 1% op elkaar zat.
Conclusie ... Chinezen neppen zelfs weerstanden, dat zijn doodleuk koolfilm weerstanden die men als metaal labelt.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/751662#751662

Alweer 10+ jaar geleden zie ik .....

@Tidak Ada, mee eens, als de 1.5m maatschappij doorzet zoals men nu ook voor concerten, festivals, restaurants en bioscopen van plan is, dan komen de radio beurzen zoals we ze kennen nooit meer terug.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada

Golden Member

Ik denk eerder aan een locatie als de beurs in Oirschot of de Jutberg. Daar zal genoeg ruimte zijn om die 1,5 meter in stand te houden. Mijn tuin is te klein en ook te decentraal (hoogstens alleen het beursteam).

Ik denk dat veel, ook kleinere beurzen zullen aan bezoekersspreiding gaan doen middels een betaalsysteem, waarbij een tijdslimiet wordt ingebakken.
De economie zal toch ook draaiend gehouden moeten worden, dus ook dit soort mini economietjes.
Niet te vroeg gillen voor het doemscenario. Laten we eerst maar afwachten hoe het zich uitrolt

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 april 2020 20:00:45 schreef benleentje:
Valt toch mee voor een 10% weerstand precies binnen specs's. Oops U zei 1%.

En dan zijn er hele volksstammen, die apparatuur recappen en voorzien van nieuwe weerstanden, omdat het dan allemaal stukken beter zou werken....... ;(. Dat alles louter op beweringen van weer anderen.

Op 20 april 2020 12:02:33 schreef buzzy:
[...]En dan zijn er hele volksstammen, die apparatuur recappen en voorzien van nieuwe weerstanden, omdat het dan allemaal stukken beter zou werken....... ;(. Dat alles louter op beweringen van weer anderen.

Sommige condensatoren worden wel slecht.

Bijvoorbeeld de bekende Rifa stink- en rookbommen (die transparante die al in de folder scheurtjes vertonen).

Elco's kunnen verouderen vooral als ze zwaar belast zijn in geschakelde voedingen, hoge rimpelstromen. Maar ik heb hier buizenradios uit de jaren 50 waarvan de voedingselco nog goed is.

Vooral in PC's, voeding maar ook op moederborden, heb ik nogal eens bolle elco's gezien. Maar allemaal zonder uitzondering van Chinese baggerfabrikanten.

Weerstanden worden niet snel slecht. Als ze verlopen zijn kun je ze vervangen maar anders heeft het niet erg veel nut.

Maar wanneer is een audioelco slecht: als hij invloed op het geluid heeft. Voedingsontkoppeling maakt niet veel uit (tenzij brom doorkomt). En koppeling tussen audio-trappen maakt ook weinig uit, dat is hooghohmig afgesloten. Waar het echter wel uitmaakt:

Daar waar een elco filtert met het kantelpunt in het audiobereik. Dan valt er wel spanning over de elco en gaan niet-lineariteiten wel een rol spelen. Dan blijft de vraag of een oude elco niet-lineair wordt? Geen idee, nooit gemeten.

Misschien wel een idee: niet alleen ESR maar ook lineariteit meten.

Tidak Ada

Golden Member

We zouden zo'n bijeenkomst bovendien kunnen uitbreiden met een persoonlijke kofferbak verkoop/ruilbeurs....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 20 april 2020 08:41:12 schreef Sine:
[...]

Jep, daar had ik jaren geleden ook eens last van toen ik een setje nodig had wat dichter dan 1% op elkaar zat.
Conclusie ... Chinezen neppen zelfs weerstanden, dat zijn doodleuk koolfilm weerstanden die men als metaal labelt.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/751662#751662

Alweer 10+ jaar geleden zie ik .....

Ik ken het topic. De ervaringen met Chinese weerstanden zijn over het algemeen goed maar ik meet uit voorzorg altijd wel enkele exemplaren uit een batch om problemen te voorkomen.

flash2b

Special Member

Tussen de discussie over chinese weerstanden door, de ROM Lichtmis is helaas ook pas voor 2021 geplanned.

https://stichtingrom.com/

Hopelijk dan wel dubbel zo groot, want in 2019 was die al een stuk kleiner als de jaren ervoor.

pietplof

Golden Member

Dat is toch wel sneu; ik kan wel janken.
Dat getypt hebbende is het wellicht tijd dat CO ( bv het beursteam) hun wijze en ,zeker, inventieve hoofden bijelkander gaat steken en een alternatieve markt gaat organiseren.
Het door ons zeer gewaardeerde lid Tidak Ada had m.i. een prachtig voorstel.
Ieder die wil stopt zijn mobiel , vrachtautootje, campertje, bolderkar ,fietsaanhanger vol met zijn (haar) overtollig materiaal en toert naar ( ja, de grote uitdaging) , zet de auto's drie meter van elkaar, trekt de spullen eruit en wacht op langslopende collegae voor verkoop dan wel ruiling.
Nadere details inzake looproutes, horeca etc moeten verder uitgewerkt.
Volgens deskundigen is het risico op besmetting in de buitenlucht vrij klein.

Gezien het verbod voor georganiseerde bijeenkomsten tot ( tenminste) 01 september hebben de organisatoren nog wat tijd.

Om ,,nu" met 100 auto's langs en zandpad te gaan staan en tegen een toevallig passerende boa te zeggen dat een en ander toeval is , komt niet sterk over vrees ik.

Een mooi moment is eind september lijkt mij.

[Bericht gewijzigd door pietplof op zondag 24 mei 2020 17:01:05 (19%)

festina lente
Alex P

Golden Member

De spullen die ik kwijt wilde zijn allang opgehaald door Chucky, voor die beurs in Rosmalen die niet doorging.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
pietplof

Golden Member

Heel misschien heb je spijt van een van je giften.
Kun je die ergens in 't najaar weer terugkopen.

festina lente
Shiptronic

Overleden

Een separate meeting (evt. inkl BBQ ) ? dat proberen we al 13 jaar te plannen :), verder dan een geschikte locatie zoeken zijn we volgens mij niet gekomen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pietplof

Golden Member

Dat is ook meteen, op afstand, de grootste uitdaging.
Ofschoon de kans bestaat dat een of meer betaald voetbalclubs failliet gaan en dan is er heel veel mooie groene ruimte.

festina lente
Shiptronic

Overleden

Eluk nadeel hep se voordeel , zie iemand ooit ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

tijd om te zoeken is beetje kritiek punt

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Wat heeft dit met de beurs in Friedrichshafen te maken?

Het kan echter een kwestie zijn van een boer polsen of hij geen probleem heeft zijn weiland 'om te laten ploegen'
Hier in het Zuid Westen zit een boer met een minicamping, vlak bij mijn woonstede. Wie weet,.... Anders een logistiek terrein, dan krijg je ook geen modder aan je schoenen.
Bovendien is het weer eens een andere regio :)

Die schenkingen aan CO zouden daar misschien ook geplaatst kunnen worden.

Ondergetekende is genegen eens te polsen.... Moet er natuurlijk wel echte belangstelling bestaan :7

Verder suggereerde ik ook een eventueel bezoek van CO-ers aan de beurs in La Louvière (29 september). Iets kleiner dan Rosmalen tegenwoordig, maar dan hebben de Belgen ook eens geluk ;)

Oh ja, in Hoogerheide is een Wok en in Bergen op Zoom een "Watertuin"

Groet,

T.A.

edit
@heer Plof:
Gelredome misschien? Hebben we gelijk een dak boven het hoofd :+
/

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †