Simpele krimppinnetjes gezocht met max 0.5mm doormeter.

Kruimel

Golden Member

Deze pennen zijn inderdaad kleiner, dat had ik in eerste instantie gemist. Goede optie zo te zien.

Op 21 april 2020 18:31:44 schreef henri62:
De rechter schuifjes ben ik niet zo kapot van. Die dingen buigen vrij makkelijk open, waardoor de verbinding geen/(slecht) contact meer maakt. [...]

Ik had dat eerst ook, en ik ontdekte dat fluxverontreiniging de oorzaak was. Als je draad soldeert dan komt er flux uit je soldeertin vrij en vloeit af en toe de ruimte van de connector in. Dat is een beetje willekeurig proces, soms komt het niet ver maar veelal is het best een grote hoeveelheid en past het schuifje slecht en buigt het soms ook open. Ik heb wel geprobeerd om het solderen "ondersteboven" te doen zodat de flux de andere kant op loopt en dat werkt deels, maar het kruipt van zichzelf nogal (daar is het voor ontworpen) en dat werkt in je nadeel. Snel solderen met de opening naar boven en reigingen met IPA of iets dergelijks heeft mij geholpen om deze dingen betrouwbaarder te doen zijn en ik heb er niet veel problemen mee. Wellicht heb jij dit (ongemerkt) ook gehad?

Op 22 april 2020 13:43:16 schreef Danny G:
Heb ondertussen wel dit gevonden :

https://benl.rs-online.com/web/p/pcb-connector-contacts/1238285/?relev…

Een molex crimp terminal contact. Dit zou kunnen dienen. Alléén vraag ik me af of ik het pinnetje solderen kan. Mogelijk pakt soldeertin er niet op.

Tja, voor 2,8 cent is een experiment niet heel duur. Daarentegen denk ik dat je eerst gewoon even moet kijken hoe groot de gaten in je print zijn voor je ons verder aan het werk zet. Check even of de pin van een standaard pin header er in past. Als er een 0,64x0,64mm pinnetje in past is het een 1mm gat en is verder zoekwerk overbodig.

Wat ook nog wel mogelijk is om een draad te solderen in die (deelbare) gedraaide SIL headers, maar dat is het makkelijkst met draad dat al een vaste kern heeft of vertind is. Je kon ze bij EOO krijgen en hebben pinnen van ongeveer 0.55mm diameter, en lijken identiek te zijn aan die van Reichelt:
https://cdn-reichelt.de/bilder/web/xxl_ws/C130/SPL_20.png
(Klikbaar)

De zoekterm om deze dingen te vinden is "turned pin socket", en beschikbaarheid bij Ali is groot (maar natuurlijk geen tekeningen/specificaties). Het zijn dezelfde pinnen die je krijgt in de betere IC voetjes en zijn ergens rond de 0,5mm in doorsnede. Je vindt ze soms ook met de zoekterm "female SIL header", maar daar krijg je ook veel resultaten mee die voor vierkante pinnen bedoeld zijn.

20200426 edit: Bij TME heet de categorie met de gedraaide SIL headers "Precision sockets", daar kan je de losse dingetjes kopen of hele strips ervan (en de IC voetjes zelf).

bprosman

Golden Member

Die contactjes kun je ook los kopen.
Heb er nog een hele zwik liggen "van vroeger" (AMP).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Als je gaat krimpen en solderen, krijg je dus een vaste verbinding, wat is het bezwaar om de draden gewoon direct in de print te solderen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik hoop toch wel dat je de draad eerst aan het contact krimpt. Daarna het pinnetje in de print soldeert. En niet zoals fatbeard verondersteld om ze ook aan de crimp kant te solderen want dat geeft een verbinding die snel afbreekt.

@Kruimel: Nee was geen flux probleem, ze passen prima maar zijn mechanisch gewoon labiel en breken na jaren gewoon spontaan doormidden op de gevouwen naad.

[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 23 april 2020 08:10:42 (26%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Die Sil headers zijn ook een goed idee. Zo had ik er nog wat liggen. En die passen erin !

Ik denk echter dat ik me ga houden bij het aangebrachte idee van de printpennetjes met de bijbehorende schuifjes. De draad kan dan ook altijd losgekoppeld worden indien gewenst.

Waarom ik niet gewoon de draden in de print soldeer ? Wel, het is soepele draad die natuurlijk bestaat uit meerdere kleinere draadjes en er moet maar één van die friemeldraadjes er neven zitten en tegen een andere component komen en het is pats !! De gaatjes zitten soms maar een goeie mm naast de andere componenten.
Het is namelijk zeer moeilijk te zien, de printen zitten neven elkaar dus ik kan alléén van boven kijken maar niet opzij of langs onder. Wanneer ik dus eerst de draad crimp aan een crimpcontact, of aan bijvoorbeeld zo een schuifje soldeer kan ik dit goed controleren en nadien het betreffende pennetje in het gaatje solderen. Dat minimaliseert de kans op kortsluitingen aanzienlijk.

Die contactjes van Molex die je zelf al gevonden hebt lijken met het prima te doen. De verdikking waar de draad in moet is ook niet overdreven want als het pennetje een klein beetje schuin erin gesoldeerd wordt mag het natuurlijk ook geen sluiting maken.

Kosten ook geen drol. Gewoon een zakje bestellen en proberen zou ik zeggen.

Enige nadeel is dat je een fatsoenlijke tang nodig hebt om ze te kunnen krimpen.

Solderen van een draadje aan weer een ander contactje daar zie ik niet zo'n heil in, erg afbraak gevoelig. En meer werk.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Die molexen of de printpennetjes zullen het worden. Eventueel eerst wat uittesten.

Met dank aan alleen voor de goede tips, info en zoekhulp bij deze onderneming.