Simpele krimppinnetjes gezocht met max 0.5mm doormeter.

Ik ben op zoek naar, ik zal het gemakshalve maar krimppinnetjes noemen, met een diameter van maximum 0.5 mm.
Langs de ene kant kan je er dus een draad aanknijpen (met een krimptang) en aan de andere kant met een gewoon pinnetje met een diameter van maximaal 0.5mm.

De bedoeling is namelijk om draadjes van een 0.2 a 0.35mm² aan te sluiten aan printen via het gaatje in de print wat een 0.5mm doormeter heeft (de "gewone" doormeter voor weerstanden, ic voeten, condensatoren, enz...). De draadjes door de gaatjes steken vind ik nogal een prutswerk en de printgaatjes zijn net ook iets te klein ervoor.

Indien iemand me een tip geven kan waar ik ze vinden kan. Liefst ergens in Nederland of Belgie, het tofste zou zijn of iemand er weet van heeft dat Riechelt ze zou kunnen hebben. Ik ga daar namelijk spullen bestellen en dat kan dan gelijk mee besteld worden. Dat scheelt een koerierrit minder.

bprosman

Golden Member

Zijn dat niet "gewone" mannelijke (male) "Dupont" pennen die je bijna overal kunt krijgen ?
https://www.kiwi-electronics.nl/dupont-type-pins-sockets-set-310-piece…

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 20 april 2020 18:27:01 (29%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Ik vind deze oogjes heel handig (deze zijn van Assmann, weet niet of die nog te koop zijn):

https://www.uploadarchief.net/files/download/pcbheader.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die Dupont pennen had ik ook gevonden maar die zouden net iets te dik kunnen zijn vrees ik : 0.64 mm.

Ik verwacht dat de standard gaatjes voor weerstanden 0,7 mm zijn. Dan zou 0,64 prima passen

Kruimel

Golden Member

Een doorsnede-oppervlak van 0,35mm2 is toch maar een doorsnede van iets van 0.7mm? Dat zou in zo een gaatje moeten passen, die zijn volgens mij gewoonlijk 0,8mm. Of is het niet een enkele massieve ader? Dan is het lastiger. Misschien zoek je iets als dit:

https://www.eoo-bv.nl/821-thickbox_default/50xprintpen-oog.jpg

Deze komt van EOO, en dat is helaas dicht, want ze hadden ook oogjes vergelijkbaar met wat Arco toont:

https://www.eoo-bv.nl/15490-thickbox_default/printpen-oogje-25-stuks-wit.jpg

Misschien kan je met deze termen nog ergens anders wat vinden (al vernam ik eens dat ze nog wel orders aannemen als je er om belt, maar ik heb geen ervaringen).

Die pinnen van 0.64mm zijn vierkant en passen alleen in een rond gat van 1mm doorsnede (al krijg je ze met wat kracht ook wel in kleinere gaten in pertinax of CEM-1).

edit: Misschien is dit op Farnell wat, deze pin is 0.46mm doorsnede:

https://uk.farnell.com/productimages/large/en_GB/2856833-40.jpg
(klikbaar)

Vergelijkbare vraag op stackexchange met een paar interessante antwoorden: link. Het is wel een valide punt dt veel van die breadboard jumpers een ronde pin hebben van een diameter kleiner dan 1mm, maar dat zijn "Banggood specials": onbekend materiaal, geen datasheet en twijfelachtige soldeerbaarheid.

Ik zou de gaatjes gewoon wat opboren, als ze tenminste niet zijn doorgetalliseerd.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Even zoeken op 'deutsch' connector. De pinnen er van kunnen passen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Overleden

Op 21 april 2020 08:28:30 schreef Brainbox:
EOO levert deze testoogjes nog steeds (of is net nu weer ?):
https://www.eoo-bv.nl/121-printpennen-bussen

quote van de site :

Wegens omstandigheden kunnen
er geen bestellingen gedaan worden

21-4-2020

link: https://www.eoo-bv.nl/

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een paar maanden geleden nog wat besteld, de webshop werkt niet meer maar je kunt wel per mail een bestelling opgeven.
Zie hier de discussie:https://www.circuitsonline.net/forum/view/147273#highlight=eoo

Die printpennen met bijbehorende schuifjes zijn een zeer goed alternatief voor wat ik nodig heb. Gebruikte die vroeger ook maar wist niet meer onder welk benoeming, woord ik ze zoeken moest.

Heb ik altijd wel wat problemen mee : je weet wat je wilt, of toch ongeveer, en hoe het er eventueel eruitziet, maar je weet (verdo...) niet op welk woord of zoekterm je zoeken moet.
En de meeste webshops(winkels) gebruiken dan zelf er nog meerdere verschillende benamingen ervoor. Dat maakt het soms zo hopeloos om te vinden wat je zoekt.

Kruimel

Golden Member

Dus die hele 0.5mm diameter vereiste was dus nergens voor nodig? Had wel wat zoekwerk bespaard als dat eerder bekend was. :(

Als je een ding van ruim een mm (die pennen zijn 1.05mm diagonaal) in kan proppen zijn de gaten in je print dus ook zeker 1mm.

bprosman

Golden Member

Weet iemand wat de Engelse (Ali) zoekterm is voor die printpennetjes ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Kruimel

Golden Member

Geen idee, ik heb er even naar lopen te zoeken, maar vond niets (ook niet bij Farnell). Ik heb ze er ook nog nooit gezien, ik heb ze altijd in Nederland gekocht. Eerst bij EOO, maar ze zijn ook te krijgen bij Baco voor een overzichtelijk bedrag: Printmontage materiaal.

Arco

Special Member

Pcb 'wire lugs' / 'crimp lugs'?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Ik denk dat hij de printpennetjes in de laatste post van Danny G bedoelde. Dat zijn geen krimp pennen.

@ o.a. Kruimel : Oh Oh, die 1mm, dat had ik even over het hoofd gezien :S ! !

Ik ben er echter vrijwel zeker van dat ik die pinnetjes vroeger ooit ook eens gebruikt heb bij printgaatjes. Vandaar mijn plots enthousiasme dat we eruit waren wat mijn, pardon, onze zoektocht betreft.

Ik zal het eens uitzoeken hoeveel die diameter echt juist is. Als ik zo direct hier zelf naar mijn eigen foto's van de printen kijk en de gaatjes zie zou dat dus wel kunnen lukken. De doormeter van een weerstand draad is zowat een 0.5 a 0.6mm en de gaatjes zijn toch wel groter, dus : er is hoop !

Het is echter wel zowieso een goed alternatief als mogelijke vervanger van mijn eerste idee (crimp versie).

Kruimel

Golden Member

Ai, dus we zijn terug bij af... Da's jammer, maar er zijn wel een paar suggesties gedaan die misschien komen te helpen.

Als het de foto in de openingspost betreft is er nog hoop om twee redenen: deze print is gemaakt van pertinax, en is dus relatief zwak en niet doorgemetalliseerd, dus 'brute force' kan je helpen (kom daar niet om bij doorgemetalliseerd FR-4). Verder is hij gemaakt door ponsen, waardoor de gaten waarschijnlijk groter zijn dan strict noodzakelijk omdat het makkelijker ponsen is met grotere gaten.

In elk geval lijkt het me sterk dat de gaten kleiner zijn dan 0.8mm, niemand specificeert gaten die op minder dan 0.1mm van de bedoelde einddiameter zitten, want dan wordt je gek bij het monteren.

De rechter schuifjes ben ik niet zo kapot van. Die dingen buigen vrij makkelijk open, waardoor de verbinding geen/(slecht) contact meer maakt.
De pennen zijn behoorlijk dik passen niet in een "normaal" gat in de print, die moet erop gemaakt zijn.
Ik deed er vroeger ook wel een dunne krimpkous overheen en krimpen, dat was al een stuk beter.
Ook oxideren die dingen na verloop van tijd, althans de verzilverde die ik had, en zagen er niet meer uit.

Misschien dat die linker met een krimpkousje het beter doen, die zijn tenslotte mooi rond, ik heb met die geen ervarng.

Maar ik weet wat je bedoelt, ik heb die pennetjes vaak in japanse spullen gezien, heb je al bij JST gekeken?

-edit- JST SIN connector heet het.
Maar ook die zijn wat te dik, hebben een gat van 1 mm nodig.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Lucky Luke

Golden Member

Op 21 april 2020 15:00:04 schreef bprosman:
Weet iemand wat de Engelse (Ali) zoekterm is voor die printpennetjes ?

"dupont male" levert de juiste resultaten op. De (flat)kabeltjes waar ze aan zitten worden om de een-of-andere reden "dupont cables" genoemd op ali, en de losse connectortjes / pinnetjes zijn zo dus ook te vinden.

Reichelt en europese collega' s zullen ze eerder als "krimpcontact" kennen.
(Bij reichelt onder Bouwelementen ? Bouwelementen, mechanisch ? Connector ? Printplaataansluiting ? multiple connector zijn verschillende maten te vinden.)

Sorry, dat is voor de crimp pinnetjes uit de startpost, niet voor printpennen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op Sin terminal gezocht maar dat bracht spijtig genoeg niks op.

Heb ondertussen wel dit gevonden :

https://benl.rs-online.com/web/p/pcb-connector-contacts/1238285/?relev…

Een molex crimp terminal contact. Dit zou kunnen dienen. Alléén vraag ik me af of ik het pinnetje solderen kan. Mogelijk pakt soldeertin er niet op.

bprosman

Golden Member

Volgens mij zijn dat de zelfde als de "Dupont contacts" waar ik eerder naar verwees. Die zijn overigens goed te solderen (deed ik voor ik een krimptang had). Kan me niet voorstellen dat een printgat kleiner is dan 0.7mm, heb je dat al gemeten ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 22 april 2020 13:55:27 (22%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

Bijna dezelfde, maar net niet helemaal: de rastermaat van deze connectorreeks is 2mm (en dus zijn de pennen dunner).

Ze zijn 'gecoat' met tin, dus solderen zal geen probleem zijn.
De oortjes in doorsnede Z kun je beter afknippen als je dat doet, trouwens (dan past een krimpkousje beter).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.